سرفصل ها نمایش سرفصل ها

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی مثل سئو ( بهینه سازی سایت ) است. ۹ تاکتیک مهم در ایمیل مارکتینگ در این مقاله آمده است.

ایمیل مارکتینگ چرا در سال ۲۰۲۰ اهمیت بیشتری پیدا می کند؟ براساس تحقیقات انجام شده، در سال ۲۰۲۰ مقدار اکانت های ایمیل به ۴.۲ میلیارد و کاربران ایمیل به ۲.۷ میلیارد نفر خواهد رسید. نیازی نیست که تاکید کنیم هنوز ایمیل مارکتینگ یکی از آسان ترین و بااقتصاد ترین روش های بازاریابی و تبلیغات در دنیا می باشد. امروزه بیشتر کاربرانی که از ایمیل استفاده می کنند، وقت خود را بیشتر از انجام بعضی از کارهای روزمره خود مانند صبحانه خوردن و دوش گرفتن، صرف بررسی ایمیل می کنند.

در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی، در ایمیل مارکتینگ ایمیل ارسالی شما در اینباکس ورودی قرار می گیرد و بارها می تواند توسط کاربر خوانده و بررسی شود. در این مقاله آموزش سئو، قص داریم که پاسخ به این سوال را بدهیم و آن را بررسی کنیم که چرا ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ در صدر روش های بازاریابی قرار خواهد گرفت.

چرا ایمیل مارکتینگ در صدر روش های بازاریابی ۲۰۲۰ قرار خواهد گرفت

قبل از بررسی این موضوع، بهتر است که به سوالات زیر صادقانه پاسخ دهید:

  • چند درصد از بودجه بازاریابی خود را برای سئو، شبکه های اجتماعی و ایمیل اختصاص داده اید؟
  • آیا همیشه به دنبال یادگیری روش های تبلیغاتی جدید در بازاریابی اینترنتی بوده اید؟
  • آیا به تمامی راه های برگشت سرمایه از راه تبلیغات در اینترنت و ایمیل مارکتینگ آشنایی دارید و استفاده می کنید؟

پاسخ به این سوالات و مشابه آن، باید قبل از شروع هر برنامه بازاریابی اینترنتی داده شود.

طبق نظر سنجی های انجام شده برای وب سایت های بزرگ هنوز بیشترین مقدار ورودی بعد از سئو، از ایمیل مارکتینگ بوده است.

شما برای ثبت نام نیاز به ایمیل دارید، برای ارسال مطالب بهترین راه ایمیل است، دریافت آخرین اخبار را ایمیل استفاده می شود. پس هنوز نه تنها ایمیل جایگاه خود را حفظ کرده است بلکه توانسته است، نفوذ بیشتری را نسبت به بقیه روش ها بدست بیاورد.

چرا استراتژی ایمیل مارکتینگ

مهمترین مساله برای یک مالک وب سایت، پیدا کردن مشتریان وفادار به سایت می باشد. این مشتریان می توانند از محصولات خریداری کنند یا محتوای سایت را مورد مطالعه قرار دهند.

یکی از بهترین روش ها برای دریافت مشتریان وفادار، ایمیل مارکتینگ است. ارسال خبرنامه با استفاده از ایمیل مارکتینگ، یکی از روش هایی است که می توان در آن آخرین مقالات و خبرها برای کاربران ارسال کرد.

ممکن است که تمامی صفحات از نظر سئو نتوانند در جایگاه خوبی در گوگل قرار بگیرند، از این رو بهتر است که با یک برنامه ریزی، یک برنامه و استراتژی ایمیل مارکتینگ برای دریافت لینک بنویسید. جالب است که بدانید تاثیر ایمیل مارکتینگ برای جذب کاربران وفادار ۳۰ برابر ورودی سئو می باشد. پس چرا از این تکنیک رایگان که در اختیار همه وجود دارد، استفاده نکنیم؟ تکنیکی که در سال جدید با توجه به اهمیت آن، می تواند کمک بزرگی به رشد کسب وکار کند.

بهترین تاکتیک های برای ایمیل مارکتینگ چیست؟

۱. به هیچ وجه لیست ایمیل خریداری نکنید

بازاریابی همیشه وقتی ایمیل مارکتینگ را شروع می کنند، سریعا می خواهند که به هدف خود دسترسی پیدا کنند. تولید لیست ایمیل به صورت طبیعی شاید از نظر زمانی خیلی طول بکشد، اما در واقع مشتریان و لیست واقعی از کاربران خواهید داشت. کاربرانی که خودشان درخواست کرده اند در ایمیل مارکتینگ شما شرکت کنند و آخرین اخبار و مقالات کسب و کار شما را دریافت کنند.

۲. تصدیق ایمیل را از طرف کاربر داشته باشید

تصدیق ایمیل، یعنی بعد از اینکه کاربر در خبرنامه سایت شما ثبت نام کرد باید به ایمیل خود رفته و برروی لینک تایید کلیک نماید. در نگاه اول شاید این مرحله اذیت کننده به نظر برسد ولی باید دانست که این کار باعث می شود که از ثبت نام ایمیل های اشتباه در لیست ایمیل خودداری نمایید.

۳. مدیریت کردن ایمیل ها

ایمیل مارکتینگ بدون بررسی آن ها هیچ ارزشی ندارد. از ابزارهای تحلیل ایمیل مارکتینگ استفاده کنید تا میزان باز شدن آن ها و کلیک شدن لینک های داخلی آن مطلع شوید.

۴. ایمیل های خود را ثابت نگه دارید

برای ایمیل مارکتینگ خود از یک ساختار متناسب با شرکت استفاده کنید. لینک های درونی، فونت ها، لوگو، هدر و فوتر به همراه لینک های اصلی سایت درون آن ها و عکس ها را با ساختاربندی مناسب قرار دهید.

۵. اکانت های غیر فعال را ازلیست خود پاک کنید

با استفاه از ابزارهای تحلیلی، به راحتی می توانید اکانت هایی را که ایمیل ها شما را باز نمی کنند یا غیرفعال هستند را شناسایی کرده و آن ها از لیست خود پاک نمایید.

۶. مراقب اسپمی و اسپم شدن باشید

اسپم شدن ایمیل ارسالی شما دلایل مختلف زیادی دارد که مهمترین دلیل آن ارسال انبوه ایمیل به کاربرانی می باشد که اصلا در لیست شما وجود ندارند. این کار باعث اسپم شدن شما و دریافت لینک از اسپم ها باعث جریمه گوگل می گردد.

تاییده ایمیل که قبلا بیان شد، مانع از ورود اکانت های ایمیل اسپم وارد لیست می گردد.

۷. از سرور حرفه ای استفاده کنید

سرورهای حرفه ای و مناسبی برای ایمیل مارکتینگ وجود دارد. این سرورها به شما اجازه ساخت قالب ایمیل و ارسال انبوه به کاربران لیست شما را در ساعتی که شما تنظیم کرده اید را می دهد.

۸. از کلمات اسپم در متن ایمیل خود استفاده نکنید

یکی از اشتباهاتی که متاسفانه بیشتر بازاریابان به آن توجه نمی کنند، استفاده از کلمات اسپم در ایمیل مارکتینگ است. این کلمات را شناسایی کنید و از استفاده آن ها در ایمیل تبلیغاتی خود اجتناب کنید.

۹. عنوان خود جذاب انتخاب کنید

از عناوین جذاب که باعث جلب توجه می شود، استفاده کنید. عناوین نباید کلیشه ای و عمومی باشد و بهتر است که حداقل یک کلمه کلیدی را در آن به کار ببرید.

چگونه مطمئن شویم که ایمیل ما خوانده می شود؟

راه های زیادی برای بررسی خوانده شدن یا نشدن ایمیل ها وجود دارد. یکی از روش هایی که شما مطمئن می سازد که ایمیل ارسالیتان خوانده می شود، شخصی سازی آن است. شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ به این معنا نیست که در اول آن از نام ونام خانوادگی استفاده کنیم. بلکه ارسال ایمیل در زمان مناسب و با محتوای مناسب با گیرنده آن را، شخصی سازی می گویند. در این صورت می توانیم بگوییم ایمیل شما به احتمال زیادی خوانده می شود.


مزایا و معایب Email Marketing

کاری نداره که! یه بانک آدرس ایمیل پیدا کن، بعد هر روز به همه ایمیل بفرست «دوست عزیز بیا این محصول خفن ما رو بخر»؛ این شد ایمیل مارکتینگ!

تعجب کردید؟ باید هم تعجب کنید چون ایمیل مارکتینگ این نیست.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی راه و رسم خودش را دارد. خرید بانک ایمیل، ارسال ایمیل انبوه بدون هدف و ارسال ایمیل تبلیغاتی بی‌محتوا اصلاً بازاریابی ایمیلی حساب نمی‌شود.

حالا راه درستش چیست؟ این مقاله را برای همین نوشتیم که راه درستش را به شما نشان دهیم.

اول ببینیم که منظور از ایمیل مارکتینگ چیست و بعد یاد می‌گیریم بازاریابی ایمیلی حرفه‌ای چطور انجام می‌شود.

در مقالات بعدی سری ایمیل مارکتینگ، انواع سرویس ایمیل مارکتینگ را معرفی می‌کنیم، درباره طراحی ایمیل می‌گوییم، راه‌های جمع کردن لیست ایمیل را آموزش می‌دهیم و درباره چطور اسپم نشدن صحبت می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ یعنی چی؟

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل.

اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:

  1.  ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید
  2.  فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
  3. گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
  4.  یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  5.  تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
  6.  ارسال فاکتور خرید

با تمام این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم سعی می‌کنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتری‌های فعلی را حفط کنیم.

معمولاً ایمیل‌هایی که می‌فرستیم را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • ایمیل‌های مارکتینگ
  • ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی

بهترین نمونه‌‌ ایمیل‌های مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه‌هایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و … را معرفی می‌کنیم و یا ایمیل‌هایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کنیم. اگر در خبرنامه هفتگی نوین عضو باشید، با این مدل از ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. اگر هم خبرنامه ما را ندیده‌اید پس همین حالا عضو شوید 🙂

انواع‌ ایمیل‌های تراکنش هم زیاد است. ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … همه ایمیل‌های تراکنش حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟

از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند.

حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند. درباره تبلیغات پیامکی قبلاً توضیح دادیم. حالا نوبت بازاریابی و تبلیغات ایمیلی است.

حالا برای این که بهتر با ایمیل مارکتینگ آشنا شویم، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه شکل‌گیری و تحولات این روش بازاریابی محبوب.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

«در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و بی‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.»

گری توئرک

دلیل اسپم بودن این ایمیل‌ها را کمی جلوتر متوجه می‌شوید. همین کار باعث شد گری توئرک به عنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شود. البته خودش می‌‌گوید «من پدر ایمیل مارکتینگ هستم نه اسپم».

جالب است بدانید بازاریابی با نامه قبل از آن هم وجود داشت. پس ببینیم این روش بازاریابی چرا اینقدر محبوب شد.

دهه ۹۰؛ دوران بمباران ایمیلی

تا اواخر دهه ۹۰، بازاریابی مستقیم همچنان رونق داشت. خیلی از شرکت‌ها نامه‌های کاغذی به در خانه‌ها می‌فرستادند. بازاریابی تلفنی هم که اوج گرفته بود. هر شرکت کلی نیروی بازاریاب تلفنی استخدام کرده بود که به تک تک خانه‌ها زنگ می‌زدند و هرچیزی، از سهام گرفته تا شکلات می‌فروختند.

هرکدام از این روش‌ها کلی هزینه و دردسر داشت.

این داستان تا زمان رسیدن اینترنت به خانه‌ها ادامه داشت. اینترنت پنجره جدیدی را در دنیای ارتباطات باز کرد. دهه ۹۰ دوران شروع ایمیل مارکتینگ بود.

راه‌اندازی اولین سرویس ایمیل رایگان در دنیا یعنی Hotmail، نقطه عطفی در ایمیل مارکتینگ حساب می‌شود. چون قبل از آن فقط کارمندان دولتی، شرکت‌های بزرگ و دانشجویان یا اساتید دانشگاه ایمیل داشتند.

با گسترش ایمیل به عنوان راهی سریع و مؤثر برای ارتباط مستقیم، بازاریاب‌ها‌ یکی یکی سوار این قطار شدند و صندوق‌های ایمیل کاربران، کم‌کم پر از پیام‌های تبلیغاتی شد.

کاربران ایمیل هر روز باید ده‌‌ها ایمیل کاری و غیرکاری می‌خواندند و جواب می‌دانند. تا جایی که باز کردن صندوق دریافت ایمیل به یک کار روتین صبحگاهی تبدیل شده بود.

مشکل بزرگ در این دوران، ایمیل‌های ناخواسته و اسپم بود که همچنان وجود داشت و روز به روز جدی‌تر می‌شد. هرکسی به راحتی لیستی از آدرس ایمیل مردم جمع می‌کرد و هرچه دلش می‌خواست را می‌فرستاد. هیچ قانون درست و حسابی یا سرویسی که بتواند این ایمیل‌ها را تشخیص دهد، وجود نداشت.

جلوی اسپم را از هرجا بگیرند، منفعت است…

اولین قانون در سال ۱۹۹۸ وضع شد. در این قانون، همۀ ارسال‌کننده‌‌های ایمیل ملزم شدند امکان انصراف کاربر از دریافت ایمیل را فراهم کنند.

این قانون به تنهایی کمک زیادی به جلوگیری از ایمیل‌های اسپم نکرد. تا این که در سال ۲۰۰۳ قانون دیگری به نام Can Spam وضع شد. این قانون چند بند دارد که به طور خلاصه به ارسال‌کننده‌های ایمیل انبوه می‌گوید مجاز به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نباید انجام دهند. با این که این قانون جریمه نسبتاً سنگینی برای اسپم کننده‌ها تعیین کرده است، اما مدت زیادی طول کشید تا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و دریافت کننده‌های ایمیل با این قانون سازگار شوند.

حالا بزرگترین سرویس‌های ایمیل مثل جیمیل، Hotmail، AOL و… به کاربران اجازه می‌دهند با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتم‌های پیشرفته به صورت خودکار ایمیل‌های ناخواسته را به پوشه اسپم‌ها می‌فرستند.

بعد از این اتفاقات بود که فرستادن ایمیل به تنهایی کافی نبود. چون نمی‌شد مطمئن شد که ایمیل ارسال شده به Inbox کاربر می‌رسد یا نه چه برسد به این که کاربر آن را باز کند.

در نتیجه، بازاریاب‌ها فقط در صورتی می‌توانند به کسی ایمیل بفرستند که خود کاربر خواسته باشد.

چالش‌های بعدی باز شدن ایمیل و انجام عملی مثل خرید بود. باید روی محتوای ایمیل تمرکز بیشتری و کاربر را درگیر می‌کردند:

امروزه سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی با قابلیت بخش بندی (Segmentation) و ساخت لیست پیشرفته، کار بازاریابی ایمیل را آسان‌تر کرده است.

با این که حالا ابزارهای متنوع و پیشرفته‌ای برای ارسال انبوه ایمیل ساخته شده و استفاده از ایمیل هم گسترش یافته است، اما هنوز کسب‌وکارهای زیادی هستند که فکر می‌کنند هزینه کردن برای شبکه‌‌های اجتماعی یا تبلیغات سنتی بهتر از وقت گذاشتن روی ایمیل است.

ایمیل مارکتینگ چه مزیت‌هایی دارد؟

ایمیل در تمام مراحل آگاهی تا وفادارسازی مشتری می‌تواند کاربرد داشته باشد. این که چطور از ایمیل استفاده کنید و با آن چه مزیتی ایجاد کنید باعث می‌شود کمپین ایمیلی شما موفق شود.

در ادامه می‌خواهیم به چندتایی از مهم‌ترین مزیت‌‌های ایمیل مارکتینگ اشاره کنیم.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که می‌کنید، چقدر سود می‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسه‌ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال ۲۰۱۶ ارائه شده است.
  • ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می‌شود.
  • انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
  • قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویس‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند، می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
  • هدف‌گیری مستقیم: می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.
  • به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت‌نام کنند و آن را بخوانند.

بانک ایمیلی بخریم یا لیست جمع کنیم؟

در حال حاضر، خرید لیست ایمیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا؟

  1.  هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیل‌های واقعی باشد.
  2. این بانک‌های ایمیلی به چندین نفر فروخته می‌شوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد می‌شود.
  3. حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دسته‌بندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.
  4. در صورت استفاده از این لیست‌ها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.
  5. احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.
  6. ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.
  7. با این کار تصویر برند خودتان را خراب می‌کنید.

همین دلایل برای نخریدن بانک ایمیل کافی است. شاید جذب کاربران و جمع کردن لیست مدت زیادی طول بکشد اما در هر صورت ارزشش را دارد.

در یک کلام، با جمع کردن لیست ایمیل توسط خودتان و رضایت داشتن کاربران از دریافت ایمیل، هیچکدام از مشکلات گفته شده پیش نمی‌آید و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ بیشتر می‌شود.

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است.

خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌های یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ موفق باید چطور باشد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، بازاریابی ایمیلی فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. انجام چنین کاری هم اصلاً سخت نیست؛ اما حواستان باشد که هدف نهایی در بازاریابی به کمک ایمیل کسب درآمد یا دستیابی به هر هدف مشابه دیگر است.

پس مثل هر روش بازاریابی دیگر باید نکات و اصولی را در نظر بگیریم. ما مهم‌ترین موارد را فهرست‌وار معرفی می‌کنیم. هرچند هرکدام از این نکات در عمل نیاز به تخصص و آزمون و خطا دارند.

۱. مخاطبان ایمیل‌ را بشناسید

بهترین تبلیغات یا محتوا آنهایی هستند که با نیاز و علاقه مخاطب تناسب دارند. هرچه این تناسب دقیق‌تر باشد احتمال باز شدن ایمیل و خرید از شما هم بیشتر می‌شود.

برای شناخت مخاطب چندین راه مختلف وجود دارد. می‌توانید از خودش بپرسید. اگر قرار است مشتری فرمی را پر کند، سوال‌هایی را از او بپرسید که در آینده بتوانید از جواب‌هایش برای ارسال محتوای هدفمند استفاده کنید. برای مثال: اگر مشتری فروشگاه اینترنتی شما برای خرید محصول باید عضو سایت شود، یک سوال دربارۀ شغل یا محصولات موردعلاقه‌اش بسیار مفید است. می‌توانید برای نوجوان دانش‌آموز اخبار بازی‌های رایانه‌ای را بفرستید و برای خانم‌ خانه‌دار نکات ‌خانه‌داری و در هر موضوع محصولات متناسب را معرفی کنید.

با این سوال‌ها دنبال این هستیم که گروه‌های هدف را تقسیم‌بندی کنیم. به این نوع تقسیم‌بندی کردن تقسیم­‌بندی بازار (Market segmentation) می‌گویند.

یک راه دیگر برای تقسیم‌بندی مشتریان، تدوین پرسونا است. پرسونا خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات هر گروه از مشتریان یا مخاطبان است.

۲. محتوای جذابی برای مخاطب داشته باشد

مشتری اگر بخواهد محصولی بخرد با گوگل یا هر روش دیگری جستجو می‌کند و محصول موردنیاز را پیدا می‌کند. پس فرستادن لیستی از محصولات جدید فروشگاه فایده زیادی ندارد. یا اگر می‌خواهید اخبار یک هفته قبل را در قالب یک خبرنامه بفرستید هم این کار جذاب نیست چون حالا پیگیری اخبار از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خبری لحظه‌ای دنبال می‌شود.

به جای این دو حالتی که گفتیم، می‌توانید مطالب آموزشی مطابق محصولی که مشتری از شما خریده است بفرستید یا فقط تخفیف‌های ویژه را اطلاع دهید.

اگر وبلاگی در وبسایت خود دارید، بهترین مقالات هفته را در یک ایمیل معرفی کنید.

خلاصه حرفمان این است که اگر می‌خواهید ایمیلی بفرستید که مشتری به واسطه آن وارد سایت شود یا از شما خرید کند، باید ارزش افزوده‌ای نسبت به سایر راه‌های ارتباطی ایجاد کنید. ایمیل شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.

۳. دعوت به تعامل کند

هر پیام تبلیغاتی یا محتوای شما هدفی دارد. این هدف می‌تواند دعوت به خواندن یک مقاله در سایت، دیدن یک ویدیو یا خرید باشد.

این دعوت‌ها به اصطلاح Call to Action یا فراخوان عمل هستند. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.

۳. قابل ردیابی و رصد باشد

اکثر پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ امروزی گزارش‌های خوب و کاملی از شاخص‌های مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان باید دقت کنید که گزارش‌ها بهتر و دقیق‌تر باشند.

۴. تست و بهینه‌سازی مداوم انجام دهید

حالا که گزارشی از عملکرد ایمیل‌های ارسالی و رفتار مخاطبان دارید، می‌توانید ایده‌ها و طراحی‌‌های مختلف را تست کنید. طرح‌بندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمه‌های CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالت‌ها بازخورد بهتری دارد.

یا حتی تعداد ایمیلی که می‌فرستید را بهینه‌سازی کنید. ببینید یک ایمیل پرمحتوای هفتگی بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوایی محدود و خلاصه.

۶. منظم و پیوسته باشید

شرط مهم در هر نوع بازاریابی، پیوستگی است. یادتان نرود که دعوت کردن مداوم به عضویت، بهترین راه جمع کردن لیست ایمیل است. پس انتظار نداشته باشید در عرض چند هفته هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند. ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.

روش‌های ارسال ایمیل انبوه

بهترین راه ارسال ایمیل انبوه در حال حاضر استفاده از پنل یا سرویس ایمیل مارکتینگ است. چندین پلتفرم ارسال ایمیل انبوه وجود دارد که هرکدام امکانات و ویژگی‌های متنوعی دارند.

متاسفانه بعضی از این سرویس‌های خارجی کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند و برای استفاده از بعضی هم محدودیت‌هایی داریم. مثلاً سخت شدن واریز دلاری یا گران بودن سرویس برای ایرانی‌ها دو محدودیت بزرگ هستند.

البته در این شرایط، سرویس‌های ایرانی خوبی در حال خدمات‌دهی هستند.

چند سرویس پرکاربرد و قابل استفاده در ایران را در این فهرست معرفی می‌کنیم:

  • پاکت
  • Sendplus
  • Elastic Mail
  • Mailerlite
  • Mailchimp
  • نجوا

این سرویس‌ها خدمات پایه یکسانی دارند اما امکان دارد خدمات جانبی متنوعی داشته باشند.

چطور اسپم نشویم

اسپم شدن ایمیل بدترین اتفاق ممکن در ایمیل مارکتینگ است. حتماً دیده‌اید که بعضی کسب‌وکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل می‌گویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید.

بعضی وقت‌ها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی می‌افتد. اما به هرحال اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم می‌شود. نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویس‌دهنده و هر نوع ایمیلی مفید است.

  1.  از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
  2.  فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.
  3.  تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
  4. اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.
  5.  عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.
  6. از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.
  7. لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  8. ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
  9. آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
  10. از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید.

حرف آخر

در این مقاله برای شما ایمیل مارکتینگ را به صورت تجربی و علمی تعریف کردیم و سپس سراغ تاریخچه آن رفتیم. با هم دیدیم که ایمیل مارکتینگ چگونه آغاز شد، در چه دوره‌ای اوج گرفت و همه‌گیر شد، چه موانعی بر سر راهش قرار گرفت و چگونه با کمک تکنولوژی آنها را یکی یکی برطرف کرد. پس از آن به مزیت‌های Email Marketing اشاره کردم و یک نقطه ضعف نیز برای آن برشمردم. در آخر هم گفتم که در هر کسب و کاری می‌توان از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازرایابی بهره برد و این نحوه استفاده از ایمیل مارکتینگ است که به موفقیت کسب و کار منجر شده یا باعث سوئیچ کردن آن کسب و کار به روش‌های دیگر بازاریابی می‌شود.

وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی می‌روید لباس‌های زیبا و مناسب می‌پوشید و بهترین رفتار خود را نشان می‌دهید. در ایمیل مارکتینگ هم باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.

در این سری مقالات کاملاً یاد خواهید گرفت که چگونه با ظاهر و لحن مناسب و در Inbox چه کسانی ظاهر شوید. در فصل دوم این سری از مقالات به عنوان اولین گام در شروع یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق، به شما چگونگی تهیه یک لیست ایمیل خوب را توضیح خواهم داد. همچنین ابزارهای Email Marketing که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی خواهم کرد.


ایمیل مارکتینگ چیست؟ تکنیک های بازاریابی ایمیلی کدامند؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی محتوا برخوردار است.

متخصصان دیجیتال مارکتینگ، هر زمان می‌خواهند استراتژی محتوا را برای یک کسب و کار تدوین کنند، باید به این سوال پاسخ بدهند که می‌خواهند چه جایگاهی برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرند.

مجموعه درس‌های آموزش بازاریابی ایمیلی در متمم، می‌کوشد به بعضی از سوال‌های کلیدی در این زمینه پاسخ دهند.

تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟

بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار می‌بریم.

اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گسترده‌تر از تبلیغات ایمیلی است.

در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید.

اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف می‌زنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا می‌کند. ضمن این‌که پیام‌هایی هم که رد و بدل می‌شوند، فراتر از پیام‌های تبلیغاتی هستند.

اگر درس ایمیل مارکتر یا اسپمر را بخوانید، مفهوم این حوزه را بهتر درک خواهید کرد. هم‌چنین با مطالعه‌ی درس انواع ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ، عمق و گستردگی این حوزه بیشتر برایتان آشکار خواهد شد.

ساخت لیست ایمیل چگونه انجام می‌شود؟

وقتی تأکید می‌کنیم که در ایمیل مارکتینگ، یک رابطه‌ی دوسویه‌ی مبتنی بر رضایت شکل می‌گیرد، طبیعی است این سوال برای شما پیش بیاید که من چگونه باید ایمیل‌های مخاطبان و مشتریان را جمع کنم؟

من لیستی از هزار، ده‌هزار و بلکه صدها هزار نفر را می‌خواهم که با آن‌ها ارتباط ایمیلی داشته باشم و آن‌ها هم از این ارتباط راضی باشند. چنین کاری ساده به نظر نمی‌رسد.

درس ساخت لیست ایمیل به این سوال پرداخته و در آن‌جا کوشیده‌ایم نکات مرتبط با روش های جمع آوری ایمیل و مباحث مربوط به رضایت مشتری را مرور کنیم.

خبرنامه های خوب چگونه طراحی می‌شوند؟

یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ، خبرنامه ایمیلی است. به این معنا که یک کسب و کار، در بازه‌های زمانی مشخص (مثلاً هفتگی یا ماهانه) خبرنامه‌ای را در قالب ایمیل برای مخاطبان خود ارسال می‌کند.

ظاهر کار، بسیار جذاب است: به صورت منظم، برای مخاطبان خود پیغام می‌فرستید و برند خود را به یادشان می‌آورید. هم‌چنین گاهی، فروش‌ها و تخفیف‌ها و جشنواره‌ها را از همین طریق به آن‌ها اطلاع می‌دهید.

اما پیاده‌سازی پروژه‌ی خبرنامه ایمیلی، اصلاً ساده نیست. بسیاری از ایمیل‌ها هرگز باز نمی‌شوند. کسانی هم که ایمیل را باز می‌کنند، ممکن است از محتوای آن راضی نباشند و دفعات بعد، دیگر ایمیل را باز نکنند.

بنابراین طراحی خبرنامه خوب، ریزه‌کاری‌های فراوانی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها، می‌تواند این پروژه را با شکست مواجه کند.

یکی از درس‌های ایمیل مارکتینگ ما به همین موضوع اختصاص یافته است:

خبرنامه ایمیلی چیست؟ چگونه خبرنامه موفق‌تری داشته باشیم؟

چه شاخص‌هایی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ وجود دارد؟

شاخص‌های بسیار متنوعی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ، تعریف می‌شوند.

کافی است عبارت Email Marketing KPIs را در گوگل جستجو کنید تا مجموعه‌ی گسترده‌ای از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مرتبط با بازاریابی ایمیلی را بیابید.

ما یک درس از سلسله درس‌های آموزش ایمیل مارکتینگ را به این شاخص‌ها اختصاص داده‌ایم:

تجزیه و تحلیل نتایج ارسال ایمیل در بازاریابی ایمیلی

از کدام پلتفرم ارسال ایمیل انبوه استفاده کنم؟

اگر عبارت Email Marketing Software یا در فارسی عبارت ارسال ایمیل انبوه را سرچ کنید، با تعداد زیادی سرویس‌دهنده‌ روبرو می‌شوید که همگی با یکدیگر در یک زمینه‌ی مشخص رقابت می‌کنند: این‌که خدمات ایمیل مارکتینگ شما را در دست بگیرند.

طبیعتاً قیمت‌های این سرویس‌ها متفاوت است. بر همین اساس معمولاً بسیاری از کسب و کارها، از همه‌ی این سرویس‌دهندگان استعلام می‌گیرند و قیمت‌ها را کنار هم می‌گذارند و یک سرویس را انتخاب می‌کنند.

این در حالی است که پارامترهای بسیار زیادی وجود دارند که باید هنگام خرید خدمات ایمیل مارکتینگ به آن‌ها توجه کنیم.

یکی از درس‌های ما صرفاً به همین سوال پرداخته و کمک می‌کند که با فاکتورهای تصمیم گیری هنگام انتخاب یک سرویس‌دهنده‌ی ارسال ایمیل انبوه آشنا شوید:

چه سرویسی را برای ارسال ایمیل انبوه و خبرنامه انتخاب کنم؟

اتیکت ارسال ایمیل

به سختی می‌توان ایمیل‌هایی را یک فرد به فرد دیگری می‌فرستد، مصداق ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت.

اما از سوی دیگر، وقتی در متمم درس ایمیل مارکتینگ داریم، انتظار می‌رود نکاتی هم در زمینه‌ی اصول اخلاقی و حرفه‌ای در ارتباط ایمیلی مطرح کنیم. به همین علت، ما درسی را به اتیکت ارسال ایمیل اختصاص داده‌ایم.

اگر از نظر ذهنی برایتان سخت است که این درس را زیرمجموعه‌ی ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرید، هنگام مطالعه‌ی آن، فرض کنید سرگرم خواندن درسی از زیرمجموعه‌ی مهارت ارتباطی هستید.

چه درس‌های دیگری در متمم، مکمل ایمیل مارکتینگ محسوب می‌شوند؟

بسته به این‌که هدف شما از بازاریابی ایمیلی چه باشد، پاسخ این سوال متفاوت است.

اگر به کارهای ساده مثل گردآوری لیست ایمیل و ارسال خبرنامه قانع هستید، همین درس‌های ایمیل مارکتینگ (که ترتیب آن‌ها در انتهای همین مطلب مشخص شده) برایتان کافی خواهد بود.

اما اگر قرار است حداکثر پتانسیل ایمیل مارکتینگ را به کار بگیرید، درس‌های زیر هم می‌توانند به شما کمک کنند:

  • استراتژی محتوا
  • تولید محتوا
  • مدیریت ارتباط با مشتریان