این مقاله را با من همراه باشید تا در مورد روش یافتن بهترین کلمات کلیدی صحبت کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان با انتخاب صحیح کلمات کلیدی، گامی موثر در پیشرفت کسب‌وکار اینترنتی خود برداریم.

ز روز اولی که گوگل متولّد شد “کلمات کلیدی” اصلی‌ترین موردی بود که در میان همه معیارهای گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به آن توجه شده است. خب طبیعی هم هست چون وظیفه اصلی گوگل (نمایش نتایج) بر اساس کلماتی است که کاربران در باکس گوگل، جست‌وجو می‌کنند.
بنابراین انتخاب درست این کلمات، نیازمند تحقیق پیرامون کلمات کلیدی پیش از راه اندازی وبسایت یا کسب‌وکار اینترنتی خودمان است. اما بریم سراغ مواردی که قبل از انجام این کار باید به آن‌ها توجّه ویژه داشته باشید.

تحقیق پیرامون کلمات کلیدی (Keyword Research)

اگر بخواهم خیلی ساده و خودمانی، مفهومیافتن بهترین کلمات کلیدی را بیان کنم، باید بگویم:
تحقیق و انتخاب در مورد کلماتی که کاربران مورد هدفِ ما برای رسیدن به محصولات یا خدمات ما در موتورهای جست‌وجو (با تمرکز بر گوگل)جست‌وجو می کنند، یافتن بهترین کلمات کلیدی گفته می‌شود که این امر به شدّت در تعیین استراتژی محتواییِ برند ما، تاثیر خواهد داشت. (خیلی کوتاه و کلّی بخواهم بگویم، استراتژی محتوایی یعنی نحوه برنامه‌ریزی و انتخاب صحیح موضوع برای محتوا برای رسیدن به اهدافمان)

تهیه لیستی از کلمات کلیدی مورد هدف

توصیه می‌کنم که این کار را با کمک چند نفر از اعضای اصلیِ شرکت یا تیم خود انجام دهید.
به این ترتیب که با ذهنی باز و فراغ بال، دور یک میز نشسته و یک نفر را مسئول نوشتن این کلمات کنید.
سپس هر فرد باید خودش را به جای یک مشتری بگذارد و اینطور تصوّر کند که اگر او به جای فردّ جست‌وجو کننده در گوگل بود، چه کلماتی را برای رسیدن به محصولات شما، تایپ می‌کرد (به همین سادگی)
شروع کنید به نوشتن این کلمات و تعداد آن را به حدود ۱۵ تا ۲۵ کلمه برسانید. (این کلمات در واقع اصلی‌ترین کلمات مورد هدفِ شما برای بهینه سازی محسوب می‌شوند)

با این کلمات انتخابی، یک عبارت بسازید

بسیار خوب تا به اینجای کار شما کلمات کلیدی مورد هدف خود را نوشته‌اید. حال برای هر کلمه، یک یا چند عبارتی که فکر می کنید مشتری شما در گوگل جست‌وجو می‌کند را بنویسید:
به عنوان مثال فر کنید کلمه ما “اتوماسیون بازاریابی” است، عبارات ما چنین می‌شود:

  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • نحوه کار با ابزار اتوماسیون بازاریابی
  • انواع اتوماسیون بازاریابی چیست
  • بهترین ابزارهای اتوماسیون اداری
    این موضوع را برای هر کلمه کلیدی، انجام دهید و تا می‌توانید عبارات مورد هدف بسازید. البته برای انجام این کار می‌توانید از امکان Google Suggestions پیشنهاد‌های گوگل استفاده کنید.

از کلمات مرتبط گوگل استفاده کنید

برای تکمیل لیست عباراتی که شامل کلمات مورد هدف شما است، به امکان “کلمات مرتبط” گوگل مراجعه کنید. با وارد نمودن هر عبارت در باکس جست‌وجوی گوگل، پس از نمایش نتایجِ حاصل شده، تعدادی کلمات مرتبط با آن عبارتی که در گوگل جست‌وجو کرده‌اید، در پایین صفحه، قابل مشاهده است.
این‌ها در واقع همان عباراتی هستند که کاربران، در گوگل جست‌وجو می‌کنند و شباهت زیادی با عبارت مورد نظر شما دارند.

تهیه یک ترکیب خوب از Head Term‌ها و Long Tail‌ها

بسیار خوب ابتدا اجازه بدهید تا مفهوم کلمات کلیدی Head و Long را خدمت شما بگویم.
به عباراتی که عموماً از یک یا دو کلمه تشکیل شده، Head Term‌ها گفته می‌شود که معمولاً اینگونه واژه‌ها، بسیار کلّی و عمومی هستند و بیشتر توسّط کاربرانِ اینترنتی جست‌وجو می‌شوند.
در مقابل، عبارات Long Tail را داریم که به عبارات کلیدیِ “دم دراز” شهرت دارند و در واقع از ۳ کلمه یا بیشتر تشکیل شده‌اند. این گونه عبارات، سرچ کم‌تری دارند اما بسیار هدفمندتر و دقیق‌تر از کلمات Head هستند.
مثلا عبارت “خرید کفش” یک عبارت Head محسوب می‌شود چرا که بسیار کلی است. اما عبارت “خرید کفشِ ورزشی برای پیاده روی” یک عبارت دم دراز است که اگر صفحاتِ وبسایتِ فروشگاهی شما، روی چنین عباراتی سئو شود، قطعا مشتریان مورد هدف بیشتری خواهید داشت. (به احتمال بیشتری خرید اتفاق می‌افتد)
بنابراین، سعی کنید که ترکیبی از هر دو، یعنی هم عبارات کوتاه و هم عبارات دم دراز را تهیّه کنید و در فرآیند بهینه سازی خود قرار دهید.

کلمات منتخب را از نظر میزانِ رقابت بررسی کنید

تا به اینجای کار ما باید لیستی از کلمات و عبارت کلیدی داشته باشیم که در گام‌های گذشته، موفّق به جمع آوری آن‌ها شده‌ایم. حال باید میزان رقابت این کلمات را مورد بررسی قرار دهیم.
در فرآیند بهینه سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، بسیار مهم است که رقیبان شما، تا چه اندازه روی کلمه کلیدی مورد هدفتان، کار کرده‌اند. هر اندازه که میزان رقابت، روی کلمات کلیدی دشوارتر باشد، فرآیند سئو هم برای رسیدن به نتایج دلخواه سخت‌تر خواهد شد.
بهترین راه، استفاده از ابزارهای بررسی رقابت کلمات کلیدی است که یکی از بهترین این ابزارها، KWfinder است که با زبان فارسی، کاملا سازگاری دارد. البته ابزارهای زیادی برای یافتن بهترین کلمات کلیدی وجود دارد که با جست‌وجوی عبارت “free keyword research tools” در گوگل، می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.
به طور کلّی سعی کنید از کلماتی آغاز کنید که رقابت کمتر و بازدید بالاتری دارند و اینکه کلماتی را در بالای لیست بهینه‌سازی خود قرار دهید که رقبای شما، توجه زیادی به آن‌ها نداشته اند. این یک فرصت عالی برای شماست که با استفاده از این نقاط ضعف، در کنار دیگر رقبای خود، به فعالیت و افزایش درآمد برسید.

حالا که شما یاد گرفتید که چگونه سایت خود را در نتایج گوگل نمایان سازید ، نوبت به یافتن کلمات کلیدی هدفمند می رسد. در این مرحله ابتدا شما کلمات کلیدی استراتژیک مناسب سایت خود را مشحص می کنید. سپس هدف بعدی استفاده درست از آن ها در محتوای سایت می باشد. به طوری که هم کاربران و هم موتورهای جستجو رضایت کامل را از آن ها داشته باشند.

تحقیق کلمات کلیدی اگر به درستی صورت گیرد ، به شما این قدرت را می دهد که درک درستی از مخاطب هدف خود داشته باشید. و دقیقا بدانید که مخاطب هدف شما به چه صورت محصولات و یا خدمات شما را در گوگل جستجو می کند.

تحقیق کلمات کلیدی به شما داده های ارزشمندی خواهد داد که می توانند به سوالات شما پاسخ دهند. به سوالاتی مانند :

  • مردم در حال جستجوی چه چیزی هستن؟
  • چند نفر از آن ها به جستجوی یک مورد خاص پرداخته اند
  • به چه صورتی به دنبال پاسخ درخواست های خود هستند؟ ( صوت ، فیلم ، pdf ، مقاله ، و… )

در این درس از آموزش های سئو شما با ابزارهای و استراتژی های مناسب برای کشف کلمات کلیدی هدفمند آشنا خواهید شد. همچنین تاکتیک هایی را یاد خواهید گرفت که باعث می شوند از کلمات کلیدی ضعیف دوری کنید تا بتوانید یک محتوای قوی تولید کنید! زمانی که شما متوجه می شوید مخاطب هدفتان به چه صورت جستجو می کند ، به یک دنیای کاملا جدید از سئو وارد خواهید شد.

قبل از شروع یافتن کلمات کلیدی این سؤالات را از خود بپرسید

شما تنها در صورتی می توانید به یک کسب و کار از طریق سئو کمک کنید که ابتدا درک کاملی از چند سوال در ذهن خود داشته باشید.

  1. ابتدا باید به صورت کامل درک کنید که آن ها چه کسب و کاری دارند؟
  2. سپس باید متوجه شوید که مشتریان آن ها چه کسانی هستند؟
  3. در نهایت اینکه هدف آن ها چه می باشد؟!

بسیاری از افرادی که می خواهند روی سئو سایت خود کار کنند ، این مراحل را نادیده می گیرند! به دلیل اینکه تحقیق کلمات کلیدی یک پروسه زمان بر است. البته اگر به درستی انجام شود ! حالا سوال من از این دسته از افراد این است که چگونه می خواهند در رتبه های بالای گوگل حضور پیدا کنند زمانی که نمی دانند بر روی چه کلمه یا عبارت کلیدی باید کار کنند! و یا بدتر از آن اینکه با یک تحقیق سریع ، چند کلمه و عبارت کلیدی را مشخص می کنند.  در حالی که حتی اگر در آن کلمات به صدر نتایج گوگل هم برسند برایشان فایده ای نخواهد داشت. پس لطفا بحث یافتن کلمات کلیدی را جدی بگیرید! آن هم به صورت علمی و هدفند تا از صرف وقت و هزینه بیهوده جلوگیری نمایید.

خیلی وقت ها پیش می آید که شما فکر می کنید فلان کلمه کلیدی برای کسب و کارتان مناسب است ، در حالی که در واقعیت این طور نیست و مخاطبان شما با یک کلمه کلیدی دیگر به دنبال شما می گردند. تمرکز بر مخاطبان و یافتن آنچه واقعا استفاده می کنند ، بسیار به موفقیت کمپین شما کمک خواهد کرد. شما باید در یافتن کلمات کلیدی از سیستم تفکر بر مبنای صفر استفاده کنید. باید فکر کنید که شما هیچ چیز نمی دانید و الان آمده اید تا آن ها را کشف کنید. آن موقع است که موفق خواهید شد.

مثال واقعی برای یافتن کلمات کلیدی هدفمند

برای درک بهتر این موضوع یک مثال برایتان بزنم . فرض کنید دوست شما که به تازگی یک مغازه بستنی فروشی راه اندازی کرده ، درباره سئو سایت و راه های جذب مشتری از طریق آن شنیده است.  حال از شما که یک متخصص سئو هستید می خواهد که کمکش کنید تا درباره نحوه جستجوی مشتریانش بیشتر بداند. شما برای کمک به او و ارائه خدمات سئو باید در ابتدا سوالاتی از خود بپرسید:

  • مردم به دنبال چه نوع بستنی هایی هستند؟
  • چه کسانی معمولا برای بستنی به صورت آنلاین جستجو می کنند؟
  • چه زمانی مردم برای بستنی جستجو می کنند؟
  • آیا جستجو ها بیشتر به صورت فصلی صورت می گیرد؟
  • مردم به چه شکل و با چه عباراتی بستنی را جستجو می کنند؟
  • آیا بیشتر جستجو کنندگان با موبایل خود این کار را انجام داده اند؟
  • چرا مردم در اینترنت به جستجوی بستنی می پردازند؟
  • آیا به دنبال خرید اینترنتی آن هستند؟
  • آیا تنها برای آگاهی از انواع آن جستجو می کنند؟
  • آیا به دنبال یک بستنی فروشی محلی هستند؟
  • مشتریان بالقوه کجا هستند؟ محلی هستند؟ در سراسر ایران هستند؟ یا بین المللی هستند؟

و سرانجام پس از یافتن پاسخ این سوال ها باید از خود بپرسید که با توجه به این سوال هایی که درباره بستنی وجود دارد، چه محتوایی می توانم تولید کنم که اگر شخصی در اینترنت به دنبال بستنی بود، بهترین پاسخ را به او بدهم. پاسخی که واقعا آن جستجو کننده به دنبال آن است. این روش به شما کمک می کند که بهترین کلمات و عبارات کلیدی هدفمند را پیدا کنید و با تولید محتوای ارزشمند برای آن ، مشتریان را به سمت سایت خود جذب نمایید.

مشتریان شما چه عبارات و کلماتی را جستجو می کنند؟

ممکن است شما بتوانید به راحتی توضیح دهید که شما چه محصول و خدماتی را ارائه می دهید. اما سوال  مهم این است که مشتریان شما به چه صورت به دنبال محصول و خدمات شما هستند! پاسخ به این سوال اولین قدم اساسی و مهم در یافتن کلمات کلیدی کسب و کار شما می باشد.

کشف کلمات کلیدی

ممکن است از همان ابتدا در ذهن شما چند کلمه کلیدی مد نظرتان باشد . احتمالا آن ها نام محصول ، خدمات و یا نام برند شما می باشند. تمامی این کلمات و عبارات ، گزینه های مناسبی هستند. شما می توانید هر کدام از این کلمات و عبارات را در کیورد پلنر ( keyword planner ) تایپ کنید و از میزان جستجوی ماهانه آن ها مطلع شوید. علاوه بر آن با کمک این ابزار می توانید کلمات کلیدی مشابه را هم کشف کنید. در مرحله بعد ما به صورت عمیق وارد این موضوع می شویم و از کلمات و عبارات پیشنهادی این ابزار فوق العاده استفاده خواهیم کرد. اما فعلا می خواهیم میزان محبوبیت کیوردهای مورد نظرمان را ارزیابی کنیم.

یک نکته مهم در مورد ابزار keyword planner گوگل

ابزارهای زیادی برای کشف و پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارند. یکی از بهترین آن ها کیورد پلنر می باشد. دلیل آن هم این است که کمپانی گوگل آن را در اختیار ما گذاشته است. البته ابزارهای مفید دیگری همچون kwfinder وجود دارند. اما نکته ای که درباره همه آن وجود دارد این است که اعداد و ارقام هیچ کدام از آن ها معتبر نمی باشد.

دلیل آن هم فلسفه این ابزارها می باشد. آن ها معمولا برای افرادی که می خواهند در گوگل تبلیغات بدهند ، طراحی شده اند. به همین دلیل اعداد و ارقام آن ها بسیار کمتر از واقعیت می باشد. چون کلیک نتایجی که از طریق تبلیغ ( گوگل ادز ) در نتایج ظاهر می شوند ، بسیار کمتر از نتایج طبیعی ( اورگانیک ) می باشند. به همین دلیل اگر گوگل اعداد و ارقام واقعی جستجو را منتشر کند ، توقع تبلیغ دهندگان بالا می رود و مشکلات خاص خودش پیش می آید. به همین دلیل هر عددی که در آن جا مشاهده می کنید را باید چند برابر در نظر بگیرید.

هدف گذاری درست صفحات برای جلوگیری از کنیبالیزیشن

از همان ابتدا که در حال کشف و انتخاب کلمات کلیدی هستید ، باید مبحث کنیبالیزیشن در کلمات کلیدی را مد نظرتان قرار دهید. حتما مقاله ای که در این زمینه نوشته ام را مطالعه فرمایید. و حتی بهتر است با یک متخصص سئو برای جلوگیری از ” cannibalization ” مشورت کنید. چون این مبحث کمی تخصصی و گیج کننده است و باید تجربه کافی در آن داشته باشد. ولی مفهوم آن به صورت خلاصه به این صورت می باشد :

هر زمان که دو صفحه یا چند صفحه از سایت شما در یک کلمه یا عبارت کلیدی برای کسب رتبه در موتورهای جستجو به رقابت بپردازند ، به آن کنیبالیزیشن می گویند. این موضوع بسیار برای سایت شما مضر می باشد. و باید از به وجود آمدن آن جلوگیری نمایید.