در سال ۲۰۱۵ شرکت moz که یکی از برندهای معتبر در زمینه سئو است پروژه اسپم اسکور را ارائه داد  که به بحث سئو سایت مربوط می شود.

اسپم اسکور چیست؟

اگر به صورت ساده بخواهیم بیان کنیم این است که : شرکت moz با آنالیز کردن زیر دامنه ها، صفحات غیر اصلی  و بک لینک های دریافتی وب سایت شما،  قصد دارد میزان spam score سایت را مشخص کند و امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ به شما بدهد، اگر شما امتیاز بالایی به دست بیاورید یعنی هر چقدر به عدد ۱۰۰ نزدیک تر باشید نشان دهنده spam بالای صفحات شما می باشد که بر رتبه بندی سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر منفی می گذارد و گوگل شما را جریمه می کند. و شما را در لیست سیاهش قرار می دهد تا دیگر دیده نشوید.

چگونه سایت اسپم اسکور میشود؟

به عنوان یک نکته باید به شما بگویئم که ممکن است خود شما باعث اسپم سایتتان بشوید! چگونه؟

زمانی که به عنوان مدیر سایت یا پشتیبان سئو بیش از اندازه  از استانداردهای های گوگل استفاده کرده باشید یعنی بیش از حد طبیعی و نرمال از قابلیت های سئو بهره بگیرید. باعث به وجودآمدن over optimization بر روی وب سایت می شوید.مثلا ایجاد بیش از اندازه بک لینک در یک روز در سایت. ولی دقت کنید اگر شما درصد بالای اسپم اسکور را درباره سایت خود مشاهده کردید به این معنا نیست که مجموعه ایی از فعالیت های اسپمی را در سایت به کار گرفته اید این فقط زنگ هشداری است برای شما، که کیفیت وب سایت خود را از لحاظ  محتوا، بک لینک های دریافتی و لینک های مخرب بررسی کنید و تدابیر لازم را انجام بدهید

با رعایت موارد استاندارد سایتم اسپم میشود؟

تمام فا کتورهای لازم برای داشتن یک وب سایت کاربردی را رعایت کرده ام ؟! آیا spsm شده ام ؟

شما از طریق باز کردن  آدرس وب سایت خود در open site explover می توانید اطلاعات دقیقی را در باره اسپم بودن یا نبودن سایت خود به دست بیاورید. مثلا PA.DA  امتیازات مربوط به صفحات و لینک های داخلی را نشان می دهد شما می توانید با کلیک کردن روی گزینه ها جزئیات ریز مربوط به هر کدام از flag ها را ببینید هر چقدر تعداد پرچم های سایت بالا باشد نشانه خطر است، مثلا  یک سایت هشتاد falg دارد شک نکنید که اسپم است.هر دوماه یک بار وضعیت فلگ ها توسط moz چک می شود.

یا اینکه می توانید با نصب کردن moz bar در مرورگر خود ( یکی از افزونه های کروم است ) در زمانی  که در وب سایت خود هستید یا در سایت دیگران در حال جستجو کردن هستید اطلاعات لحظه ایی و کاملی را به دست بیاورید. مزیت آن این است  که قبل از بک لینک دادن به یک وب سایت متوجه می شوید که آیا فعا لیت اسپم شده دارد یا خیر؟! با تجریه در زمینه سئو به شما پیشنهاد می کنیم که spam score سایت خود را دائما چک و کنترل کنید

زیرا اولین هشدار گوگل برای spsm score شما ۳۵ درصد است آن را جدی بگیرید و اگر هشدار بعدی گوگل  برای شما عدد ۶۰ باشد. ( فاجعه است ) باید استراتژی ها و تدابیر سئو سایت را در جهت بهینه کردن رتبه سایت عوض کنید،  می توانید دامنه خود را تغییر بدهید. چون دامنه فعلی شما در لیست  سیاه گوگل قرار گرفته است

دلایل SPSME SCORE سایت

  • محتوا : در زمان تولید محتوا باید کلمات شما بیشتر از ۹۰۰ کلمه باشد و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در اختیارشان قرار بدهد. محتوا باید جامع و کامل باشد و حاوی گزارشات لازم در باره کسب و کار شما باشد وباعث حفظ کاربران در سایت بشود. یادتان باشد که در محتوای خود حتما از لینک دهی استفاده کنید، زیرا محتوا هرچقدر هم که با ارزش باشد ولی لینک دهی را رعایت نکرده باشد اهمیتی ندارد. و اگر محتوای شما کوتاه و خلاصه باشد از نظر گوگل بی ارزش است و یک محتوای اسپم شده به حساب می آید.
  • لینک خارجی :دقت کنید در زمان ایجاد بک لینک اولین چیزی که باید به آن توجه کنید کیفیت و اعتبار آن سایت در نزد گوگل است باید چک کنید که spsm score آن سایت کم تراز ۲۰باشد. و معیار دیگر تعداد بک لینک ایجادی است شما باید با توجه به تعداد کلمات محتوا خود، مثلا ۹۰۰ کلمه، یک بک لینک ایجاد کنید. در زمان استفاده از بک لینک بهتر است استراتژی پنجاه-پنجاه را به کار ببرید.یعنی پنجاه درصد do-follow و پنجاه درصد بعدی no-follow باشد، در غیر این صورت فعالیت شما اسپم شده شناخته می شود.
  • اندازه سایت : یکی دیگر از نکات قابل توجه اندازه و قدمت سایت است یعنی یک سایتی که حداقل ۳ سال از عمر آن می گذرد و دارای مطالب و مقاله های فراوانی در زمینه های مختلف است حتما و حتما باید تعداد بک لینک های آن زیاد و البته به اندازه باشد. ازنظر گوگل چنین سایتی باید حتما محتوای تولید شده خود را با ایجاد بک لینک، در وب سایت های زیادی به اشتراک بگذارد تا موتورهای هوشمند گوگل بفهمند که این یک سایت با محتوای با ارزش است و آن را اسپم شده تلقی نکنند
  • دامنه : نام دامنه ایی که انتخاب می کنید نباید دارای اعداد باشد مثلا: webnn32 ، یا استفاده از سمبل ها و نشانه ها، نوشتن حروف بی معنی و غیر مرتبط با حوزه کسب و کارتان باشد. دقت کنید باید نام دامنه سایت حاوی کلمه کلیدی باشد که به صورت خلاصه شده توضیحی در باره بیزینس شما باشد.هرگز نباید دامنه شما طولانی و بلند باشد.اگر از tld یا پسوندهای بی ربط مثل یا phb. استفاده کنید احتمال اسپم شدن خود را افزایش می دهید. پس بهتر است از ir. یا com. یا net. بهره بگیرید.
  • قفل ssl : آن دسته از سایت ها که اسپم می شوند معمولا از پروتکل https و قفل sll استفاده نکرده اند و این نشان دهنده این است که امنیت کاربران برای آن ها اهمیتی ندارد یعنی این سایت از خط قرمز گوگل رد شده است و اسپم می شود. و سایتی که رضایت کاربران را نتواند جلب کند رضایت گوگل را نیز از دست می دهد
  • لینک داخلی: برای اینکه به کاربران خود بگوئید که تمام صفحات داخلی سایت شما با ارزش است و بتوانید آن ها را به تمام صفحات خود هدایت کنید باید لینک های داخلی را ایجاد کنید یعنی ازصفحه فعلی که کاربر قرار دارد یک لینک به یک صفحه دیگر در همین سایت ایجاد کنیم. زیرا اگر تعداد لینک داخلی شما کم باشد نشانه بی ارزش بودن سایت و اسپم شدن می باشد.
  • راه های ارتباطی: برای جلو گیری از اسپم شناخته شدن وب سایت خود در نزد گوگل، فراموش نکنید که راه های ارتباطی خود را با کاربران ایجاد کنید. حتما در سایت خود اطلاعات تماس با ما، آدرس مکان، آدرس ایمیل وآدرس شبکه های اجتماعی که درآن فعالیت می کنید را به کاربران به اشتراک بگذارید، شما برای اینکه نظر مثبت گوگل را به خود جلب کنید و رتبه سایت خود را ارتقا بدهید باید دائما درحال تعامل با کاربران خود باشید
  • صفحات : در زمان طراحی سایت خود به تعداد صفحات ایجاد شده دقت کنید. صفحات نباید تعداد صفحات و برگه ها کم باشد و با محتوای کم. پس بدانید تعداد صفحات کم هیچ کمکی به ارتقا رتبه بندی شما نمی کند هیچ. بلکه امتیاز منفی هم می گیرید و اسپم می شوید.
  • فونت:برای اینکه جز سایت های spsme score شناخته نشوید به انتخاب فونت در زمان نوشتن متن دقت کنید از فونت هایی استفاده کنید که جز استاندارهای گوگل باشد مثلا: ( google font api) و گوگل آن را به رسمیت بشناسد. فونت نامتعارف سایت شما را به سمت بلاک شدن می کشاند.
  • گوگل آنالیتکس: تمام سایت هایی که از اسپم شدن خود توسط گوگل جلوگیری می کنند از ابزار آنالیتکس برای تجزیه و تحلیل درست سایت خود استفاده می کنند.و می توانند عملکرد بهتر و بهینه تری را در نزد موتورهای جستجو داشته باشند و در جایگاه بالایی قرار بگیرند
  • نرخ بازدید: آن دسته از سایت هایی که نرخ بازدید کمی دارند مطمعن باشید که هیچ کدام از فاکتورهای سئو را به درستی رعایت نکرده اند و در جذب کاربران ناکارآمد بوده اند. پس این وب سایت ها همان سایت های هستند که در لیست spsm score گوگل قرار می گیرند و بلاک شده و دیگر دیده نمی شوند
  • عنوان: به عنوان مدیر سایت  یا تولید کننده محتوا باید بدانید که طول عنوان صفحات نباید خیلی بلند باشد یا بیش از اندازه کوتاه باشد چون زنگ هشدار گوگل برای spam score سایت شما به صدا در می آید.

سخن پایانی

شما با خواندن مقاله ما به درستی آموختید که spsm score چیست و یاد گرفتید که ارتباط مستقیمی بر روی سئو سایت شما و رتبه بندی می گذارد برای جلوگیری از اسپم اسکور باید چه تدابیری اندیشید؟

شما الان به خوبی می دانید برای داشتن یک وب سایت بهینه و جلوگیری از spam score سایت باید مواردی مانند: نامی برای دامنه انتخاب کنید که معرف برند و کسب و کار شما باشد، تولید محتوای مفید و به اندازه در سایت که در برگیرنده اطلاعات  مورد نیاز کاربران است را ایجاد کنید. کیفیت لینک های داخلی و خارجی خود را بررسی کنید که به اندازه و معتبر و مرتبط باشند، از ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل وب سایت استفاده کنید. با توجه به اقداماتی که به شیوه درست  آن را انجام می دهید قطعا امتیاز اسپم اسکور شما کم تر از ۲۰ خواهد بود در غیر این صورت افزایش این امتیاز مثلا بالای ۶۰ درصد نشان می دهد که وضعیت شما از مرز هشدار گذشته است و شما در لیست سیاه گوگل قرار گرفته اید کارشناسان حرفه ایی ما به شما پیشنهاد می کنند که دائما و به طور روزانه سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید که با مشکل اسپم مواجه نشوید.

منبع: سئو ایران


اسپم اسکور چیست و نحوه کاهش spam score در ۲۰۱۹

در این مقاله قصد داریم به رایج ترین پرسش ها درباره اسپم اسکور spam score پاسخ دهیم. اسپم اسکور، توسط وبسایت Moz محاسبه می شود و بهمین علت اطلاعاتی که در ادامه می خوانید از وبسایت Moz جمع آوری، ترجمه و ویرایش شده است.

اسپم اسکور چه تغییری کرده است؟

در گذشته شما تعداد خطاهایی که در سئو سایت داشته اید و منجر به بالا رفتن اسپم اسکورتان می شد را مشاهده می کردید. اما حالا درصدی از ۰ تا ۱۰۰ می بینید که به طور میانگین نشان می دهد سایت هایی با رفتار مشابه با سایت شما چند درصد احتمال جریمه شدن توسط گوگل دارند.

چه فاکتوری باعث بالا رفتن اسپم اسکور سایت من شده است؟

اینکه دقیقا کدام یک از فاکتورهای اسپم اسکور را رعایت نکرده اید فعلا قابل مشاهده نیست. اما می توانید با بررسی ۲۷ ویژگی لیست شده در ادامه این مقاله و مقایسه با وضعیت فعلی وبسایت، تحقیق کنید که کدام یک از رفتارهای وبسایت، سیگنال اسپم بودن آن را ارسال می کند.

آیا اسپم اسکور بوسیله محاسباتی بر روی لینک های اسپم سایت بدست می آید؟

نه، به هیچ وجه. اسپم اسکور درصد سایت های مشابه با شما که توسط گوگل جریمه شده اند را نشان می دهد. یعنی اگر اسپم اسکور شما ۵ درصد است، احتمال جریمه شدن وبسایت شما توسط گوگل نیز در همان محدوده ۵ درصد است.

اسپم اسکور هر چند وقت یکبار بروزرسانی می شود؟

متخصصین Moz تلاش می کنند تا حداقل ماهی یک بار spam score را بروزرسانی کنند.

آیا disavow کردن لینک ها، در وبسایت moz قابل مشاهده است؟

خیر، راهی برای Moz وجود ندارد که متوجه شود شما لینکی را disavow کرده اید. گوگل این اطلاعات را در اختیار Moz قرار نمی دهد.

اسپم اسکور یا امتیاز اسپم (Spam Score) چیست؟

اسپم اسکور، درصد سایت های مشابه با ویژگی های سایت شما که وبسایت Moz متوجه جریمه شدن و یا حتی بن شدن آن ها توسط گوگل شده است. spam score بر پایه محاسبات یادگیری ماشین (machine learning) که ۲۷ ویژگی مشترک میان میلیون ها وبسایت جریمه یا بن شده توسط گوگل را بررسی می کند، بدست می آید.
اسپم اسکور بالای سایت شما، یا سایتی که در حال بررسی آن هستید، به این معنی نیست که سایت مورد نظر فعالیت اسپمی دارد. این تنها نشانه ای است که شما باید تحقیق و بررسی بیشتری بر روی کیفیت و ارتباطات معنایی سایت داشته باشید.

اگر اسپم اسکور سایت شما:
۱-۳۰ درصد باشد: عالیه و هیچ مشکلی نیست
۳۰-۶۰ درصد باشد: مناسب است ولی احتیاج به مراقبت دارد.
۶۱-۱۰۰ درصد: محدوده خطرناک. هرچه زودتر باید فکر چاره کنید.

کاربرد اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور سایت شما، نشان دهنده میزان اسپم بودن سایت شما نیست. این عدد دربرگیرنده طیف وسیعی از سیگنال های دریافت شده سایت شما از مشکلات محتوا تا لینک های مخرب است. از آنجایی که این عدد نشان دهنده احتمال جریمه شدن است و ارتباطی با دلیل و فاکتورهای آن ندارد، با بالاتر رفتن آن نیز نباید لزوما تغییراتی در سایت ایجاد کنید. اگر جریمه نشده اید و جایگاه های خود را از دست نداده اید، نیازی نیست نگران اسپم اسکور خود تا ۶۰ درصد باشید. بهترین قضاوتی که می توانید در این حالت انجام دهید کیفیت بک لینک ها را بررسی کنید که کدام یک احتیاج به بررسی دقیق تر دارد و ممکن است حتی نیاز به حذف شدن داشته باشه.

اسپم اسکور سایت دیگر، یک بار دیگر، نشان دهنده اسپم بودن سایت نیست. . این عدد دربرگیرنده طیف وسیعی از سیگنال های دریافت شده سایت شما از مشکلات محتوا تا لینک های مخرب است. در این حالت نیز نیازی نیست حتما لینک ها را حذف کنید یا disavow کنید. در عوض محتوای سایت میزبان و ارتباط آن با سایت خود را بررسی کنید. تا زمانیکه جریمه نشده اید و جایگاه های سایت از دست نرفته نیازی نیست اقدامی در جهت حذف لینک ها کنید. برخی سایت های با اسپم خیلی بالا که لینک های خروجی بسیاری دارند به سادگی توسط الگوریتم پنگوئن گوگل تشخیص داده می شوند و ارزشی نیز دریافت نمی کنند، چه منفی چه مثبت.

سیگنال های اسپم اسکور (Spam score Signals)

۲۷ سیگنال کلیدی که در ادامه آمده است، توسط فرآیند یادگیری ماشین و میلیون ها داده ای که بررسی شده توسط Moz جمع آوری و ارائه شده است. این ۲۷ مورد اولویت اهمیت ندارند و فقط در این لیست آمده اند و منظور از شماره گذاری آنها ترتیب اولویت نیست.

۲۷ سیگنال افزایش اسپم اسکور

۱. تعداد صفحات پایین
اکثر سایت های اسپم تعداد صفحات کمی دارند. 
۲. دامنه مورد استفاده
برخی دامنه بیشتر توسط سایت های اسپم استفاده می شوند مانند: .e.g .info .cc .pl
۳. طول نام دامنه
طول دامنه مشابه با سایت های اسپم که معمولا تعداد کاراکترهای بالایی دارند.
۴. استفاده از اعداد در نام دامنه
اکثر سایت های اسپم از اعداد در نام گذاری دامنه استفاده می کنند.
۵. فونت های نامتعارف
استفاده از فونت های نامتعارف و ناشناخته برای گوگل
۶. عدم پیاده سازی گوگل آنالیتکس
تقریبا هیچ سایت اسپمی نیست که گوگل آنالیتیکس را بر روی سایت پیاده سازی کند.
۷. تبلیغات دو کلیکی
تقریبا هیچ سایت اسپمی مشاهده نشده که از تبلیغات دو کلیکلی استفاده کند.
۸. صفحه تماس با ما
سایت های اسپم شماره تماس در اختیار مخاطبان نمی گذارند.
۹. لینک دهی به شبکه اجتماعی LinkedIn
تقریبا هیچ سایت اسپمی به این شبکه اجتماعی لینک نمی دهد و فعالیتی ندارد بهمین خاطر عدم لینک دهی به آن یکی از فاکتورهای اسپم بودن در نظر گرفته شده است.
۱۰. آدرس پست الکترونیک 
سایت های اسپم ایمیل خود را در اختیار کاربران نمی گذارند.
۱۱. استفاده از SSL
سایت های اسپم اهمیتی به امنیت کاربران نمی دهند و بهمین علت از پروتکل امن SSL بهره نمی برند. یعنی آدرس سایت ها با Http شروع می شوند. Https بودن آدرس سایت شما خود سیگنال قوی ای از اعتماد است.
۱۲. استفاده از کلمات متا
صفحاتی که کلمات کلیدی را به صورت تگ در محتواهایشان تکرار می کنند، روشی قدیمی در سئوی سایت است که منسوخ شده و سیگنالی برای اسپم بودن صفحات است.
۱۳. رتبه بازدید سایت در jumpshot
سایت هایی که بازدید پایینی در پنل سایت jumpshot دارند معمولا پتانسیل بالایی برای اسپم بودن دارند.
۱۴. Rel canonical
استفاده از non-local rel=canonical معمولا به اسپم بودن اشاره دارد.
۱۵. طول تیتر H1 صفحات
صفحاتی که تیترهای خیلی بلند یا خیلی کوتاه دارند، یکی دیگر از سیگنال های اسپم بودن را شامل می شوند.
۱۶. طول توضیحات متا Meta description
صفحاتی که توضیحات متای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه دارند نیز یکی دیگر از عوامل بالا رفتن اسپم اسکور را شامل می شوند.
۱۷. طول کلمات کلیدی متا
صفحاتی که از کلمات کلیدی به صورت تگ و با طول بالا استفاده می کنند نیز شامل اسپم می شوند.
۱۸. آیکون مرورگر یا فاوآیکون favicon
سایت های اسپم به ندرت از فاوآیکون استفاده می کنند، البته اغلب سایت های غیر اسپم نیز این مورد را فراموش می کنند.
۱۹. Facebook tracking Pixel
معمولا هیچ سایت اسپمی از این ویژگی استفاده نمی کند.
۲۰. تعداد لینک های خروجی
سایت های اسپم، معمولا یا تعداد بسیار زیادی لینک خروجی دارند یا تعداد بسیار کمی.
۲۱. تعداد دامنه هایی که به دامنه شما لینک داده اند
این فاکتور نیز در سایت های اسپم به طرز عجیبی بسیار زیاد یا بسیار کم است.
۲۲. نسبت لینک های خروجی به محتوا
سایت های اسپم نسبت به محتوایی که دارند تعداد بالایی لینک خروجی دارند.
۲۳. نام گذاری عجیب دامنه
سایت های اسپم معمولا از حروف صامت و یا صدادار به صورت متوالی و بی معنی استفاده می کنند.
۲۴. استفاده از خط ربط و نشانه های دیگر در نام دامنه
سایت های اسپم زیادی از سمبل ها در نام دامنه شان استفاده می کنند.
۲۵. طول URL ها
صفحات اسپم به طرزی غیرطبیعی URL هایی بلند یا کوتاه دارند.
۲۶. حضور کلمات مسموم
سایت های اسپم اغلب از کلمات مخصوصی که تاپیک های اسپم شناخته می شوند استفاده می کنند، مانند: داروها، محتوای +۱۸ ، بازی و …
۲۷. استفاده از CPC در انکرتکسهای لینک
سایت های اسپم اغلب از کلمات مخصوصی در انکرتکست های خروجی خود استفاده می کنند که روی کلمات اسپمی مانند داروها، محتوای +۱۸ ، بازی و … قرار می گیرند و به ازای هر کلیک درآمد دریافت می کنند.

اگر spam score سایت شما افزایش یافته باید در ۲۷ موردی که ذکر کردیم بگردید و ببینید کجا سیگنال های اسپم بودن فرستاده اید و آن را رفع کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را برای ما بنویسید.

منبع: ویرگول