سرفصل ها نمایش سرفصل ها

یکی از کارهای که تمام کسب و کارها برای رونق دادن به کسب و کار خود و جذب مشتری از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند تبلیغات است که این تبلیغات به روش ها و انواع مختلفی صورت می گیرد.

برخی با پخش کردن تراکت به تبلیغ خدمات و محصولات خود می پردازند، برخی با کانال هایی که در شبکه های اجتماعی مختلف راه اندازی کرده اند این کار را انجام می دهند. اما برخی از کسب و کارها هستند که به دنبال راه های بهتر برای تبلیغات کسب و کار خود هستند به همین خاطر از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده می کنند.

بله درست متوجه شدید تبلیغات کلیکی در گوگل، شاید تا به حال با نام این سبک از تبلغات هم برخورد نکرده اید. پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مطلب امروز با ما همراه باشید تا شما را با این سبک از تبلیغات بیشتر آشنا کنیم.

تبلیغات چیست؟

در تعریف تبلیغات باید بگوییم که نوعی ارتباط گرفتن با دنیای پیرامون می باشد در حقیقت تبلیغات برقراری ارتباط بیشتر با مشتری می باشد که در خصوص معرفی بهتر و بیشتر محصولات و خدمات استفاده می شود. در واقع شما با تبلیغات می توانید پیام خود را بهتر به مخاطبین خود انتقال دهید. تبلیغات دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع تبلیغات

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات رسانه ای
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات تلفنی
  • تبلیغات کلیکی گوگل

تبلیغات چاپی از دسته تبلیغاتی هستند که به صورت تراکت در میان مردم پخش می شود و می تواند تنها برای شما هزینه های بسیاری را به همراه داشته باشد و نتیجه ای را عاید شما نکند.

تبلیغات رسانه ای هم در دسته تبلیغاتی است که شما در رسانه های اجتماعی همچون تلویزیون و رادیو هزینه ای را پرداخت می کنید تا با یک تیزر تبلغاتی محصولات و خدمات خود را معرفی کنید.

تبلیغات تلفنی هم به نوعی شبیه به سبک های بازاریابی می باشد که توسط افرادی که به استخدام خود در می آورید می توانید به معرفی خدمات خود بپردازید

تبلیغات کلیکی گوگل

با تبلیغات و انواع آن به اختصار آشنا شدید حال می خواهیم درباره موضوع اصلی مطلب امروز یعنی تبلیغات کلیکی گوگل بپردازیم.  استفاده از تیلیغات کلیکی می تواند به موفقیت کسب و کار شما بسیار کمک کند و باید بگوییم که این تبلیغات بیشتر برای آن دسته از افرادی کارایی دارد که کسب و کار آنلاین دارند.

تبلیغات کلیکی گوگل به معنای پرداخت  هزینه در ازای هر کلیک می باشد یعنی دراین نوع تبلیغات با هر بار کلیکی که بر روی آن صورت گیرد هزینه ای دریافت خواهد شد. در حقیقت تبلیغات کلیکی گوگل بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده است که این مسئله برای کسانی که داری سایت می باشند بیشتر کاربرد دارد و می تواند بر روی سئو سایت و بهینه سازی سایت آن ها هم تاثیر گذار باشد.

شما به کمک تبلیغات کلیکی گوگل می توانید در کوتاهترین زمان کسانی را که می خواهید تبلیغات شما را بینند را پیدا کنید و زمانیکه آن ها بر روی تبلیغات شما کلیک کردند هزینه تبلیغات خود را پرداخت نمایید.

اهمیت تبلیغات

تقریبا می توان گفت تمام تولید کنندگان محصولات و خدمات مختلف در صدد هستند تا محصول و خدماتی را برای مشتریان خود تولید کرده و به آن ها ارائه دهند که بتواند نیاز آن ها را برطرف نماید. اما باتوجه به بازار رقابتی که میان تمام کسب و کارها وجود دارد این طبیعی است که هر یک از تولید کنندکان به دنبال راه هایی باشند که زودتر آن ها را به نتیجه ای که می خواهند برساند. تبلیغات هم یکی از راه هایی است که می تواند به آن ها برای رسیدن به هدفی که دارند کمک بسیاری کند. همانطور که پیش تر هم عنوان کردیم انواع تبلغات گسترده می باشد و هر کس با توجه به میزان بودجه ای که دارد برای کسب وکار خود تبلیغات انجام می دهد. حال این تبلیغات می تواند در کوتاهترین زمان ممکن آن هارا به هدفشان برساند و یا اینکه نرساند.

چرا تبلیغات کلیکی باید انتخاب کنیم؟

شاید برایتان این سوال تا به اینجا پیش آمده باشد که چرا باید از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنیم؟! دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی گوگل در چیست؟ شاید برخی از شما دوستان با خودتان بگویید که با همین تبلغات ساده مانند تبلیغات چاپی و رسانه ای هم می توانید میزان مشتریان خود را بیشتر کرده و بهتر خدمات و محصولات خود را می توانید به دیگران معرفی کنید.

در جواب به شما دوستان می خواهیم اشاره ای به دلیل اینکه چرا تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟ داشته باشیم. همانطور که پیش تر هم گفتیم تبلیغات کلیکی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در زمینه کسب و کاری که فعالیت دارید مخاطبین هدف را پیدا کرده که برای رفع نیاز خود برند و محصولات شما را جستجو می کنند. برای اینکه بتوانید این نوع تبلیغات را بهتر و طبق اصول انجام دهید شرکت های معتبری وجود دارند که می توانید برای تبلیغات کلیکی گوگل در زمینه کسب و کار خود از آن ها کمک و راهنمایی بخواهید.

زمانیکه شما بتوانید در دنیای کسب و کارهای آنلاین تبلغاتی را انجام دهید که مخاطب پسند بوده و به نوعی زبان شما برای معرفی خدمات و محصولات باشد بدون شک می توانید مشتریان بیشتری را جذب کرده و کاری کنید که برند شما بیشتر شناخته شود.

دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی گوگل

  • تبلیغات کلیکی گوگل مقرون به صرفه می باشد
  • سریع ترین روش برای رسیدن به بازدیدکنندگان هدف در کسب و کار شما است
  • آسان ترین روش تست فروش محصولات می باشد
  • به خوبی با سایر کانال های بازاریابی دیجیتال کار می کند
  • با تبلیغات کلیکی گوگل می توانید تکنیک های بازاریابی پیشرفته را مجدد اجرا کنید

باید و نباید استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل

این موضوع برای تمام کسب و کارها دارای اهمیت است که چه زمانی می توانند برای اینکه فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند از تبلیغات استفاده کنند؟!

زمانی را که ما در این مقاله به شما پیشنهاد می کنیم تا از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده نمایید در مواقعی است که شما پیشنهادهای مرتبط و یا محدود به زمان دارید زیرا در چنین شرایطی هیچ ابزاری وجود ندارد که در سریع ترین زمان ممکن مخاطبین بازار هدف شما را برایتان پیدا کند. اما همین طور که زمان استفاده از این تبلیغات مهم و تاثیر گذار می باشد باید نقطه مقابل آن را هم همیشه در نظر داشته باشید بله درست حدس زدید زمانیکه که نباید از این تبلیغات استفاده کنید.

در شرایط زیر نباید از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.

زمانیکه محصولات باقی مانده در سایت و فروشگاه شما قیمت پایینی دارند و سود چندان زیادی از فروش آن نصیب شما نخواهد نشد بنابراین نیازی به تبلیغات هم ندارد.

زمانیکه هیچ گونه دانش و اطلاعاتی از این نوع تبلیغات ندارید هرگز ریسک نکنید و نخواهید که آن را امتحان کنید چون دراین صورت تنها هزینه خود را از دست خواهید داد و نتیجه ای هم برای شما در بر نخواهد داست.

در نهایت اینکه درست است که تبلیغات کلیکی گوگل را می توان برای هر نوع کسب و کاری مورد استفاده قرار داد و این موضوع می تواند برای کسب و کار شما موثر باشد اما فراموش نکنید که از دست دادن فرصت هایی که توسط این نوع تبلیغات به شما ارائه می شوند شاید درست نباشند.


تعرفه‌ تبلیغات کلیکی در ایران

تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های انجام تبلیغات در فضای آنلاین هستند. تبلیغات کلیکی در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار معرفی شدند. مطابق آمار ارائه شده توسط SocialMediaToday در سال ۲۰۱۷ هفت میلیون تبلیغ‌دهنده بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار را به تبلیغات کلیکی اختصاص داده‌اند و شرکت‌های بزرگ و شناخته شده سهم بزرگی از هزینه‌های بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص می‌دهند. برای مثال شرکت آمازون سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغات کلیکی می‌کند.

تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات در میان کسب‌وکارهای ایرانی است. احتمالا همینطور که در حال خواندن این مقاله هستید مثال‌های متعددی از برندهای ایرانی که قبلا تبلیغات کلیکی آن‌ها را در فضای وب دیده بودید به خاطر بیاورید. در این مقاله ما قصد داریم در مورد تبلیغات کلیکی، انواع تبلیغات کلیکی، مزیت‌ها و معایب تبلیغات کلیکی،کسب درآمد از تبلیغات کلیکی و در نهایت تعرفه‌های تبلیغات کلیکی صحبت کنیم.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانه‌های ناشر، هزینه پرداخت می‌کنند. در این روش تبلیغ‌دهندگان برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شوند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

تبلیغات PPC یا تبلیغات CPC؟

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌شود معمولا دو عبارت CPC و PPC مشابه پنداشته می‌شوند و برداشت اشتباه از این دو عبارت می‌تواند باعث سردرگمی تبلیغ‌دهندگان شود. در ادامه هر دو عبارت را به صورت خلاصه تعریف می‌کنیم.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

PPC کوتاه شده Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک است و به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک انجام شده در رسانه‌های ناشر به روی تبلیغاتشان به ناشر مبلغ مشخصی پرداخت می‌کنند.

هزینه هر کلیک (CPC)

CPC کوتاه شده Cost Per Click و به معنای هزینه هر کلیک است. هزینه هر کلیک زمانی به کار می‌رود که شما در حال برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستید و هزینه‌ای که در نظر دارید برای هر کلیک بپردازید را CPC می‌نامید.

انواع تبلیغات کلیکی

همسان (Native)

در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوب‌ترین روش‌های انجام تبلیغات برای برندهای بزرگ هستند. در تبلیغات همسان، محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در قالب تصویر و متن به کاربران نشان داده می‌شود. تبلیغات همسان در ایران معمولا در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) و در محیط سایت‌ها به کاربران نشان داده می‌شوند. در ادامه یک نمونه تبلیغات همسان مدیااد را در سایت ورزش۳ مشاهده می‌کنید.

نمونه تبلیغات همسان مدیااد در سایت ورزش۳

تبلیغات در جستجو (Search ads)

تبلیغات در جستجو (Search Ads) یکی دیگر از روش‌های بسیار محبوب انجام تبلیغات در ایران است. در این نوع تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده توسط کاربران به آن‌ها نشان داده می‌شود. یکی از ملموس‌ترین مثال‌های تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. در تبلیغات گوگل تبلیغ‌دهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان را به آن‌ها نشان می‌دهد.

در کنار تبلیغات گوگل (Google Ads)، نوع دیگری از تبلیغات جستجو که در ایران محبوب و مورد استفاده برندهای بزرگ است، تبلیغات جستجوی کافه‌بازار (CafeBazaar Search Ads) است. در تبلیغات جستجوی کافه‌بازار صاحبان اپلیکیشن می‌توانند پس از تعیین کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکار خود و ثبت محتواهای تبلیغاتی، تبلیغات خود را در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارشان در قسمت جستجوی نام اپلیکیشن در کافه‌بازار به کاربران نمایش دهند.

نمونه تبلیغات کلیکی در جستجوی گوگل

ریتارگتینگ (Retargeting)

تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) نوع دیگری از تبلیغات کلیکی هستند که به سبب عملکرد مناسب خود و نتایج مطلوبی که برای تبلیغ‌دهندگان رقم می‌زنند در طی سال‌های گذشته در میان تبلیغ‌دهندگان محبوب شوند. در تبلیغات ریتارگتینگ تبلیغ‌دهندگان، کاربرانی که حداقل یک بار از سایت تبلیغ‌دهنده بازدید کرده‌اند را در محیط اینترنت شناسایی و تبلیغات مرتبط با هر کاربر را به او نشان می‌دهند. از جمله مزیت‌های کلیدی این نوع تبلیغات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بهینه‌سازی پیشرفته
  • قابلیت هدف‌گیری دقیق
  • بهبود تصویر برند

ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)

تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) نوع پیشرفته‌تری از تبلیغات ریتارگتینگ هستند. در این نوع تبلیغات تبلیغ‌دهندگان کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی می‌کنند و محصولی را که کاربر قبلا در سایت تبلیغ‌دهنده مشاهده کرده بود به او نشان می‌دهند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این نوع تبلیغات نشان دادن محصول دیده شده توسط کاربر در محیط اینترنت به کاربر است، این نوع تبلیغات بیشترین استفاده را برای تبلیغ‌دهندگان مالک سایت‌های فروشگاهی دارند.

تبلیغات بنری (Banner Ads)

تبلیغات بنری از جمله ابتدایی‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند که در ابتدا به صورت اجاره‌ای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش (CPM) به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌شدند. در طی سال‌های گذشته رسانه‌های ناشر تبلیغات به ارائه تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) روی آورده‌اند. تبلیغات بنری همانطور که از نام آن‌ها برداشت‌ می‌شود به صورت بنری و معمولا در بالا و ستون‌های کناری سایت‌های ناشر تبلیغات ارائه می‌شوند. در تصویر زیر یک نمونه تبلیغ بنری از سایت ورزش۳ را مشاهده می‌کنید.

مزایای تبلیغات کلیکی

مقرون به صرفه بودن

در تبلیغات کلیکی (PPC)، شما به ازای کلیک‌هایی که کاربران به روی تبلیغات شما می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنید، بنابراین به ازای نمایش‌های دریافت شده هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و می‌توانید با توجه به قیف بازاریابی و فروش خود و ارزشی که هر کاربر برای شما دارد، کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود را به صورت دقیق برنامه‌ریزی کرده و قیمت کلیک را متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت تعیین کنید.

هدفمندی

یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های تبلیغات کلیکی که این نوع تبلیغات را در میان تبلیغ‌دهندگان به محبوبیت رسانده هدفمند بودن آن است. در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید تنظیمات مختلف کمپین‌های کلیکی را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید تغییر دهید. برای مثال می‌توانید منطقه جغرافیایی که کاربران شما در آن حضور دارند، دستگاهی که استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که به آن‌ها سرویس می‌دهد، ساعت زمانی نمایش تبلیغات، رسانه‌های نمایش دهنده را با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید انتخاب کنید.

قابل سنجش بودن

پلتفرم‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی‌ معمولا گزارش‌های کاملی از هزینه‌های انجام شده و نتایج حاصل از این هزینه‌ها به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌دهند، همچنین در تبلیغات کلیکی با استفاده از ابزارهایی همانند گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت مانیتور و تحلیل اطلاعات مربوط به کمپین‌های کلیکی به صورت وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها نتایج حاصل از تبلیغات انجام شده را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

 سریع بودن

راه‌اندازی تبلیغات سنتی می‌تواند روزها طول بکشد. اما در تبلیغات کلیکی شما از تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای آن به روی محیط اینترنت تنها نیم ساعت فاصله دارید. همچنین تبلیغات کلیکی نتایج بسیار سریع‌تری نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی برای ما به ثمر می‌آورند. برای مثال در صورت صرف هزینه به روی فعالیت‌های مربوط به سئو، دستیابی به نتایج این فعالیت‌ها می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، در صورتی که نتایج صرف هزینه به روی تبلیغات کلیکی به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده هستند.

منابع آموزشی

یکی از دلایل افزایش محبوبیت تبلیغات کلیکی در سال‌های گذشته و افزایش استفاده شرکت‌ها از این نوع تبلیغات قابلیت آموزش و یادگیری این نوع تبلیغات بوده است. افراد متخصص فعال در تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها تصمیم‌های خود را مبتنی بر دانش و آموخته‌های خود اخذ می‌کنند و آشنایی با تبلیغات کلیکی و مزیت‌ها و معایب و نحوه تخصیص بودجه به آن نقش کلیدی در افزایش محبوبیت این نوع تبلیغات داشته است و در مقایسه با روش‌های دیگر تبلیغات یک مزیت کلیدی تلقی می‌شود.

معایب تبلیغات کلیکی

نیازمندی زمان

برخلاف مدل‌های تبلیغات اجاره‌ای که شما در پایان دوره کیفیت ترافیک دریافتی را مورد بررسی قرار داده و در مورد تداوم انجام تبلیغات در آن رسانه تصمیم می‌گیرید، در تبلیغات کلیکی به دلیل اینکه داده‌های مربوط به تبلیغات به صورت زنده قابل تحلیل و بررسی هستند، ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر بوده و برای بهینه‌سازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود ملزم هستید که زمان کافی را به بررسی‌ داده‌ها و بهینه‌سازی این تبلیغات اختصاص دهید.

نیازمندی تجربه و دانش کافی

برای برنامه‌ریزی و اجرای موثر و مفید کمپین‌های تبلیغات کلیکی به دانش کافی و تجربه قبلیدر این زمینه نیاز دارید و عدم برخورداری از این دو عامل می‌تواند موجب شود که بودجه‌ بازاریابی شما بی آنکه بهره‌ای داشته باشد هزینه شود. در آژانس‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) به تبلیغ‌دهندگان در برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی کمک می‌کنند.

بودجه کمپین‌ها به سرعت مصرف می شوند

برخلاف سئو که زمان و مهارت‌ها به عنوان سرمایه مورد نیاز آن به حساب می‌آیند، تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی دائمی هستند زیرا اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه می‌باشد که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما بازگشتی در پی نخواهد داشت.

تبلیغ لزوما منجر به فروش نمی‌شود

شما باید به این نکته دقت کنید که کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما می‌آیند لزوما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمی‌شوند و وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و محصولاتی که به شما در تبدیل کاربران اینترنت به خریداران کمک می‌کنند همچنان در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باقی است.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌کنیم مخاطبان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صاحبان کسب و کار (تبلیغ‌دهندگان)
  • صاحبان رسانه (ناشران)

تا اینجا ما در مورد چگونگی انجام تبلیغات کلیکی برای دسته اول یعنی تبلیغ‌دهندگان صحبت کردیم. دسته دوم، یعنی ناشران، صاحبان رسانه نمایش دهنده تبلیغات هستند که با ایجاد محتوای ارزشمند و جذب ترافیک به سایت خود رسانه‌ای برای نمایش تبلیغات تبلیغ‌دهندگان ایجاد می‌کنند. ما در مدیااد با صاحبان رسانه و ناشران به صورت کلیکی همکاری می‌کنیم و صاحبان رسانه می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و آغاز همکاری با مدیااد به عنوان ناشر تبلیغات به صفحه ناشران مراجعه کنند.

تعرفه تبلیغات کلیکی

تعرفه تبلیغات کلیکی متناسب با نوع تبلیغات و رسانه‌ای که تبلیغات در آن انجام می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال تعرفه تبلیغات کلیکی برای تبلیغات همسان (Native) با تعرفه تبلیغات در جستجو (Search Ads) بسیار متفاوت است. در ادامه به بررسی تعرفه‌ انواع تبلیغات کلیکی می‌پردازیم.

تبلیغات همسان (Native)

در تبلیغات همسان تعرفه‌های تبلیغات به ازای هر شبکه تبلیغاتی (Ad Network) می‌توانند متفاوت باشند. در شبکه تبلیغاتی مدیااد تعرفه تبلیغات همسان از ۱۰۰ تومان به ازای هر کلیک شروع می‌شود و هرچه تعرفه بالاتری توسط تبلیغ‌دهنده تعیین شود شانس نمایش تبلیغات تبلیغ‌دهنده در رسانه‌هایی که کیفیت‌ بالاتری دارند بیشتر می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزش تعرفه‌بندی و نمایش تبلیغات در مدیااد را مطالعه کنید.

تبلیغات بنری (Banner Ads)

در گذشته تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش یا هر هزار نمایش (CPM) در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌گرفت. اما با توجه به اینکه نتایج حاصل از انجام تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای و پرداخت به ازای نمایش به صورت دقیق قابل مانیتور و تحلیل نبود، روش محاسبه هزینه تبلیغات بنری از پرداخت به صورت اجاره‌ای و پرداخت به ازای نمایش به پرداخت به ازای کلیک تغییر کرد. البته لازم به ذکر است که همچنان انجام تبلیغات بنری به صورت اجاره‌ای یا پرداخت به ازای نمایش ممکن است.

هزینه انجام تبلیغات بنری در مدیااد از ۳۰۰ تومان به ازای هر کلیک روی بنر تبلیغاتی شروع می‌شود. همانند تبلیغات همسان با بالاتر رفتن تعرفه کلیک در تبلیغات بنری، شانس نمایش تبلیغات در رسانه‌های با کیفیت‌تر بیشتر می‌شود.

تبلیغات جستجو (Search Ads)

تبلیغات جستجو (Search Ads) تعرفه‌های بسیار متفاوتی دارند و متناسب با بستری که برای انجام این نوع تبلیغات انتخاب می‌کنید می‌توانند متفاوت باشند. نکته‌ای که در مورد تبلیغات جستجوی گوگل (Google Ads) وجود دارد پرداخت ارزی این نوع تبلیغات است. با توجه به نوسانات قیمت ارز و تورم موجود در کشور ایران قابلیت‌ برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای تبلیغات جستجوی گوگل وجود ندارد و معمولا هزینه انجام شده به ازای هر کلیک در جستجوی گوگل چند برابر هزینه انجام شده به ازای هر کلیک در شبکه‌های تبلیغات داخلی است.

هزینه انجام تبلیغات در جستجوی گوگل از حدود ۷۰۰ تومان به ازای هر کلیک شروع می‌شود و با توجه به سختی و رقابت کلمه کلیدی مورد تبلیغ می‌تواند تا صدها هزار تومان به ازای هر کلیک افزایش پیدا کند.

تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول

از آنجایی که نحوه عملکرد تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات ریتارگتینگ محصول تقریبا مشابه است، این تبلیغات تعرفه‌های مشابهی دارند. با توجه به نرخ تبدیل بالای این نوع تبلیغات، همواره تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول جز محبوب‌ترین تبلیغات مورد استفاده برندهای بزرگ ایرانی بوده‌اند. در مدیااد تعرفه تبلیغات ریتارگتینگ و ریتارگتینگ محصول از ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کلیک شروع می‌شود.

تبلیغات کلیکی ارزان

زمانی که در مورد تبلیغات کلیکی صحبت می‌کنیم، قیمت یکی از مهم‌ترین پارامترهای مورد توجه و دریافت کلیک با قیمت پایین یکی از درخواست‌ها اولیه تبلیغ‌دهندگان است. قیمت کلیک پایین‌تر مستقیما در هزینه انجام شده برای دستیابی به اهداف کلان‌ بازایابی تاثیرگذار است، اما ملاحظاتی در مورد تبلیغات کلیکی ارزان وجود دارد که لازم است در زمان آغاز کمپین‌های تبلیغات کلیکی به آن‌ها توجه کنید تا از به هدر رفتن بودجه تبلیغاتی خود جلوگیری کنید.

الزاما هر کلیک دریافتی، کلیک با کیفیتی نیست

یکی از مواردی که تبلیغ‌دهندگان در نتیجه اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی با آن مواجه می‌شوند کیفیت پایین ترافیک دریافت شده از سوی بعضی از رسانه‌های نمایش‌دهنده تبلیغات است. بنابراین در زمان انجام تبلیغات کلیکی کیفیت کلیک‌های دریافتی باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتی که کیفیت کلیک‌های دریافتی مناسب نیست، این موضوع با رسانه‌ ناشر تبلیغات مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد.

تطابق در تبلیغات کلیکی

یکی از چالش‌های تبلیغ‌دهندگان در اجرای تبلیغات کلیکی چالش تطابق پایین است. نسبت سشن‌های (Sessions) دریافتی در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) تبلیغ‌دهندگان، به کلیک‌های ارسال شده توسط رسانه‌ ناشر تبلیغات را تطابق می‌گویند و تطابق می‌تواند به تفکیک شبکه تبلیغاتی و رسانه‌های ناشر تبلیغات بسیار متفاوت باشد. برای مثال به تجربه متوجه شده‌ایم که معمولا تطابق کلیک‌های دریافت شده از دستگاه موبایل کمتر از دستگاه دسکتاپ است و به دلیل عرضه بیشتر نمایش و کلیک در دستگاه موبایل همواره این امکان وجود دارد که رسانه‌های ناشر کلیک‌های موبایل را با قیمت کمتری به عنوان تبلیغات کلیکی ارزان عرضه کنند، در حالی که با در نظر گرفتن تطابق پایین در عالم واقعیت قیمت تمام شده به ازای هر سشن (Session) دریافتی به مراتب گران‌تر باشد.

تجربه شما در استفاده از تبلیغات کلیکی چه بوده است؟ در مورد تبلیغات کلیکی ارزان و مشکلاتی که در نتیجه آن به وجود می‌آید چطور؟ ما در این مقاله در مورد مزایا و معایب تبلیغات کلیکی صحبت کردیم، شما چه مزایا و معایب دیگری برای این نوع تبلیغات می‌شناسید؟ نظرتان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود را امروز شروع کنید.