سرفصل ها

تولید کننده محتوا کیست؟ آیا هر شخص مترجم می تواند تولید کننده محتوا سئو محور باشد؟ هفت اشتباه در استخدام تولید کننده محتوا در این مقاله آمده است.

تولید کننده محتوا کیست؟ امروزه تولید محتوابه یکی از بهترین روش‌های ارزان و مؤثری در جذب کاربران و افزایش سئو سایت شده است. صاحبان کسب‌ وکار، به قدرت این روش پی برده‌اند و سعی کرده‌اند که به‌جای صرف هزینه‌های بسیار گزاف برای تبلیغات، از تولید محتوا استفاده کنند. ازاین‌رو، درصدد جذب تولید کننده محتوا درآمدند. اما آیا واقعاً تولید محتوای خالی می‌تواند باعث افزایش سئو شما شود؟

یکی از خدماتی که امروزه اکثر شرکت‌های طراحی سایت و سئو ارائه می‌دهند، خدمات تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی است و برای این کار، یک تیم تخصصی تولید کننده محتوا دارند. اما سؤال اصلی اینجاست که تولید محتوا خالی تا چه حد می‌تواند به افزایش کسب‌ وکار مشتریان آن‌ها کمک کند. قبل از اینکه بخواهیم در خصوص شرایط یا بهتر بگوییم اشتباهاتی که اکثر شرکت‌ها و فروشگاه‌ها در جذب و استخدام تولید کننده محتوا می‌کنند را بیان کنیم، بهتر است که نیم‌نگاهی به این مسئله یعنی رابطه تولید محتوا و سئو و تولید کننده محتوا بکنیم.رابطه تولید محتوا و سئو و تولید کننده محتوا

تولید محتوا مسئله‌ای نیست که جدید باشد، ولی متأسفانه قدرت آن دیر در ایران کشف شد. شما از همان اول که سایتی را ایجاد می‌کنید، درواقع برای آن نیز محتوا می‌نوشتید ولی محتواهای نوشته‌ شده، صرفاً چند خط بود بدون اینکه اصول سئو در آن‌ها رعایت شود. قبلاً، اگر شما کلمه‌ای را در صفحه اینترنتی خود به‌دفعات تکرار می‌کردید، به‌ راحتی در صفحه اول گوگل قرار می‌گرفتید و اصلاً هم کیفیت آن هیچ اهمیتی نداشت ولی استراتژی گوگل در خصوص این مسئله تغییرات اساسی کرد و محتواهایی که کلمات کلیدی را به‌دفعات استفاده می‌کردند را به‌سختی مورد جریمه قرار می‌داد.

ما در این مقاله قصد نداریم که در خصوص چگالی کلمات کلیدی صحبت کنیم، بلکه هدف ما یافتن پاسخ این است که آیا تولید کننده محتوا می‌تواند نقشی در افزایش سئوسایت داشته باشد یا خیر؟

آیکون سایت

محتوا به دو صورت تولید می‌شود: یا بر اساس کلمات کلیدی خاصی است یا اینکه هدف فقط گفتن مطلب آموزشی، خبری و غیره است بدون اینکه کلمه کلیدی خاصی در آن مدنظر باشد( یا کمتر مورد اهمیت باشد). درهرصورت شما می‌خواهید که کاربران بیشتر از گوگل وارد سایت شما شوند. گوگل اول‌ازهمه به سایت‌هایی اهمیت می‌دهند که سئو مناسبی داشته باشند. سئو یک بحث گسترده است و تولید محتوا فقط بخشی از آن است. پس اگر می‌خواهید که بتوانید از گوگل به خاطر محتوایتان ورودی بگیرید، اول‌ازهمه باید سئو سایت را درست کنید و ازاین‌رو، تولید کننده محتوا که شما جذب می‌کنید با حداقل با اصول سئو نیز آشنایی داشته باشد.تولید کننده محتوا مترجم نیست.

با این توضیح هرچند کوتاه، اما هنوز خیلی‌ها درزمینهٔ تولید کننده محتوا اشتباه می‌کنند. هر نویسنده‌ای تولید کننده محتوا نیست.

برخی مواقع شرکت ها ، آگهی استخدام تولید کننده محتوا منتشر می کنند و قطعا  افراد مختلفی از سراسر ایران رزومه خود را ارسال می نمایند ولی وقتی رزومه‌ها بررسی می شود، چیزی که مشخص است این مسئله می باشد که  که این افراد تولید کننده محتوا نیستند بلکه صرفاً یک نویسنده و مترجم می‌باشند. وقتی شما در سایتی اسم تولید کننده محتوا برای سایت را می‌آورید، یعنی شخصی که به اصول سئو حداقل آشنایی لازم را داشته باشد. البته ترجمه و نوشتن مطلب هم خود محتوا به‌حساب می‌آید ولی نمی‌تواند کمک زیادی در افزایش سایت شما بکند.

در ادامه قصد داریم تا هفت اشتباهی را که اکثر شرکت‌ها فروشگاه‌ها در جذب تولید محتوا، نویسنده و مترجم می‌کنند را بیان کنیم.

اشتباهات جذب تولید کننده محتوا

۱. ابهام در توضیح نوع شغل

تولید کننده محتوا علاوه بااینکه باید اصول سئو را بداند، باید با نوع کسب‌وکاری که قصد تولید محتوا برای آن را دارد، آشنا باشد یا اینکه بداند حداقل برای چه شرکتی قرار است فعالیت بکند. حتی نویسنده و مترجم هم باید قبل از شروع به کار خود، باید نوع کسب‌وکار را کاملاً بشناسند. متأسفانه بعضی از شرکت‌ها، به‌درستی نوع فعالیت خود را مشخص نمی‌کنند.

۲. به رزومه افراد توجهی نمی‌ کنید

بیشتر شرکت‌ها متأسفانه به رزومه درخواست‌کنندگان، نگاه دقیقی نمی‌اندازند. رزومه افراد به‌عنوان تولید کننده محتوا شامل تجربه آن‌ها در مکان‌ها مختلف است و اینکه قبلاً چه نوع محتوایی را تولید کرده‌اند.

۳. تجربه کاری او را در نظر نگیرید

رزومه یک‌ بخشی است که هر کارفرمایی باید به آن توجه کند، ولی همه موارد را نمی‌توان در رزومه قرار داد. شما در قرار مصاحبه‌ای که با شخص درخواست‌کننده تنظیم کرده‌اید، بهتر است بعد از خواندن رزومه او، به تجربیاتی و دانش‌هایی که کسب کرده است، توجه کنید. ممکن است که کارجو، برای مثال، بنویسد که در فلان شرکت طراحی سایت به‌عنوان بازاریاب فعالیت کرده است. دقیقاً باید معلوم شود که او به‌عنوان بازاریاب چه فعالیت‌هایی را انجام داده است و چه توانایی و تخصص‌هایی را به دست آورده است. این مسئله یعنی تجربه کاری او در بخش‌های مختلف و اینکه در هرکدام چند سال فعالیت کرده و نتیجه کار چه بوده است، خیلی مهم است.

آموزش هک حرفه ای

۴. هیچ‌گونه قراردادی ننویسید

اصولاً افراد تولید کننده محتوا به‌ صورت دورکاری فعالیت می‌کنند ولی بعضی از شرکت‌ها، افراد به‌ صورت رسمی استخدام می‌کنند ولی متأسفانه هیچ‌گونه قراردادی بسته نمی شود. این مسئله در ایران، برای همه آشنا است. نبستن قرارداد می‌تواند برای شرکت شما ازنظر قانونی مشکلاتی را ایجاد کند و همچنین چون تولید کننده محتوا را که در شرکت استخدام می‌کنید، قراردادی ندارد، به‌راحتی می‌تواند سرکار خود حاضر نشود و حتی ممکن است که ازنظر امنیتی هم خطرناک باشد و اطلاعات شما به سرقت رود ولی درصورتی‌که قرارداد داشته باشید، درواقع او را متعهد کرده‌اید.

منبع: سئوکار


تولید کننده محتوا کیست؟ چه وظایف و مهارت هایی دارد؟

این احتمالا برای آنهایی که با حرفه تولید محتوا و تولید کننده محتوا آشنایی ندارند، سوال اساسی باشد و اگر دوست دارید، به پاسخ این سوال برسید مطالب این مقاله را از دست ندهید.

اما برای آنهایی که با این حرفه آشنا هستند، حتما لازم است که بطور اصولی با ویژگی و مسئولیت های تولید کنندگان محتوا آشنا شوند، بنابراین باز هم این مقاله را از دست ندهید.

تعریف تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا به کسی می گویند که در مورد یک موضوع یا ایده مطالبی را بنویسد.

یک تولیدگر محتوا باید خلاق باشد و درک درستی از موضوعی که قرار است بنویسد داشته باشد، تا بتواند با دقت بسیار بالا مطالب را بیان کند.

همجنین این مطالب باید شفاف گفته شود تا اثر کافی را بر روی مخاطب خود بگذارد.

وظایف تولید کننده محتوا

تولید محتوا یک شغل است و کسی که محتوا تولید می کند، باید این کار را به دید یک شغل نگاه کند.

در نتیجه شخصی که تولید محتوا می کند، باید یکسری وظایف را به عنوان کارمند برای خود در نظر بگیرد و آن ها را رعایت کند.

در غیر این صورت نمی تواند مطالب مفیدی را ارئه کند و در نهایت از کار باز می ماند. وظایف مدیر محتوا بصورت زیر است:

۱- مسئولیت پذیری

اولین وظیفه ی یک تولید کننده محتوا مسئولیت پذیری است. فرد مسئول محتوا باید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد.

کپی برداری از متن های دیگران نشان دهنده ی نداشتن مسئولیت پذیری تولیدگر محتوا است.

اگر قرار باشد هر کسی مطلبی را از جایی کپی کند و به اسم خودش در سایت قرار دهد.

رفته رفته انگیزه ی نوشتن مطالب جدید از بین می رود و دیگر کسی نمی تواند مطلب جدید منتشر کند.

۲- دلسوزی

فرد مسئول محتوا باید دلسوز باشد، یعنی هرمطلبی را وارد نوشته ی خود نکند.

اینترنت پر است از مطالبی که تولید کننده های محتوا آن ها را به اشتباه و به خاطر شایعات نوشته اند، که متاسفانه هیچ پشتوانه ی علمی ندارد.

مهارت های عمومی

این فرد باید یک سری مهارت هایی داشته باشد، تا بتواند سریع تر و  دقیق تر مطالب را منتشر کند.

تبلیغات کلیکی چیست

تولید کننده محتوایی که برای سایت کار می کند باید به کامپیوتر مسلط باشد.

همچنین داشتن خلاقبت می تواند این شخص را در نوشتن مطالب جدید بسیار کمک کند.

۱- کامپیوتر

امروزه اکثرا همه در خانه هایشان کامپیوتر دارند و یا با آن آشنایی دارند.

اما تولید کنندگان محتوا همگی باید، نرم افزارهای آفیس را در سطح حرفه ای بلد باشند و یا یادبگیرند تا کار برایشان راحتتر شود.

۲- خلاقیت

مسلما برای خلق یک نوشته ی جدید شخص علاوه بر داشتن دانش باید خلاقیت هم داشته باشد.

برای داشتن خلاقیت بهترین روش این است که شخص فکر کند و هر فکری که به ذهنش می رسد را بلافاصله یادداشت کند.

یادداشت مطالب باعث می شود که ما تنها به حافظه تکیه نکنیم، چون انسان در هر ثانیه چند هزار فکر می کند.

و اگر فکری را که به ذهنمان خطور کرده سریعا یادداشت کنیم هیچ گاه آن مطلب از ذهن ما پاک نمی شود.

نکته ی دیگر بارش فکری است ابتدا ما باید به ذهنمان اجازه دهیم، تا هر آنچه به ذهنش می رسد را یادداشت کند و سپس قضاوت کنیم که آیا آن نوشته مناسب است یا خیر.

خلاقیت یک مهارت است و شما با تمرین کردن می توانید در آن خبره شوید.

مهارت های تخصصی تولید کننده محتوا

مهم ترین مهارت ها برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا در مهارت های عمومی گفته شده است.

اما داشتن مهارت های زیر می تواند شخص را به یک کپی رایتر حرفه ای تبدیل کند.

۱- زبان فارسی

زبان فارسی نکات بسیار کلیدی و جزئی دارد و شخصی که می خواهد به زبان فارسی تولید محتوا کند باید به این زبان کاملا مسلط باشد.

تا بتواند شیوایی زبان فارسی را نشان دهد و مخاطب سریع تر با واژه ها ارتباط برقرار کنند.

۲- نویسندگی

نویسندگی مهارتی است که به وسیله ی علاقه در فرد ایجاد می شود، اما اصولی هم دارد که باید رعایت شود.

به عنوان مثال در بحث سئو باید اصولی رعایت شود و شخص کپی رایتر باید آن را در نظر بگیرد به عنوان مثال موارد زیر را باید در نوشته ی خود رعایت کند:

  • جملات نباید طولانی باشد.
  • پاراگراف ها نباید طولانی باشد.
  • محتوا بایستی عنواین زیادی داشته باشد، تا مخاطب در صورت طولانی بودن نوشته سردرگم و خسته نشود.
  • عناوینی که راجع به آن نوشته می شود، باید در طول متن بارها تکرار شود.

۳- نرم افزارهای تخصصی

پر کاربردترین نرم افزار فوتوشاپ است، که اشخاصی که تولید محتوا می کنند باید به آن مسلط باشند.

و البته سیستم های سایت ساز نظیر وردپرس بسیار پرکاربرد است و شخص هرچه بیشتر کار با اینگونه نرم افزار ها ر ا بلد باشد، می تواند بهتر کار کند و حرفه ای تر محتوا تولید کند.

یک تولید کننده محتوا حرفه ای باید به زبان انگلیسی مسلط باشد همچنین در تایپ سریع فارسی و انگلیسی باید سریع باشد.

چگونه محتوای حرفه ای تولید کنیم؟

۱- انتخاب موضوع

ابتدا مبحثی را که می خواهید راجع به آن سفارش تولید محتوا انجام دهید را مشخص کنید.

عملیات سئو

باید دقیق مشخص کنید که راجع به چه مطلبی می خواهید صحبت کنید.

بعد از آنکه موضوع را دقیق مشخص کردید آن را تکه تکه کنید، یعنی زیر عنوان هایی راجع به آن موضوع اصلی بیان کنید و آن را روی کاغذ بیاورید. کمی راجع به زیر عنوان ها و عنوان ها فکر کنید.

از ذهن خودتان کمک بگیرید، مسلما مطالبی را در آن زمینه ها قبلا شنیده اید و ایده هایی برای صحبت کردن در شما شکل گرفته است. آن ها را یادداشت کنید تا از ذهنتان پاک نشود.

۲- جمع آوری اطلاعات

بعد از انتخاب موضوع نوبت به جمع آوری اطلاعات می رسد.

می توانید از سایت های مختلف، کتاب ها، نشریات و … استفاده کنید.

حتی اگر موضوع مهم است آموزش ببینید و بعد به سراغ ادامه ی کار بروید.

هر اطلاعاتی که به آن برخوردید را یادداشت کنید، مهم نیست که آن اطلاعات در مرحله ی نخست چقدر بدردتان بخورد.

اطلاعات را مانند خبرنگران به صورت کلیدی یادداشت کنید و از آن ها یاد بگیرید.

۳- دسته بندی کردن و منظم کردن اطلاعات

بعد از جمع آوری اطلاعات نوبت به دسته بندی کردن و نظم و ترتیب دادن به اطلاعات بدست آمده می رسد.

شما در این مرحله وظیفه ی مهمی دارید و باید کمی وقت صرف نوشتن و دسته بندی اطلاعات کنید.

این دسته بندی می تواند هم به تسلط شما به بحث کمک کند، هم می تواند به انتقال بحث به مخاطب کمک به سزایی کند.

۴- شروع به نوشتن کنید

وقت آن است که شروع به نوشتن کنید. زیر عنوان را مشخص کرده ابد، هر کدام را تا جایی که می توانید شرح دهید.

اگر لازم شد به آن ها نیز زیر عنوان اضافه کنید.

در توضیح نوشتن به این نکته دقت کنید، که شاید جزئی ترین چیزهایی که شما می دانید اهمیت داشه باشد و مخاطب شما از آن اطلاعی نداشته باشد.

پس تا می توانید به جزئیات بپردازید.

چگونه یک تولید کننده محتوا حرفه ای شویم؟

شما باید ابتدا در این کار آموزش های لازم را ببیند، اگر لازم است به سراغ اینترنت بروید و از آموزش هایی که در اینترنت وجود دارد کمک بگیرید.

با اصول نوشتن که در این مقاله آمده است آشنا شوید. بعد از آموزش دیدن لازم است تمرین کنید تا حرفه ای شوید.

هیچ تولید کننده محتوایی از ابتدا موفق نبوده است همه اوایل کار با چالش های بسیاری زیادی مواجه شدند و سعی کردند آن ها را پشت سر بگذارند.

در این راه باید صبور باشید و با حوصله عمل کنید.

همانطوری که در مطالب قبلی گفته شد، یکسری مهارت هایی وجود دارد که یک  کپی رایتر باید آن ها را بلد باشد و تمرین کند تا تجربه به دست بیاورد.

برای آنکه یک کار مناسب تولید محتوا داشته باشید، می توانید به سایت هایی که دورکاری انجام میدهند مانند: انجام میدم، پونیشا، کارک و … سر بزنید و ثبت نام کنید.

نمونه نقشه سایت

اینطوری می توانید کارشناس تولید محتوا شوید.

دستمزد یک تولید کننده محتوا چقدر است؟

حقوق کارشناس تولید محتوا می تواند بسیار بالا باشد، اما چرا؟؟

کارشناس تولید محتوا به نسبت زمان کمتری نسبت به کپی رایتر محتوا و یا متخصص سئو صرف می کند.

ولی چون اطلاعات بیشتری دارد و وظیفه ی سنگینی دارد دستمزدش بیشتر است.

از کجا تولید کننده محتوا پیدا کنیم؟

۱- آموزش دهید

می توانید به اعضای خانواده یا فامیل آموزش دهید، یا آن ها را راهنمایی کنید که یاد بگیرند و بعد برای شما کار کنند.

با این کار در خانواده ی خودتان کارآفرینی کرده اید که بسیار ارزشمند است.

با این کار شما به جامعه نیز کمک کرده اید و در این شرایط اقتصادی و نرخ بیکاری زیاد شما نه تنها خودتان کار دارید و سایت ساخته اید، بلکه به دیگران هم آموزش داده اید که کار کنند و پول در بیاورند.

کسانی که دانشجو هستند یا کسانی که سن کمی دارند حاضر می شوند در قبال کار دستمزد کمتری هم از شما بگیرند.

۲- سایت های فریلنسری

یکی از بهترین گزینه ها برای پیدا کردن کارشناس تولید محتوا سایت های مختلف است. شما می توانید در سایت هایی مثل پونیشا، کارک و انجام میدم  و… کارشناس پیدا کنید و در آن ها پروژه ای پول بپردازید، حتی خیلی از آن ها مایلند که به صورت ثابت برای شما کار هم بکنند.

۳- یک شرکت خصوصی بزنید

می توانید یک دفتری را تهیه کنید و اطلاعیه بزنید در سایت های مختلف که به یک کارشناس تولید محتوا نیاز دارید.

بعد از استخدام یک تیم از محتوا کار و کارشناس تولید محتوا و متخصص سئو می توانید سایت خودتان را همواره به روز نگه دارید.

اگر یک تولید کننده محتوا هستید کجاها می توانید کار کنید؟

۱- درآمد دلاری از تولید محتوا

اگر به زبان انگلیسی کمی مسلط هستید و توانایی در تولید محتوا هستید سایت هایی نظیر فری لنسر، فایور هستند که شما با تولید محتوا در این سایت ها می توانید درآمد دلاری کسب کنید.

۲- سایت های ایرانی فری لنسری

اگر هنوز تازه واردید پیشنهاد می کنم از سایت های ایرانی نظیر پونیشا، کارک و انجام میدم استفاده کنید.

در آن ها ثبت نام کنید و پروژه بگیرید کم کم حرفه ای می شوید و می توانید رفته رفته پیشرفت کنید. فرصت را از دست ندهید همین الان شروع کنید.

۳- استخدام در شرکت های بزرگ

به شرکت های بزرگ سر بزنید، اغلب شرکت های بزرگ دنبال تولید کننده های محتوایی می گردند که دلسوز باشند و در کار خودشان حرفه ای باشند.

۴- برای خودتان کار کنید

شما می توانید خودتان سایت بزنید و برای خودتان تولید محتوا کنید و سپس یک محصولی را در سایت خودتان بفروشید.

به اینصورت برای خودتان کار کرده اید، حتی می توانید بعد ها کارهای بیشتری در سایت انجام دهید و کار تولید محتوا را به دیگران بسپارید.

از اینکه به این مقاله توجه کردید از شما سپاسگذاریم.

منبع: الو محتوا