ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سال های اخیر بسیار متنوع شده اند. بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهت توسعه کسب و کارها در این مطلب معرفی شده است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سال های اخیر با توجه به گسترده شدن کسب و کارهای اینترنتی، بسیار متنوع شده اند. در سال های اخیر با توجه به این که فناوری اطلاعات توسعه چشمگیری داشته است، کاربران به این مقوله توجه بیشتری کرده اند و متوسط زمان آنلاین بودن آن ها بیشتر شده است، بحث دیجیتال مارکتینگ هم به عنوان یک دانش مستقل مورد توجه واقع شده است.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

پیش از این که بازاریابی دیجیتال را تعریف کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که این اسم در واقع مانند یک چتر مفهومی است. به عبارتی دیگر، برای فهم عمیق دیجیتال مارکتینگ به جای این که با تعریف مستقیم آن آشنا شوید بهتر است با تکنیک ها و ابزار های آن آشنا شوید که زیر عنوا دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

از دیجیتال مارکتینگ هنوز نمی توان یک تعریف خاص و مشخص بیان کرد اما تعریف زیر تا حتی می تواند مرز های دیجیتال مارکتینگ را مشخص کند.

بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از ابزار ها و فعالیت هایی است که در بستر دیجیتال (با استفاده از وبسایت، شبکه های اجتماعی و…) استفاده می شود تا برای یک یا چند محصول بازاریابی شود.

ابزار های دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟

  • بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

سئو، یکی از بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است که در آن رقابت زیادی وجود دارد. اگر بتوانید سایت خود را به درستی و روی کلمات کلیدی مناسب بهینه سازی کنید هدفمند ترین مخاطبان را خواهید داشت. شاید نتوان تاثیرگذاری سئو را با هیچ روش دیگری در دیجیتال مارکتینگ مقایسه کرد، چرا که هدفمند ترین مخاطب شما کسی است که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد. در این روش با انجام بهینه سازی سایت از داخل و خارج که شامل بحث های فنی و محتوایی است سایت شما برای موتور های جستجو بهینه می شود و زودتر از رقبایتان در معرض دید قرار می گیرید.

  • بازاریابی محتوا
UX چیست

یکی دیگر از ابزار هایی که می توانید از آن در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید بازاریابی محتوا است. اهمیتی ندارد که کسب و کار ما تا چه اندازه کوچک یا بزرگ است، شما به هر حال به بازاریابی محتوا نیاز خواهید داشت. شما ممکن است بخواهید با یک مقاله نیاز مخاطبانتان را برطرف کنید یا این که بخواهید دست به تولید ویدیو های آموزشی بزنید.

  • شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از قدرتمند ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آیند. قطعا می دانید که امروزه اکثر کاربران اینترنت از گوشی های موبایلشان استفده می کنند و بیشتر این استفاده مربوط به وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی است. در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی که مانند ویروس پخش می شوند می تواند بهترین بازدهی را برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی داشته باشد.

  • بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ هنوز هم در ایران بازدهی خوبی دارد بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که تقریبا همه کسب و کار های موفق از آن بهره گرفته اند. در واقع بازاریابی با ایمیل می تواند موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین و مخاطبان زیادی را به مشتری پر و پا قرص محصولاتش تبدیل کند. شما می توانید از طریق یک ایمیل پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتنتم بدهید.

  • بازاریابی ویدیویی

کافی است همین الان به یکی از سایت های اشتراک گذاری ویدیو سر بزنید تا ده ها ویدئوی تبلیغاتی را مشاهده کنید. خودتان را جای کاربران بگذارید، دیدن چند دقیقه ویدیو را ترجیح می دهید یا خواندن ی مقاله طولانی؟ شاید به همین دلیل است که بازاریابان اینترنتی معتقدند نسبت به دیگر فرمت های محتوایی، ویدیو ها تاثیر گذاری بیشتری روی مخاطبان دارند.

  • بازاریابی چریکی
افزایش مشتری

یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی چریکی است که برای کسب و کار های کوچک و تازه کار بیشتر جواب می دهد. چرا که کسب و کار های کوچک نمی توانند هزینه های سنگین بابت تبلیغات اینترنتی یا سنتی پرداخت کنند. بازاریابی چریکی بیشتر به دنبال آن است که به مشتریان فعلی بیشتر بها دهد تا این که بدنبال مشتری های جدید باشد. مثلا می توانید به مشتریانتان هدیه بدهید و از آن ها بخواهید تا درباره شما به دوستانشان هم بگویند.

  • تبلیغات اینترنتی

یکی از نمونه های تاثیرگذار تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی گوگل است. با تبلیغات کلیکی گوگل شما می توانید یک شبه رتبه یک موتورجستجو شوید و بازخورد قابل توجهی برای خود کسب کنید. این روش مناسب کسانی است که برای پرداخت هزینه های تبلیغاتی سنگین مشکلی ندارند و قصد دارند خیلی سریع بازخورد هزینه شان را دریافت کنند.

منبع: سئوکار


۸ ابزار دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت در کسب و کار

امروزه تبلیغات آنلاین نتایج مثبت زیادی را برای صاحبان کسب‌وکار به همراه دارد .آنچه که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ را از دیگر کمپین‌ها متمایز می‌سازد، استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و همچنین داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در کنار رعایت اصول سئو سایت است. در این مقاله شما را با ۸ ابزار دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت در کسب‌وکار آشنا خواهیم کرد.

ابزار دیجیتال مارکتینگ - مدیریت کار مارکتینگ

بیشتر بازاریابان دیجیتال به‌طور هم‌زمان چندکار را با هم انجام می‌دهند. آن‌ها هم تولید استراتژی می‌کنند هم کمپین خود را اداره می‌کنند و هم مجراهای ارتباطی مهمی را مدیریت می‌کنند. خوشبختانه ابزار دیجیتال مارکتینگ سودمندی وجود دارند که باعث می‌شود بیشتر بتوانید روی کارهایتان مدیریت داشته باشید. ما ۸ تا از ابزارهای مورد علاقه بازاریابی دیجیتال خود را که فکر می‌کنیم هر بازاریابی باید از آن استفاده کند را معرفی کرده‌ایم، به‌خصوص در سال ۲۰۱۸ .

هک رشد چیست

۱. تست سرعت وب‌سایت

ابزار دیجیتال مارکتینگ - تست سرعت

مشتریان بالقوه دوست دارند خیلی سریع اطلاعاتی را دریافت کنند، آن‌ها وقت ندارند برای لود شدن وب‌سایت منتظر بمانند، آن‌ها تنها راه را برای رقبای شما باز می‌کنند. تجربه کاربری خوب با کاربری شروع می‌شود که قادر است سایت شما را تجربه کند. زمان لود شدن صفحه شما به‌شدت روی نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارد. در‌ واقع اگر زمان لود صفحه شما از یک ثانیه به سه ثانیه برسد متوجه می‌شوید نرخ پرشتان به اندازه ۳۲% افزایش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل است که باید ابزاری به‌منظور سنجش منظم سرعت وب‌سایتتان داشته باشید. اگر متوجه افت ترافیک یا افزایش نرخ‌ بانس ریت خودتان شده‌اید، سرعت صفحه شما می‌تواند عامل این مشکلات باشد. ابزار مورد علاقه ما برای تشخیص این مسائل تست سرعت وب‌سایت  Pingdom می‌باشد.

۲. ابزار تحلیل وب سایت

ابزار دیجیتال مارکتینگ - ابزار تحلیل سایت

ابزار مورد علاقه ما برای بهترین اطلاعات تحلیلی، گوگل آنالتیکز ( Google Analytics) می‌باشد.  شما تنها باید کد پیگیری کوچک آن‌ها را به تمام صفحات وب‌سایتتان اضافه کنید و سپس برای داده‌های عملکرد وب‌سایت یک دسترسی رایگان به شما داده می‌شود. شما می‌توانید ببینید بازدیدکنندگانتان اهل کجا هستند، چه صفحاتی بیشترین بازدید را داشته است، چه صفحاتی باعث می‌شوند بیشتر افراد سایتتان را ترک کنند. این اطلاعات به شما امکان توسعه استراتژی‌هایی هوشمند را حول تبدیل بازدیدکنندگان در وب‌سایتتان را می‌دهد. زمانی‌که شروع به استفاده از گوگل آنالتیکز کردید سعی کنید به این ۵ سوال پاسخ دهید.

  • چه کسی از سایت من بازدید می‌کند؟
  • زمانی‌که بازدیدکنندگان از سایت من بازدید می‌کنند، چه می‌کنند؟
  • بازدیدکنندگان اهل کجا هستند؟
  • چرا بازدیدکنندگان به سایت من می‌آیند؟
  • بازدیدکنندگان سایت من را چگونه پیدا کرده‌اند؟

۳. مدیریت روابط عمومی

ابزار دیجیتال مارکتینگ - روابط عمومی

چگونه می‌توانید به‌سادگی به منشن‌های خود و کسب‌وکارتان در اینترنت نظارت داشته باشید؟ پاسخ گوگل آلرتز ( Google Alerts) می‌باشد.  استفاده از آن بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای کلمه کلیدی مد نظرتان یک هشدار ایجاد کنید. گوگل در صورتی که هر لینکی از نام اکانت از شما در پاپ آپ‌های اینترنت انجام شود برایتان ایمیلی را ارسال خواهد کرد. اگر یک بلاگ دیگر در مورد محصول شما صحبت کرد می‌توانید از طریق این هشدار متوجه شوید و مقاله‌ای را در شبکه‌های اجتماعی خود ارتقا دهید.  اگر دیدید یک مشتری کینه‌ای از شما در دل دارد و درباره شما بد می‌گوید، می‌توانید متوجه شوید و موقعیت خودتان را اصلاح کنید. این یک ابزار مبتدی بسیار عالی برای مدیریت روابط عمومی می‌باشد.

تنظیمات پیوند یکتا در وردپرس

۴. مدیریت شبکه‌های اجتماعی

ابزار دیجیتال مارکتینگ - شبکه اجتماعی

فیسبوک برای ارائه یک ابزار مدیریت خانگی کار بسیار جالبی کرده است، اما شبکه‌های اجتماعی شما احتمالا فراتر از یک پلت‌فرم باشند. اینکه بتوانید بین زمان‌بندی پست خود و بازبینی معیارهای عملکردی خود در تمام صفحات شبکه‌های اجتماعی خود تعادل برقرار کنید اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه ابزار دیجیتال مارکتینگ فراوانی در بازار هستند که به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کنند.

لیست فوربز (Forbes) شامل بهترین ابزارها می‌باشد:

۵. ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

ابزار دیجیتال مارکتینگ - نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) یک روش اثبات شده برای استفاده از تحلیل‌ها به‌منظور بهبود شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIها) در وب‌سایتتان می‌باشد. گام کلیدی برای این استراتژی جمع‌آوری اطلاعات مرتبط و ایجاد یک فرضیه قابل آزمایش، آزمایش فرضیه خود و بازبینی نتایج به‌منظور سنجش تاثیر می‌باشد. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فرضیه‌ای که ایجاد کرده‌اید را آزمایش کنید. آن‌ها داده‌های کمی و کیفی‌ای را تولید می‌کنند تا از نظر علمی موفقیت خود را ارزیابی کرده و یا با دقت به حوزه‌هایی که باید بهبود یابند اشاره کنید. ما در مقاله “ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای هر آزمایشی” بعضی از ابزارهای مورد علاقه خود را معرفی می‌کنیم.

۶. ایجادکننده کمپین بازاریابی ایمیل

ایمیل مارکتینگ یکی از مولفه‌های کلیدی برای هر استراتژی موفق بازاریابی دیجیتال می‌باشد. مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه نیز در اینکار شریک می‌شوند تا آنچه که به زبان می‌آورید بشنوند. شما این فرصت را دارید که تبدیل به یک منبع مورد اعتماد شوید و نرخ‌های تبدیل را افزایش دهید. ابزارهای کمپین ایمیلی زیادی در بازار وجود دارد، اما ۷ تا از مورد علاقه‌ترین ابزارهای ما عبارتند از:

ترفندهای سئو

یک ابزار دیجیتال مارکتینگ مناسب برای بازاریابی ایمیل به شما این امکان را می‌دهد که الگوهای خود را شخصی‌سازی کنید، کمپین‌های قطره‌ای را اتومات کنید و به‌سادگی نتایج را دنبال کنید.

۷. ابزار کلی سئو

این ابزار باید به‌منظور شکل‌دهی دقیق استراتژی بازاریابی دیجیتال شما و ارائه بیشترین تاثیر مورد استفاده قرار بگیرد. سئو وب سایت برای بهینه‌سازی موتور جستجو موارد زیر را تحت کنترل دارد:

اینکه چه کسی محتوای شما را می‌بیند و انگیزه آن‌ها برای کلیک روی آن. یک ابزار کلی سئو باید خدماتی همچون جستجو کلمه کلیدی، جستجو رقبا، تحلیل لینک پشتیبان، نظارت بر کلیک را ارائه دهد. ابزار مورد علاقه ما سمراش (SEMRush) می‌باشد.

ما از سمراش به‌منظور انتخاب دستی کلمات کلیدی برای بخش‌های بازاریابی محتوایمان استفاده می‌کنیم، عملکرد خود را در مقابل رقبا مقایسه می‌کنیم و راه‌هایی را برای بهبود تلاش‌های سئو خود می‌یابیم.

۸. ابزار طراحی گرافیک

بیشتر کسب‌وکارهای کوچک برای استخدام یک طراح گرافیک تمام وقت بودجه ندارند، و یا حتی نمی‌توانند پروژه‌ای را به یک نمایندگی محول کنند. کانوا (Canva) به‌منظور دادن دسترسی به الگوهای زیبای طراحی گرافیک به‌وجود آمد، مهم نیست که بودجه شما چقدر باشد. می‌توانید با برنامه رایگان آن شروع به کار کنید که شامل بیش از ۸۰۰۰ الگو می‌باشد. تنها از ویرایشگر دراپ اند دراگشان استفاده کنید تا الگوها را طبق کسب‌وکار خود شخصی‌سازی کنید. بعضی از الگوهای مورد علاقه ما شامل گرافیک‌های شبکه‌های اجتماعی، تصاویر توضیحی و بنرهای وب می‌باشند.

آیا ابزاری را در لیستی که استفاده می‌کنید جا انداخته‌ایم؟

ابزارهای مورد علاقه خود را در نظرات بیان کنید و دلیل علاقه خود را نیز بیان کنید.