در این آموزش میخواهیم به معرفی یکی از مهمترین تگ های سئو، تگ hreflang یا مشخص سازی زبان سایت بپردازیم.

تگ که به معنی برچسب و به نوعی دسته میباشد و hreflang هم از کلمه ی lang ش میشه متوجه شد که مربوط به زبان میباشد، پس میخواهیم در مورد برچسبی صحبت کنیم که کارش مشخص کردن زبان سایت می باشد.

معرفی تگ hreflang

تگ hreflang مهمترین ابزار سئو بین المللی است، Hreflang تگی است که برای سایتهای دو یا چند زبانه بکار گرفته می شود و نقش به سزایی در سئو سایت ایفا می کند به طوری که بوسیله این تگ می توانیم  زبان سایت را به گوگل معرفی کنیم. البته الگوریتمهای گوگل توانایی تشخصی زبان را دارند ولی با توجه به این اصل که هرچه اطلاعات دقیق تر باشد،گوگل شانس بیشتری را برای ارتقاء به سایت میدهد. در واقع Hreflang به موتورهای جستجو می فهماند که زبان محتوای سایت ما به چه زبانی تولید شده.

بعنوان مثال اگر ما یک سایت با ۳ زبان مختلف داشته باشیم که محتوای آنها ترجمه شده باشد، این محتوا ها را با تگ hreflang که در هدر سایت گذاشته می شود به موتورهای جستجو می فهمانیم که این محتوا ها زبان متفاوتی دارند و برای زبان مورد نظر رتبه بندی می کند.

در واقع این تگ به موتورهای جستجو می فهماند که محتوای شما را برای زبانها و مناطق دیگر به نوعی کمتر نمایش دهد و بیشتر به ip های کاربران همان کشور نمایش دهد.

آموزش قرار دادن تگ hreflang

برای قرار دادن تگ hreflang کافیه کد زیر را در هدر سایت قرار بدید.

link rel = “alternate” href = “https://example.com” hreflang = “en-us” />

برای پیدا کردن هدر سایت وارد هاست شده و در قسمت public html  و فولدر wp-content فایل header.php و بازدن گزینه edit می توانید این کد را بار گزاری کنید. توجه داشته باشید که حتما زبان مورد نظر را تغییر دهید.

آموزش نصب وردپرس روی هاست سی پنل

آموزش قرار دادن تگ hreflang در هاست سی پنل

برای قرار دادن تگ hreflang در هاست سی پنل ابتدا وارد هاست شده و سپس وارد پوشه public html میشویم.

سپس مطابق تصویر زیر وارد پوشه wp-content میشویم. بعد از آن وارد پوشه theme شده و بعد روی فایل header.php راست کلیک می کنیم وسپس وارد بخش ویرایش هدر می شویم.

نکته: توجه داشته باشید که این کد رو باید بین تگ باز و بسته  header قرار بدید و حتما یادتون باشه که زبان کشور مورد نظر رو به درستی جایگزاری کنید و آدرس سایت رو هم جای example قرار بدید.

آموزش قرار دادن تگ hreflang با افزونه در وردپرس

برای ایجاد تگ hreflang می توانید از افزونه hreflang tags استفاده کنید .برای استفاده از این افزونه کافیست به بخش افزونه ها رفته و افزونه hreflang را جستجو و نصب نمایید ، پس از فعال سازی وارد تنظیمات افزونه شوید و زبان مدنظر خود را در آن ست کنید.

تگ hreflang چگونه عمل میکند

موتورهای جستجو با استفاده از  تگ های hreflang محتوای مورد نظر را برای کاربر رتبه بندی می کنند. زمانی که تگ در هدر سایت قرار می گیرد به طبع آن تمام صفحات با زبان مشخص شده شناسایی می شوند و در رتبه بندی گوگل قرار میگیرند.

در این مقاله به ۳ حالت کلی سئو بین المللی، سئو چند زبانه و  برای سئو بین المللی  خواهیم پرداخت.

سئو بین المللی چیست؟

وقتی صحبت از سئو بین المللی می شود شاید فکر کنید که محتوا شما حتما باید ترجه بشوند تا موتورها جستجو آن را در رتبه تاثیر بدهد. در واقع سئو بین المللی فرایند بهینه سازی ترافیک ارگانیک سایت (بازدیدکنندگان ) می باشد. در واقع سئو بین المللی به ما کمک می کند تا با یک استراتژی مشخص بتوانیم دامنه بازدید کنندگان از سایتمان را در سراسر جهان وسعت ببخشیم و ترافیک بیشتری را بدست بیاوریم.

علت اهمیت سئو بین المللی

سئو بین المللی از این جهت دارای اهمیت می باشد که می تواند یک راه و مسیر خوب برای رشد  و توسعه تجاری وب سایت شما باشد و در واقع از جایی که فکرش را نمی کردید برای شما موثر  واقع بشود. با این دلیل که در سئو بین المللی مرزی وجود ندارد و ترافیک می تواند از تمام کشورهای جهان برای سایت شما ایجاد شود.

سئو کلاه سفید چیست؟ آموزش White-Hat SEO

بعنوان مثال یک سایتی را دراسترالیا نظر بگیرید که محصولات آن در کشور خودش به فروش می رسید و تمام بازدید کنندگان سایت از کشور استرالیا بودند. اما بعد از اینکه سایت با استراتژی سئو بین المللی هماهنگ شد به مرور در کشورهای اروپایی دیده شد و باز این کشورها را نیز بدست آورد.

در واقع سئو بین لمللی در نقطه کورر قابتی و درست جایی که فکرش را نمی کردید اثر خود را نشان میدهد.

کاری غیر از ترجمه انجام دهید

اگر سایت شما فروشگاهی ست و غیر از زبان اصلی که فارسی ست و یک زبان دیگر مثل زبان انگلیسی فعال باشد نباید فقط محتوا سایت فارسی را به انگلیسی ترجمه کنید بلکه باید مخاطبان کشور مورد نظر را هدف قرار بدید . فرهنگ آن کشور را بشناسید و کالاها و واحد پول آنها را نیز در نظر بگیرید، در مورد سیستم اندازه گیری ، قیمتها و تاریخ و زمان و خلاصه تمام چیزهایی که مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم و جامعه آن کشور هست را بررسی کنید و فروشگاه و محتوای خود را بر این اساس بهینه کنید.

اگر بخواهید میزان نرخ تبدیل بازدید کنددگان را افزایش  دهید باید طوری صفحات سایت خود را طراحی کنید که کاربر احساس خوشایندی از سایت شما داشته باشد.

سئو چند زبانه

در بحث سئو چند زبانه تمامی سایت از این چند حال خارج نیستند:

  • یا از یک زبان پشتیبانی می کنند
  • یا از دو زبان پشتیبانی می کند ولی در اختیار همان کشورهستند. مثلا زبان دوم نیز به طوری همان استراتژی زبان اول را دنبال می کند
  • ویا از دو یا چند زبان پشتیبانی می کند که در خدمت کشورهای دیگر هستند

اگر سایت شما مطابق با مورد سوم است بدانید  هم راستا با سئو چند زبانه بنا شده است.

۵ اشتباه رایج در استفاده از تگ hreflang

شما قصد دارید از تگ hreflang در سایتتون با هدف بین المللی شدن و جذب بازدید کننده و در نهایت تبدیل ورودی کاربر به سایتتون بشوید ولی اشتباه در استفاده صحیح از این تگ موجب صدمه زدن به سایت شده و نتیجه ای بر خلاف انتظار کسب کنید . شاید علت بوجود اومدن این اشباهات این باشه که هنوز این موضوع و استفاده این تگ بین سئو کار ها جا نیوفتاده و همچنان ابهام در نحوه استفاده و کارایی این تگ وجود داشته باشه.در ادامه به این اشتباهات خواهیم پرداخت:

  1. استفاده در home pageاین نکته یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از این تگ می باشد. این تصور اشتباه وجود دارد که تگ hreflang فقط باید در هدر صفحه اصلی قرار بگیرد در حالی که این تگ باید در هدر تمام صفحات قرار بگیرد.
  2. عدم برگشت لینکهاعدم برگشت لینکها یعنی مثلا ۲ صفحه ۱ و ۲ را در نظر بگیرید. در هر دو هم از hreflang استفاده شده و از صفحه ۱ به صفحه ۲ لینک سازی داخلی نیز انجام گرفته اما از صفحه ۲ به ۱ لینکی داده نشده. این اشتباه باعث میشه موتورهای جستجوگر در حین رتبه بندی نتواند صفحه مورد نظر رو به درستی در منطقه مورد نظر نمایش بده و اصطلاحا باعث رد کردن و نادیده گرفتن آن شود.
    برای رفع این مشکل باید مطمئن بشیم که اولا تمام صفحات دارا تگ hreflang هستند و دوما لینک برگشتی بین صفحات رعایت شده باشد.
  1. استفاده اشتباه از کدهای زبان مورد نظرتمام صفحات hreflang باید از  فرمت ISO 639-1 که معرف کلیه زبانها ست استفاده شود و این کد نامگذاری استاندارد مورد قبول و پذیرفته جهانی ست. اگر این کد به درستی استفاده نشود یعنی درواقع کد مربوط به کشور مورد نظر اشتباه درج شود، موتورهای جستجو به درستی نمی تونند صفحه مورد نظر را رتبه بندی کنند. بررسی کد های استاندارد iso بسیار مهم است پس بهتره حتما از درستی کد کشور مورد نظر مطمئن بشیم.
  2. استفاده از تگ نا متعارفحتما باید به این مورد به طور ویژه توجه بشه .ممکنه از کدی استفاده کرده باشیم که به صفحه دیگه ای اشاره کرده باشه یه هر دلیل تگ ناقص باشه یا نامرتبط باشه . این مورد می تواند در فهرست بندی تاثیر گذار باشد.
  3. استفاده مکرر در سایتهای فارسی زبان
    استفاده عمدا از تگ hreflang برای سایتهای انگلیسی زبان می باشد به عنوان مثال کشورهایی که انگلیسی زبان هستند از این تگ در سایتها خود استفاده می کنند که در ناحیه و کشور هدف رتبه بندی بشوند و از این جهت بتوانند کاربر را در منطقه خاص خود جذب کنند به عبارت دیگر اگر یک سایت استرالیایی اگر از این تگ استفاده نکند ممکنه یک نفر در کشور انگلستان کلمه ای را جستجو کند و صفحه ای را که در کشور استرالیا هست را برای او نمایش دهد.
متا تگ چیست

در پایان می توان گفت استفاده از این تگ در سایتهایی فارسی زبان ممکنه بازدید کننده های خارج از کشور ایران رو هم از دست بدهد. مگر اینکه سایت ما چند زبانه باشد و برای زبان دوم مطابق با اصول سئو بین المللی ایجاد شود. سئو چند زبانه از اجزای مهم وکلید سئو بین المللی محسوب می شود و مهمترین ابزار تحقق این مهم استفاده از تگ hreflang می باشد.

منبع: سئو ایران


تاثیر تگ Hreflang بر سئو سایت

تگ Hreflang (که به صورت rel=”alternate” hreflang=”x” استفاده می شود) به گوگل می گوید که زبان صفحه چیست و در نتیجه، موتورهای جستجو می توانند نتایج را بر اساس زبان و کشور به مخاطبین نشان دهند.

کد نمونه

<link rel=”alternate” href=”http://example.com” hreflang=”en-us” />

Rel=”Rlternate” Hreflang=”X” چیست

بر اساس ادعای گوگل در دسامبر ۲۰۱۱ ، تگ Hreflang به شما این امکان را می دهد که به موتورهای جستجو نشان دهید چه ارتباطی بین صفحات شما با زبان مورد جستجو برقرار است. این مورد در سئوی محلی (Local SEO) شما کارآمد خواهد بود. تگ Hreflang سیگنالی را برای موتورهای جستجو ارسال می کند که به آن ها می گوید کاربران در حال جست و جو به زبان X هستند و موتورهای جست و جو نتایج مرتبط با زبان X را به آن ها نشان خواهند داد.

بهترین فروم ها برای بک لینک

برای مثال، اگر شما یک نسخه اسپانیایی از سایت انگلیسی زبان خود تهیه کرده اید، باید این تگ را به صورت hreflang=”es” در header سایت خود درج کنید. در نتیجه موتورهای جستجو، IP افرادی را که جستجو می کنند در نظر می گیرند و اگر آن IP ها متعلق به اسپانیا باشند نسخه اسپانیایی سایت شما را به جای نسخه انگلیسی در نتایج به نمایش خواهند گذاشت. این کار باعث کاهش Bounce Rate و افزایش نرخ تبدیل شما خواهد شد.

تگ Hreflang همچنین می تواند برای متغیرهای بیشتری در یک زبان مورد استفاده قرار بگیرد. برای اینکار باید از تگ Hreflang به صورت گسترده تری استفاده کرد به عنوان مثال از hreflang=”es-es” برای اسپانیایی زبان های ساکن اسپانیا و از hreflang=”es-mx” برای اسپانیایی زبان های ساکن مکزیک استفاده می شود. این تگ، در صورتی که بخواهید مخاطبین خود را در کشورهای مختلف مورد هدف قرار دهید بسیار کارآمد خواهد بود.

ساب دامین چیست

تگ Hreflang یک سیگنال است نه یک دستورالعمل. این جمله به این معنی است که دیگر فاکتورهای سئو ممکن است باعث نادیده گرفته شدن Hreflang شوند و جایگاه صفحه را در نتایج جستجو تغییر دهند.

در زمان انتشار این مقاله، موتورهای جستجوی گوگل و یاندکس از این تگ استفاده می کنند ولی موتور جستجوی بینگ از متاتگ های زبان استفاده می کند.

جای تگ Hreflang کجاست؟

تگ Hreflang می تواند درHTML markup صفحه، در header و یا در sitemap سایت استفاده شود.

تاثیر تگ Hreflang بر رتبه سایت

این تگ ممکن است به افزایش ترافیک سایت شما کمک نکند ولی هدف اصلی آن، هدایت کاربران به سمت محتوای درست است. همچنین این تگ به موتورهای جستجو کمک می کند که نسخه صحیح یک سایت را بر مبنای موقعیت و زبان کاربران در نتایج جستجو به نمایش بگذارند. استفاده از ccTLD می تواند به شما براساس منطقه جغرافیایی نیز کمک کند.

تفاوت Canonicalization و Hreflang

کنونیکال ابزاری است که با استفاده از آن، URL اصلی مطلب را برای موتورهای جستجو مشخص می کند و از تولید محتواهای تکراری جلوگیری می کند. Hreflang ابزار دیگری است که صفحات (معمولا مشابه) را بر اساس زبان یا منطقه جغرافیایی در نتایج جستجو قرار  می دهد.

به طور خلاصه این تگ تأثیر مستقیمی بر سئوی سایت شما دارد و می تواند رتبه شما را در صفحات نتایج جست و جو افزایش دهد. در عین حال، روش های بی شماری برای افزایش رتبه سایت وجود دارد که بر اساس استراتژی و سیاست های دیجیتال مارکتینگ خود می توانید از همسو ترین روش ها با نیازها و اهداف خود استفاده کنید. اگر در تعیین استراتژی کسب و کار خود دچار مشکل یا سر درگمی هستید، می توانید از مشاوره متخصصین کسب و کار در لابراتوار رسانه بهره مند شوید.

منبع: resanehlab.com