ابزارهای رایگان سئو

همانند یک کارخانه که بدون ابزار مورد نیاز قادر به تولید نیست، بهینه سازی وب سایت نیز بدون استفاده از ابزار سئو سایت کاریست غیر ممکن و خارج از منطق.

ابزار سئو چیست؟

تاثیر کاربرد ابزار سئو در انجام و پیاده سازی یک استراتژی سئو موفق از شروع تا پایان (نگهداری) کاملا مشخص است.

در ادامه ما لیستی از بهترین ابزارهای سئو سایت رایگان و غیر رایگان در سال ۲۰۱۹ را برای شما آماده کرده ایم تا با مطالعه آن ها اطلاعات خود را در زمینه سئو سایت را افزایش دهید.

لیست ابزارهای رایگان سئو

در ادامه این مطلب به معرفی کاربردی ترین ابزارهای رایگان و غیر رایگان سئو می پردازیم.

۱- گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)

گوگل بهترین ابزار های سئو را ارائه می کند و تمام.

  • کلمات کلیدی هدف را با کیورد پلنر پیدا کنید.
  • موضوعات ترند در وب را توسط گوگل ترندز شناسایی کنید.
  • مشکلات فنی وب سایت را توسط سرچ کنسول و Speed Test بر طرف کنید.
  • تجزیه و تحلیل کنید چند نفر از وب سایت شما بازدید می کنند و چه کسانی هستند.
  • جمع آوری ، پردازش و تجزیه و تحلیل انواع داده های سئو و بهینه سازی با Google Sheets.
  • سرعت بارگیری وب سایت خود را با Pagespeed Insights بررسی کنید.

اگر در دنیای سئو و بهینه سازی وب سایت تازه وارد هستید ، قبل از مراجعه به دیگر ابزار ها باید با همین ها شروع کنید. فراموش نکنید که ابزارهای عالی دیگری در این زمینه وجود دارد، از جمله بینگ وبمستر تولز.

ورود به وب سایت Google Keyword Planner [⏩]


۲- Ahrefs

ahrefs

Ahrefs در ابتدا تنها یک ابزار بررسی بک لینک بود اما رفته رفته طی آپدیت هایی که در این سالها بر روی آن انجام شد این ابزار را بدون شک به قدرتمند ترین ابزار سئو در دنیا تبدیل کرده است.

پس تغییرات نسخه جدید Ahrefs از حالت رایگان خارج شده و برای استفاده از امکانات آن باید نام نویسی کرده و حداقل یک پلن ۷ روزه خریداری کنید.

شما در Ahrefs قادر خواهید بود تا به آنالیز موارد زیر بپردازید:

  • داشبورد: آنالیز وضعیت بک لینک و رتبه کلمات کلیدی در موتور های جستجو
  • بک لینک پروفایل: لینک جدید، لینک از دست رفته، لینک شکسته، انکر تکست
  • ارگانیک سرچ: ورودی کلمات کلیدی، جایگاه کلمات در گوگل
  • Top pages: صفحات قوی و پربازدید
  • Top subfolders: ساب فولدر های قوی و پربازدید
  • Top subdomains: ساب دامین های قوی و پربازدید
  • Competing domains: آنالیز دامنه رقبا
  • Competing pages: آنالیز صفحات وب سایت رقبا
  • Content gap: فرصت های تولید محتوا

ورود به وب سایت Ahrefs [⏩]


۳- گوگل ترندز

احتمالاً با چاقوهای سوئیسی همه‌کاره آشنا هستید. گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) در واقع چاقوی سوئیسی متخصصین سئو محسوب می‌شود. یک ابزار همه‌کاره و در دسترس برای سئو و بهینه‌سازی وب سایت.

گوگل ترندز این امکان را به استفاده کنندگان خود می دهد تا میزان جستجو دو الی ۵ کلمه کلیدی را به صورت همزمان مورد بررسی قرار دهند، به تصویر زیر دقت کنید:

همانطور که مشاهده می کنید در تصویر بالا ما پنج کلمه سئو، سئو چیست، آموزش سئو، خدمات سئو و شرکت سئو را با یکدیگر مقایسه کرده ایم که نتیجه آن نموادار بالاست.

ورود به وب سایت Google Trends [⏩]


۴- گوگل آنالیتیکس

چرا باید از این ابزار سئو  استفاده کنید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدیدکنندگان سایت است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را پیگیری کنید:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه): این قسمت به شما اطلاعات لحظه‌ای را نمایش می‌هد؛ اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود کاربران، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آن‌ها و … در این بخش قابل دسترسی است. مثلاٌ می‌توانید ببینید که در همین لحظه چند نفر در سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟
  • Audience (مخاطبان): در این بخش شما می‌توانید در مورد بازدیدکنندگان و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشانمدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و …).
  • Acquisition (نحوه جذب): این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریقی جذب سایت شما شده‌اند و ترافیک ورودی شما از چه راه‌هایی است.
  • Behavior (رفتار): این بخش به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگانتان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند و چه کاری انجام می‌دهند).
  • Conversions (نرخ تبدیل): در این بخش می‌توانید نرخ تبدیل شما چقدر بوده است یا به عبارتی چه تعداد از کاربران شما به مشتری تبدیل شده‌اند.

این‌ها فقط کلیاتی از ابزار گوگل آنالیتیکس گوگل است که هرکدام زیرمجموعه‌های کاملی از داده‌ها را در اختیار شما می‌گذارند.

بگذارید یک مثال خیلی کوچک از این دریای داده بزرگ بزنیم. در بخش Acquisition روی گزینه channel کلیک کنید تا صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده شود:

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایت می‌شود. به این ترتیب استراتژی بازاریابی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از همه ظرفیت‌ کانال‌های پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در مثال بالا، این سایت بیشتر ترافیک خود را از سرچ طبیعی کاربران در گوگل به دست می‌آورد. حدود ۱۲۰۹ نفز از طریق شبکه‌های اجتماعی و ۱۱۶۶ نفر به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند (به این معنی که آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می‌کنند). این سایت بیشترین ترافیک خود را از جستجوی گوگل به دست می‌آورد که یعنی روی سئوی این سایت به خوبی کار شده‌است.

پس از اینکه Google Analytics را نصب کردید، می‌توانید از همه مزایای آن بهره‌مند شوید. گوگل آنالیز همه کارها را خودش انجام می‌دهد. تنها مدتی به آن زمان بدهید تا داده‌های موجود را جمع‌آوری کند، سپس فرآیند بررسی را آغاز کنید.

ورود به وب سایت Google Search Console [⏩]


۵- Google PageSpeed Insights

در روزهای اولیه سئو هیچ‌کس، حتی خود گوگل، زیاد به سرعت سایت ‌ها اهمیت نمی‌داد؛ اما الان داستان خیلی فرق کرده‌است چون گوگل به طور واضح بیان می‌کند که سرعت لود وب سایت در رتبه‌ بندی نتایج جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می ‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس وب سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.

ما برای نمونه آدرس وب سایت آمازون را در page speed وارد کردیم، همانطور که می‌بینید این غول فروشگاه‌های اینترنتی با این حجم از محصول در نسخه دسکتاپ خود، امتیاز ۹۲ را در سرعت بارگذاری گرفته است. آمار شگفت‌انگیزی است نه؟

حتماً شما هم دوست دارید نمره سایت تا حد ممکن به ۱۰۰ نزدیک باشد. برای رسیدن به این هدف، پایین ‌تر از این امتیازات، Page Speed توصیه‌هایی برایتان دارد که می‌تواند به بهبود وب سایت کمک کند.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید که سرعت وب سایت خود را برای دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنید. باید برای هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشید.

ورود به وب سایت Google Search Console [⏩]


۶- Similar Web

علاوه بر اینکه حواستان به سئوی وب سایت است و مرتب عملکرد وب سایت را بررسی می‌کنید، باید حواستان به دور و برتان هم باشد که ببینید دیگران چه کار می‌کنند و شما در میدان رقابت کجای کارید.

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و اطلاعات دیگری که دید خوبی برای برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

در ضمن تمام داده‌ها و آمارها با فرمت‌های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت و با جزئیات بررسی کنید چون این داده‌ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی شما در آینده استفاده می‌شود.

به طور مثال به قسمت داده‌های مرتبط با جستجو بروید؛ از طریق این بخش می‌توانید بفهمید ترافیک وب سایت از کجا تامین می‌شود (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و …). روی چه کلماتی بیشترین ترافیک را دارید و تبلیغات شما روی کدام کلمه‌ها بیشترین بازده را داشته است.

محدودیتی که نسخه رایگان این ابزار دارد این است که شما می‌توانید فقط ۵ مورد را با هم مقایسه کنید، ولی با همین ۵ مورد هم تمام اطلاعات لازم دستتان خواهد آمد.

ورود به وب سایت Google Search Console [⏩]


۶- SEO SiteCheckup

فرض کنید سئوی وب سایت را انجام داده‌اید، اما هنوز آنطور که باید مورد توجه گوگل قرار نگرفته. از کجا باید عیب و ایرادها را پیدا کنید؟ با خودتان می‌گویید کاش برنامه‌ای بود که می‌گفت اشکال کار از کجاست. SEO SiteCheckup همان برنامه‌ای است که در چنین موقعیتی به کمک شما می‌آید.

این ابزار سئو قابلیت‌های مختلفی دارد. برخی از قابلیت‌های این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • قابلیت ایجاد گزارش‌های مرتبط با سئو

اگر می‌خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس وب سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می‌آید و بررسی آن‌ها بسیار ساده است.

اگر خوش شانس باشید، وب سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

نکته حرفه‌ای: فراموش نکنید بررسی سئو وب سایت تنها مرحله ابتدایی کار است. این ابزار مشکلات موجود را نشان می‌دهد. سپس می‌توانید بر روی دکمه How to Fix کلیک کنید تا این برنامه توصیه هایی در مورد حل مشکل به شما نشان دهد.

با استفاده از این ابزار می‌توانید موقعیت سئوی وب سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه‌های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می‌توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.

ورود به وب سایت Google Search Console [⏩]


۷- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

آیا از این ابزار قدرتمند سئو استفاده می‌کنید؟

بارها شده است که از وبمسترها پرسیده ام آیا از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده می‌کنند یا خیر. باور کنید شمارش تعداد جواب‌های منفی از دستم در رفته است!

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می‌شود کنسول جستجوی گوگل یا همان وبمستر تولز سابق است. این ابزار آمار و اطلاعات وب سایت شما را خیلی ساده و مرتب به شما نمایش می‌دهد. داشبورد Google search console می تواند اطلاعات اجمالی در مورد سلامت کلی وب سایت فراهم کند:

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، مجموع کلیک‌ها، impression‌ها، میانگین نرخ کلیک وب سایت و میانگین جایگاه در گوگل صفحات وب سایت شما در هر بازه زمانی که انتخاب کنید قابل مشاهده است. ممکن است اطلاعات موجود در این بخش برای شما کافی باشد اما بهتر است پا را فراتر بگذارید و سری به تمام قسمت‌های سرچ کنسول بزنید.

  • تجزیه و تحلیل جستجو
  • لینک‌های داده شده به وب سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • جریمه‌های دستی
  • هدف‌گیری بین المللی
  • قابلیت استفاده از وب سایت در موبایل

قسمت search result یعنی همین صفحه‌ای که عکس آن را در بالا دیدید، یکی از بخش‌های پرکاربرد سرچ کنسول است که می‌توانید عملکرد وب سایت خود را در گوگل بررسی کنید. مثلاً می‌توانید به تفکیک هر عبارت، صفحه، کشور، وسیله‌جستجو نوع جستجو و تاریخ بدانید چقدر بازدید و کلیک گرفته‌اید، رتبه شما در گوگل چند است و نرخ کلیک وب سایت شما چگونه است.

کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای پیگیری لینک‌هایی است که به سایت شما داده شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید این کار برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک‌ها را پیگیری می‌کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند را نیز بررسی می‌نمایید.

با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می‌شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

ورود به وب سایت Google Search Console [⏩]


۸- GTMETRIX

این ابزار سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را ارزیابی می‌کند؛ در کنار نمره عملکردی که به سایت شما می‌دهد، توصیه‌هایی عملی هم برای شما دارد تا سرعت صفحات خود را بیشتر کنید.

ورود به وب سایت GTMetrix [⏩]


Ahrefs, Semrush, Google search console, Majestic
گوگل آنالیتیکس
گوگل سرچ کنسول
Google Search Console, Ahrefs, Google Analytics

قبلی

مشاوره سئو حرفه ای

بعدی

خدمات تولید محتوا

  1. نرم افزاری یا سایتی که بشه به صورت رایگان تحلیل رنک کی ورد های سایت رو بشه انجام داد هست ؟

    ۲۲ تیر ۱۳۹۹
  2. تشکر ویژه از مطالب مفید خسته نباشید و ممنون

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *