تدوین استراتژی سئو می تواند پیچیده باشد، اما فهم مفهوم آن را می توان با تفکیک عناصر به چهار قسمت اصلی ساده تر کرد.

سئو می تواند پیچیده باشد – در واقع در بسیاری از مواقع، کاملاً پیچیده است. چند فاکتور رتبه بندی در چیدمان صفحات نتایج جستجوی ارگانیک نقش دارند؟ ده؟ بیست؟ سی؟ دویست؟ یا حداقل ۲۰۰ …؟

اگر یک جستجوی سریع با عبارت “فاکتور های بهینه سازی سایت” انجام دهید متوجه خواهید شد که سئو به این آسانی ها نیست و تا به امروز بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی برای خروجی نتایج جستجو در نظر گرفته شده است.

ولی واقعیت این است، در حالی که احتمالاً صدها متغیر برای تعیین جایگاه نهایی نتایج با یکدیگر در ارتباط اند، برخی از فاکتور ها را باید حدس زد چرا که گوگل هرگز اطلاعات زیادی در این خصوص به وبمستران ارائه نمی کند (زیرا در حالت عادی جنگ است).

در این مقاله، ما می خواهیم به ساده کردن استراتژی سئو بپردازم و چهار زمینه اصلی که باید روی آنها تمرکز کنید را تشریح می کنیم. وقتی سئو را از این دریچه نگاه کنید کارها بسیار آسان تر می شوند.

چهار ستون اصلی در تدوین استراتژی سئو

چهار ستون سئو که صاحبان سایت باید در نظر داشته باشند عبارتند از:

  1. سئو تکنیکال – صفحات سایت شما چطور توسط ربات گوگل خزیده می شوند؟
  2. محتوا – داشتن مناسب ترین و بهترین پاسخ ها برای سؤالات کاربران
  3. سئو داخلی – بهینه سازی HTML و ساختار سایت
  4. سئو خارجی – اعتمsاد سازی و برندینگ

البته پیاده سازی این چهار ستون در عمل خیلی آسان نیست ما این را میدانیم، اما درک نقاط قوت و ضعف در رابطه با آنها برای تمرکز بر روی استراتژی سئو بسیار مهم است.

۱- بهینه سازی سایت از نظر فنی

استراتژی ارتقا سئو تکنیکال

سئو فنی ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما واقعاً کلیت بحث در مورد این است که یک موتور جستجو چطور می تواند مطالب شما را بخواند و سایت شما را تجزیه تحلیل کند.

بخش اعظم این مورد توسط سیستم مدیریت محتوا تحت تاثیر قرار میگیرد؛ ابزاری هایی مانند Screaming Frog و Deep Crawl می توانند وب سایت شما را کراول کرده و مشکلات فنی آن را گزارش کنند.

بخش های اصلی تکنیکال که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

  • خزیدن: موتور جستجو از چه طریقی می تواند به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد؟
  • ایندکس: مشخص کنید کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام یک نباید.
  • موبایل: آیا سایت در دستگاه های هوشمند به درستی نمایش داده می شود؟
  • سرعت: هر چه سرعت بارگذاری صفحات پایین تر باشد میزان رضایت کاربران بیشتر خواهد شد
  • ساختار: نحوه چیدمان صفحات سایت شما چگونه است؟

اگر دارای یک کسب و کار کوچک هستید که از وردپرس برای وب سایت خود استفاده می کنید، تسک های سئو فنی را باید خیلی زود انجام دهید. اگر یک وب سایت بزرگ و پر بازدید با میلیون ها صفحه دارید، شاید انجام آن کمی بیشتر زمان ببرد.

۲- محتوا

بهبود کیفیت محتوا

محتوا پادشاه است. این حرف درست است، درسته؟ به طریقی وب سایت شما واقعاً فقط یک بسته بندی محتوایی است. محتوای به کاربران می گوید که چه کاری انجام می دهید، در کجا انجام می دهید، تا به حال برای چه کسی این کار را انجام داده اید و چرا کسی باید از خدمات شما استفاده کند!

برای سایت خدماتی ، می توان مطالب را به سه دسته تقسیم کرد:

  • محتوای خدمات: چه کاری انجام می دهید، چطور، برای چه کسانی و کجا.
  • درباره: چرا باید به ما اطمینان کنید، که هستیم، از کجا می آییم و چه ویژگی های منحصر به فردی داریم؟
  • محتوای بازاریابی: محتوایی که به شما کمک می کنید به واسطه آن مشتری جذب کنید و کالا یا خدمات خود را به فروش برسانید.

این موضوع بسیار مهم است که بدانید هدف نهایی سئو رفع نیاز کاربر است که این نیاز در بیشتر مواقع توسط مطالعه یک مقاله رفع خواهد شد.

۳- بهینه سازی داخل سایت

استراتژی سئو داخل سایت

بهینه سازی هر صفحه به اخصتاص خود خلاصه ترین تعریفی است که می توان از سئو داخلی داشت. نگاهی به مهم ترین آنها بی اندازید:

  • کیورد ریسرچ: کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید.
  • آدرس صفحه: مطمئن شوید کوتاه و حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد.
  • عنوان صفحه: با کلمه کلیدی شروع شده و بیشتر از ۶۰ کارکتر نشود.
  • توضیحات متا: طوری بنویسید که کاربر برای کلیک بر روی نتایج شما اشتیاق داشته باشد.
  • محتوا: از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، نگارش ادبی را رعایت کرده و مطمئن شوید محتوا های سایت یونیک نوشته شده باشند.

۴- بهینه سازی خارج سایت

استراتژی سئو خارج از سایت

سرانجام، تمام رودخانه های سئو به این رود میریزند: هر چه اتوریتی (میزان اعتماد از نظر الگوریتم های گوگل و پیج رنک) بالا تر باشد سایت شانس بهتری برای کسب رتبه ۱ گوگل پیدا می کند.

بک لینک ها هنوز یک مؤلفه مهم برای افزایش رتبه در نتایج جستجو ارگانیک هستند. با این حال، ساخت بک لینک می تواند سخت ترین بخش سئو نیز باشد. در اینجا مهم است که قبل از شروع به کار، استراتژی لینک سازی خود را بخاطر بسپارید. لینک بیلدینگ موضوعی عمیق است که ما در اینجا نمی توانیم عمق آن را بگشاییم، اگر حداقل بتوانید یک بک لینک با کیفیت برای هر صفحه ایجاد کنید، از اکثریت رقبا خود جلوتر هستید.

بهترین راه کار لینک سازی که ما تاکنون برای توصیف طرز فکر صحیح لینک بیلدینگ دیده ایم توسط شخصی به نام، اریک نوشته شده است:

“وصل کنید آنچه را که باید وصل شود.”

Eric Ward