چندی پیش الگوریتمی توسط گوگل منتشر شد که تاثیر بسیار زیادی بر روی نتایج گوگل داشت نام این الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به انگلیسی Hummingbird است.

فرض کنید به دنبال خرید لپ تاپ ایسوس هستید و کلمه لپ تاپ ایسوس را در گوگل جستجو می کنید و با انبوهی از لپ تاپ رو به رو می شود اما سپس به صفحه نتایج جستجو برگشته و با کلمه قیمت لپ تاپ ایسوس به جستجو می پردازید در اینجا گوگل متوجه این تصمیم در رفتار کاربر (شما) شده و همزمان کار مرغ مگس خوار آغاز می شود.

الگوریتم های پیشین گوگل پس از قرار گیری بر روی هسته فورا نتایج را دستخوش تغییرات خود میکردند و تاثیر مثبت یا مفنی بر روی سئو سایت فورا پدیدار می شد حتی سایت هایی توسط الگوریتم هایی نظیر پاندا و پنگوئن گوگل جریمه می شدند.

مرغ مگس خوار رتبه بندی نتایج گوگل را بصورت پویا تحت تاثیر خود قرار داده و پیش بینی عملکرد آن تقریبا غیر ممکن است.

بررسی عملکرد مرغ مگس خوار

در ادامه به این موضوع می پردازیم که این الگوریتم چطور کار می کند و چه مواردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

۱- این الگوریتم بر روی تغییر عنوان و توضیحات متا تاثیر گذار است

برای هر وبمستری پیش آمده است که با جستجو آدرس صفحه (URL) مشخصی از سایت در گوگل متوجه و وجود تفاوت در تگ عنوان با محتوا اصلی شده است در اینجا عنوان صفحه دستخوش تغییر توسط الگوریتم مرغ مگس خوار شده است اما این تنها صورت مسئله است سوال اصلی این است چرا و چگونه؟

هنگامی که کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کند و پس از ورود به سایت x و y به نتیجه دلخواه خود نمی رسد به صفحه نتایج جستجو بازگشته یا به صورت مستقیم در مرورگر عبارت دیگری را جستجو می کند این عبارت معمولا حول محور کلمه کلیدی که در ابتدا جستجو شده است که نتیجه را به همراه نداشته.

در اینجا الگوریتم مرغ مگس خوار بعضی از صفحات را از نتایج جستجو حذف کرده یا رتبه آنها را کاهش می دهد علاوه بر این ممکن است عنوان سئو را نیز به دلخواه فهم خود دچار تغییر کند این تغییرات با درک مفهوم جستجو شده توسط کاربر صورت میگیرد؛ زیرا ممکن است اطلاعات جستجو برای کاربر جذاب نباشد و وی مجاب به کلیک کردن بر روی نتایج نباشد.

۲- تاثیر رفتار کاربران بر مرغ مگس خوار

تحلیل رفتار کاربران در هنگام مشاهده و یا کلیک بر روی لیست نتایج جستجو از دیگر فعالیت های مرغ مگس خوار گوگل می باشد. به طور مثال اگر سایت شما بر روی کلمه کلیدی خرید ماوس لاجیتک رتبه ۵ گوگل باشد اما نرخ کلیک به نسبت نمایش (CTR) شما از رتبه ۴ یا ۳ بیشتر باشد نتیجه پنجم ممکن است به مرور زمان جایگزین نتیجه سوم و یا چهارم شود.

یکی از آزمایش هایی که Rand Fishkin مدیر و موسس شرکت بزرگ MOZ در طی این سالها انجام داده انجام آزمایش تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو است. رند فیشکین در این آزمایش از افراد خواست تا بر روی نتیجه جستجو عبارت Imec lab بر URL وبلاگ وی کلیک کنند قبل از انجام این آزمایش سایت هدف با همین کلمه کلیدی در رتبه ۷ گوگل قرار داشت اما پس از گذشت مدتی همزمان با افزایش نرخ کلیک رتبه صفحه افزایش پیدا کرده و به ردیف اول گوگل رسید.

ما اتفاق رخ داده را کمی باز تر می کنیم: در ابتدا باید در نظر گرفت که گوگل و الگوریتم های آن رفتار انسان ها را به روبات های خود ترجیح می دهند؛ هنگامی که افراد زیادی رتبه هفتم SERP را به رتبه اول ترجیح دادند پس سایت هفتم باید محتوای جذاب تری داشته باشد لذا شانس کسب جایگاه اول گوگل برای این صفحه نسبت به سایر رقبا بیشتر است.