الکسا ( alexa )چیست؟ یکی از سایت هایی بوده که جهت رتبه بندی وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. با وب سایت الکسا بیشتر اشنا شوید.

الکسا یکی از سایت هایی است که تحت نظر کمپانی آمازون بوجود آمد و کار خود را در سال ۱۹۹۶ شروع کرد و فعالیت ها و خدمات خود را در زمینه اینترنت به کاربران و وبمستران عرضه کرد. در حال حاضر سایت الکسا بیشتر تمرکز خود را روی رتبه بندی سایت های اینترنتی قرار می دهد. این وبسایت را دو توسعه دهنده وب به نام های بروس جیلیان و Brewster Kahle بوجود آوردند و آن را طی سال ها تبدیل به یک مرجع برای رتبه بندی سایت ها کردند. سایت الکسا همچنین یک تولبار برای مرورگر های موزیلا و گوگل کروم طراحی کرد که توسط آن کاربران و وبمستران می توانند به راحتی اطلاعاتی دقیق از ورودی سایت ها، مدت زمان حضور کاربران و تعداد کاربران، رتبه سایت و… دریافت کنند.

وب سایت: Alexa.com

رتبه الکسا تا چه حد اهمیت دارد و دقت آن چقدر است؟

برخی از وب مستر ها معتقدند که رتبه بندی های الکسا الزاما بر اساس امار های دقیق نیست و الکسا برای این رتبه بندی ها از محاسباتی فرضی و احتمالی را در نظر می گیرد، چرا که الکسا برای جع آوری اطلاعات از تولباری استفاده می کند که پیشتر اشاره کردیم.

روش دومی که برای جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق وبسایت وجود دارد این است که یکی از پلان های ارائه شده توسط الکسا را خریداری و سایتتان را در الکسا ثبت کنید. بعد از این کار الکسا یک کد اسکریپت مخصوص در اختیار شما می گذارد تا آن را در قسمت Head سایت خود قرار دهید. پس از انجام این کار الکسا سایت شما را یک بررسی کلی می کند و ورودی های سایت شما را با دقت خاصی ثبت می نماید، با وجود این مسئله الکسا می تواند به طور دقیق تر بهبود رتبه الکسا سایت شما را محاسبه کند.

معیار های الکسا برای رتبه بندی سایت ها چیست؟

ترافیک سایت

یکی از فاکتور هایی که باعث موفقیت و به درامد رسیدن یک سایت می شود ترافیک آن است. اگرچه ترافیک وبسایت با تعداد کاربرانی که از سایت بازدید می کنند رابطه مستقیم دارد اما ترافیک وبسایت یک مفهوم گسترده تر از این حرف هاست و تنها به تعداد بازدیدکنندگان خلاصه نمی شود. ترافیک سایت در واقع اطلاعاتی است که بین کاربران و وب سایت مبادله می شود. پس یکی از راه های بهبود رتبه الکسا این است که ترافیک سایتتان را بهتر کنید.

مدت زمان حضور کاربران

این که کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می کنند نیز مهم است، الکسا اهمیت زیادی برای این موضوع قائل می شود و برای آن رتبه بالاتری در نظر می گیرد.

تعداد صفحاتی که هر کاربر مشاهده می کند

اگر سایت جذاب و کاربر پسندی داشته باشید کاربران برای خواندن صفحات دیگر سایتتان نیز رغبت پیدا خواهند کرد، این مسئله می تواند به عنوان یک المان مثبت در بررسی های الکسا قلمداد شود. الکسا یک برایند از متن شما خواهد کرد و حدس می زند که خواندن متن شما چند دقیقه طول می کشد، سپس دقایقی که مخاطب در صفحه آن مطلب بوده است را بررسی می کند و اگر از آن تایم حد قابل توجهی کمتر باشد امتیاز منفی به حساب می آورد.

Bounce Rate

نسبت تعداد کاربرانی که چند ثانیه پس از ورود به یک صفحه از سایت خارج می شوند به کل کاربران، بانس ریت نام دارد. هر چه بانس ریت یک سایت پایین تر باشد حاکی از عملکرد بهترآن سایت در تشویق کاربران برای مشاهده صفحات دیگر خود است. بانس ریت بالا یکی از فاکتور های منفی در رتبه بندی الکسا به حساب می آید.

ورودی موتور های جستجو

تعداد بالای ورودی از موتور های جستجو به ویژه گوگل یکی از بهترین فاکتور هایی است که می تواند رتبه سایت شما را در الکسا بهبود ببخشد. البته این را به خاطر داشته باشید که رتبه الکسا هیچ تاثیری در صفحه نتایج گوگل نخواهد داشت یعنی هر چه رتبه شما در الکسا هم خوب باشد ممکن است در صفحه نتایج گوگل در جایگاه مطلوبی قرار نگیرید.

بک لینک

بک لینک یکی از مقوله هایی است که هم در سئو و هم در رتبه بندی آلکسا اهمیت بسیار زیادی دارد، بحث بک لینک سازی است. بک لینک گرفتن از سایت های بزرگ و معتبر نه تنها باعث بهبود رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل خواهد شد بلکه رتبه الکسا شما را نیز کاهش خواهد دارد. میزان این تاثیرگذاری بسته به تعداد کاربرانی است که از طریق لینک ها وارد سایت شما می شوند، هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد میزان تاثیر گذاری آن روی رتبه الکسا شما بیشتر خواهد بود.


الکسا اینترنت

الکسا (به انگلیسی: Alexa) یک وبگاه آنالیزکننده ترافیک وب که یکی از شرکت‌های تابعهٔ شرکت آمازون واقع در سان فراسیسکو است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه به‌عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود. رتبه الکسا بعد از در زمانهایی رتبه ۱ و بیشتر اوقات رتبه ۲ را دارد پیج‌رنک گوگل، برای صاحبان وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

تاریخچه

وبسایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد. نام این وبسایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان در نظر گرفته‌است. همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آن‌ها را به دست می‌آورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانۀ Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون، الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در( ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در مه ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجوی این سایت مناسب نبوده‌است، سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به‌طور تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌ها اقدام کرده‌است.

وبگاه الکسا

خدمات وبگاه الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود:

  • وبگاه‌های برتر:

در این قسمت وبگاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

  • مشخصات وبگاه (Site Info):

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وبگاه را دارا می‌باشد.

  • واتز هات (What’s Hot):

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):

نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):

در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهم‌ترین قسمت این وبگاه رتبه‌بندی وبگاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین‌کننده است.

رتبه الکسا

رنک الکسا عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده‌است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبولتر بودن سایت شما در نزد بینندگان دارد.[۱] از عوامل دیگری که در رتبه الکسا تاثیر دارد میتوان به این موارد اشاره کرد[۲]:

  • مدت زمان حضور کاربران
  • تعداد صفحات بازدیدی کاربر
  • ورودی موتور های جستجو
  • بک لینک
  • نرخ پرش کاربران

تقلب در رتبه الکسا

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ‌کننده استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده‌است. روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدأ می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. در واقع باید به موارد دیگری جر رتبه الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد.


الکسا چیست؟ درباره رتبه الکسا + تاریخچه جذاب Alexa.com

در این مقاله ابتدا یک معرفی کلی درباره سایت الکسا (Alexa.com) ارائه میدم اینکه رتبه یا رنک الکسا چیست و بعد داستان و تاریخچه Alexa رو به شما میگم دنیا رو چه دیدی، شاید برای شما هم جذاب و جالب اومد. پیشاپیش ازتون تشکر می کنم درصورتیکه نکته جالبی رو درباره الکسا می دونستید بهم در بخش نظرات میزفا بگید؛ تا من و بقیه کاربر ها از اطلاعات شما استفاده کنیم.

شاید عجیب باشه اما من بعد از خوندن داستان و تاریخچه الکسا علاقه بیشتری به اون پیدا کردم؛ و طرفدار آرمان های الکسا شدم. تا قبل از این الکسا برام یک سایت و ابزار صرفا سئویی بود؛ که گاهی برای تحلیل رقبا در پروژه هام ازش استفاده می کردم.

الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush هست؛ که متخصصین سئو و صاحبین وبسایت ها از Alexa استفاده می‌کنند تا بتونند سایت خودشون یا سایت رقیب شون رو باهاش تحلیل کنند، که در مقاله بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا به معرفی تک تک این وبسایت ها پرداختم.

که البته از این بین الکسا نسبت به بقیه سایت هایی مثل moz , semrush ,… از محبوبیت بیشتری در بین جامعه وبمستر های ایرانی و مدیران سایت ها برخوردار هست چرا؟!

چرا الکسا محبوبیت زیادی بین ما ایرانی ها پیدا کرده؟!
بنظرم به این خاطر که هیچ کدوم از سایت هایی که از اون ها در بالا اسم بردم، به رتبه بندی سایت ها نپرداختن. الکسا هر سایت رو بین همه سایت های جهان و ایران مقایسه می کنه و اعلام می کنه این سایت چندم در جهان و چندم در ایران هست.

اجازه بدید به زبان دیگه ای چرایی محبوبیت سایت الکسا رو بگم؛ از نظر روانشناسی ما آدم ها اغلب مون رقابت طلب ایم. برای همین سایتی رو که بهمون اعلام کنه الان در رقابت چندم ایم؟ چقدر نسبت به قبل پیشرفت کردیم؟ یا افت داشتیم؟ رقیب ما الان چندم هست و…  به اون بها می دهیم و برای ما اون سایت با اهمیت هست؛ و رنکینگ الکسا معیاری برامون شده که می توانیم قدرت سایتمون رو در مقایسه با رقبا بسنجیم.

بنظر شما چرا الکسا در بین ما ایرانی ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده؟ شما با من موافق بودید؟ یا بنظرتون دلیل دیگه ای می تونه داشته باشه؟! (اگه دلیل دیگه ای بنظرتون وجود داره، مشتاق خوندن اش در بخش نظرات میزفا هستم.)

رتبه ی الکسا (Alexa Rank) چیست؟

رنک یا رتبه یا رنکینگ الکسا چیست که اکثرا میگن؟ الکسا همه سایت ها رو بر اساس پارامتر هایی مثل میزان ترافیک و بازدید رتبه بندی می کنه؛ و این رتبه بندی در ۲ مقیاس جهانی ( Global Rank)  و کشوری (Country Rank) انجام می شه، Global Rank در واقع همه سایت های جهان را با هم مقایسه می کنه و به شما می گه که رتبه سایت شما در جهان چندم هست؟ و Country Rank نیز رتبه بندی را بر اساس هر کشور ارائه می ده و می تونید بفهمید رتبه سایت شما مثلا در ایران چندم هست؟

پروژه Archive.org

از همون ابتدا پروژه آرشیو سازی محتوا وب شروع میشه، که بعدها این پروژه رو به صورت یک پروژه جدا تعریف می کنند؛ و بروستر که یکی از طرفدارهای دسترسی جهانی به تمام دانش و محتواها هست، سرپرستی این پروژه آرشیو سازی رو برعهده میگیره.

از سال ۲۰۰۱ هر محتوایی در وب منتشر شده بود، توسط سرورهای الکسا در مکان های مختلف آرشیو می شد؛ و نه تنها محتوای وب بلکه ۲۰ میلیون کتاب هم تا به حال به شکل الکترونیکی در اومدن که ۱ میلیون اونها به رایگان در اختیار همه قرار گرفته. نتایج پروژه آرشیو سازی همین الان در سایت Archive.org در دسترس هست، و به عنوان ویژگی Wayback در الکسا نیز وجود داره.