بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ چیست و چه روش هایی دارد؟

به نشر محتوا برای رسیدن به جامعه مورد هدف که در مسیر اهداف بازاریابی سایت یا برندی قرار دارند بازاریابی محتوا گفته می شود

البته این تعریف ما از این نوع روش بازاریابی است! بازاریابی محتوا می تواند از هر زبانی که ان را تجربه کرده است تعریف متفاوتی داشته باشد اما ما سعی کردیم تا آشکار ترین آن را بگوییم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی است که به فرایند جذب مشتری بیشتر با استفاده از نشر محتوا می پردازد. بازاریابی با استفاده از نشر محتوا دیجیتال روش جدیدی نیست و تاریخی بسیار قدیمی دارد.

در این روش شرکت ها، سایت ها و حتی اشخصاص آزادکار برای جذب مشتری بیشتر و یا نگه داشتن مشتریان قدیمی سابق اقدام به نشر محتوا می کنند که این محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد باشد.

انواع روش های بازاریابی محتوایی

از معروف ترین روش های کانتنت مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای صوتی (پادکست)

محتوا متنی

به تولید و انتشار محتوا به صورت نوشتاری و متنی محتوا متنی گفته میشود. محتوا متنی یکی از متداول ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا است، نشر محتوا سایت در این روش ساده تر و در عین حال پیچیده تر از روش های دیگر است.

تولید محتوا چیست متنی؟

محتوا تصویری

محتوا تصویری به معنای رساندان مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. محتوا تصویری قدیمی ترین نوع محتوا در تاریخ است و در این چند ساله با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام رشد چشم گیری در تاثیر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به دیگر روش های محتوا داشته است.

محتوا چیست تصویری

محتوای ویدئویی

تعریف محتوا ویدئویی این طور بیان می شود که هر محتوایی که به طور فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد محتوا ویدئویی نام دارد. محتوا ویدئویی یکی از بهترین و مدرن ترین روش های بازاریابی است اما معمولا هزینه بسیار سنگینی دارد. از بارزترین نوع بازایابی محتوا ویدئویی می توان به تبلیغات در تلوزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.

محتوا چیست ویدئویی

چند نکته مهم

برای اینکه محتوا شما در بین مخاطبان بهتر دیده شود باید از چند نکته ساده پیروی کنید:

  1. محتوا تازه تولید کنید
  2. محتوا اختصاصی و ناب تولید کنید
  3. محتوا های قدیمی خود را آپدیت کنید
  4. سعی کنید تا روند محتوا گذاری به صورت یک شکل نشود
  5. از روش های مختلف استفاده کنید

طی سالهای اخیر بازاریابی محتوا به عنوان یک عامل کاملا تاثیر گذار در افزایش فروش مطرح شده است . در واقع با انجام این کار نرخ و تعداد بیشتری از کاربران به سمت یک کسب و کار هدایت میشوند و از این طریق میتوان قدمهای مثبتی در جهت برندینگ و افزایش فروش برداشت.

بازاریابی محتوا

در قدم اول کاربر قصد و نیتی برای خرید ندارد اما این موضوع به منزله این نیست که کاربر هیچوقت به خدمات و محصولات ما نیاز پیدا نخواهد کرد.

با بکارگیری روشهای بازاریابی محتوایی میتوان بر روی کاربران فعلی با طرح جامع سرمایه گذاری کرد تا در آینده همین کاربران تبدیل به مشتری شوند.

بررسی ها نشان میدهد مشتری های حاصل از کانتنت مارکتینگ با توجه به اینکه برند را به خاطر دارند تعلق خاطر بیشتری نسبت به آن دارند.

تاثیر در فروش

اینکار یک سرمایه گذاری بلندمدت است. به نحوی که یک نتیجه پایدار و باثبات را به ارمغان می آورد. نکته ای که حائز اهمیت است بردباری و انجام صحیح این راهکار است.

تاثیر بازاریابی محتوا در فروش به حدی مهم و حیاتی است که حتی شرکت ها و سایت های بسیار بزرگ نیز به این راهکار روی آورده اند و از این طریق قصد در تبدیل منبع بزرگ کاربران به مشتری دارند.

عوامل موثر در جذب مشتری

عوامل بسیاری در جذب مشتری دخالت دارند. توجه به نیاز ، راضی نگهداشتن و جلب اعتماد کاربر سه اصل اجتناب ناپذیر در بازاریابی محتوا هستند.

در زیر به بخشی از مجموعه عوامل موثر در جذب مشتری از طریق کانتنت مارکتینگ اشاره میکنیم:

  • جذب ورودی از گوگل، سوشیال مارکتینگ، راه اندازی کمپین تبلیغاتی
  • توجه به نیاز روز کاربر و پاسخ به نیازهای محتوایی آنان
  • ارائه اطلاعات کامل ، شفاف و دقیق برای جلب رضایت کاربران
  • حفظ کیفیت و ارزش محتوایی برای جلب اعتماد
  • محتوا ی هدفمند و راهبردی برای تبدیل بازدید کننده به مشتری یا بازدیدکننده دائمی
  • مانور بر روی اهداف ، ویژگی ها ، خصوصیات و نکات بارز خدمات یا محصولات بصورت نامحسوس
  • استفاده از تاکتیک های روانشناسی و جامع شناسی برای انطباق محتوا با کاربر و برقراری ارتباط موثر

چرا باید از بازاریابی محتوا در سایت خود استفاده نماییم؟

عوامل بسیاری در توفیق یا عدم توفیق کسب و کارها دخالت دارند. یکی از موثرترین روشها در جذب و گرفتن اعتماد کاربر استفاده از ابزار بازاریابی محتوا است.

در واقع میتوان با استفاده از این فرآیند کاربران بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد.

یعنی با قراردادن محتوای مرتبط با محصولات و خدمات مورد ارائه خودمان کاربرانی را مستعد تبدیل به مشتری شدن را دارند بسوی خود جذب میکنیم.

البته باید توجه داشت اینکار می بایست با اصول و راهکارهای خاصی انجام شود تا تاثیر مورد انتظار در کسب و کار ما را داشته باشد.