استراتژی برندینگ چیست؟ چگونه با استراتژی برندینگ به جذب ترافیک و فروش بیشتر برسیم؟ در این مقاله آموزشی سئو به این موضوع پرداخته شده است.

استراتژی برندینگ چیست؟ برندینگ چیزی فراتر از یک لوگو و یک اسم و یک رنگ است. مهم ترین مولفه ی برندینگ رساندن یک پیام است. پیامی قدرتمند که مخاطب را کشف می کند و او را جذب می کند و به دنبال خود می کشد. اگر شما بدون اینکه یک استراتژی برندینگ قدرتمند داشته باشید وارد بازار شوید مسلما چیزهای زیادی را از دست خواهید داد.

برندینگ با تحقیقات بازار و پیام برند شروع می شود و در نهایت به جذب ترافیک و مشتری و مخاطب می رسد. می خواهیم در ۷ مرحله به شما یاد بدهیم چگونه یک استراتژی برندینگ قدرتمند بسازید که هم در سئو سایت و هم ترافیک و سود شما تاثیر مثبت داشته باشد.

۱. تحقیقات بازار محلی هدفمند را شروع کنید.

اولین قدم همیشه تحقیق و مطالعه است. شما باید بازار هدف خود را بشناسید و ببینید مخاطبان شما دنبال چه چیزی هستند و چه چیزهایی برای آن ها ضروری است. در حقیقت میزان درآمدی که کسب می کنید به همین مرحله بستگی دارد. شما نباید با چشم و گوش بسته وارد شوید. باید بدانید دقیقا دنبال چه چیزی هستید و چه کسانی قرار است از شما خرید کنند.

در تحقیقات لوکال باید نوع مخاطب و لوکیشن او را هم در نظر بگیرید. قبل از انجام تحقیقات بازار باید چند سوال اساسی را از خودتان بپرسید:

  • جغرافیای کاری ما چقدر بزرگ است؟
  • مردم به چه شکل قرار است از محصولات یا خدمات ما استفاده کنند؟
  • بازار محلی ما چقدر بزرگ است؟
  • چه تعداد رقیب داریم و ویژگی های بارز این رقبا چیست؟

اگر به این سوالات به درستی پاسخ دهید می توانید پایه هایی برای تحقیق محلی خود ایجاد کنید و یک مسیر برای انجام تحقیقات بسازید. باید از چیزهای ساده شروع کنید و دید خود را از مخاطب خاص تا مخاطب عام گسترش دهید. نباید روی افراد و برندهای که هیچ ربطی به کار شما ندارند تمرکز کنید و تمام توجه شما باید در حوزه ی کاری خودتان باشد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ چیست

ساخت یک نمایه برای مشتری ایده آل

شناسایی مخاطب یک قدم مهم در ایجاد یک استراتژی برندینگ قدرتمند است. برای انجام این کار باید یک پروفایل برای «مشتری ایده آل» خود بسازید و ببینید آن ها چه کسانی هستند. چه چیزی می خواهند، به چه چیزهایی نیاز دارند و به دنبال کدام خدمات یا محصولات شما هستند.

می توانید از شبکه های اجتماعی یا نظرات مردم در سایت های رقیب به این نیازها و علایق مخاطبین پی ببرید. ایجاد یک پرسشنامه نیز می تواند یک گزینه ی ایده آل برای این کار باشد. برای ساخت پرسشنامه سعی کنید سوالات و موارد زیر را حتما در آن لحاظ کنید.

  • سه مورد از اساسی ترین نیازهای مخاطب شما چه چیزهایی هستند؟
  • چه راه حل هایی را برای مشکلات شان امتحان کرده اند؟
  • چگونه مشکلات خودشان را حل کرده اند؟
  • چه سنی دارند؟
  • سطح درآمد آن ها در چه حدی است؟
  • آیا مواردی که به دنبال آن هستند در حیطه ی کاری آن هاست؟
  • بیشتر از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند؟
  • برای حل مشکلات شان از چه سازوکارها یا برندهایی استفاده می کنند؟

این اطلاعاتب به شما کمک می کنند تا:

  • مزایای رقابتی خاص خودتان را بسازید.
  • بدانید چه خدمات و سرویس هایی برای مخاطب شما جذاب تر است.
  • لحن و محتوای موردنیاز مخاطب خود را شناسایی کنید.
  • کشف کنید از چه سازوکارهایی برای ارائه خدمات و یا محصولات خود استفاده کنید.

وقتی تحقیقات بازار را به پایان رساندید حالا نوبت آن است که پیام خود را بسازید و سازوکارهای آن را شناسایی کنید.

۲. پیام برند خود را بسازید

تحقیقات بازار به شما خواهد گفت که ارزش های مخاطب شما چه چیزهایی هستند و به چیزهایی نیاز دارد. در این صورت شما مخاطب خود را شناخته اید و می توانید به نحوی با او شروع به تعمال کنید.

برندهای بزرگ این کار را چگونه انجام می دهند؟ آن ها یک استایل برای معرفی یا راهنمایی کاربران و مخاطبان خود در محتوا یا بازاریابی خود به کار می بندند. این کار پیام برند را به درستی ایجاد می کند و کاربران می دانند که چه انتظاراتی از این برند دارند و سعی می کنند نیازهای خود را از این برند ها برطرف کنند.

پیام برند شما باید دربرگیرنده ی موارد زیر باشد:

  • ارزش های برند: شما چکار می کنید؟
  • مزایای رقابتی شما: چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می کند؟
  • لحن: مخاطب شما دنبال چه چیزی است؟ مرجع تخصصی؟ یا سرگرمی؟
  • مزایا: خدمات شما چه چیزهایی را ارائه می کند؟
  • Call-to-Actionانتظار دارید کاربران با دیدن نام برند شما چه اقدامی انجام دهند؟

فرمول پیام برند

بسیاری از برندها فکر می کنند که برندینگ صرفا رنگ خاص و لوگوی خاص و تگ لاین های متفاوت است. متاسفانه این تفکر باعث می شود که این برندها به دنبال نیازهای خودشان باشند نه نیازهای مخاطبین شان. در نتیجه نمی توانند مخاطبان را قانع کنند که از محصولات یا خدمات شان استفاده کنند.

دیجیتال مارکتر چیست

پیام برند یک فرمول ساده دارد:

ما کمک خواهیم کرد تا شما (مخاطب) از طریق ما (سرویس ها و خدمات و محصولات ما) بتوانید نیاز های خود را با استفاده از (مزایا و قابلیت های سرویس ها و محصولات ما) برطرف کنید.

حالا به این فکر کنید که چطور می توانید برای برند خود یک پیام بسازید که کاربران بدانند چگونه می توانند از خدمات شما استفاده کنند. این فرمول می تواند برای هر برندی استفاده شود. البته صرف پیام نمی تواند کارکردی داشته باشد و شما باید بدانید چگونه و از چه سازوکارهایی این پیام را به مخاطب خود برسانید.

۳. سئو را مطابق با پیام برند خود اعمال کنید

سئو در حقیقت می تواند اولین رابط شما با مخاطب باشد. بگذارید یک مثال بزنیم: به طور مثال فرض کنید شما یک کسب و کار در حوزه خرید و فروش لوازم جانبی ماشین هستید، چگونه می توانید کاربران و مخاطبان را به سمت سایت خود بکشانید؟ جواب این است: از طریق موتورهای جستجو و کلیدواژه هایی که در پیام برند شما حضور دارند. کاربران شما می خواهند لوازم جانبی ماشین را بخرند در نتیجه آن ها «خرید لوازم جانبی ماشین» را جستجو می کنند و اگر شما این کلیدواژه ها را سئو کرده باشید می توانید به راحتی آن ها را جذب کنید.

سئو یک علم گسترده است و شما نیاز به یک متخصص سئو دارید تا وبسایت شما را در موتورهای جستجو بالا بکشد. اما برای شروع می توانید روی این موارد تمرکز کنید:

  • ساخت یک وبسایت ریسپانسیو
  • سرعت سایت بالا
  • شناسایی کلیدواژه ها و استفاده از آن ها در محتوا
  • بالا بردن بازدید سایت با استفاده از محتوای تاثیرگذار و جذاب
  • ایجاد اکانت Google My Business
  • لینک سازی

در هر صورت سئو راهی است که می توانید با صرف هزینه ی کمتر مخاطب خود را جذب کنید اما یک فرایند چالشی و مهندسی شده است و باید با تغییرات الگوریتم گوگل و آنالیز سئو و مواردی از این دست آشنا باشید تا بتوانید رشد کنید.

۴. شراکت استراتژیک داشته باشید..

اگر می خواهید برند خود را زودتر بالا بکشید و پیام خود را به مخاطبان برسانید می توانید با شرکت هایی که در این مسیر می توانند به شما کمک کنند شراکت داشته باشید. نگران نباشید قرار نیست بخشی از سود خود را به آن ها بدهید. شما از این طریق می توانید راحت تر رشد کنید. به طور مثال می توانید با یک شرکت بازاریابی محتوا شراکت داشته باشید تا محتوای لازم برای سایت شما را تولید کنند. در عوض به ایجاد یک گروه تخصصی و استخدام افراد مختلف برای تولید محتوا نیازی نخواهید داشت.

ایمیل مارکتینگ چیست

باید روی منافع مشترک خود تمرکز کنید و ببینید چگونه می توانید در کنار هم و در ارتباط با هم به بهترین نتیجه برسید.

۵. محتوای هدفمند در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

شبکه های اجتماعی یک منبع قدرتمند برای پیدا کردن مخاطبین هدف شماست. برای اینکه بتوانید مخاطبین خود را پیدا کنید باید محتوایی تولید کنید که توجه آن ها را جلب کند. هر برندی یک استراتژی خاص برای محتوای خود در شبکه های اجتماعی دارد و همه ی این محتوا نیز به این منظور ایجاد می شود که پیام برند را تمام و کمال برساند.

چند ویژگی یک محتوای خوب برای شبکه های اجتماعی:

  • سودمند
  • دقیق
  • مرتبط
  • سر وقت
  • نگارش خوب
  • تاثیرگذار
  • متناسب با لحن و ارزش های برند

برخی برندها در این مورد دچار اشتباهاتی می شوند. چند مورد از این اشتباهات را به صورت لیستی آورده ایم:

  • پست کردن آخرین مطالب وبلاگ بدون کپشن مناسب
  • استفاده از عکس های غیرمرتبط و آزاردهنده
  • خبرهای مداوم در مورد وقایع داخل شرکت
  • پوشش بی رویه رویدادها و مسائل سیاسی و غیرحرفه ای
  • ویدیوها یا عکس های غیرمرتبط هر چند اگر جذاب باشند.

شما باید مورد مختلف را در ابتدای کار تست کنید و نتایج آن را آنالیز کنید تا بتوانید به لحن  و محتوای موردنظر خود برسید. بازاریابی شبکه های اجتماعی چیزی فراتر از تولید محتوا است و ارزش آفرینی و الگوریتم هایی برای جذب مخاطب و به خاطر سپردن نام برند توسط المان های تاثیرگذار موردی است که بسیاری از برندها به آن بی توجهی می کنند.

۶. در رویدادهای مرتبط با کسب و کار خود شرکت کنید.

این رویدادها عموما رویدادهای شبکه سازی در برند نام دارد. این کار باعث می شود تا روابط شما با مخاطبان، مشاورین کسب و کار و سایر برندها و حتی رقبای شما مستحکم تر شود و فضایی قدرتمند تر برای کسب و کار خود بسازید. شرکت کردن در این رویدادها نه تنها می تواند به شراکت های استراتژیک بینجامد بلکه می تواند در جذب مشتری به صورت مستقیم نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

فعال بودن در حوزه ی کسب و کار خودتان یک اطمینان خاطر را به مخاطبان و مشتریان تان می دهد که می توانند به صورت مادام العمر به شما اعتماد کنند چرا که شما روزبه روز در حال پیشرفت هستید.

۷. از کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید.

اگر بودجه ی کافی دارید روی کمپین های تبلیغاتی سرمایه گذاری کنید چون ترافیک بسیار زیادی را روانه ی سایت می کنند. به طور مثال کمپین های PPC یا همان Pay per Click می توانند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد شما داشته باشند.

پلتفرم هایی نظیر Google Ads یا Facebook Ads و یا تبلیغات در توییتر می تواند مخاطبان اصلی شما را جذب کند. این مخاطبان حتی می توانند مطابق با جغرافیا و کلیدواژه های دلخواه شما شناسایی و جذب شوند. اگر مرحله ی تحقیقات بازار را به درستی و کامل انجام داده باشید در کمپین های تبلیغاتی می توانید نتایج بهتری کسب کنید و ترافیک هدفمندتری جذب کنید.

وظایف دیجیتال مارکتر

جمع بندی

برندینگ تنها یک لوگو و یک اسم و یک رنگ نیست. برندینگ تمام تلاشی است که شما به کار می گیرید تا پیام خود را به مخاطبان خود برسانید. روش ها و راهکارهای زیادی برای بهتر نتیجه گرفتن از برندینگ وجود دارند اما با یک سیستم ۷ مرحله ای می توانید بهترین نتیجه را بگیرید که منجر به افزایش ترافیک و در نتیجه بهره وری بیشتر شما و کسب و کارتان می شود.


استراتژی برندینگ | یک استراتژی برندینگ مناسب بسازید

هنگام تدوین استراتژی برندینگ اولین قدم این است که از خود سوال کنید که چگونه یک استراتژی برندینگ موفق بسازید؟ در اولین قدم برای این کار باید سه مؤلفه اصلی در کسب و کار خود را شناسایی کنید تا از آنها به عنوان مواد اصلی یک برند موفق و پس از آن مارکتینگ پلن موفق استفاده کنید:

تعریف استراتژی برندینگ

هدف

در هنگام پرداختن به این مؤلفه باید به این سوال پاسخ دهید که چرا در این کسب و کار فعالیت می‌کنید و نیازهای خاص مشتریان شما که سعی می کنید آنها را برآورده کنید، چیست؟

پایداری

تعریف مؤلفه پایداری یعنی قادر باشید مواردی که قدرت اصلی شما در آن است و بارها و بارها می توانید آن را ارائه ‌دهید، تعریف کنید.

تأثیر عاطفی

مؤلفه تأثیر عاطفی همان چیزی است که به ایجاد پیوند یا ارتباط بین شما و مشتریان کمک می کند. استراتژی برندینگ باید این تأثیر را توسعه داده و براساس آن کار کند.

برای تدوین یک استراتنژی برندینگ موفق باید علاوه بر درک و تعریف این مؤلفه‌ها در کسب و کارتان، باید مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید، شاخص رقابتی خود را مشخص کنید، در مورد ترکیبی از محصولات و خدمات تصمیم بگیرید که روی آن تمرکز کنید و یک ارزش منحصر به فرد به مشتری ارائه کنید.

شما با شناسایی مؤلفه‌های اصلی کسب و کار و با تمرکز بر مشتریان و نیازهای آنها، مبنایی برای تهیه استراتژی برند خود خواهید داشت. با داشتن یک فرایند درست در برندینگ، یک هویت منحصر به فرد برای کسب و کار شما ایجاد می شود که شما را از رقبا متمایز می‌کند و می‌تواند قلب یک استراتژی مناسب رقابتی باشد.

تدوین استراتژی برندینگ می‌تواند یکی از دشوارترین مراحل در تدوین مارکتینگ پلن کسب و کارها باشد، اما این مرحله بسیار مهم است زیرا هویت برند شما به طور مکرر و مداوم از راه‌های مختلف در طول حیات کسب و کار شما نمود پیدا می‌کند.

شناخت استراتژی برندینگ مناسب

نکات زیر را برای ایجاد یک استراتژی برندیگ موفق در نظر بگیرید:

چرا برندینگ مهم است؟

دلایل زیادی برای مشهور شدن برندهای مختلف وجود دارد: کیفیت بالای محصولات، خدمات خوب یا قیمت مناسب و… برخی دلایل متداول هستند، اما مهمترین عامل موفقیت برندها شناخت نیازهای مشتری است. برندهای مختلف سالها وقت صرف میکنند تا در قلب مشتریان خود جای گیرند. به مشتریان خود گوش دهید چراکه مشتریان مهمترین فاکتور کسب و کار هستند و به قول معروف Customer is the King . نیازهایی که برای مشتری مهم باشد، کسب و کار شما را می‌سازد.

برندینگ چیست؟ برندسازی در وب چطور باعث رشد یک کسب و کار می شود

چگونه می توانید برند خود را تعریف کنید؟

همانگونه که پیش از این گفتیم تعریف برند، پایه و اساسی را ایجاد می‌کند که تمام اجزای دیگر مارکتینگ پلن بر اساس آن ساخته می‌شوند. تعریف برند شما، به عنوان سنجه اصلی در ارزیابی استراتژی‌های مارکتینگ عمل می کند. همه چیزهایی که ظاهر یک برند را می‌سازند نیز بر تعریف برند استوارند، از رنگ و فونت ست اداری شما تا طراحی استراتژی برندینگ شما همگی تحت تأثیر تعریف برند هستند.

طراحی استراتژی برندینگ

تعیین اهداف برند شما

یکی از انتقادهای همیشگی در مدیریت برندها، نداشتن تعریف واضح از مخاطبان و اهدافی است که برند برای دستیابی به آن تلاش می‌کند. برای تعیین اهداف برند باید دو سوال اساسی پاسخ دهید:

  • می خواهید برند شما برایتان چه کاری انجام دهد؟
  • می خواهید دیگران درباره محصولات یا خدمات شما چه بدانند و چه بگویند؟

تمرکز روی مخاطب هدف

قدرت برند و استراتژی برندینگ شما به توانایی تمرکزتان روی مخاطبان بستگی دارد. به همین دلیل تعیین بازار هدف شما به تقویت اثربخشی برندتان کمک خواهد کرد. برای تعیین مخاطبان هدف باید سوالاتی مطرح کنید:

  • آن ها چند ساله هستند؟
  • درآمد آنها چقدر است؟
  • شغل آنها چیست؟
  • چه علایق دیگری دارند؟

کشف و تسلط بر موانعی که برند شما با آنها روبروست

هنگام ایجاد استراتژی برندینگ برای یک محصول یا خدمت، انجام یک تحلیل دقیق برای مشخص کردن موانع بالقوه بسیار مهم است. شناخت موانع و مشکلات بر سر راه برند می تواند موفقیت محصول یا خدمات شما را تضمین کنند.

هویت برند

برند شما برای مشتریان به اندازه چهره شما برای دوستان و خانواده، قابل تشخیص است. اینگونه است که مردم برند شما را در بازار می‌بینند. برند شما یک تصویر جاودانه در ذهن مخاطب شماست به همین دلیل است که خلق هویت برند بخش قابل توجهی از تلاشها در مسیر تدوین استراتژی برندینگ را شامل می شود. بنابراین اگر بسته بندی شما نمایانگر کسب و کار شما نیست نترسید، بسته بندی خود را تغییر دهید.

هویت استراتژی برندینگ

برندسازی = هدف

برندینگ اغلب برای مدیران سطح بالا گیج کننده است یا به اندازه کافی مهم نیست زیرا دیدن مزایای ملموس استراتژی برندینگ برای آنها دشوار است. عملیاتی کردن تهیه مارکتینگ پلن بدون داشتن استراتژی برند، حتی برای یک کسب و کار کوچک، می تواند خطرناک باشد. بدون برندینگ یک کسب و کار فاقد یک هدف مشخص است و بدون هدف، نمی تواند با رقبا کنار بیاید.