تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه قدر خوب می شد اگر می توانستید یک آمار کلی از روند جستجو کاربران در سراسر جهان را با تفکیک کردن منطقه جغرافیای آن ها در اختیار داشته باشد؟

این مسئله چه از روی کنجکاوی باشد و چه از روی اینکه بخواهید برای کسب و کار خود بهترین ها را در اختیار داشته باشید می تواند بسیار سودمند باشد. خبر خوب این است که برای دستیابی به این قبیل آمارها ابزاری وجود دارد به نام گوگل ترندز که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده می شود. با ما همراه باشید با آموزش گوگل ترندز در سئو ایران.

یه نکته ی مهم با ذکر یه مثال اول میگیم که خیلی چیزای ترند براتون روشن بشه

مثلا در گوگل ترند میزنید بلیط

بهتون یه نمودار نشون میده که از ۰ تا ۱۰۰ روی اون نمودار ترسیم شده

حالا اگر در همین بخش مثلا بزنیم بلیط هواپیما

قطعا این نموادار اعدادش کمتر از بلیط خالی هست

اما این به این علت است که در بلیط گوگل بلیط هواپیما و بلیط قطار و هرچیزی که در اون بلیط وجود داره رو شمارش کرده و مجموع آنها را در ترند “بلیط” نمایش داده

گوگل ترندز چیست؟

قبل از ینکه بخواهیم شما را با آموزش گوگل ترندز آشنا کنیم در ایتدای امر باید بدانید که اصلا گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز ابزاری است که به شما میزان محبوبیت کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو گوگل نشان می دهد. در حقیقت این ابزار با در اختیار داشتن ویژگی های خاص به شما این امکان را می دهد که شما به عنوان مدیر وب سایت و یا کاربر سایت یک درک خوب و مناسبی از جدیدترین و داغ ترین جستجوهای گوگل در مورد کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید.

مزیت گوگل ترندز

پیش تر عنوان کردیم گوگل ترندز دارای قابلیت های بسیاری می باشد. در ادامه می خواهیم به چند مزیت دیگر از گوگل ترندز اشاره کنیم.

  • درک بهتر کاربران با توجه به کلمت کلیدی که بیشترین سرچ را در موتورهای جستجو داشته اند.
  • مقایسه دو کلمه کلیدی که بیشترین کاربرد را برای شروع کسب و کار شما در دنیای اینترنت دارد
  • بهتر شناختن رقبای خود در زمینه کاری که فعالیت دارید
  • بهبود دادن سئو سایت و محتوای وب سایت به شکلی که می توانید محتوای تولید شده را به نیازهای کاربران سایت خود نزدیکتر کنید
  • انتخاب درست و صحیح کلمات کلیدی با سرچ آن ها در سایت گوگل ترندز
  • بهبود بخشیدن سئو محلی وب سایت خود
35 اشتباه رایج در سئو که هرکی ممکنه مرتکب بشه!

آموزش گوگل ترندز

دانستید که گوگل نرندز چیست؟ و چه مزیت هایی را دارا می باشد. حال می خواهیم آموزش گوگل ترندز را بیشتر برای شما شرح دهیم.

کار کردن با گوگل ترند بسیار ساده است و شما می توانید آن را به صورت رایگان در اختیار داشته باشید. تنها با داشتن یک  آدرس ایمیل می توانید به راحتی از تمام امکانات Google Trends استفاده نمایید. برای این کار کافی است که عبارت آموزش گوگل ترندز را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ کنید و وارد سایت گوگل ترندز شوید. با وارد شدن به این سایت صفحه ای برای شما باز می شود که صفحه اصلی گوگل ترندز می باشد.

روش کار گوگل ترندز

روش کار کردن Google Trends با دیگر ابزارهایی که در اختیار دارید فرق دارد. مثلا ابزارهایی مانند Keyword Planner اطلاعاتی که بر اساس سرچ کردن بدست آمده اند را به صورت دقیق برای شما نمایش می دهند در صورتیکه ابزار گوگل ترندز آن اطلاعات را به صورت اعداد و ارقام نسبی در اختیار شما قرار می دهند یعنی اینکه بیشترین حجم جستجو به عنوان ۱۰۰ و فقدان جستجو به عنوان صفر می باشد.

بنابراین دقت داشته باشید که اعدادی را که گوگل ترندز برای شما نشان می دهند واقعی نیستند و تعداد واقعی مجموع جستجوهای انجام‌گرفته را نشان نمی‌دهد، بلکه حاکی از آمار اجمالی جستجو است.

نکات مهم در نحوه کارکرد گوگل ترندز

  • درک بهتر مخاطب
  • ابزاری برای فروش بهتر در دنیای اینترنت
  • درک بهتر رقبا

زمانیکه شما متوجه این مسئله شوید که مخاطبین وب سایت شما در دنیای اینترنت و گوگل بیشتر به دنبال چه کلماتی هستند و کدام کلمات را بیشتر سرچ می کنند  بدون شک بهتر و راحتتر می توانید برای بهبود سئو وب سایت خود کارهای لازم و تاثیر گذار را انجام داده و به کسب و کار خود رونق دهید. با آموزش گوگل ترندز شما می توانید مخاطبین خود را بهتر و بیشتر شناخته و نیازهای آن را درک کنید.

نکته بعدی اینکه شما می توانید ایده های خوبی را برای محصولات و خدمات خود به کمک گوگل ترندز پیدا کنید. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم نحوه کار با گوگل ترندز بسیار آسان می باشد و می تواند به شما ایده های بسیار خوبی درباره کسب و کارتان به شما بدهد.

آموزش سئو حرفه ای سایت

در آموزش گوگل ترندز متوجه شدید که چقدر راحت می توانید کسب و کار خود را با توجه به نیاز و علاقه کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند راه اندازی نمایید. این مسئله در تحلیل سایت رقبا هم می تواند به شما کمک بسیاری کند. زمانیکه شما به خوبی متوجه این مسئله شوید که چگونه می توانید از گوگل ترندز استفاده نمایید به راحتی می توانید عبارت های کلیدی خود را با عبارت های کلیدی سایت رقیب مورد مقایسه قرار دهید.

حرف آخر

تیم سئو ایران در این مقاله سعی کرده است ویژگی های گوگل ترندز را در قالب آموزش گوگل ترندز برای شما همراهان عزیز ارائه دهد. ویژگی هایی که بدون شک می تواند در کسب و کار اینترنتی و سنتی که دارید یک تحول بزرگ را به وجود آورد.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends) در سئو سایت

گوگل ترندز که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، به بازاریابین کمک می کند تا بینشی نسبت به چگونگی جستجوی کاربران در محبوب ترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل داشته باشند. گوگل ترندز در گذشته یک منبع اطلاعاتی ثابت بود و صرفا در تاریخ های نامشخصی با داده های جدید به روزر سانی می شد. اما در طول گذر زمان قدرت این سرویس افزایش یافته و در مسیر امیدبخشی قرار گرفته است.

به عنوان مثال تحقیقی که توسط Seth Stephens-Davidowitz انجام و نتیجه آن در روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴ منتشر شد بر پایه اطلاعات گوگل ترندز بود. در این تحقیقات مشخص گردید که پرسش “آیا پسر من با استعداد است” دو نیم برابر بیشتر از پرسش “آیا دختر من با استعداد است” توسط والدین جستجو شده است.

چنین تحقیق هایی نشان دهنده قدرت گوگل ترندز به عنوان منبعی غنی از اطلاعات عمومی است. نگرش ها، آرزوها و اعتقادات درونی افراد به واسطه کار با موتورهای جستجو نمود پیدا می کند.

با استفاده از گوگل ترندز می توان به تجزیه و تحلیل بازارها و داده های سئو پرداخت. این ابزار با فیلتر کردن اطلاعات به وسیله مکان کاربران، دسته بندی محصولات، موضوع محتوا و تاریخ انتشار به ما امکان می دهد تا دید عمیق تری به آنالیزهایمان داشته و فراتر از ابزارهای سنتی سئو برویم.

با توسعه اخیر گوگل ترندز در حیطه اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب وقت آن است که اطلاعات خود را درباره این ابزار به روز کرده و آن را از نو آموزش دیده تا از قابلیت های سئو آن به طور کامل بهره بگیریم.

استخدام دیجیتال مارکتر

آشنایی ابتدایی با Google Trends

اگر اولین بار است که با این ابزار برخورد کرده اید، مورادی وجود دارند که بهتر است قبل از تصویر سازی داده ها، از همین ابتدا در ذهن داشته باشید.

اول از همه اینکه داده های گوگل ترندز برای مقایسه بصری داده های مختلف به کار می رود تا برای همه کاربران قابل درک باشد. گوگل، اصول کار گوگل ترندز را به شکل زیر توضیح داده است:

نتایج جستجو، متناسب با زمان و مکان کاربر در هنگام جستجوی عبارت مورد نظر هستند:

  • هر نموداری به واسطه تعداد جستجو ها در بازه زمانی و مکان مورد نظر شما ترسیم شده و اعداد آن برای مقایسه محبوبیت آنها در زمان های مختلف هستند. در غیر این صورت مکان هایی با بیشترین تعداد جستجو همواره در صدر قرار می گرفتند و امکان مقایسه از بین می رفت.
  • نتایج به دست آمده بر اساس تعداد جستجوی هر عبارت نسبت به تعداد کل جستجوهای تمام عبارات، بین صفر تا صد مقیاس بندی می شوند.
  • برابر بودن اعداد برای یک عبارت مورد جستجو در مناطق جغرافیایی مختلف نشان دهنده یکسان بودن تعداد جستجو ها نیست.

در حالت عملی خروجی گوگل ترندز برای مقایسه دو کلمه مورد جستجو به شکل زیر خواهد بود که تعداد جستجوها بین ۰ تا ۱۰۰ مقیاس بندی شده اند.

آپدیتی که گوگل در ابتدای سال ۲۰۱۶ بر روی گوگل ترندز اعمال کرد موجب جهش های غیر منتظره ای برای بعضی از عبارات مورد جستجو شد. اما با این حال نتایج گوگل ترندز راهنمای خوبی برای تحقیق در بسیاری از موضوعات است.

چگونه از گوگل ترندز در سئو استفاده کنیم؟

۱. جستجوی کلمات کلیدی

جستو و یافتن کلمات کلیدی به نظر می رسد که یکی از واضح ترین امکانات سئو در گوگل ترندز باشد، اما اغلب این قابلیت به لطف Keyword Planner گوگل و دیگر ابزارهای مشابه نادیده گرفته می شود.

در حقیت گوگل ترندز یک مکمل فوق العاده برای این پلتفرم هاست، چرا که دارای الگوهاییست که در سایر ابزارها وجود ندارد.

سیستم پیشنهاد کلمات کلیدی گوگل ترندز دارای شاخص های متفاوتی از دیگر ابزارها مانند Keyword Planner است. به عنوان مثال، این ابزار می تواند عبارات مورد جستجویی را که با کلمه Dog به معنی سگ در ارتباطند و محبوبیت آنها رو به افزایش است را به شما نشان دهد.

نتایج پیشنهادی گوگل ترندز به ما کمک می کند تا با حال و هوای کاربران در مورد کلمه کلیدی موردنظرمان بیشتر آشنا شویم. همچنین کلمات کلیدی در لیست گوگل ترندز وجود دارند که کمی از مبحث مورد نظر دور به نظر می رسند. این عبارات پیشنهادی با زیرمجموعه های عبارت مورد نظر ما در ارتباطند. با این حال تصویر بالا نشان می دهد که این ابزار چه ایده های غیر منتظره ای را می تواند به نمایش بگذارد.

ایجاد نقشه سایت در وردپرس

گوگل ترندز با دید متفاوتی که به این قسمت دارد، می تواند عبارات جدید و تازه ای را به لیست کلمات کلیدی ما اضافه کند. این قابلیت با توجه به افزایش هوش مصنوعی گوگل و قدرت درک آن در کلمات کلیدی متشابه، می تواند لیستی از کلمات کلیدی را در اختیار ما قرار دهد که حاوی نیازهای طیف وسیعتری از کاربرانمان باشد.

به علاوه اگر سئوکاران کلمه کلیدی را قبل از اینکه به اوج جستجو برسد شکار کرده و بر روی آن کار کنند از مزایای اول بودن رتبه آن در هنگام رسیدن به اوج جستجو بهره خواهند برد.

۲. مقایسه عبارات مورد جستجو در سایر موتورهای جستجوی گوگل

گوگل ترندز علاوه بر داشتن فیلترها، دارای گزینه ای برای انتخاب سایر موتورهای جستجوی گوگل مانند Google News، Google Shopping، Google Images و Youtube است که قابلیت های سئو جدیدی را در اختیار ما می گذارند. این قابلیت از طریق منوی باز شونده در بالای نتایج قابل دسترس است.

اطلاعات مربوط به جستجوی تصاویر گوگل از سال ۲۰۰۸ به بعد در دسترس است و منبع بی نظیری برای الهام گرفتن برای سئوکاران می باشد. علاوه بر این شما می توانید این اطلاعات را با استفاده از فیلترهای منطقه و شهر جزیی تر کرده و پیشنهاداتی را نیز برای تصاویر مرتبط مشاهده کنید.

همچنین می تواند اطلاعات مربوز به دو عبارات مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود. به عنوان مثال در تصویر زیر به مقایسه اطلاعات گوگل ترندز  بین دو عبارت Cats در آمریکا و Dogs در انگلستان پرداخته شده است.

طبق این تصویر می توانیم بفهمیم که جستجوی عبارت Dogs در انگلستان نسبت به Cats در آمریکا محبوب تر و بیشتر است. البته دقت داشتید که صرفا جستجوی خود این دو کلمه مد نظر نیست و عبارات مشابه با آن نیز در نمودار تاثیر داده شده است. مقایسه همین دو عبارت در یوتیوب نیز نشان می دهد که رقابت بین آنها بسیار به هم نزدیکتر است.

همچنین قسمت عبارات مرتبط برای این بخش نیز وجود دارد و طبق تصویر زیر می توانید به مشاهده آنها بپردازید.

۳. ارزیابی و پیش بینی پیک های جستجو

شاید مهمترین استفاده از گوگل ترندز در حیطه سئو، مربوط به همین قسمت و پیدا کردن پیک جستجو ها و یافتن زمان اوج نیاز کاربران به یک عبارت باشد.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا بهینه

به عنوان مثال ما به تحلیل کلمه المپیک در گوگل ترندز پرداخته و با نمودار زیر مواجه شدیم:

مشاهده می شود که جستجوی این عبارت هر چهار سال یک بار به اوج خود رسیده و برای المپیک زمستانی نیز پیک کوچکتری در دو سال بعد از پیک های اصلی وجود دارد.

طبق این مثال می توانیم پیش بینی کنیم که به زودی شاهد یک پیک جستجو خواهیم بود. البته ما از حجم جستجو ها و میزان فرصت ها در دسترس اطلاعی نداریم، چرا که این اطلاعات به صورت نسبی ارائه می شوند. با این حال اگر با استفاده از گوگل ادوردز بتوانیم تعداد جستجوها در زمان پیک ها را بیابیم، می توانیم درک کنیم که منظور گوگل از عدد ۱۰۰ در این پیک ها چه تعداد جستجو است.

البته پیش بینی حجم جستجو ها در عباراتی نظیر المپیک واضح است و کار سختی نخواهد بود. استفاده اصلی از این قابلیت در جستجوی عباراتیست که نمیتوان پیک آن را به راحتی پیش بینی کرد. مثلا در جستجوی کلاهای مرتبط با مد، ایده خاصی در ابتدا وجود ندارد و صرفا همه ایده ها بر روی حدس و گمان است. اما با استفاده از گوگل ترندز می توان از زمان پیک ها باخبر شد و قبل از آن به برنامه ریزی برای سئو پرداخت.

۴. موضوعاتی که جستجویشان رو به افزایش زیادی است

یکی از مهمترین قابلیت های گوگل ترندز، دستیابی به اطلاعات مربوط به موضوعاتیست که جستجوی آنها در روزهای اخیر به شدت اوج پیدا کرده است. هیچ تکنولوژی و ابزاری در جهان مانند گوگل ترندز قادر به ارائه چنین اطلاعات ارزشمندی نمی باشد.

این اطلاعات را می توان مستقیما در صفحه اصلی گوگل ترندز مشاهده کرد.

با کلیک بر روی هر خبر به مقالات منتخب و مرتبط را مشاهده خواهید کرد. همچنین نمواری از میزان افزایش جستجو نیز در ادامه آمده است.

 این آنالیز فراتر رفته و میزان جستجو، محبوبیت موضوع و موضوعات مرتبط را در ایالت های مختلف نیز به نمایش می گذارد.

این منبع می توان برای بازاریابین محتوایی که به دنبال مطالب دسته اول هستند بسیار با ارزش باشد. یکی از راه های جذاب برای کار با این داده ها اینست که لینک خبرهای مرتبط را کپی کرده و در ابزارهایی مانند Ahrefs یا SearchMetrics آنالیز کنید تا کلمات کلیدی اصلی که این خبرها در آنها دارای رتبه بالایی هستند را شناسایی کنید.