تجربه کاربری دلچسب را عوامل متعددی نظیر سرعت وب سایت، تصاویر با کیفیت و کاربرد پذیری وب‌سایت برای کاربران رقم می‌­زند.

ایجاد بسترسازی برای تجربه کاربری مطلوب در کنار رعایت الگوریتم‌های گوگل و اصول سئو به شما این امکان را می‌­دهد که در مدت زمانی اندک، وب سایت مربوط به کسب و کار خود را ارتقا ببخشید و نسبت به دیگر رقبا پیشی بگیرید. اگر می‌­خواهید بدانید تجربه کاربری چیست؟ چه اهمیتی دارد و ارتباط آن با سئو چیست با ادامه مطلب همراه باشید.

اهمیت تجربه کاربری

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری که اختصاراً با علامت UX مطرح می‌­شود که مخفف عبارت User Experience است به معنای میزان احساس رضایتی است که یک کاربر از تجربه بازدید از یک وب سایت به دست می‌­آورد و حس خوب وی منجر به مراجعه مجدد به آن وب سایت یا فروشگاه آنلاین شود.

فرض کنید شما اقدام به خرید یک مانیتور برای دفتر کارتان کرده‌­اید. اگر کیفیت تصویر مناسب نباشد یا بعد از مدتی دچار مشکلات اساسی شود، شما اقدام به تعویض آن خواهید نمود و تجربه کاربری ناخوشایندی برای شما از خرید آن محصول به وجود آمده است. البته که تجربه کاربری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مثلا اگر شما همین مانیتور را از یک فروشگاه اینترنتی خرید کرده باشید، در قسمت نظرات مشتریان با انواع و اقسام سلایق مواجه می­‌شوید. بنابراین حس هر کس از دریافت محصولات و خدمات منحصر به خودش است. هر چقدر که تجربه کاربری شما خوشایندتر باشد، احتمال بازگشت شما به مرکز اصلی و استفاده مجدد از خدمات و محصولات آن مرکز بیشتر است. این احساس خوشایند در مراجعه به یک وب سایت نیز اهمیت دارد، به این معنا که کاربر باید انگیزه­‌ای برای مراجعه مجدد به آن وب سایت داشته باشد. شما روزانه ممکن است هزاران عبارت را در گوگل سرچ کنید و به سایت‌­هایی راهنمایی شوید که اکنون حتی نامشان را هم به خاطر نیاورید، اما در این میان هستند وب سایت­‌هایی که شما برای استفاده از محصولات و خدماتش بارها و بارها به آن مراجعه کرده­‌اید. این یعنی شما تجربه کاربری خوشایندی از آن وب سایت دارید.

اهمیت تجربه کاربری در چیست؟

زمانی که شما صاحب یک وب سایت مخصوص برای کسب و کارتان هستید، فروشگاه اینترنتی دارید، پزشکید و خدمات نوبت‌­دهی یا اطلاعات سلامتی را در وب سایت شخصی­تان قرار می‌­دهید، تعمیرکارید و برای خدماتتان به صورت آنلاین تبلیغ می‌­کنید و به طور کلی در هر کاری که مشغولید، هرچقدر که از لحاظ فنی و گرافیکی وب سایتی با کیفیت داشته باشید، اگر کسانی به شما مراجعه نکنند و به اصطلاح دیده نشوید، هیچ ارزشی نخواهد داشت و هیچ موفقیتی برای کسب و کارتان رخ نمی­‌دهد. اینجاست که ارتباط سئو با تجربه کاربری مطرح می­‌شود و تنها در صورت ایجاد رابطه سازنده میان این دو، رشد و ترقی در کسب و کار حاصل می‌­شود.

به نقل از https://webone.co  سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق، انجام میگیرد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت تأثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک های ورودی به سایت شما از سایت های دیگر و همین طور طراحی سایت. گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب محتوای سایت برای موتورهای جستجو را سئو میگویند. مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاست های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت ها همسو شده است. سئو با رعایت الگوریتم‌های گوگل کاری می‌­کند که رضایت موتورهای جستجو از وب سایت شما افزایش یابد و طراحی تجربه کاربری نیز می‌­کوشد تا رضایت کاربران از وب سایت حاصل شود. 

چه نکاتی در طراحی تجربه کاربری سایت مهم است؟

•         سرعت وب سایت

سرعت وب سایت مختص به کسب و کار شما در UX  و سئوی سایت شما تاثیر مستقیم دارد. اگر شما اطلاعات مفیدی روی سایتتان داشته باشید، سرعت بارگزاری آن پایین باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد تا برای مخاطب لود شود، تجربه کاربری ناخوشایندی برای مخاطب رقم خواهد خورد و چه بسا شما را برای همیشه کنار بگذارد. افزایش سرعت سایت، باعث صرفه­‌جویی زمان کاربر می‌­شود، به حرفه‌­ای بودن طراحی وب سایت شما ایمان پیدا می­‌کند، زمان بیشتری را در صفحات مختلف وب سایت شما می­‌گذراند که این خود موجب افزایش سئو سایت می­‌شود و به طور کلی تجربه کاربری مطلوب سبب می‌­شود به کاربر دائمی شما بدل شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اگر سرعت وب سایت شما برای باز شدن و در معرض دید مخاطب قرار گرفتن بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، بی‌شک یک سوم از کاربران احتمالی­تان را از دست می­‌دهید!

  • محتوای وب سایت

تولید محتوای تاثیرگذار با توجه به حیطه فعالیت شما و نیز با رعایت الگوریتم‌های گوگل و اصول سئو، برای ایجاد تجربه کاربری مطلوب نقشی تعیین کننده ایفا می‌­کند. محتوای با کیفیت، احترام گذاشتن به مخاطب است و بیان ساده و صحیح خدمات و محصولات، تعامل مشتری با شما را افزایش می­‌دهد.

  • کاربرد پذیری سایت

کاربرد پذیری را می­‌توان خروجی پروسه‌­ای دانست که طراحان سایت برای کاربر محوری آماده کرده­‌اند. کاربرد پذیری همان تجربه کاربری نیست و یکی از زیر مجموعه‌­های آن به شمار می‌­رود. به طور مختصر باید گفت کاربرد پذیری یعنی کاربر بتواند به آسانی و بدون سدی آنطور که دلش می‌­خواهد در سایت فعالیت کند.

  • تصاویر و فیلم باکیفیت در سایت

 وجود تصاویر و ویدئوهای با کیفیت در وب سایت شما به درک بهتر مطالب از سوی کاربر کمک شایان توجهی می‌­کند. قدرت نفوذ تصویر و یا فیلم کوتاه از صدها خط محتوا بیشتر است و به مفاهمه بیشتر بین ارائه دهنده خدمات و کاربر می­‌انجامد. البته اگر قرار است تجربه کاربری خوبی با تماشای این تصاویر و ویدئوها به مخاطب شما دست بدهد باید سرعت وب سایت بالا باشد.

  • طراحی متخصصانه وب سایت

وب سایت شما ویترین محصولات شماست. بنابراین باید کار را به کاردان بسپارید چرا که اگر هرکدام از مواردی که برای برند شدن کسب و کار شما و ایجاد تجربه کاربری دلچسب برای کاربرانتان اتفاق نیفتد، از گردونه رقابت برای دیده شدن خارج می‌­شوید. پس طراحی وب سایت خود را به متخصصان کاربلدی بسپارید که بهترین نتیجه را برای رشد کسب و کار شما رقم بزنند.