سرفصل ها نمایش سرفصل ها

برای یادگیری سئو ابتدا باید با مفاهیم آموزشی آن که واژه نامه سئو سایت نام دارد آشنا شوید ما تمامی اصطلاحات سئو و بهینه سازی سایت را برای شما جمع آوری کرده ایم پس با آموزش سئو با سئو فاکس همراه باشید …

اطلاحات سئو چیست؟

علم سئو [📈] به شما کمک می کند که با پیروی از قوانین سئو [📜] و اصولی که توسط موتور های جستجوگر تعیین شده است ترافیک ارگانیک وب سایت خود را بالا ببرید و مخاطب بیشتری را برای وب سایت خود جذب کنید.

ما هر آنچه راجب سئو می دانیم را به صورت رایگان برای علاقه مندان می نویسیم و منتشر می کنیم برای اثبات این موضوع کافیست تا نگاهی به آموزش های رایگان سئو [❤️] ما بی اندازید.

خب دیگر مقدمه چینی بس است برویم سر مطلب یعنی معرفی اصطلاحات تخصصی سئو.

اطلاحات و واژه نامه سئو

آشنایی با واژه نامه سئو از ابتدایی ترین مراحل آموزش سئو می باشد.

۱- فضای بالای صفحه (Above the Fold)

محتوایی که قبل از اسکرول کاربر در صفحه ظاهر می شود؛ طبق الگوریتم Page Layout که در ۲۰۱۲ توسط گوگل لانچ شد وب سایت هایی که از بنر های تبلیغاتی قبل از محتوای اصلی استفاده می کنند رتبه پایین تری در نتایج کسب می کنند.

۲- الگوریتم (Algorithm)

یک نرم افزار کامپیوتری پیچیده که توسط موتورهای جستجو برای کاوش و آنالیز داده ها استفاده می شود که هدف آن تاثیر گذاری بر رتبه بندی نتایج جستجو است؛ الگوریتم های گوگل [⚙️] در نتایج بعضی از کلمات مانند فیلترینگ عمل می کنند.

ساندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در دادگاهی رسما اعلام کرد که ما از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی نتایج موتور جستجو گوگل استفاده می کنیم، فیلم زیر گواهی بر این موضوع است:

برخی از تغییرات الگوریتمی اصلا به چشم نمی آیند در عوض برخی دیگر سریعا بر روی نتایج تاثیر خود را می گذارند اگرچه تغییرات جدید گاهی اوقات تا چند هفته طول می کشد که به ثبات خود برسد. تغییرات الگوریتمی به سه شکل زیر انجام می شود. در بخش زیر لیست تمامی الگوریتم های گوگل را برای مطالعه شما قرار میدهیم:

۳- اتربیوت (ALT)

کد html که برای موتور جستجو و کاربرانی که قادر به مشاهده تصویر نیستند محتوای حاوی عکس را نمایش می دهد؛ معروف به تگ آلت.

۴- انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست (Anchor Text)

متن قابل کلیک در لینک [⚓] به رنگ آبی (اگر تغییری در CSS آن داده نشده باشد)؛ این متن به خواننده این پیام را می رساند که لینک در رابطه با چه موضوعی است.

۵- هوش مصنوعی Artificial Intelligence (AI)

دانش اجرای وظایف کامپیوتری که نیاز به هوش انسان دارد؛ به جای پیروی از مجموعه قوانین برنامه ریزی شده (مانند الگوریتم). هوش مصنوعی در واقع یک مغز دیجیتال است که یاد میگیرد و تاثیر می گذارد. همچنین هوش مصنوعی بدون دخالت انسان می تواند تصمیم گیری کند.

۶- اتوریتی (Authority)

ترکیبی از سیگنال های که موتور جستجو برای دسترسی به صفحات وب و رتبه بندی نتایج از آن استفاده می کند. (با دامین اتوریتی [💎] اشتباه گرفته نشود)

۷- بک لینک (Backlink)

بک لینک ها به ایندکس صفحات در وب [💾] کمک می کنند و برای موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت اند؛ طبق بررسی های انجام شده بک لینک [🔗] مهم ترین فاکتور در سئو است.

۸- بایدو (Baidu)

محبوب ترین موتور جستجو در چین؛ بایدو توسط رابین لی و اریک زو در سال ۲۰۰۰ ساخته شد.

۹- بینگ (Bing)

بینگ موتور جستجو شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۱۰ ، بینگ نتایج جستجوی یاهو را به عنوان بخشی از نتایج جستجو خود به کار برد.

۱۰- کلاه سیاه (Black Hat)

تکنیک های سئو [💡] با ریسک بالا انجام که قوانین گوگل [📜] را نقض می کنند، اطلاعات بیشتر در صفحه سئو کلاه سیاه [🎩].

۱۱- ضریب خروج (Bounce Rate)

درصدی از بازدیدکنندگان که بدون بازدید از صفحه دیگری وب پیج را ترک می کنند. نرخ بانس ریت [⏱️] کاملا بستگی به موضوع سایت داشته و خروجی آن در هر حوزه متفاوت است اما نرخ بالای آن در بسیار از موارد نشان دهنده مشکل محتوایی، ظاهر سایت یا عدم ارتباط موضوع با کلمه جستجو شده را دارد؛ ضریب خروج از فاکتور هایی است که مستقیما بر روی سئو تاثیر می گذارد.

۱۲- ربات (Bot)

مانند: گوگل بات یا خزنده گوگل [🕷️].

۱۳- خرده نان (Breadcrumb)

به منوی طبقه بندی شده در بالا یا پایین محتوای صفحه گفته می شود که مسیر فعلی کاربر را به او نمایش می دهد.

۱۴- لینک شکسته (Broken Link)

لینکی که هدایت شود بر روی صفحه ۴۰۴؛ معمولا یک لینک زمانی لینک شکسته [⛓️] محسوب می شود که:

  • خارج شدن سایت از دسترس.
  • حذف صفحه بدون ریدایرکت.

۱۵- کش (Cache)

تکنولوژی که به طور موقت محتوای وب را ذخیره می کند مانند تصاویر برای کاهش سرعت لود سایت [🏎️] در بارگذاری های آینده.

۱۶- کنونیکال (Canonical URL)

کنونیکال یک تگ HTML که صفحه اصلی را از دیگر صفحات جدا می کند؛ بیشترین کاربرد این تگ در سئو فروشگاه های اینترنتی [🛒] و سایت هایی است که از فیلترینگ محصولات استفاده می کنند.

۱۷- طعمه کلیک (Click Bait)

محتوایی که برای جلب توجه مردم در جهت افزایش نرخ کلیک [🖱️] نوشته شده است؛ به طور معمول با استفاده جذاب و منحصر به فرد عنوان شکل میگیرد.

۱۸ پنهان کاری یا دور زدن موتور جستجو (Cloaking)

نشان دادن محتوایی متفاوت با موضوع و URL صفحه به افراد و موتور جستجو؛ انجام این کار قوانین وبمستر گوگل [📜] را نقض می کند و سایت خاطی دچار پنالتی [⚽] خواهد شد.

۱۹- نرخ تبدیل (Conversion)

هنگامی که کاربر یک اقدام برنامه ریزی شده در سایت را انجام می دهد از نمونه های بهینه سازی نرخ تبدیل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • انجام یک خرید.
  • افزودن کالا به سبد خرید.
  • تکمیکل فرم ثبت نام یا سفارش محصول.
  • دانلود محتوا.
  • عضویت در خبرنامه ایمیلی.
  • مشاهده ویدئو یا به اشتراک گذاری آن.

۲۰- بودجه خزنده (Crawl Budget)

تعداد کل URL هایی که خزنده موتور جستجو [🕷️] می تواند در یک بازه زمانی خاص یک وب سایت را کراول کند.

۲۱- خزنده (Crawler)

یک برنامه که موتور های جستجو از آن برای ایندکس صفحات در وب [💾] استفاده می کنند. ربات ها برای ایندکس صفحات و آپدیت محتوا اطلاعات را از درون صفحه برای کاوش و آنالیز جمع آوری می کنند.

۲۲- حذف ایندکس (De-index)

هنگامی که یک موتور جستجو به دلیل محتوای بی کیفیت، کد ربات یا نوایندکس صفحه ای را از نتایج جستجو حذف می کنند.

۲۳- Disavow

اگر بک لینک پروفایل سایت شما حاوی لینک های اسپم و پولی حتی بی کیفیت است که به رتبه شما آسیب می رساند و شما قادر به پاک کردن آنها نیستند از ابزار Google Disavow [🧿] استفاده کنید.

۲۴- لینک دوفالو (Do-follow)

تمامی لینک های نوفالو [🛑] به صورت پیش فرض فالو محسوب می شوند؛ لینک های فالو توسط خزنده گوگل [🕷️] مورد استفاده قرار میگیرند.

۲۴- محتوای کپی (Duplicate Content)

هنگامی که مقدار قابل توجهی از مطالب موجود در یک صفحه وب با دیگر صفحات مطابقت دارد ، یا بسیار شبیه به آن است.

۲۵- زمان ماندگاری (Dwell Time)

مدت زمانی که کاربر بر روی نتیجه جستجو کلیک کرده و در آن زمان خواندن یا دیدن را سپری می کنند وسپس از طریق یک دکمه بازگشت به صفحه نتایج جستجو باز میگردد.

۲۶- بک لینک طبیعی (Editorial Link)

لینکی که توسط یک وب سایت به وب سایت دیگر داده می شود بدون اینکه گیرنده لینک درخواستی داشته باشد یا هزینه ای برای آن پرداخت کند.

۲۷- تعامل کاربر با سایت (Engagement Metrics)

روش هایی برای اندازه گیری نحوه تعامل کاربران با صفحات وب و محتوا. نمونه هایی از معیارهای تعامل عبارتند از:

  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • بانس ریت
  • زمان ماندگاری در صفحه
  • میزان کاربران جدید نسبت به قدیم
  • زمان خروج کاربر از صفحه

۲۸- لینک خروجی (External Link)

خیلی ساده: لینک هایی که از یک وب سایت به سایتی دیگر داده می شوند.

۲۹- اسنیپت (Featured Snippet)

در هنگام پرسش سوالات خاص (به عنوان مثال ، چه کسی / چه / کجا / کی / چرا / چگونه) گوگل گاهی اوقات گوگل یک بلوک ویژه بالاتر از نتایج جستجوی ارگانیک نشان می دهد. این کادر شامل حاوی (به صورت پاراگراف ، لیست ، جدول یا فیلم) خلاصه محتوا، تاریخ انتشار، عنوان صفحه و لینک به صفحه وب که پاسخ از آن نشأت گرفته است می باشد.

۳۰- سطح دسترسی (Findability)

تا چه اندازه به راحتی می توان محتوای وب سایت را کشف کرد، هم از طریق داخلی (توسط کاربران) و هم از خارج (توسط موتورهای جستجو).

۳۱- لینک فوتر (Footer Link)

لینک هایی که در قسمت پایین (یا “پاورقی”) یک وب سایت نشان داده می شوند.

۳۲- گوگل (Google)

موتور جستجویی که توسط لری پیج و سرگئی برین در سپتامبر ۱۹۹۸ ساخته شد با تکیه بر فناوری خزیدن وب و الگوریتم پیج رنک [🥇] برای تجزیه و تحلیل الگوهای لینکی در جهت رتبه بندی وب سایت ها. گوگل تقریباً در همه کشورهای جهان پرکاربردترین موتور جستجو است.

۳۳- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

یک برنامه تجزیه و تحلیل رایگان وب سایت که می تواند برای ردیابی رفتار کاربرد، منابع جذب ترافیک، عملکرد محتوا و دیگر موارد استفاده شود.

۳۴- بمب گوگل (Google Bomb)

روشی که در آن رتبه یک وب سایت برای یک عبارت جستجوی شگفت آور یا بحث برانگیز به طرز عجیبی افزایش پیدا کند. این امر با داشتن تعداد زیادی بک لینک از دیگر وب سایت ها با متن لنگر [⚓] خاص داده می شود.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۳، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش در جستجوی عبارت “شکست خورده بدبخت” در رتبه اول گوگل قرار گرفت.

۳۵- گوگل بات (Googlebot)

سیستم خزنده وب که گوگل برای پیدا کردن و ایندکس [💾] صفحات جدید وب به دیتبایس خود از آن استفاده می کند.

۳۶- رقص گوگل (Google Dance)

اصطلاحی که از سال ۲۰۰۲ در هنگام ناپایداری رتبه سایت در گوگل از آن استفاده می شود.

۳۷- مرغ مگس خوار گوگل (Google Hummingbird)

یک الگوریتم جستجو گوگل [⚙️] که پس از مدت یک ماه استفاده از آن در سپتامبر ۲۰۱۳ رسماً اعلام شد. هدف مرغ مگس خوار درک بهتر متن و سوالات مورد جستجو بود.

۳۸- الگوریتم گوگل پاندا (Google Panda)

یک به روزرسانی مهم الگوریتم گوگل [⚙️] که ابتدا در فوریه ۲۰۱۱ از آن رونمایی شد و سپس روزرسانی های زیادی بر روی آن انجام شد. هدف گوگل پاندا [🐼] مبارزه با محتوای کپی و بی کیفیت بود که اغلب توسط مزرعه محتوا [🚜] از آن یاد می شود. در سال ۲۰۱۶ ، پاندا بخشی از الگوریتم اصلی رتبه بندی گوگل (Core Algorithm) شد.

۳۹- الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin)

یکی از الگوریتم های اصلی گوگل که در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و با یک سری بروزرسانی ها شکل جدیدی به خود گرفت. هدف پنگوئن پنالتی و جریمه [⚽] سایتهایی است که بیش از حد بهینه شدن (Over Optimization) یا سایتهایی که بیش از حد از تکنیک های کلاه خاکستری سئو [💡] استفاده می کردند.

۴۰- گوگل رنک برین (Google RankBrain)

الگوریتم رنک برین (Rankbrain) وظیفه درک مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر را داشته تا بهترین پاسخ را برای وی در SERP به نمایش در بیاورد؛ این الگوریتم نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربر طبقه بندی می کند.

۴۱- سندباکس گوگل (Google Sandbox)

سندباکس گوگل در واقعا الگوریتم نظارت بر سایت های جدیدیست که در گوگل ایندکس می شوند اما وجود آن هیچگاه توسط گوگل تایید و یا تکذیب نشده است لذا مفهوم آن بیشتر جنبه ای است که جامعه سئو و بهینه سازی سایت به آن اختصاص داده.

۴۲- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول مهم ترین داشبورد مدیریت سئو است از امکانات آن می توان به نظارت بر سایت ها برای خطاهای خزنده، سرعت سایت و … اشاره کرد.

۴۳- Google Trends

وب سایتی که می توانید داده ها را در آن مورد آنالیز قرار دهید و از آخرین روند جستجو آنها باخبر شوید.

۴۴- قوانین وبمستر گوگل (Google Webmaster Guidelines)

قوانین گوگل [📜] در مورد روشهای صحیح سئو و همچنین اقدامات “غیرقانونی” که می تواند منجر به اقدام پنالتی [⚽] شود.

۴۵- کلاه خاکستری (Gray-hat)

روش های سئو کلاه خاکستری [🎩] بین تکنیک های کلاه سفید و کلاه سیاه قرار میگیرد و در سئو به آنها Gray-hat SEO گفته می شود.

۴۸- نویسندگی مهمان (Guest Blogging)

یک تکنیک لینک بیلدینگ معروف که شامل نگارش محتوا برای وب سایت های دیگر در ازای دریافت بک لینک به سایت خودتان است.

۴۷- سر تیتر (Heading)

تگ های عنوان (H1-H6) بر اساس اهمیت، مطالب را به بخشهایی جدا می کنند که H1 مهمترین و H6 کم اهمیت ترین آن است. تگ های عنوان باید به طور طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند و در صورت لزوم باید حاوی کلیدواژه اصلی باشد، زیرا انجام این کار ممکن است به بهبود سئو سایت [📉] کمک کند.