برندینگ در عموم با نام برندسازی شناخته می شود که از قدیمی ترین و در عین حال قدرتمند ترین روش های بازاریابی دیجیتال و افزایش فروش محصولات است.

برندینگ چیست

برند یا مارک به یک عبارت و یا یک نشان تجاری گفته می شود که تعیین کننده کیفیت و اصالت یک کالا است. برندینگ دست برتر تمامی روش های بازاریابی است، بسیاری از کارشناسان برجسته دنیای فروش و بازاریابی بر این باورند که برندسازی بهترین راه برای افزایش فروش کالا و خدمات است.

اگر بخواهیم برند را در یک جمله توصیف کنیم این گونه بیان می کنیم که:

به نام و هویت تجاری ای که معرف خصوصیات تولید کننده کالا است برند گفته می شود. برند می توان یک نشان تجاری، یک شخص و یا حتی یک عبارت باشد.

زمانی مارک های تجاری، اشخاص و … ها به یک برند تبدیل می شوند که با آمدن اسم نام برند ذهن مخاطب مستقیما به سراغ زمینه فعالیت آن برند می رود. به طور مثال: هنگامی که صحبت از مک دونالد می شود ذهن شما به صورت مستقیم به یاد برگر ها و سیب زمینی های مک دونالد می افتد و هنگامی که نام ماکروسافت به میان می آید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد کامپیوتر و ویندوز است، همچنین زمانی که نام مایکل جکسون به گوش شما می رسد ذهن شما در گیر سبک موسیقی او می شود، بنابراین مک دونالد و ماکروسافت یک برند تجاری و مایکل جکسون یک برند هنری باشد.

برندینگ چیست؟

اهمیت برندینگ

اهمیت برندینگ در فروش کالا مشخص می شود! تنها برای چند ثانیه به اپل فکر کنید، چرا قیمت موبایل های اپل از دیگر موبایل های مشابه موجود در بازار بیشتر است؟ و یا چرا قیمیت تمامی خودرو های شرکت بنز، از شرکت های مشابه بیشتر است؟ آیا به راستی کیفیت خودرو های بنز از خودرو های شرکت های مشابه بیشتر است؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. شرکت های دیگری هستند که موبایل های بهتر است اپل و خودرو های بهتر از بنز می زنند اما نه به اندازه آن ها می فروشند و نه به اندازه آن ها معروف هستند.

چرا؟ چون اپل تبدیل به یک برند یا بهتر است بگوییم غول تکنولوژی شده است و بنز هم تبدیل به یک برند صنعتی. مطئمن باشید اگر اپل جارو برقی و بنز پراید هم بزند مردم می خرند چون به کیفیت برند این دو شرکت اطمینان دارند. حتی شاید محصول تولید شده کیفیت آن چنانی هم نداشته باشد اما باز مردم به دلیل آرم برند محبوبشان هم که شده محصول را خریداری می کنند. اینجاست که اهمیت برند مشخص می شود.

برند سازی

برند سازی و فروش محصولات از طریق برند یکی از سخت ترین و زمان بر ترین روش های بازاریابی است. برند سازی باید توسط یک گروه متخصص و حرفه ای انجام شود چرا که کوچک ترین اشتباهی در ساخت برند می تواند منجر به از بین رفتن اعتبار و ایجاد صدمات جبران ناپذیر به یک برند شود. برند سازی حاصل طرز تفکر مردم و رسانه ها در مورد یک برند است. عملکرد متمایز، اعتبار و نوآوری از مهم ترین اصول برندینگ به شمار می روند.

دیجیتال برندینگ

به آغاز پروسه برنامه ریزی، تدوین استراتژی و پیاده سازی آن در دنیای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی که منجرب به ایجاد شدن هویت تجاری کسب و کارتان می شود دیجیتال برندینگ گفته می شود

ایجاد یک هویت تجاری قابل اعتماد و سود آور در وب کار آسانی نیست! آمار ها نشان داده است که بیشتر استارت آپ های اینترنتی به خصوص وطنی ها با شکست مواجه می شوند، شکست خورد یک استارت آپ می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما عمده ترین آن عدم رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش پایین است.

روش های برندینگ

برندینگ تا از دیروز با به امروز در روش و متدهای گوناگونی انجام می شود برخی از روش ها که توسط اساتید این حوزه ارائه شده است به شرح زیر اند:

  • برندسازی مشارکتی: همکاری و مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به اهداف بازاریابی
  • برندسازی دیجیتال: راه اندازی وب سایت، بازاریابی شبکه اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو و استفاده کردن از دنیای اینترنت برای ساخت هرچه بهتر برند
  • برندسازی شخصی: ایجاد اعتبار و شهرت برای هر شخص به صورت فردی
  • برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
  • برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و توسعه کسب و کار