سرفصل ها نمایش سرفصل ها

امروز در مقاله آموزشی خود قصد داریم تگ کنونیکال را برایتان شرح بدهیم زیرا جز معیارهای مهم و کاربردی برای سئو سایت می باشد.

کنونیکال از تگ های html است که باید در قسمت head قرار بگیرد، و به کد Rel=Canonical معروف است.

زمانی که شما تصمیم می گیرید در وب سایت خود محتوای تکراری، را همراه با url های متفاوت منتشر کنید و برای اینکه حالت تکراری بودن محتوا را از بین ببرید باید از تگ کنونیکال استفاده کنید، زیرا به کمک آن می توانید به گوگل اعلام کنید که کدام نسخه از این محتوا، نسخه اصلی است.

اگر بخواهیم ساده تر برای شما بگویئم به این شکل است که، مثلا تصور کنید، چندین صفحه سایتتان دارای محتوای صددرصد مشابه ویکسان است ولی هر کدام یک url متفاوت دارد در این حالت شما باید از تگ کنونیکال برای هر کدام از این صفحات شبیه به هم استفاده کنید.تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی نسخه اصلی محتوای شما را از نسخه تکراری آن تشخیص بدهند.

تاثیر تگ Canonical برسئو سایت

آیا برای سئو خوب است یا بد ؟ برای سئو بسیار موثر است

زمانی که از تگ کنونیکال برای اون دسته از لینک هایی که کاملا شبیه به یکدیگر هستند استفاده می کنید تاثیر مثبت بر روی سئو می گذارد و می توانید سایت بهینه شده ایی را ارائه بدهید

با مثال زیر برای شما به خوبی توضیح می دهیم

زمانی که برای یک صفحه سایت آدرس های متعددی را ایجاد می کنید در این حالت شما خودتان به خوبی می دانید که تمام این آدرس ها یکسان هستند

ولی باید بدانید که برای موتورهای گوگل این گونه نیست نمی تواند یکسان بودن آن ها را تشخیص بدهد

تصور کنید برای یک صفحه این آدرس ها را ایجاد کرده اید

https://www. Sasa. Com

http:// sasa.com

http:// sasa.com/index.php

http:// sasa.com/index.php ?refer=instagram

از نظر موتورهای جستجو این آدرس ها مجزا و متفاوت از یکدیگر هستند اما شما می دانید که همه این آدرس ها شما را به یک صفحه خاص هدایت می کند. پس به خوبی از تاثیر تگ کنونیکال بر روی سئو سایت آگاه شدید

موارد استفاده از تگ کنونیکال

  • رفع ایراد وجود یک محتوا با چند url با تگ کنونیکال
  • آیا تگ کنونیکال همان ریدایرکت ۳۰۱ است ؟ خیر

تگ کنونیکال در بیشتر مواقع مانند ریدایرکت ۳۰۱ اعتبار صفحه را منتقل می کند فرض کنید شما صفحه یک را به کمک تگ کنونیکال به صفحه دوم انتقال می دهید موتور جستجو می فهمد که صفحه دوم شما به عنوان صفحه اصلی می باشد اما مخاطبان شما هم صفحه اول وهم صفحه دوم شما را مشاهده می کنند ولی اگر شما تصمیم بگیرید که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید مخاطبان به صورت کاملا خودکار به صفحه دوم منتقل می شوند و دیگر هرگز نمی توانند صفحه اول شما را مشاهده کنند.

  • استفاده از تگکنونیکال در وردپرس

برای استفاده کردن از این تگ باید در سیستم مدیریت محتوا ابتدا افزونه yoas را نصب کنید و به زبانه advanced بروید و در بخش canonical url یک آدرس جدید را به جز url صفحه مد نظر خود وارد کنید. پس باید در هر صورت از این تگ استفاده کنید زیرا موتورهای جستجو در طول زمان محتوای شمارا کپی شده می دانند و بر روی سئو شما تاثیر منفی می گذارد.

  • تگ کنونیکال یک self-referential است

تصور کنید که آدرس های صفحه اول و دوم و سوم شما دارای محتوای تکراری است در این بین باید یکی را به عنوان آدرس صفحه اصلی در نظر گرفت مثلا آدرس صفحه سوم، به عنوان محتوای اصلی معرفی شود پس شما باید در همین صفحه از تگ کنونیکال برای ارجاع به همان صفحه استفاده کنید. این اتفاق از نظر کاربران و شما کاملا مشخص است و می دانید که تمام این آدرس ها به یک صفحه خاص ختم می شود ولی برای گوگل این چنین نیست آدرس ها را مجزا از هم می داند و همین باعث تاثیر در نتیجه رتبه بندی می شود.

  • از تگ کنونیکال حتما در صفحات اصلی سایت استفاده کنید

ممکن است که در صفحه اصلی وب سایت محتوای تکراری منتشر شده باشد و مخاطبان با آدرس های متفاوت وارد صفحه اصلی سایت شما بشوند و محتوای تکراری را مشاهده کنند، این اتفاق ها می تواند به شدت بر روی رنکینگ سایتتان تاثیر منفی بگذارد پس یادتان باشد که در صفحه اصلی سایت خود حتما تگ کنونیکال را استفاده کنید.

  • عدم استفاده از تگ کنونیکال به شیوه ترکیبی

به این نکته توجه کنید، زمانی که از تگ کنونیکال برای هدایت کردن صفحه اول به صفحه دوم استفاده می کنید نباید هرگز از این تگ برای ارجاع صفحه دوم به صفحه اول استفاده کنید زیرا این کار به هیچ عنوان جز استانداردهای گوگل نمی باشد شما هرگز نباید تگ کونیکال را به شکل ایجاد وابستگی به کار ببرید مثلا: (ارجاع صفحه اول به دوم، صفحه دوم به سوم و صفحه سوم به چهارم ) این کار به شدت باعث منحرف شدن و سردرگمی ربات های جستجو می شود.و همچنین می تواند بر سئو تاثیر منفی بگذارد.

  • برای دامنه های مختلف از سایت تکنونیکال استفاده کنید

اگر شما قصد دارید که محتوای صفحات خود را در سایت های دیگر به اشتراک بگذارید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که در قسمت کدهای HTML مربوط به آن ها از تگ کنونیکال استفاده کنید و آن را به محتوای اصلی در صفحات خود انتقال بدهید در نتیجه با این کار شما موفق شده اید که ترافیک را به سمت سایت خود منتقل کنید و یک تاثیر بسیار مثبت هم درسئو سایتتان دارد و هم اینکه گوگل رتبه بندی شما را ارتقا خواهد داد.

  • استفاده از تگ کنونیکال برای نسخه موبایل

تمام وب سایت هایی که به صورت کاربردی و حرفه ایی فعالیت می کنند در سایت خود، صفحاتی را به شکل کاملا منحصر برای نسخه های موبایل ایجاد می کنند. باید دقت کنید اگر محتوای صفحه اختصاصی موبایل با محتوای صفحات اصلی نسخه دسکتاب مشابه باشد باید حتما از تگ کنونیکال بهره ببرید

ورژن موبایل و دسکتاپ اگر متفاوت باشد

برای موبایل : Mobail-Soeiran.com

برای دسکتاپ: Soeira.com

این دو در واقع یک محتوا با دو url هستند که تگ کنونیکال از تکراری بودن محتواها جلو گیری می کند و در این حالت بر سئو تاثیر موثر خواهد داشت و یک سایت بهینه شده را برای ارائه خدمات به کاربران را دارید.

به کار بردن تگ کنونیکال برای سایت های چند زبانه

زمانی که سایت شما به گونه ایی است که چندین زبان را پشتیبانی می کند به کمک این تگ می توانید نسخه های متفاوت محتوا را به زبان های مختلف دنیا را،  به محتوای منبع در زبان اصلی منتقل کنید. در نتیجه شما با این کار موفق می شوید که یک تاثیر و بهینه سازی درست را برای سئو سایت ایجاد کنید.

چگونگی استفاده از تگ کنونیکال

به عنوان یک نکته کاملا کلیدی باید به شما بگوئیم که حتما باید تگ کنونیکال را در head بنویسید علت این کار این است که خیلی از وب سایت ها قابلیت ویرایش کردن کدها را در بدنه وب سایت در اختیار کاربران گذاشته اند و همین امر مشکلات امنیتی را به وجو می آورد به این معنا که اگر شما تگ کنونیکال را در بدنه سایت بنویسید کاربران به راحتی می توانند به هر قصد و نیتی آن را دستکاری کنند

اول باید برای استفاده از تگ کنونیکال لینک صفحه را وارد کنید

Link rel= canonical

Href= http:// seoiran.com

نتیجه گیری

همراهان همیشگی سایت ما، شما با خواندن مقاله ما یاد گرفتید که برای جلوگیری از مشکل انتشار محتوای تکراری می توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید این تگ به شما کمک می کند برای صفحاتی که دارای محتوای صد درصد مشابه هستند url های متفاوت و مجزا تعریف کنید تا گوگل از این طریق متوجه بشود که محتوای اصلی شما کدام است پس نتیجه می گیریم که تگ کنونیکال هم بر سئو تاثیر مثبت می گذارد و هم سایت را برای موتورهای جستجو گوگل بهینه می کند.

منبع: ایران سئو


تگ کنونیکال (برچسب متعارف) چیست

عنصری به نام آدرس متعارف rel=canonical که برچسب متعارف Canonical Link هم خطاب می‌شود یک عنصر یا برچسب HTML است که وبمستر ها و مدیر سایت ها از آن برای مشخص کردن محتوای ترجیح داده شده و جلوگیری از محتوای تکراری استفاده می‌کنند.
این کار به وسیله آدرس متعارف rel=canonical انجام می‌شود و نسخه “ترجیح داده شده Preferred” از یک برگه اینترنتی – همان نسخه اورجینال و اصلی، را مشخص می‌کنند.

در واقع یک لینک “کنونیکال” یا “کانونیکال” (از هر دو اصطلاح استفاده می‌شود اما ما ترجیح میدیم از تلفظ صحیح آن یعنی “کنونیکال” در این مقاله استفاده کنیم) به شما این اجازه را می‌دهد تا به موتورهای جستجو بگویید که آدرس های مشابه در واقع یکی هستند. گاهی اوقات شما محصولات یا محتواهایی دارید که می‌توانند در چندین URL و یا حتی چندین وب سایت پیدا شود! با استفاده از URL‌های کنونیکال شما می‌توانید این دست مطالب مشابه را در وب سایت خود بدون اینکه نگران آسیب رسیدن به رتبه بندی خود در گوگل داشته باشید، قرار بدهید.

اجازه بدهید به زبانی ساده‌تر به شما بگوییم: اگر شما چند صفحه از یک محتوا دارید باید یک صفحه “کنونیکال” انتخاب کرده و تمامی موتورهای جستجوگر را به این صفحه ارجاع بدهید. این کار باعث می‌شود مشکل مضاعف شدن محتوا حل شود.
پیش از استفاده از این ترفند موتور جستجوگر نمی‌تواند تشخیص دهد که کاربر به کدام صفحه از محتوا اشاره دارد و نمی‌تواند آن را به درستی هدایت کند. این مقاله به شما نشان می‌دهد که چه زمانی و چگونه از این ترفند استفاده کنید و چه اشتباهاتی را نباید مرتکب شوید.

تاریخچه برچسب متعارف rel-canonical

در فوریه ۲۰۰۹ بود که گوگل، بینگ و یاهو عنصر یا برچسب متعارف rel-canonical را معرفی کردند. و پس از آن بود که متخصص ارشد جستجوی گوگل، آقای Matt Cutts در مورد استفاده از برچسب کنونیکال توضیح داده و گفته شد که با اینکه ایده پشت اینکار بسیار ساده است اما برچسب کنونیکال می‌تواند پیچیده هم باشد.

تاثیر استفاده از rel=canonical در بهبود سئو سایت

قراردادن درست URL کنونیکال برای تمامی URL‌های مشابه می‌تواند سئو وب سایت شما را بهبود بخشد. این بهبود به این دلیل است که حالا موتور جستجوی گوگل می‌داند که کدام نسخه کنونیکال و اصلی هست و در نتیجه، رجوع به بقیه لینک‌ها را هم به سمت نسخه کنونیکال ارجاع می‌دهد.

به بیان دیگر انتخاب یک نسخه ترجیح داده شده از یک سایت برای دسته‌ای از آدرس های مشابه به بهتر کردن وضعیت سئوی وبسایت کمک می‌کند. چون موتورهای جستجو می‌دانند کدام نسخه متعارف است، پس تمام لینک‌هایی که از دیگر محتوای موجود به محتوای متعارف داده می‌شوند را هم می‌تواند حساب کند.

به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند که آدرس متعارف canonical شبیه به انتقال ۳۰۱ redirect است، اگر چه قطعا اینطور نیست، شاید هر دو امتیاز برگه انتقال یافته را به لینک و برگه اصلی ارسال کنند، اما آدرس متعارف انتقال ۳۰۱ نیست و تفاوت اینجاست که اصلا آدرس متعارف از انتقال استفاده نمی‌کند اما در هر صورت امتیاز را انتقال می‌دهد.

روند کنونیکال سازی

زمانی که انتخاب‌های متعددی برای یک URL مشخص دارید کنونیکال سازی به معنای انتخاب یکی از آنهاست. در بسیاری از موارد URL‌ای که برای انتخاب شدن (اصلی بودن) بهتر است واضح و مشخص است اما حتی در مواردی که نمی‌توانید تصمیم بگیرید و مشخص نیست خیلی ساده فقط یکی را انتخاب کنید! قرار دادن کنونیکال برای URL تان همیشه بهتر از قرار ندادن آن است.

چگونه یک تگ کنونیکال بسازیم؟

مثالی ساده از متعارف سازی برای تان میزنیم.

فرض کنید دو برگه کاملا یک سان دارید، هر دو ۱۰۰% محتوای یکسانی دارند، تنها تفاوت در اینست که هر کدام در بخشی از سایت شما قرار دارند و فقط پس زمینه و رنگ بندی و منو باعث شده این دو به نظر یکسان نباشند! همین.
هر دو محتوا در دیگر مقاله ها و دیگر سایت ها لینک شده اند، پس این دو محتوا دارای ارزش هستند، اما موتور جستجو کدام محتوا را باید در نتایج جستجو نمایش دهد؟

به عنوان مثال این دو مورد می‌تواند URL آن دو باشد:

 http://example.com/wordpress/seo-plugin/
 http://example.com/wordpress/plugins/seo/

این همان جایی است که دستور rel=canonical به کار می‌آید و متاسفانه این مشکل خصوصا در سیستم‌های تجارت اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین بسیار متداول است. یک محصول (محتوا) می‌تواند با توجه به نحوه سرچ آن توسط مخاطبین هدف شما، URL متفاوتی داشته باشد.

  1. در این موارد باید طبق توضیحات زیر از rel=canonical استفاده کنید:
    باید یکی از دو نسخه صفحه را به عنوان کنونیکال در نظر بگیرید. بهتر است نسخه‌ای که فکر می‌کنید مهم‌تر هست را انتخاب کنید. اگر برایتان تفاوتی نمی‌کند، صفحه‌ای که بیشترین لینک یا بازدیدکننده را دارد برگزینید. و بازهم اگر همه چیز برابر بود وقت آن می‌رسد شیر یا خط بیاندازید و یکی را انتخاب کنید.
  1. یک برچسب متعارف rel=canonical از برگه نامتعارف non-canonical به برگه متعارف و اصلی canonical اضافه کنید، بنابراین اگر یکی از دو محتوا را به عنوان متعارف انتخاب کردیم، لینک آن را در بخش ابتدایی <head> برگه HTML محتوای نامتعارف قرار می‌دهیم، یعنی لینک محتوای اصلی را در کنار محتوای فرعی کدنویسی می‌کنیم تا موتور جستجو بداند این محتوا یک نسخه اصلی دارد که لینکش در بخش ابتدایی برگه HTML قرار گرفته است. که ساختار آن به صورت زیر است:
    <link rel=”canonical” href=”http://example.com/” />

این تمام ویژگی های آدرس متعارف بود بدون هیچ کم و کاستی!

کاری که این دستور می‌کند “ادغام” دو صفحه است به گونه‌ای که موتور جستجوگر آن دو را یکی تشخیص می‌دهد. یک ” ارجاع ظریف” به جای ارجاع دادن خود کاربر. اکنون لینک برای هر دو URL یکی حساب می‌شوند که در واقع همون نسخه کنونیکال است.

در افزونه Yoast SEO چطور از کنونیکال استفاده کنیم؟

افزونه وردپرس Yoast SEO این امکان را به شما می‌دهد، از طریق تنظیمات plugin، کنونیکال انواع مختلفی از صفحات را تغییر دهید. تنها زمانی لازم به انجام این کار هست که بخواهید کنونیکال را به چیزی غیر از URL کنونی سایت تغییر دهید. Youst SEO پیش از این URL کنونیکال صحیحی را برای تقریبا تمامی صفحات در حالت نصب WordPress قرار داده است.

برای اضافه کردن آدرس متعارف در افزونه سئو Yoast کافیست وارد ویرایش پست افزونه شده، روی آیکن دنده کلیک کنید تا ویژگی های لینک را برایتان نمایش دهد. در بخش “لینک قانونی در افزونه یوست Yoast” میتوانید آدرس نسخه اصلی را برای این پست وارد کنید:

دقت کنید که آدرس نسخه اصلی را در افزونه سئو به پست مقاله های فرعی اضافه می‌کنید، این یک برچسب است که مشخص می‌کند این محتوا یک نسخه اصلی دارد که لینک آن را با برچسب rel قرار داده اید.

اگر میخواهید کل یک دسته بندی را به عنوان نسخه‌ای کپی یا فرعی (نامتعارف non-Canonical) قرار دهید باید در تنظیمات دسته بندی ها اینکار را انجام دهید، که البته تصور میکنم نیازی به این کار ندارید.

چه زمانی از آدرس متعارف استفاده کنیم و چه زمانی انتقال ۳۰۱ را انتخاب کنیم؟

شاید این پرسش بسیاری از کاربران باشد، آدرس متعارف یا انتقال ۳۰۱ ؟
وقتی بین استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یا گذاشتن کنونیکال مطمئن نیستید، چه باید کرد؟
پاسخ ساده است. همیشه باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. مثلا اگر ریداریک کردن شما برای کاربر ناخوشایند است و باعث تاثیر منفی روی تجربه کاربری سایت تان می‌شود و یا به هر صورت مشکل زاست باید از برچسب متعارف استفاده کنید.

یک صفحه می‌تواند تگ کنونیکالی داشته باشد که به خود همان صفحه ارجاع داده شده باشد؟

در مثال بالا ما یک صفحه غیر کنونیکال را به یک صفحه کنونیکال لینک کردیم اما آیا یک صفحه می‌تواند یک rel=canonical به خودش داشته باشد؟! این موضوع یکی از بحث برانگیزترین مسائل بین متخصصین سئو هست.

در افزونه Yoast داشتن تگ کنونیکال برای هر صفحه را به شدت توصیه می‌کنیم. گوگل نیز این را تایید می‌کند چون اکثر CMSها (سیستم مدیریت محتوا) به پارامتر‌های URL بدون تغییر محتوا اجازه دسترسی می‌دهند. (آیا می‌دانید بهترین سیستم مدیریت محتوا چیست؟ اگر نمی‌دانید سری به وبلاگ ما بزنید.)

به عنوان مثال تمامی URLهای پایین محتوای یکسانی دارند:

 http://example.com/wordpress/seo-plugin/
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?isnt=it-awesome
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=twitter
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=facebook

حال اگر شما یک کنونیکال به خود صفحه برای آن صفحه‌ای که URL آن بدون تغییر (اصلی) است نگذارید، این مسئله CMS می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. در واقع شخص دیگری می‌تواند اینکار را انجام دهد و محتوای شما را مضاعف کند. با اینکار یک اقدام “تدافعی” برای سئو خود کرده اید.
خوشبختانه Yoast SEO plugin برای شما اینکار را انجام می‌دهد. 😉 

استفاده از تگ کنونیکال بین چند دامنه

ممکن است شما محتوای یک مطلب را از دامنه‌های مختلف جمع‌آوری کرده باشید. گاهی وقت‌ها وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی هستند که در بلاگ سایت خود بخشی از محتوای دیگر سایت‌ها را منتشر می‌کنند چون فکر می‌کنند محتوای مرتبط با سایت برای مخاطبین کاربردی خواهد بود.
در گذشته وب‌سایت‌هایی بودند که در صفحه خود مقاله‌هایی را هم از Yoast.com منتشر می‌کردند (البته با کسب اجازه)، اما اگر به HTML هر کدام از آن مقاله‌ها دقت کنید لینک rel=canonical را می‌بینید که به صفحه اصلی مقاله ارجاع داده‌ شده‌اند.

این به این معناست که تمامی لینک‌های مربوط به آن مقاله به صفحه اصلی ما بازگردانده می‌شود و جزو ارجاعات نسخه کنونیکال ما شمرده می‌شوند. آنان از مطالب ما برای رضایت مخاطب خود استفاده می‌کنند و ما هم از این مطلب سود میبریم. این یک بازی دو سر برد است!

پس شما هم اگر میخواهید میتوانید روی چندین سایت خود از برچسب متعارف استفاده کنید و در ویرایش پست افزونه سئو، در بخش “لینک قانونی (Canonical)” از برچسب استفاده کرده و محتوای اصلی را برای گوگل و بینگ مشخص کنید.

مشکلات متداول استفاده از URL‌های کنونیکال اشتباه

مثال‌های زیادی وجود دارد که چگونه یک دستور اشتباه rel=canonical می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. ما وب‌سایت‌های زیادی را دیده‌ایم که در صفحه اصلیشان یک کنونیکال برای مقاله‌ای گذاشته بودند اما این باعث شده بود خود صفحه اصلی از نتایج جستجو حذف شود.
اعمال دیگری هم هست که هرگز نباید در مورد دستور rel=canonical انجام شود.

مهم ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • آرشیوهای صفحه بندی شده را به صفحه ۱ کنونیکال نزنید. دستور rel=canonical صفحه ۲ باید به همان صفحه ۲ اشاره کند. اگر این دستور را برای صفحه ۱ اجرا کنید موتورهای جستجوگر برای لینک صفحات بعدی شاخصی ثبت نمی‌کنند!
  • کنونیکال‌های خود را %۱۰۰ اختصاصی کنید. بعضی سایت‌ها به دلایل مختلف از لینک‌های ارتباطی پروتوکل استفاده می‌کنند به این معنا که قسمت http را برای URL خالی می‌گذارند.
    بهتر است برای کنونیکال‌های خود این عمل را انجام ندهید.
  • لینک‌های صفحه بندی وب‌سایت خود را جز صفحه‌های تکراری ایندکس نکنید. فراموش نکنید که canonical url برای حذف لینک‌های تکراری به کار می‌رود. لینک‌های صفحه بندی نه تنها جزء لینک‌های تکراری نیستند، بلکه از موارد خیلی مهم در وب‌سایت به شمار می‌آیند. 
  • اگر لینک‌های وب‌سایت شما با دو پورتکل، یعنی http و https باز می‌شوند، تنها از یکی از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از هر دو پورتکل باعث می‌شود که گوگل در تشخیص لینک‌های تکراری دچار اشتباه شود.
  • کنونیکال خود را بر اساس URL درخواستی انتخاب کنید. اگر بر اساس متغیرهایی مثل نام دامنه یا URL درخواستی که برای دسترسی به صفحه استفاده می‌شود در ساخت کنونیکال استفاده کنید به مشکل برمی خورید. هر محتوا باید URL مربوط به خودش را بشناسد در غیر این صورت بازهم شما دو صفحه مجزا با یک محتوا خواهید داشت. به عنوان مثال دو صفحه example.com و www.example.com هر کدام برای خودشان کنونیکال میزنند.
  • چند تا لینک rel=canonical در یک صفحه می‌تواند مشکل ساز باشد. گاهی اوقات برنامه نویس‌های پلاگین یا شبکه‌ها فکر می‌کنند که بهترین نعمت خداوند برای بشریت هستند و بهترین راه برای درست کردن کنونیکال در اختیار آن هاست. ممکن است بعضی وقت‌ها درست باشد گاهی هم اشتباه! ما وقتی با این مسئله در WordPress plugin مواجه می‌شویم سعی می‌کنیم با برنامه نویس ارتباط برقرار کنیم و بهشان آموزش دهیم که اینکار اشتباه است با این حال باز هم این اشتباهات رخ می‌دهد و نتایج غیرقابل پیش بینی می‌تواند داشته باشد.

rel=canonical و شبکه‌های اجتماعی

فیس بوک و توییتر هم از rel=canonical استفاده می‌کنند! اگر در فیس بوک یک URL را که به یک صفحه دیگر ارجاع می‌دهد را به اشتراک بگذارید، فیس بوک اطلاعات URL کنونیکال را به اشتراک می‌گذارد. در واقع اگر یک صفحه را که به یک جای دیگر کنونیکال زده است لایک کنید نشان می‌دهد که لایک برای صفحه اصلی و کنونیکال حساب شده است نه URL فعلی که مخاطب آن جاست. توییتر هم به همین شکل فعالیت می‌کند.

روش‌های حرفه‌ای استفاده‌ از rel=canonical

استفاده از تگ کنونیکال در سربرگ http

گوگل هم از تگ کنونیکال در سربرگ http به این شکل استفاده می‌کند:

Link: <http://www.example.com/white-paper.pdf>;
rel=”canonical”

تگ کنونیکال سربرگ http بسیار برای کنونیکال سازی فایل‌هایی مثل PDF مفید است پس خوب است که با این ترفند نیز آشنا باشید.

استفاده از rel=canonical برای صفحاتی که کاملا مشابه نیستند

قطعا این کار را توصیه نمی‌کنیم، اگر چند محتوا دارید که نسخه های آن ها با هم تشابه زیادی ندارد و ۱۰۰% یکی نیستند از برچسب متعارف استفاده نکنید، چون آنها به هم شبیه نیستند. در ضمن، اگر شما به حد زیادی از برچسب متعارف استفاده کنید کمی مسخره هم خواهد بود و زمانی که گوگل بفهمد شما استفاده از برچسب متعارف برای محتوای نه چندان مشابه را در دستور کار خود قرار داده اید، قطعا از سایت شما نا امید میشود و رتبه اعتماد سایت خود را از دست خواهید داد، بله گوگل به سایت شما اعتماد نمی‌کند اگر بفهمد برای محتوای متفاوت از برچسب متعارف استفاده می‌کنید.

استفاده از ترکیب rel=canonical با hreflang

ما همچنین در راهنمای کامل hreflang از کنونیکال صحبت کردیم. زمانی که از hreflang استفاده میکنید بسیار حائز اهمیت است که هر زبان به خودش کنونیکال بزند. زمانی که hreflang می‌گذارید حتما قبل استفاده از کنونیکال مطمئن بشید که چگونه اینکار را انجام دهید. اگر خرابکاری کنید ممکن است تمام hreflang گذاری شما برباد رود.

نتیجه گیری: rel=canonical یک ابزار قدرتمند است

استفاده از برچسب متعارف Rel=Canonical میتواند به بهبود سایت و بهینه سازی وب سایت کمک کند، بله برچسب متعارف در ابزارهای سئو یک ابزار قدرتمند محسوب می‌شود اما مثل ابزارهای قدرتمند دیگری که در دسترس شما هستند باید دقت کنید که استفاده از آن چندان هم ساده نیست و ممکن است مشکلاتی برای سایت شما به وجود بیاورد. با این حال اگر از آن درست استفاده کنید قطعا میتوانید در سئوی سایت خود از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ما معتقدیم پیشنهادات و انتقادات شما می‌توانید ما را در تولید محتوایی فاخر و جامع کمک کند. در همین راستا اگر نکته خاصی در نظر شما وجود دارد که می‌توانید در مورد مطالب ارائه شده در قسمت نظرات و پیشنهادات آن را قرار داده و ما را از آن بهره مند گردانید.

منبع: میموس