بهبود جایگاه سایت در گوگل ( سئو ) دارای تکنیک های زیادی است. ۹ روش بهبود جایگاه سایت در گوگل در این مقاله معرفی شده است.

بهبود جایگاه سایت درگوگل آنچنان که می گویند سخت نیست. فقط کافی است که نکات آن را بدانید و بتوانید آن ها را به بهترین روش ممکن استفاده کنید. هدف اصلی هر مالک سایتی این است که بتواند رتبه سیات خود را در موتورهای جستجو بهینه نماید. البته مهمترین موتورجستجو، گوگل است که بیشترین جستجوی کاربران در آن انجام می شود. از این رو همه به دنبال روش هایی برای بهبود جایگاه سایت در گوگل هستند.

قبل از اینکه با این روش ها آشنا شوید، اول باید بدانید که سئو چیست؟ سئو شامل فرآیند هایی است که باعث ایجاد و ورود ترافیک به سایت شما می شود. نتیجه آن باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو می شود. البته اگر از این روش ها به درستی استفاده شود یعنی تکنیک های سئو سیاه را به کار نبرید. حال در ادامه قصد داریم که نه روش علمی و اصلی بهبود جایگاه سایت در گوگل را بیان کنیم.

۹ روش بهبود جایگاه سایت در گوگل

۱. عنوان صفحه

تگ title، تگی است که گوگل به آن اهمیت ویژه ای قائل است و در نتایج نشان می دهد. همچنین این تگ در تب بالای مرورگرها نشان داده می شود، پس باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. بهتر است که حتما از کلمات کلیدی اصلی سایت و هر صفحه در آن استفاده شود.

گوگل بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر به کار رفته در این تگ را نشان می دهد، پس خیلی مهم است که از عبارات کلیدی خلاصه شده که کلمه کلیدی اصلی در آن است، استفاده کنید تا باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل شود.

۲. کلمات کلیدی

متا تگ کلمه کلیدی امروزه دیگر هیچ اثری در بهبود جایگاه سایت در گوگل ندارد. البته نه اینکه ماهیت این از بین رفته باشد، بلکه تاکتیک به کار بردن آن عوض شده است. اگر تکنیک های آن را مانند مکان استفاده، چگالی کلمات کلیدی را بدانید و به درستی به کار ببرید، می توانیم بگوییم برد کردید.

۳. تگ ALT

این تگ مخصوص استفاده در عکس ها و ویدئو ها است و به نوعی متن جایگزین خوانده می شوند، یعنی اگر به هر دلیلی مانند سرعت کم بارگذاری، عکس شما نشان داده نشود، این متن جای آن قرار می گیرد. پس خیلی مهم است که کلمات کلیدی اصلی را در آن به کار ببرید، زیرا گوگل متن های داخل آن را می خواند و استفاده از کلمه های کلیدی اصلی کمک به بهبود جایگاه سایت در گوگل می کند.

۴. نقشه سایت

نقشه سایت، یک صفحه ای است که شامل لینک های صفحات سایت است و به خزنده موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر بتواند مسیرها را پیدا کند و به نوعی راهنمای مسیر است. هر لینکی به سایتتان اضافه کنید، کافی است که در نقشه سایت خودقرار دهید تا گوگل بعد از هر بار خزش این صفحه، پی به وجود صفحه ای جدید ببرد تا سریعا آن را ایندکس نماید. این مساله کمک به بهبود جایگاه سایت در گوگل می کند.

۵. طراحی رسپانسیو

امروزه بیش از ۴۰ درصد ترافیک سایت ها از موبایل ها و تبلت ها تامین می شود. همچنین یکی از معیارها برای بهبود جایگاه سایت در گوگل نیز رسپانسیو بودن سایت است یعنی اینکه طرح سایت به درستی در این ابزارها نمایش داده شود. منظور از نمایش درست طرح سایت، نمایش المان به گونه ای کاربر به راحتی بتواند با آن ها ارتباط برقرار کرده و همچنین فونت ها که به راحتی قابل خواندن باشند.

۶. از فلش استفاده نکنید

چند سال پیش، گوگل بیان کرد که دیگر از فلش به هیچ وجه پشتیبانی نخواهد کرد و طراحان را ترغیب که از HTML5 به جای فلش استفاده کنند. امروزه هر سایتی که از فلش استفاده کند، نه تنها باعث کاهش سرعت سایت خود می شود بلکه شانس بهبود جایگاه سایت در گوگل را از دست می دهد.

۷. تولید محتوا

تولید محتوا که امروزه بهترین روش برای افزایش رتبه سایت و همچنین دریافت بک لینک های طبیعی است. گوگل به سایت هایی که اقدام به تولید محتوا ارگانیک می کنند، توجه زیادی می کند و ارزش زیادی برای آن ها قائل است. تولید محتوا ارگانیک یکی از بهترین روش های بهبود جایگاه سایت در گوگل است.

۸. ساختار URL

آدرس صفحه اولین چیزی است که موتورهای جستجو آن را بررسی می کنند. اگر URL سایت شما به هر دلیلی قبلا جریمه شده باشد، گوگل آن را نشان نخواهد داد. هچنین اگر آدرس به صورت کاملا نامشخص باشد و از کاراکترهای نامعلوم در آن استفاده شود، جریمه می کند. بهتر است که آدرس صفحه کوتاه و قابل حفظ باشد و از کلمات کلیدی اصلی در آن نیز استفاده شود.

۹. لینک های طبیعی

تبادل لینک بدترین عملی است که مدیران کارنابلد به دنبال آن هستند تا بتوانند رتبه سایت خود را افزایش دهند. ولی بهتر است بدانید که خرید یا تبادل لینک نه تنها باعث بهبود جایگاه رتبه سایت در گوگل نمی شود بلکه آن را به شدت جریمه می کند. لینک های طبیعی که به از تولید محتوای ارگانیک به دست می آورید، بهترین روش افزایش رتبه سایت است.

منبع: سئوکار


موتور جستجو گوگل از روش های متنوعی برای تعیین صفحاتی که در نتایج اول نمایش داده می شن استفاده می کنه. فرمول دقیق آنها یک رازه، اما همیشه چیزهایی وجود داره که می تونید انجام بدید تا رتبه سایتتون در نتایج جستجو Google افزایش پیدا کنه. اصطلاح برای این موضوع ، بهینه سازی موتور جستجو یا SEO است. هیچ تضمینی و هیچ برنامه سریعی وجود نداره ، اگر کسی به شما همچین قولی برای یه مدت کوتاه داد، احتمالا کلاهبرداریه . مهم نیست که چه کاری انجام دادید، مطمئن بشید که سایت شما قابل بازدیده و چیزی رو توش بنویسید که می دونید مردم دوست دارن بخونن. دو نوع رتبه بندی مختلف در گوگل داریم ؛ رتبه بندی نتایج جستجو شما و رتبه صفحه های سایت شما.

جستجوها : رتبه بندی جستجوی شما به موقعیت شما در صفحه نتایج ، برای پرس و جوی یک کلمه کلیدی معین اشاره می کنه. از اونجایی که کاربران وب معمولا پاسخ سریع می خوان، به احتمال زیاد لینک های بالای صفحه اول نتایج را کلیک می کنند به خاطر همین موضوع هم اگر وب سایت شما جزو پنج سایت اول لیست نتایج جستجو باشه ، تمایل دارید ترافیک سایت بیشتری کسب کنید.

رتبه صفحه : Google PageRank یک ابزار است که هر صفحه وب را از ۰ تا ۱۰ رتبه بندی می کنه ، هر چقدر این رتبه کمتر باشه نفوذ شما هم توی دنیای وب کمتره و بالعکس. رتبه بندی صفحه توسط گوگل حدود چهار بار در سال به روز می شه ، این به صاحبان سایت فرصت می ده تا تغییرات رو در طول زمان انجام بدن و وب سایتشون رو بهتر کنن.

نمی دونید که رتبه شما چنده؟ یک بار در گوگل جستجو کنید تا ببینید که سایت شما توی کدوم صفحه از نتایج میاد ، شما همچنین می توانید صفحات وب و نوار ابزاری را پیدا کنید که رتبه سایت شما و همچنین سایت های رقباتون رو بهتون نشون می ده. به عنوان مثال، شما می تونید PageRank Checker را برای ارسال یک URL استفاده کنید، یا می تونید نوار ابزار گوگل را برای مشاهده رتبه سایتی که می خواین نصب کنید. از آنجا که گوگل محبوب ترین موتور جستجوی اینترنتی در اینترنته، رتبه بندی آن برای صاحبان وب سایت، توسعه دهندگان محتوا و بازاریابان اینترنتی اهمیت داره. نمره نهایی توسط الگوریتم یا محاسبه ریاضی تعیین می شود ، عوامل زیادی در این آنالیز مهمه از جمله تعداد لینک های ورودی، کیفیت لینک های ورودی و تعداد لینک های خروجی.

اون چیزی که در ادامه اومده یک سرچشمه سریع در زمینه های مورد نیاز برای بهبود رتبه بندی سایت شما در Google است.

چگونه رتبه خود را در گوگل ارتقا دهیم؟

۱- ساختار URL

اولین چیزی که گوگل برای تعیین رتبه صفحه شما ازش استفاده می کنه Uniform Resource Locator یا آدرس صفحات وب سایت شماست. URL های کوتاه ، مرتبط به موضوعات ما و کلمات کلیدی و اطمینان از اینکه به طبقه بندی صفحات وب سایت ما کمک می کنه چیزهاییه که رتبه ما رو ارتقا می ده.

۲- عنوان صفحات

برچسب عنوان توسط موتورهای جستجو برای نمایش یک صفحه در نتایج جستجو و همچنین نمایش در بالای مرورگر استفاده می شه. این برچسب ها ، موضوع وب سایت شما رو به جستجوگر ها و کاربرها میگه. گوگل تنها بین ۵۰ تا ۶۰ حرف در برچسب های عنوان خود نمایش می ده بنابراین مهم است که توصیفات کوتاه ، قانع کننده و مرتبط داشته باشیم.

۳- کلمات کلیدی

قرار دادن کلمات کلیدی در سایت شما شاید یکی از مهمترین تاکتیک های SEO باشه و لازمه که بدونید افراد برای سرچ کردن راجع به موضوعات از چه کلمه هایی استفاده می کنن تا بتونید از همون کلمات استفاده کنید. اما مطمئن شوید از کلمات کلیدی چرت استفاده نکرده اید، به خصوص اگر آنها غیر مرتبط باشند، زیرا این می تونه سایت شما رو به یک سایت spam‍ تبدیل کنه. موتور جستجو برنامه ریزی شده است که کلمات اینجوری رو نادیده بگیره. برای پیدا کردن بیشترین کلمات کلیدی ای که در باره موضوع مورد نظرتون سرچ شده می تونید از google keyword planner استفاده کنید.

۴- لینک های طبیعی

یکی دیگر از عوامل مهم رتبه بندی در الگوریتم گوگل تعداد لینک های طبیعی و کیفیت ورودی به سایت شماست. این کار به این دلیل است که گوگل نسبت به قابلیت اطمینان و وابستگی سایت شما از لینک هایی که توسط اشخاص ثالث توصیه می شود، رتبه بندی می کنه. بنابراین مهم است که نظارت کنیم که چگونه این لینک ها در حال رشد هستند. ۸۰٪ از لینک هایی که ایجاد می شه باید به صفحه اصلی سایت و ۲۰٪ مابقی به صفحات داخلی اشاره کنه ، محققان به این نتیجه رسیده اند که درصد بالای بک لینک های اشاره کننده به صفحات داخلی هم می تونه اثر معکوس داشته باشه پس بهتره از قانون بالا تبعیت کنید.

۵- سرعت زیاد و حجم کم سایت

آخرین باری که سعی کردین وارد سایتی بشید اما باز نشده چه واکنشی نشون دادید؟ مثل بسیاری از افراد، احتمالا از اون سایت خارج و سایت دیگه ای رو باز کردید. اگر زمان بارگذاری سایت شما آهسته باشد، در نتایج جستجو رتبه نمی گیره. اگر سایت شما تا ۳ ثانیه بالا نیاد ، کاربرهاتون تجربه خوبی از وب سایت شما نخواهند داشت. برای هر ثانیه که بیشتر طول بکشه، میزان رها کردن شما به سرعت بالا می رود، مشتریان ناراضی می شن و فروش بالقوه رو از دست می دین. حالا چی کار می تونید انجام بدید؟ از ابزارهایی مانند pingdom استفاده کنید تا سرعت سایت رو تست کنید و یک گزارش جامع نشان دهید که کجا و چگونه می توانید فرایندهای زمان گیر برای افزایش سرعت را بهبود ببخشید.

۶- برچسب ALT

هر تصویر و ویدئو که در سایت شما دارید، دارای یک برچسب یا Tag است که به عنوان توصیف متن جایگزین شناخته میشه. این توصیف ها به موتورهای جستجو اجازه می دهد صفحه شما را با استفاده از کلمات کلیدی موجود در توضیحات تصویر و ویدئو و همچنین متن معمول در سراسر سایت پیدا کنند. بنابراین افزایش فرصت های سایت شما پیدا شده، که در نتیجه رتبه بندی صفحه را افزایش می دهد.

۷- نقشه های سایت

نقشه سایت یک صفحه است که تمام لینک های موجود به تمام صفحات وب سایت شما رو به صورت یک لیست داره و اجازه می ده تا عنکبوت جستجوگر به سرعت صفحات را با توجه به پرسش سرچ شده پیدا کنه. بنابراین پیدا کردن هر صفحه برای عنکبوت و کاربران به طور یکسان آسان تر می شه و کلیک ها به شکل قابل ملاحظه ای کمتر می شود.

۸- نسخه Responsive

با توجه به اینکه بیش از ۴۰٪ ترافیک در وب از طرف دستگاه های تلفن همراه میاد پس تعجب آور نیست که داشتن نسخه Responsive یا دوستانه با وسایل هوشمند ، یک عامل برای رتبه بندی در گوگل است. گوگل در حال تلاش برای ارائه بهترین تجربه به کاربر است پس هر چقدر این تجربه در وب سایت شما بهتر باشه ، رتبه شما در گوگل هم بهتره.

۹- محتوای مرتبط و به روز رسانی منظم

گوگل به سایت هایی که اقدام به تولید محتوای اختصاصی و طبیعی میکنن توجه زیادی نشون می ده ، تولید محتوای مرتبط و غیر کپی بهترین روش برای بهبود جایگاه سایت در گوگل است. در باره به روزرسانی هم مطمئنم که حواستون هست اما بازم می گم که یک کار ۱۰۰٪ ضروریه. محتوای به طور منظم به روز شده به عنوان یکی از بهترین شاخص های مربوط به سایت است پس اطمینان حاصل کنید که آن را تازه نگه می دارید.

۱۰- از flash استفاده نکنید

خیلی از کسب و کارهای کوچک مایل به اجرای سایت های خود با استفاده از فلش به این عنوان که هم راه اندازیش راحته هم نسبتاً ارزونه. با این حال، گوگل همیشه سایت های فلش را پایین تر از سایت های موجود در سیستم عامل های جایگزین قرار می ده ، تغییر یک سایت مبتنی بر فلش به وردپرس به شدت رتبه بندی موتور جستجوی خود را افزایش می دهد.

۱۱- شبکه های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی خیلی بیشتر و گسترده تر از هر چیزی جا افتاده پس حتما به جز وب سایت یک شبکه اجتماعی هم داشته باشید. شبکه های اجتماعی شما هر چقدر بیشتر دیده بشن مثل یک بک لینک به وب سایت شما رتبه بهتری می دن.

منبع: دارکوب