سرفصل ها نمایش سرفصل ها

نوشتن محتوا بر اساس اصول سئو مهمترین تکنیک جهت بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. نکات مهم نوشتن محتوا در این مقاله آموزش سئو آمده است.

امروزه نوشتن محتوا مبتنی بر سئو یکی از بهترین و سریع‌ ترین روش‌ها و تکنیک‌ها به‌ منظور افزایش رتبه وب‌ سایت است. اکثر سئوکاران به افرادی که قصد راه‌اندازی یک سایت و قرار گرفتن آن در صفحه اول گوگل را دارند، توصیه می‌کنند که به‌جای صرف هزینه‌های گزاف مانند تبلیغات، سعی در نوشتن محتوا مبتنی بر سئو کنند، زیرا هیچ‌چیزی مانند محتوا ناب، نمی‌تواند کاربران را جذب کند.

اما نوشتن محتوا مبتنی بر سئو نیز دارای تکنیک‌هایی است که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید تأثیرش را در گوگل مشاهده کنید، در غیر این صورت نوشتن حتی هزار مطلب بدون رعایت اصول سئو، نه ‌تنها باعث جذب کاربران نمی‌شود، بلکه اثری هم بر رتبه سایت شما نخواهد داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم تا یک چک‌ لیست کاملی را از نکات نوشتن محتوای مبتنی برسئو که هر نویسنده و متخصص باید آن‌ها را رعایت کند، بیان کنیم.

نکات نوشتن محتوا مبتنی بر سئو

۱. انتخاب کلمه کلیدی

هر محتوایی که قصد نوشتن آن را دارید، فقط باید بر روی یک کلمه کلیدی متمرکز باشد. از این لحاظ کلمه فقط را به‌کاربرده‌ایم که بهتر می‌توانید مطلب را برای هدفی که در نظر دارید، بهینه نمایید. درواقع، این کلمه کلیدی است که موضوع اصلی محتوای شما را تعیین می‌کند. آیا شما تابه‌حال دیده‌اید که نویسنده مقاله‌ای بتواند چند موضوع را کاملاً تحت پوشش قرار دهد؟ برای همین اول‌ازهمه باید نسبت به نوع و هدف محتوایی که قصد نوشتن آن را دارید، کلمه کلیدی متناسب را تعیین کنید که دارای ویژگی‌های زیر را باید در نظر بگیرید:

  • آیا متناسب باهدف محتوای سایت است؟
  • آیا توسط بیشتر کاربران مورد جستجو قرار می‌گیرد؟
  • میزان رقابت در این کلمه کلیدی چقدر است؟
  • آیا بهتر است که کلمه کلیدی را ترکیبی انتخاب کنیم یا تکی؟
  • حالت نوشتن آن باید چگونه باشد؟

برای مثال ما مقاله تولید محتوا که قبلاً نوشته بودیم که الآن در این کلمه در رتبه اول گوگل قرار دارد، کلمه کلیدی اصلی متن را تولید محتوا قرار داده‌ایم و سعی کرده‌ایم به‌گونه‌ای کلمه را به کار ببریم که بهترین بازخورد را به ما بدهد.

۲. انتخاب کلمه کلیدی ثانویه

کلمه کلیدی ثانویه، یعنی کلماتی که مرتبط با کلمه کلیدی اولیه هستند اما نویسنده نباید بر روی این نوع کلمات در متن خود تأکید کند، بلکه هدف آن فقط کمک به مخاطب و گوگل است تا بهتر بتواند موضوع اصلی را درک کنند و محتوای مناسب دیگر را پیدا کنند. برای اینکه ازنظر گوگل اشتباهی بین کلمه اولیه و ثانویه رخ ندهد، نکات زیر را بهتر است رعایت کنید:

  • کلمه کلیدی اولیه را در مکان‌های اصلی متن مانند عنوان‌ها، پاراگراف‌های اولیه بکار ببرید.
  • کلمه کلیدی اولیه را بولد یا ایتالیک کنید.
  • هیچ‌گاه کلمه کلیدی اولیه به محتوای قسمت‌های دیگر لینک ندهید، بلکه این کار با کلمات کلیدی ثانویه انجام دهید.

اگر بخواهیم که کلمات کلیدی ثانویه را به‌گونه‌ای تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که کلماتی هستند که شما در متن خود به کار می‌برید اما هدف شما اول اینکه کمک به درک بهتر مطلب و لینک دهی آن به دیگر محتوای سایت است. درواقع کلمات کلیدی ثانویه به نوشتن محتوای مبتنی بر سئو کمک زیادی خواهد کرد.

۳. برای کاربران بنویسید نه موتورهای جستجو

درست است که ما تأکید می‌کنیم، از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید اما به این معنی نیست که کاربران با خواندن محتوای شما، در هر خطی کلمه کلیدی را مشاهده کنند. چگالی کلمات کلیدی بین ۱ تا ۳ درصد است و بیشتر از آن، هجو بی‌مورد است که نه‌تنها کیفیت محتوای شما را کاهش می‌دهد، بلکه ازنظر گوگل به خاطر استفاده بیش‌ازحد، سایتتان جریمه خواهد شد. پس به‌صورت ماهرانه و در مکان‌های درست مانند عنوان‌ها سعی در استفاده از کلمات کلیدی داشته باشید.

اول‌ازهمه متن خود را برای کاربر بنویسید و سپس در بررسی و مرور آن، کلمات کلیدی خود را قرار دهید.

۴. بیش از سیصد کلمه بنویسید

تابه‌حال شده است که مقاله‌ای را مطالعه کنید که کمتر از سیصد کلمه داشته باشد و بتواند اطلاعات مفیدی را به شما ارائه بدهد؟ برای اینکه ازنظر گوگل یک محتوای مبتنی بر سئو نوشته باشید، حداقل یک مقاله باید سیصد کاراکتر باشد تا هم ازنظر کاربران یک مقاله نوشته باشید و هم اینکه گوگل آن را به‌حساب بیاورید. گوگل محتواهای خیلی کوتاه را حتی ایندکس هم نمی‌کند.

ازنظر ما، یک مقاله باید حداقل ۷۰۰ کاراکتر داشته باشد.

۵. استفاده از کلمات کلیدی در مکان‌های درست

کلمه کلیدی اگر در مکان درست به کار نرود، نمی‌تواند آن نتیجه‌ای را که مدنظر شماست، داشته باشد. همان‌طور که گفتیم که درصد چگالی کلمه کلیدی بین ۱ تا ۳ درصد است و بیشتر از آن باعث جریمه گوگل می‌شود. مکان‌هایی که باید کلمات کلیدی را در آنجا به کار ببرید، عبارت است از:

عنوان اصلی

یکی از اولین مکان‌هایی که گوگل در ایندکس محتوا بررسی می‌کند، عنوان است. درواقع یکی از نکات نوشتن محتوا مبتنی بر سئو است. کلمه کلیدی را حتماً باید در عنوان به کار ببرید. همچنین سعی کنید آن را اول عنوان و به‌صورت تک بنویسید. همچنین بهتر است که انگلیسی آن را هم نیز استفاده کنید. برای مثال دو عنوان زیر را در نظر بگیرید:

۲۵ روش تولید محتوا

تولید محتوا – ۲۵ روش content marketing

در حالت دوم شما علاوه بر اینکه کلمه کلیدی را در ابتدا به‌کاربرده‌اید، انگلیسی آن را نیز قراردادید درواقع دو بار استفاده‌شده است اما چون یکی به‌صورت انگلیسی است، ازنظر گوگل مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی تأثیر مثبتی در جستجوی گوگل دارد.

پاراگراف‌های ابتدایی و انتهایی

درصد کلمات کلیدی در پاراگراف‌های ابتدایی و انتهایی نسبت به‌کل متن بهتر است که بیشتر باشد. در پاراگراف انتهایی که بخش نتیجه‌گیری است، به کار بردن کلمه کلیدی این مفهوم را به موتور جستجوگر گوگل می‌رساند که شما قصد نداشته‌اید با به کار بردن آن در ابتدا، به‌نوعی قوانین را دور بزنید بلکه واقعاً به تولید محتوای ناب پرداخته‌اید.

عناوین میانی

به کار بردن کلمات کلیدی در عناوین میانی خیلی مهم است. اولاً به کاربران زیر عنوان به دسته‌بندی مطلب شما کمک بسیاری می‌کند که باعث راحت‌تر خوانده شدن مطلب توسط کاربران می‌شود و دوما اینکه زیر عنوان‌ها تأثیر مثبتی در سئو سایت دارد البته دقت کنید که زیر عناوین باید در تگ‌های H قرار بگیرید. یک مثال زیر عنوان، همین عناوین داخلی هستند که با عدد ما در این متن مشخص کرده‌ایم. البته همیشه نمی‌توان از کلمات کلیدی در زیر عنوان‌ها استفاده کرد.

متاتگ توضیحات

امروزه این متاتگ، ارزشمندترین متاتگ گوگل است و گوگل خیلی به آن دقت می‌کند. این متاتگ قوانین دارد که باید حتماً آن را رعایت کنید مثلاً حداکثر طول کاراکتر آن ۱۶۵ کاراکتر است و همچنین توصیه می‌کنیم که حتماً دو بار کلمه کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید. نکته خیلی اینکه، بهتر خلاصه اصلی را در این نوع متاتگ استفاده کنید، زیرا کاربران قبل از کلیک بر روی لینک صفحه نتایج جستجو، اول‌ازهمه این تگ را می‌خوانند و اگر مطلب آن را مغایر با عبارت موردنیاز بدانند، هیچ‌گاه وارد صفحه شما نمی‌شوند.

۶. محتوای ناب و بدون تکرار بنویسید

گوگل از محتوای کپی شده دیگر سایت‌ها به‌ شدت متنفر است تا جایی که اگر دریابد، سایتی مطالب دیگر سایت را کپی می‌کند، به‌شدت جریمه می‌کند و آن را در لیست سیاه قرار می‌دهد و نوشتن محتوا مبتنی بر سئو نمی‌داند. اگر می‌خواهید که مورد جریمه گوگل قرار نگیرید، حتماً منبع اصلی را انتهای متن به کار ببرید، البته ذکر عنوان منبع به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید با استفاده از تگ‌هایی این مسئله را به گوگل بیان کنید، درواقع سورس اصلی را در آن تگ‌ها قرار دهید.

۷. اشتباهات دستور زبان و املایی نداشته باشید

یکی از بدترین موارد برای یک نویسنده مطلب، داشتن اشتباهات املایی و دستور زبانی است. وجود حتی یک اشتباه کوچک، می‌تواند تجربه بدی را برای کاربر ایجاد کند که کاربر به خود بگوید، مطالب این سایت توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شود و صرفاً هدف آن‌ها نوشتن متن بوده است. حتی داشتن این اشتباهات در گوگل تأثیرگذار است . اگر قصد نوشتن محتوا مبتنی بر سئو را دارید، صرفاً نباید به کلمات کلیدی جایگاه آن‌ها دقت کنید، بلکه مواردی مانند این‌ها هم هرچند ریز، اما تأثیرگذار هستند.

۸. لینک دهی داخلی و خارجی

ارتباط داخلی بین صفحات، یکی از نکات مهمی است که در سئوسایت تأثیر بسزایی دارد. این ارتباط داخلی نه‌تنها می‌تواند کاربران را به صفحات مرتبط دیگر هدایت کند، بلکه ازنظر گوگل هم ارزشمند است. البته این مسئله دو شرط دارد:

  • صفحاتی که به هم لینک داده می‌شوند، ازنظر موضوع باهم دارای ارتباط باشند.
  • هیچ‌کدام از صفحات قبلاً توسط گوگل مورد جریمه قرار نگرفته باشند.

اگر صفحه‌ای که به صفحه دیگر که ازنظر گوگل جریمه‌ شده است، لینک می‌دهد، خود آن‌هم جریمه خواهد شد، زیرا گوگل آن صفحه لینک دهنده را به‌عنوان یک معرف می‌شناسد و معرف به یک صفحه جریمه‌شده همانند این است که شما، شخصی را که به‌هیچ‌وجه وجهه خوبی ندارد را در جامعه به‌عنوان یک شخص عالی معرفی کنید. حال خودتان قضاوت کنید؟

ارتباط به سایت‌های دیگر همانند لینک داخلی است. بیشتر از لینک خارجی برای معرفی منبع اصلی مطلب استفاده می‌شود. نکته خیلی مهم این است که لینک خارجی را به‌صورت نوفالو کنید تا اگر صفحه منبع اصلی به هر دلیلی از دسترس خارج شد یا گوگل سایت اصلی آن را جریمه کرد، تأثیری منفی بر رتبه وب‌سایت شما نداشته باشد.

۹. استفاده از برچسب

برچسب‌ها امروزه دیگر هیچ جایگاهی در سئو ندارند و می‌توان گفت در تکنیک محتوای مبتنی بر سئو بی‌اثر هستند اما برای دسته‌بندی مطالب کاملاً مفید هستند. بهتر است که چند برچسب اصلی را تعریف کرده و تمامی مطالب خود را در این برچسب‌ها قرار دهید. البته درست است که دیگر برچسب‌ها هیچ اثری ، اما وقتی روی آن‌ها کلیک می‌کنید، دارای یک صفحه هستند که این صفحه در گوگل ایندکس می‌شود، پس بهتر است که نکات مهم گوگل را در ساختار آن‌ها رعایت کنیم.

۱۰. استفاده از عبارت و کلمات کلیدی در تگ‌های Alt و تایتل عکس

گوگل چندین حالت جستجو را برای کاربران خود ایجاد کرده است که یکی از این حالت‌ها، جستجوی عکس است. جستجوی عکس در گوگل با استفاده از تگ Alt انجام می‌شود. پس خیلی مهم است که کلمات کلیدی اصلی آن صفحه را در این تگ به کار ببرید، زیرا هرچه رتبه سایت بالاتر باشد و کلمه کلیدی اصلی در آن‌ها به کار گرفته شود، شانس نشان داده شدن عکس‌ها در بالا، بیشتر خواهد بود. همچنین اگر عکسی کامل بارگذاری نشود، متن Alt نیز نشان داده می‌شود. البته تگ تایتل هم زمانی که ماوس بر روی عکس می‌رود به کاربران نمایش می‌دهد، به‌هرحال این دو تگ، از نکات مهم نوشتن محتوا مبتنی بر سئو هستند.


محتوای سئو شده چیست؟ آموزش نوشتن محتوای مناسب برای سئو

یکی از بخش های مهم سئو داخلی، داشتن محتوای سئو شده در سایت است. به طور خلاصه سئو کردن محتوا به معنی تولید و بهینه سازی محتواییست که پتانسیل کسب رتبه بالا در موتوهای جستجو را داشته و می تواند ترافیک زیادی از نتایج جستجو کسب کند.

در این پست می آموزید که چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم و با روش های نوشتن محتوای مناسب برای سئو آشنا خواهید شد. همچنین یاد می گیرید که چگونه به بهینه سازی محتوای سایت برای کاربران و موتورهای جستجو بپردازیم.

محتوای سئو شده چیست؟

برای درک هر چه بهتر معنای محتوای سئو شده، ابتدا نیاز است که ذهنیت درستی از اهداف سئو، انواع محتوا و بهینه سازی محتوا داشته باشید.

سئو چیست؟ سئو یا Search Engine Optimization به فرایند بهینه سازی وب سایت گفته می شود با این هدف که وب سایت ما بیشترین حضور را در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. فرایند سئو دارای مراحلی است که این مراحل را در حالت کلی می توان به سه قسمت سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی تقسیم بندی کرد. سئو محتوا زیر مجموعه ای از سئو داخلی محسوب می شود.

سئو داخلی با بهینه سازی عنوان صفحه و هدینگ H1 آغاز می شود و سپس تا انتهای محتوای صفحه به طول می انجامد. هدف ما از تولید محتوای سئو شده نوشتن محتواییست که مطابق با اصول سئو بوده و توسط موتورهای جستجو به خوبی درک می شود. در عین حال این محتوا می تواند پاسخ درستی به پرسش کاربر داده و آنها را راضی نگه دارد.

انواع محتوای سئو شده کدامند؟

قبل از اینکه به چگونگی بهینه سازی محتوای سایت بپردازیم، ابتدا منظورمان از محتوا را روشن می کنیم. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اشکال شامل، متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از اینهاست.

در حالت کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:

  • پست های وبلاگ سایت: این فرمت، رایجترین فرمت محتواست. یک پست می تواند ترکیبی از متن، تصاویر و ویدئو باشد. پست می تواند در انواع مطلب، لیست، آموزش، خبر با اطلاعات کلی نوشته شود.
  • صفحات ثابت: محتوایی که در صفحات ثابت سایت مانند صفحه درباره ما وجود دارد.
  • صفحات محصولات: محتوایی که شامل معرفی محصولات یا خدمات یک سایت می گردد.
  • صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی PPC طراحی شده و یا اولین صفحه ای که کاربر در ورود به سایت با آن مواجه می شود.

چگونه به نوشتن محتوای مناسب برای سئو بپردازیم؟

جدا از هر فرمتی که محتوا می تواند داشته باشد، دستورالعمل هایی وجود دارد که برای تولید محتوای سئو شده در وب سایت می بایست از آنها پیروی کرده تا از بهینه بودن آن اطمینان حاصل کنیم. در ادامه به معرفی و توضیح این دستورالعمل ها می پردازیم:

۱. بهینه سازی محتوا با جستجوی کلمات کلیدی آغاز می شود

قبل ار اینکه شروع به فکر کردن درباره مقدمه محتوا کنید، می بایست ابتدا دست به جستجوی کلمات کلیدی برای سایت بزنید. آگاهی از کلمات کلیدی که کاربران در هنگام استفاده از موتورهای جستجو به تایپ آنها می پردازند، با دو هدف انجام می شود:

  • شما از نوع محتوایی که کاربران به دنبال آن بوده و آنها را راضی می کند، آگاهی خواهید یافت.
  • شما از نحوه بهینه سازی محتوا و افزایش شانس حضور آن در نتایج ابتدایی جستجو آگاه خواهید شد. این موضوع در دراز مدت به معنی افزایش ترافیک و رتبه سایت است.

نتیجه به دست آمده از جستجوی کلمات کلیدی سه چیز است:

  • تصمیم صحیح درباره انتخاب کلمه کلیدی هدف
  • انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی
  • انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی متشابه (LSI Keywords) و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

این اقدامات جزیی از فرایند سئو محتوا محسوب می شوند. به عبارت دیگر:

  • کلمه کلیدی اصلی می بایست در یو آر ال، عنوان صفحه و هدینگ H1 آن وجود داشته باشد.
  • کلمات کلیدی بلند می توانند در عنوان زیرشاخه ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • دیگر کلمات کلیدی متشابه می توانند در عنوان زیر شاخه ها و بدنه اصلی متن قرار داشته باشند.

۲. از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوای سایت استفاده نمایید

از کلمات کلیدی اصلی در قسمت های ابتدایی محتوا استفاده کنید

تقریبا اغلب شما می دانید که می بایست از کلمات کلیدی اصلی صفحه در عنوان و هدینگ H1 آن استفاده کرد. نکته مهم در اینجا اینست که استفاده حداقل یک بار از همین کلمات کلیدی اصلی در چند پاراگراف ابتدایی متن نیز به همان اندازه مهم است.

یک قانون کلی وجود دارد که همواره بخش مهم یک محتوا همانیست که در ابتدای آن قرار دارد. بنابراین با این کار می توانید نشانه هایی به موتورهای جستجو بدهید که کلیت محتوای صفحه را به خوبی درک کنند.

از کلمات کلیدی بلند در عنوان زیرشاخه های متن استفاده کنید

هنگامی که یک کلمه کلیدی به خصوص را هدفگذاری می کنید، نیازی به استفاده چند باره آن در هر قسمت از محتوا نیست. بلکه می توانید از مشتقات آن کلمه کلیدی در محتوا بهره ببرید.

یکی از بهترین روش ها برای دنبال کردن این استراتژی، یافتن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و در ادامه استفاده از آنها در عنوان زیرشاخه های متن است. کلمه کلیدی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کرده و به پیشنهادات گوگل دقت کنید. این عبارات پیشنهادی، کلمات کلیدی بسیار خوبی برای استفاده در زیر شاخه های محتوا هستند.

یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی توجه به سوالاتیست که کاربران در گوگل پرسش کرده و گوگل آنها را در کادر People Also Ask نمایش می دهد. البته این قابلیت هنوز در زبان فارسی رویت نشده است.

از کلمات کلیدی متشابه (LSI) در محتوا استفاده کنید

منظور از کلمات کلیدی LSI، عبارتی هستند که از نظر مفهومی به کلمه کلیدی اصلی شما متشابه یا مرتبط هستند. اما چرا کلمات کلیدی LSI دارای اهمیتند؟

گوگل با معرفی تکنولوژی رنک برین شروع به استفاده از آن در الگوریتم رتبه بندی سایت ها نمود. گوگل با استفاده از رنک برین سعی در درک مفهوم کلمات کلیدی داشته و از این مسئله در سیستم رتبه بندی سایت ها بهره می برد. اما چگونه کلمات کلیدی LSI را بیابیم؟

آسانترین روش برای این کار جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارتیست که در قسمت related searches نتایج جستجو نمایش داده می شوند.

راه دیگر پی بردن به کلمات کلیدی متشابه استفاده از ابزارهایی مانند LSI Graph می باشد. این ابزار کلمات کلیدی متشابهی را به شما پیشنهاد می دهد که از آنها می توانید در متن محتوا استفاده کنید. این ابزار بر خلاف بسیاری از ابزارهای معروف در این زمینه، از کلمات کلیدی فارسی نیز پشتیبانی می کند.

۳. همیشه از محتوای متنی در کنار سایر انواع محتوا استفاده کنید

موتورهای جستجو همواره درک بهتری از متن ها نسبت به سایر انواع محتوا دارند. بنابریان حتی اگر به صورت تخصصی بر روی انواع دیگر محتوا فعالیت می کنید، حتما از نسخه متنی آن نیز در کنار آن استفاده کرده تا موتورهای جستجو به درک بهتری از محتوای صفحه برسند.

به عنوان مثال فرض می کنیم که یک اینفوگرافیک عالی ایجاد کرده و قصد انتشار آن را در وبلاگ سایت دارید. تنها به انتشار اینفوگرافیک بسنده نکرده و حتما مقداری محتوای متنی مرتبط با موضع اینفوگرافیک نیز به پست اضافه نمایید.

می توانید از همین مفهوم در سایر انواع محتوا مانند عکس، ویدئو یا صدا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر پستی به شکل یک پادکست به سایت افزوده اید، بد نیست که توضیحات بیشتری از آن را در ادامه به آن اضافه نمایید. مثلا قرار دادن رونوشتی از صحبت های نقل شده در پادکست می تواند به کاربران و موتورهای جستجو کمک کرده تا به درک بهتری از موضع پادکست برسند.

۴. پاسخ درستی به نیت اصلی کاربران داده و آن ها را از ابتدا راضی نگه دارید

قبل از انتشار هر نوع پستی در وبسایت، می بایست ابتدا از نیت اصلی کاربران برای پیدا کردن محتوای پست مورد نظرتان آگاه شوید. به عبارت دیگر می بایست بفهمید که کاربران از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما چه قصدی داشته و به دنبال چه نوع محتوایی هستند.

آسان ترین راه برای انجام این کار استفاده از گوگل است، چرا که این موتور جستجو قدرت زیادی در درک خواسته کاربران به ازای عبارات مختلف جستجو دارد. برای این کار از مراحل زیر پیروی کنید:

فرض می کنیم که شما قصد نوشتن محتوایی درباره موضوع سئو داخلی چیست دارید. اولین قدم جستجوی این عبارت در موتور جستجوی گوگل و مشاهده نتایج آن است. به عناوین آیتم ها و دیسکریپشن آنها دقت کنید.

اگر نگاه دقیقی به جزییات آیتم ها کنید، مشاهده می شود که گوگل در تلاش برای پاسخ به این سوال کاربران است. این الگو به شما اعلام می کند که برای نوشتن یک محتوای خوب با عنوان سئو داخلی چیست، می بایست پاسخ جامع و واضحی به این پرسش بدهید.

به عبارت دیگر هدف کاربران از جستجوی این عبارت، خواندن تعریف دقیقی از سئو داخلی است. اگر به پست سایت ما که رتبه یک گوگل را در این عبارت در اختیار دارد توجه کنید، مشاهده خواهید کرد که ما در محتوای این پست پاسخ دقیقی به این سوال داده ایم.

۵. محتوای بلند بنویسید

مطالعات زیادی نشان می دهند که محتوای بلند عملکرد بهتری از خود در نتایج جستجو و شبکه های اجتماعی بر جای می گذارند.

با اینکه حقیقت این موضوع کاملا روشن است، اما نبایست صرفا به خاطر نوشتن محتوای بلند، متن ها را به صورت بی معنی و اسپم نوشته و کیفیت آن را از یاد ببرید. کیفیت محتوا همیشه بر کمیت آن اولویت دارد اگر محتوای شما قابلیت جذب اشتراک گذاری و لایک بیشتری دارد، مطمئنا می تواند رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند، هر چند اگر محتوای بلندتر بسیاری نیز در دیگر سایت ها وجود داشته باشد.

ما در وب سایت رادزاد سعی کرده ایم که اغلب محتوای بلندی را مانند همین مطلب به کاربران ارائه دهیم، چرا که این موضع درباره مقالات سئو کاملا منطقیست. این همان چیزیست که کاربران به دنبال آن بوده و رقبایمان نیز سعی در تبعیت از آن دارند.

محتوای بلند را بهینه سازی کنید

یکی از روش های بهینه سازی محتوای بلند، به کار بردن جدول عناوین محتوا در بالای پست است تا کاربران بتوانند به سادگی به بخش های مختلف آن هدایت شوند. همچنین با اینکار این شانس را به دست می آورید که گوگل عناوین بخش های مختلف محتوای بلندتان را به صورت سایت لینک (Sitelink) در نتایج جستجو نمایش دهد.

۶. لینک های داخلی به سایر محتواهای مرتبط سایت بدهید

یکی از بخش های دیگر محتوای سئو شده، لینک سازی داخلیست. حتما در محتوای سایت خود لینک هایی به سایر صفحات مرتبط داده تا کاربران اطلاعات بیشتری از موضوعات مشابه بیابند. همچنین با این کار موتوهای جستجو نیز به پایش و ایندکس بیشتر سایت شما خواهند پرداخت.

لینک های داخلی موجب ایجاد ارتباط معنایی بین محتوای صفحات مختلف سایت می گردند و این مسئله به گوگل کمک می کند تا مفهوم هر صفحه را بهتر درک کند. در هنگام لینک دادن به دیگر صفحات سایت از انکر تکست های مرتبطی استفاده کنید تا پایشگرها درک بهتری از محتوای صفحه لینک شده به دست بیاورند.

۷. لینک های خارجی به دیگر وب سایت ها مرتبط و معتبر بدهید

در کنار لینک دادن به مطالب داخل سایت، بهتر است که به سایر مطالب با کیفیت اما در خارج از سایت نیز لینک دهید. این مطالب می بایست داری ویژگی های زیر باشند:

  • به کاربران کمک کرده تا اطلاعات بیشتری از موضوع مورد نظرشان کسب کنند.
  • وب سایت مورد نظر دارای اعتبار زیادی باشد.
  • در دادن لینک های خارجی افراط نکنید، اما اگر احساس می کنید که استفاده از یک لینک خارجی کاملا منطقیست، حتما نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

۸. به خوانایی مطلب توجه زیادی کنید

محتوای صفحات سایت می بایست خوانایی زیادی داشته باشند. تنها به نوشتن مطلب اکتفا نکرده و با ساختار دهی به آن، خواندن آن را برای کاربران تسهیل نمایید. برای انجام این کار نکات زیر را رعایت کنید:

  • از پارگراف های کوتاه استفاده کنید.
  • از فونت های ضخیم و کج (ایتالیک) برای اشاره بیشتر به بخش های مهم محتوا بهره ببرید.
  • از لیست ها استفاده کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • از یک فونت خوانا و نسبتا درشت برای خوانایی هر چه بهتر محتوا استفاده کنید
  • فضاهای خالی کافی بین پارگراف ها اضافه کنید

۹. بخش های غیر متنی را بهینه سازی کنید

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز ذکر کردیم، محتوا تنها به شکل متن نیست و اشکال مختلفی می تواند داشته باشد. در هنگام اضافه کردن محتوای غیر متنی به صفحات از بهینه سازی آنها غافل نشوید. رایج ترین محتوای غیر متنی تصاویر هستند و برای بهینه سازی هر چه بهتر می بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • نام فایل تصاویر بهینه باشد. (شامل کلمات کلیدی باشد)
  • دارای متن جایگزین بهینه شده باشد.
  • عنوان مرتبطی که توصیف کننده تصویر است، در زیر آن نوشته شده باشد.

۱۰. از داده های ساختار یافته برای توصیف محتوای خود به موتورهای جستجو استفاده کنید

داده های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای صفحه را به درستی درک کنند.

بسته به نوع محتوا می توانید داده های ساختار یافته مرتبطی را برای توصیف هر چه بهتر آن استفاده نمایید. اسکیماهای متنوعی برای مطالب، ویدئوها، پادکست ها، محصولات، دستور تهیه غذا، نقدها و دیگر انواع محتوا وجود دارد.

داده های ساختار یافته در چند سال اخیر اهمیت زیادی یافته و طبق اعلام گوگل، تاثیر آنها به زودی زود از بین نخواهد رفت.

۱۱. صفحات مشابه را در قالب یک دسته بندی با یکدیگر همگروه کنید

با اینکه این موضوع به طور مستقیم با سئو محتوا در ارتباط نیست، اما در حالت کلی بر روی سئو تاثیرگذار است. گوگل در هنگام پایش یک صفحه در ابتدا به محتوای آن توجه می کند، سپس مشاهده می کند که این صفحه به چه دسته بندی هایی متعلق است.

به عبارت دیگر شما بایست دسته هایی بسازید که برای گروه بندی صفحات قابل استفاده بوده و از آنها در ساختار بندی سایت بهره ببرید. این ساختار در منوی اصلی سایت و همینطور بردکرامب نمایانگر می شود.

برای انجام هرچه بهتر این کار از دستورات زیر پیروی کنید:

  • چند دسته بندی بسازید.
  • چند مطلب به این دسته ها اضافه کنید.
  • دسته بندی های سایت را بهینه سازی کنید.
  • دسته های سایت را در منوی اصلی قرار دهید.
  • از کارکرد صحیح بردکرامب سایت اطمینان حاصل کنید.

۱۲. همواره تمهیداتی برای CTA یا خروج کاربران در نظر بگیرید

در بخش های قبلی این مطلب بیان کردیم که هدف اصلی از یک محتوای سئو شده کسب رضایت کاربران است، اما به همین نسبت نیز بایست در راستای رسیدن به اهداف کسب و کار خود نیز تلاش کنیم.

انتشار هر مطلبی در سایتتان می بایست با هدفی همراه باشد. در واقع انتظار شما از خواندن محتوای سایت توسط کاربران چیست؟ آیا قصد شما کسب دنبال کنندگان بیشتر برای ایمیلتان است؟ در این صورت بایست حتما ماژول عضویت در خبرنامه ایمیلی سایت را در انتهای مطلب به کاربران نمایش دهید.

آیا قصد شما فروش محصولات و سرویس هایتان به کاربران است؟ برای دست یافتن به این هدف می بایست کاربران را از طریق دکمه های فراخوانی برای اقدام (CTA) در دل محتوا به بخش های فروش سایت هدایت کنید.

آیا هدف شما کلیک کاربران بر روی تبلیغ های سایت است؟ در این صورت بایستی این تبلیغ ها را در هنگام خواندن محتوا توسط کاربران برایشان نمایش دهید.

آیا می خواهید کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری کنند؟ مطالب مرتبط با هر محتوا را در انتهای هر پست قرار دهید. هدف شما هر چه که باشد، می بایست واضح بوده و کاربران را به همان سمت هدایت کنید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

در هنگام انتشار هر پستی در سایت می بایست از راهکارهای بالا تبعیت کنید، در عین حال نیز شما نیاز به یک استراتژی ساخت محتوا دارید. منظورمان از استراتژی محتوا چیست؟ هدف داشتن استراتژیست که شامل موارد زیر باشد:

  • نوع محتوا برای انتشار
  • کلمات کلیدی هدف
  • زمان انتشار
  • چگونگی بهره وری از آن
  • کاربران هدف

در هنگام بحث درباره سئو محتوا، درک اینکه تنها بهینه سازی محتوای مقابلمان کافی نیست، بسیار مهم می باشد. یک استراتژی محتوای صحیح بر مبانی تولید منظم محتوا شکل می گیرد. رقابت در این حیطه بسیار سنگین بوده و اگر خواهان کسب رتبه های خوب در بین رقبای خود هستید، نیاز به بازاریابی محتوای بسیار قدرتمندی دارید.

تولید محتوا به شکل منظم، یکی از بهترین روش های افزایش رتبه سایت در گوگل است. کاملا اثبات شده است که وبسایت هایی که داری بخش وبلاگ فعالی هستند، ترافیک بیشتری را از نتایج جستجو کسب می کنند.

حال که با نحوه تولید محتوای سئو شده و ایجاد یک استراتژی در تولید محتوا آشنا شده اید، وقت آنست که شروع به فعالیت کرده و جایگاه برند خود را در بین رقبا ارتقا دهید. مسیر شما در ادامه شامل موارد زیر است:

  • روش های بهره وری از محتوا
  • استراتژی های لینک سازی
  • بررسی دائم رتبه سایت در ازای کلمات کلیدی
  • برنامه ای برای تقویت محتوای سایت
  • تکرار این استراتژی ها

جمع بندی

نوشتن محتوای مناسب و سئو شده یکی از مهمترین بخش های فرایند سئو داخلی محسوب می گردد. هدف شما ارائه محتوای مورد نظر کاربران و موتورهای جستجو به آنهاست. طبق بیانیه گوگل شما می بایست چیزی را به کاربران عرضه کنید که به دنبال آن هستند. این فرایند با پیدا کردن خواسته های کاربران و تولید محتوای متناسب با این خواسته آغاز می شود.

قبل از انتشار هر محتوا می بایست اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی اصلی در قسمت ابتدایی متن وجود داشته و از کلمات کلیدی متشابه در ادامه محتوا استفاده شده باشد. بعد از آن به زیبا سازی محتوا پرداخته و خوانایی آن را برای کاربران بهبود ببخشید. سپس تا آنجا که می توانید آن را در دیدگان کاربران زیادی قرار دهید.

نگران پیچیده شدن بخشی از مطالب گفته شده نباشید. با تکرار و کسب تجربه می توانید در سئو کردن محتوا دارای مهارت زیادی شوید. در صورتی که نیاز به خدمات سئو محتوا یا به صورت کلی تر سئو داخلی سایت دارید، می توانید با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.