زمانی که کاربران عبارتی را در اینترنت جستجو می کنند الگوریتم کبوتر گوگل این عبارت ها را بررسی می کند.

اگر عبارت های سرچ شده در باره پیدا کردن یک مکان خاص یا یک کسب و کار محلی باشد الگوریتم کبوتر به کمک آن ها می آید و نزدیک ترین نتیجه را در اختیار آن ها قرار می دهد.

اجازه بدهید برای درک بهتر شما، الگوریتم کبوتر را ساده تر و به کمک یک مثال شرح بدهیم

حتما شما تجربه جستجو کردن در اینترنت برای پیدا کردن یک مکان خاص را داشته اید تصور کنید شما در حال قدم زدن در خیابان ونک هستید و به شدت احساس گرسنگی دارید ولی در آن محل هیچ رستوران یا فست فودی را نمی شناسید اولین کاری که انجام می دهید این است که از طریق موبایل خود در گوگل عبارت رستوران های نزدیک من یا فست فود نزدیک ونک را سرچ می کنید.

در این زمان است که کبوترهای گوگل به کمک شما می آیند و لیست رستوران ها و فست فودهای خیابان ونک را به همراه آدرس دقیق در اختیار شما قرار می دهند.

یکی از فاکتورهایی که برای گوگل اهمیت دارد نوشتن محتوا در صفحات است که این محتوا می تواند: (متن، صوت، تصویر و…) باشد که باید به گونه ایی باشد که بهترین امکانات را در اختیار کاربران قرار بدهد

اما در این بین همیشه جای خالی یک محتوای دیگر حس می شد محتوایی که می تواند کاربر را زودتر به هدف و خواسته اش برساند آن محتوا چیزی نیست جز ایجاد موقعیت مکانی یا نقشه سایت.

گوگل همواره به این فکر می کند که برای رضایت بیشتر کاربران چه کاری انجام بدهم؟ چه الگوریتمی را طراحی کنم؟

و این زمان دقیقا نقطه ایی بود که گوگل تصمیم گرفت برای دسترسی سریع تر کاربران به اهداف خود الگوریتم کبوتر را طراحی کند که در این راه بسیار هم موفق عمل کرد.

الگوریتم کبوتر گوگل در جستجوی محلی یا سئو محلی نقش بسیار تاثیر گذاری دارد. بهتر است در ابتدا کمی درباره سئوی محلی یا local seo توضیح بدهیم

سئو محلی این امکان را برای کسب و کارهای محلی فراهم می کند تا خدمات و سرویس های خود را به مشتریان محلی در حداقل زمان ارائه بدهند.

سئو محلی می تواند کسب و کارها را برای مشتریان محلی ترویج بدهد تا آن ها بتوانند به آسانی کسب و کار شما را پیدا کنند و از طرفی هم شما هم می توانید مشتریان نزدیک محل خود را پیدا کنید و درآمد خود را افزایش بدهید

در واقع سئو محلی روشی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است گوگل مکان جغرافیایی افراد و سوابق جستجو آن ها را در نظر گرفته و نتایج خود را بر این اساس ارائه می دهد. وقتی که شما  کسب و کارخود را به همراه شماره تلفن ( مغازه مکانیکی و تعمیر ماشین ) در نقشه سایت در گوگل ثبت می کنید کاربران به راحتی با سرچ کردن عبارت (نزدیک ترین مکانیکی به من) سریعا شما را بر روی نقشه پیدا می کنند.

پس تا اینجا به خوبی متوجه شده اید که سئو محلی یک شرایط سود طرفین را ایجاد می کند هم مشتری شما را پیدا کرده و نیاز خود را در حداقل زمان بر طرف کرده است و هم اینکه شما توانسته اید درآمد بیشتری را کسب کنید.

الگوریتم کبوترگوگل می تواند جزئیات را به دقت بررسی کند به وسیله همین قابلیتی که دارد باعث می شود که  موتور جستجوی گوگل از میان هزاران سایت ایندکس شده سایت های مرتبط با سرچ شما را پیدا کند و شما را به نتیجه دلخواه و مورد نظرتان برساند.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو سایت

  • اولین تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو رونق دادن به کسب و کارهای محلی است

هدف گوگل از معرفی الگوریتم کبوتر ایجاد یک الگوریتم موقعیت محور برای کاربران است یعنی نتایجی را که در اختیار کاربران قرار می دهد سازماندهی شده باشد بر اساس محل یا منطقه دسته بندی شده باشند

این اقدامات باعث شد که صاحبان کسب و کارهای محلی به این فکر بیفتند که باید سریعا سئوی محلی سایت خود را بهینه کنند تا بتوانند کاربران هدف خود را به آسانی شناسایی کنند

  • سفارشی کردن نتایج جستجو به کمک الگوریتم کبوتر

یکی از هدف های گوگل از طراحی الگوریتم کبوتر همواره جلب رضایت کاربران است، و تلاش می کند در هر حالتی بهترین نتیجه مرتبط را به کاربران ارائه بدهد.

مثلا اگر شما در گذشته عبارت (آرایشگاه) را در گوگل سرچ می کردید گوگل ده ها نتیجه را برای شما نمایش می داد ولی الان به کمک الگوریتم کبوتر گوگل این نتیجه بهینه شده است و این عدد به ده عدد آرایشگاه کاهش می یابد

این ده عدد آرایشگاه با توجه به موقعیت مکانی شما برایتان سفارشی سازی شده است و باعث می شود که شما در حداقل زمان بهترین نتیجه را از جستجوی خود به دست بیاورید.

  • دیگر تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو سایت تغییر در شکل نتایج است

الگوریتم کبوتر باعث تغییر ظاهر صفحه SERP شد و نتایج پک گوگل را تغییر داد در زمان گذشته وقتی که عبارتی را جستجو می کردید گوگل نتیجه را در یک پک هفت تایی نشان می داد ولی با روی کار آمدنPigeon algorithm نتایج را در یک پک سه تایی نمایش می داد که با توجه به موقعیت مکانی کاربر بهینه سازی شده است.

نتیجه می گیریم که بیشترین تاثیر الگوریتم کبوتر بر روی سئو محلی است و همواره تلاش می کند که جستجوی محلی را بهینه کند.

معیارهای تاکیدی الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر گوگل بر روی اجرای یک سری کارها تاکید می کند تا با انجام آنها نتایج محلی بهینه شده تری را به دست بیاورید که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم

حتما وب سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

برای اینکه کاری کنید که گوگل مکان فیزیکی و جغرافیایی کسب و کار شما را به خوبی بشناسد و درک کند باید سایت خود را در گوگل ثبت کنید

از دو را می توانید این کار را انجام بدهید، هم از طریق نسخه وب نقشه گوگل می توانید انجام بدهید و هم از طریق موبایل

برای ثبت کردن یک gmail ایجاد کنید شما باید حتما نام، حوزه فعالیت، تصویر، ساعت های کاری و اطلاعات تماس خود را به دقت وارد کنید.

روی نقطه انتخاب راست کلیک کنید و گزینه add a missing place کلیک کنید و بعد از وارد شدن به این بخش اطلاعات خود را وارد کنید

باید اطلاعات اولیه ( نام، آدرس و تلفن ) خود را در تمام صفحات سایت وارد کنید

برای اینکه کبوترهای گوگل بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند و گوگل نیز شما را به خوبی درک کند بهتر است در قسمت فوتر در تمام صفحات تلفن و آدرس خود را وارد کنید دقت کنید که این اطلاعات شما باید با اطلاعاتی که در نقشه گوگل وارد کرده اید یکسان باشد  زیرا در کسب جایگاه بهتر برای شما بسیار ارزشمند است

نکته

کشور ایران در الگوریتم گوگل

  •  باید سایت خود را در دایرکتوری ثبت کنید

دایرکتوری چیست؟ دایرکتوری ها یک لیست از تمام سایت هایی که مختص به یک کسب و کار هستند را با تفکیک شهر یا منطقه برای شما به نمایش در می آورد یکی از تاثیر هایی که الگوریتم کبوتر بر روی دایرکتوری ها داشته است این است که باعث جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری ها شده است.

  • حتما با قرار دادن بخش کامنت در سایت با کاربران ارتباط برقرار کنید

زمانی که شما صفحه خود را در نقشه گوگل ثبت کرده اید می توانید به کاربران این امکان را بدهید که نظرات و پیشنهادات خود را در باره محصولات شما بیان کنند پس کاربران خود را وادار کنید که برایتان کامنت بگذارند و همچنین باید به تمام کامنت ها پاسخ بدهید این یکی از راه هایی است که به ارتقای سئو محلی کمک می کند.

هدف الگوریتم کبوتر چیست؟ پیدا کردن نزدیک ترین کسب و کار محلی به شما برای دادن ارائه خدمات و همچنین افزایش درآمد برای صاحبان کسب و کار با جذب مشتریان محلی.

آیا الگوریتم کبوتر برسئو تاثیر می گذارد؟ بله برسئو اثر می گذارد مخصوصا بر سئوی محلی بسیار تاثیر گذار است و به بهینه سازی آن کمک می کند.

جمع بندی

الگوریتم کبوتر یک نتیجه برد-برد ایجاد می کند یعنی اینکه باعث می شود، برای کسب و کارهای محلی مشتریان بیشتری را پیدا کند و هم اینکه کاربران را به سمت کسب و کار محلی مورد نظرشان در حداقل زمان هدایت می کند.

Pigeon algorithm بر روی رتبه بندی ها تاثیر می گذارد اعمال آن باعث شد که وب سایت های زیادی جایگاه خود را از دست بدهند و از طرفی هم یک سری دیگه از سایت ها در نتایج موتورهای جستجو ارتقا پیدا کردند

با شناختن الگوریتم کبوتر و رعایت کردن تمام نکات کلیدی سئو می توانید در زمینه کسب و کار خود با رقیبان بزرگ رقابت کنید

پس Pigeon algorithm فرصت بزرگی است که به وسیله آن کسب و کار محلی خود را معرفی کنید.

منبع: سئو ایران


الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر ابتدا در ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. این آپدیت ابتدا توسط مجله Search Engine Land شناسایی شد و از خود گوگل نیز در آن زمان اطلاعات موثقی کسب کرد.

الگوریتم کبوتر بر این اساس طراحی شد تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم جستجوی وب آن ارتباط داده و بر مبنای مسافت کاربر تا مکان ها، تغییراتی را در رتبه بندی ها انجام دهد. از زمان معرفی این الگوریتم تا به امروز تغییراتی در نمایش مکان های گوگل در SERP (صفحه نتایج گوگل) ایجاد شده است. امروزه نتایج مکان های گوگل به صورت لیست سه تایی از مکان های مشخص در بالای نتایج جستجو نمایش داده می گردد.

نشانه های الگوریتم کبوتر

در این قسمت نگاهی می اندازیم به تغییراتی که به واسطه راه انداری الگوریتم کبوتر ایجاد شده است:

۱. طبق بیانیه رسمی گوگل، یکی از اهداف اصلی آنها در اجرای این الگوریتم، ایجاد رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و وب می باشد. نتیجه این الگوریتم اینست که گوگل توجه بیشتری به سیگنال های گرفته شده از مکان کسب و کارها می کند و درنتایج جستجو اهمیت بیشتری به آنها می دهد.

۲. گوگل این آپدیت را با هدف بهبود ارائه نتایج جستجو به کاربران راه اندازی کرد. طی این الگوریتم مکان هایی که نزدیکتر به کاربر هستند، در نتایج جستجو نشان داده می شوند. به عنوان مثال اگر عبارت “پیتزا در تهران” را جستجو کنید، احتمالا سه تا از پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی شما قرار دارند، نمایش داده می گردند.

نتایج حاصل از الگوریتم گوگل

در آزمایش های مختلف نشان داده که صرفا بعد مکانی دخیل نیست و موارد دیگری نیز در رتبه بندی مکان ها مرتبطند.

گوگل امروزه با تست های فراوانی که در این مورد انجام داده است سعی کرده که بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. موبایل ها نیز به این امر کمک کرده اند، چرا که دستگاه های موبایل مکان دقیق تری را به گوگل ارائه می دهند.

۳. یکی از قابل توجه ترین نتایج الگوریتم کبوتر، تغییر در تعداد مکان هایی بود که توسط گوگل نمایش داده می شد. قبل ار ارائه این آپدیت، گوگل برای کلمات مورد جستجویی که به مکان ها مرتبط بودند، لیست ۷ تایی از مکان ها را نمایش می دهد. در سال ۲۰۱۵ نیز بعد از ایجاد این آپدیت در زمان کمی این لیست به ۱۰ عدد نیز رسید. اما رفته رفته از این تعداد کاسته شده و مدت هاست این لیست به شکل سه تایی نمایش داده می شود. این کاهش تعداد مکان ها موجب شده که بسیاری از کسب و کارها شانس نمایش مکان خود در نتایج جستجو را از دست بدهند.

۴. با رویکار آمدن الگوریتم کبوتر بسیاری از کسب و کارها، شروع به فعالیت های نامتعارف کردند تا با استفاده از ضعف های گوگل در این زمینه، نام کسب و کارشان، در نتایج مکانی گوگل به نمایش درآید. یکی از جنبه های آزار رهنده الگوریتم کبوتر که همچنان نیز به طور کامل حل نشده است، عدم تفکیک کسب و کارهای حقیقی از انواع غیر حقیقی آن است. افرادی سعی می کنند که با تغییر نام خود در مکان های گوگل، خود را به شکل نامتعارفی در نتایج گوگل نمایش دهند.

کنترل کسب و کار بر مبنای الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل می کند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکان های مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق تهران را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب تهران واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که می توان آن ها را مدیریت کرد تا در قالب الگوریتم کبوتر جا گرفت:

  • تاکید بر روی سیگنال های طبیعی: لینک سازی هوشمندانه، انتشار محتوای جذاب و افزایش دامین آتوریتی همگی بر روی رتبه طبیعی و محلی سایت شما تاثیر گذارند.
  • تاکید بر روی محتوای مبتنی بر مکان: ویدئو، عکس و متن هایی تهیه کنید که با مکان شما در ارتباطند و موجب تقویت حضور شما در جستجوهای محلی می گردند.
  • تاکید بر روی مبانی سئو محلی: رقابت برای حضور در لیست سه تایی مکانها، بستگی به رعایت چک لیست سئو محلی دارد. ارتقای خدمات، حذف محتوای تکراری، کسب نقد های مثبت و بسیاری از پارامترهای دیگر بر سئو محلی سایت تاثیر گذارند. برندهای بزرگ می بایست توجه ویژه ای به این مورد داشته باشند. بررسی مجدد همه پارامترها می توانید منجر به حضور مجدد شما در نتایج جستجوی محلی گردد.
  • گزراش اسپم: وقتی گوگل با استفاده از امکانات خود قادر به ارزیابی نیست، به گزارشات تکیه می کند. ابتدا راهنمای گوگل در این زمینه را بخوانید و سپس به گزارش موارد تخلف دیگر وبسایت ها و کسب و کارها بپردازید. گوگل همیشه بر اساس گزارشات عمل نمی کند، اما جای تلاش دارد که جلوی فعالیت یک اسپمر را با استفاده از این روش گرفت. دقت کنید که کاری به فعالیت صحیح رقبای خود نداشته و صرفا اسپمر ها را گزارش کنید.

حقایق دیگری درباره الگوریتم کبوتر

  • الگوریتم کبوتر گوگل ابتدا در آمریکا اجرا شد، اما به مرور زمان و تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ به انگلستان، کانادا و استرالیا نیز رسید.
  • از نظر کارشناسان خبره سئو، الگوریتم کبوتر، بزرگترین به روز رسانی گوگل از سال ۲۰۱۲ به بعد بوده است.

منبع: رادزاد