دیجیتال مارکتر چیست؟ در دیجیتال مارکتینگ این شخص می بایست دارای چه مهارتهایی باشد؟ در مقاله آموزشی زیر به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است.

دیجیتال مارکتر چیست؟ بازاریابی دیجیتال در حال حاضر یکی از حرفه های پرکاربرد در جهان است. دنیای آنلاین همه چیز را تغییر داده است و بازاریابی نیز ماهیتی دیجیتال به خود گرفته است. شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر کانال های ارتباطی ابزارهایی هستند که دیجیتال مارکترها از آن بهره می برند.

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق باشید باید مهارت های خاصی را داشته باشید تا بتوانید فعالیت خود را کنترل و آنالیز کنید و کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. ما لیستی از ۲۰ مهارت لازم را برای شما جمع آوری کرده ایم و توضیحات مختصری را در مورد آن ها ارائه کرده ایم. اگر هر کدام از این مهارت ها را ندارید سعی کنید آن ها را تقویت کنید. ۱۰ مهارت اول مربوط به ویژگی های شخصی است و ۱۰ مهارت آخر مربوط به ویژگی های حرفه ای می باشد.

مهارت های نرم یا شخصیتی دیجیتال مارکتر

شما در امر دیجیتال مارکتینگ باید چند ویژگی شخصیتی داشته باشید تا راحت تر مسائل را حل و فصل کنید و همیشه ایده ها  و روش های جالب توجهی را ارائه کنید. این مهارت ها عبارتند از:

  1. کنجکاوی: همیشه سعی کنید از موارد مختلف در حیطه ِ کاری خود سر در بیاورید مطمئنا ضرر نخواهید کرد.
  2. سختی: سرسخت باشید و از مواجه شدن با مشکلات نهراسید.
  3. نسبت به یادگیری مشتاق باشید و خوب گوش کنید و موارد لازم را یاد بگیرید.
  4. خود را با شرایط وفق دهید و اجازه ندهید شرایط بر شما غالب شوند. مشتریان خود را شناسایی کنید و سازوکاری مشتری پسند اتخاذ کنید.
  5. مولتی تسکینگ یا قابلیت انجام چند کار را یاد بگیرید. این برای دیجیتال مارکترها مثل سوخت موشک در هنگام سرعت گرفتن است.
  6. به افکار و ایده های سایر افراد احترام بگذارید و قضایا را از نگاه آن ها نیز بررسی کنید و احتمالا ایده های بکری نیز از این طریق پیدا خواهید کرد.
  7. تعامل داشته باشید. با اینکه کار شما آنلاین است اما شما در نهایت یک بازاریاب هستید و کار اصلی بازاریاب تعامل با مشتریان است.
  8. اصول کاری قوی داشته باشید و البته فرسایشی هم کار نکنید. وقتی برای تفریح و لذت بردن هم داشته باشید تا کار کردن برای شما لذت بخش تر شود.
  9. صداقت جایگاه شما را هم در محیط کار و هم بین مشتریان و مراجعین بالاتر می برد.
  10. شجاعت گفتن «من نمی دانم» را داشته باشید. هنوز بسیاری از چیزها در جهان وجود دارند که شما آن ها را نمی دانید و باید یاد بگیرید. پس همیشه در حال یادگیری باشید.

مهارت های سخت دیجیتال مارکتر

منظور از مهارت های سخت، مهارت های حرفه ای شما دارند و لزوما سخت و طاقت فرسا نیستند. این مهارت ها شما را به یک متخصص در کارتان بدل می کنند.

  1. جستجو کردن را بلد باشید. اینکه شما توانایی لازم برای جستجو در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و یا سایر سایت ها را داشته باشید و بتوانید در زمان کمتری به آن چیزی که می خواهید برسید مسلما در کار خود سریع تر پیشرفت خواهید کرد.
  2. استفاده از اکسل را یاد بگیرید. اکسل یک نرم افزار فوق العاده برای جدول بندی کارها، فعالیت ها، هزینه ها و بودجه و مواردی از این دست است. در ضمن می توانید از طریق اکسل آمارهای خود را هم تحلیل کنید و نمودارهایی را برای خود و مشتریان تان نمایش دهید.
  3. تحقیق و جمع اوری داده ها یک امر مهم در بازاریابی دیجیتال است. داده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دنیای فعلی به داده ها بیش از هر چیز واکنش نشان می دهد. پس داده محور باشید و روش تحقیق و جمع آوری داده ها را یاد بگیرید.
  4. گوگل آنالیتیکس یک ابزار مهم سئو و دیجیتال مارکتینگ است و داده های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اینکه چگونه آمار وبسایت خود را آنالیز کنید و یا نرخ تبدیل و سایر شاخص های عملکرد خود را رصد کنید به شما یک نمای کلی از فعالیت تان می دهد.
  5. باید قابلیت استفاده از حداقل یکی از ابزارهای سئو را داشته باشید. گوگل آنالیتیکس، ابزارهای تحقیق کلیدواژه ها و کنسول گوگل در اولویت قرار دارند.
  6. باید بتوانید میزان تاثیرگذاری و عملکرد خود را آنالیز کنید. این به خودتان بستگی دارد که اثرگذاری فعالیت خود را چگونه بررسی کنید. تعداد مشترکین خبرنامه؟ تعداد مشتریان؟ بازدید سایت؟ نرخ تبدیل؟ انتخاب این به شما بستگی دارد.
  7. ارتباطات آنلاین داشته باشید و بتوانید برای برگزاری جلسات و رویدادها و ایونت ها از ابزارهای مختلف بهره ببرید. در ضمن مهارت های ارتباطی و تعاملی هم از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
  8. توانایی تشخیص عملکرد صحیح و غلط را داشته باشید. اگر جایی می بینید که راه اشتباه را رفته اید برگردید یا به نحوی آن را تغییر دهید که کمتر ضرر کنید.
  9. از ابزارهای کراولر استفاده کنید تا وبسایت خود را رصد کنید و از نظر ایندکس شدن و دیده شدن در موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. همچنین از این طریق می توانید کپی بودن محتوای سایت خود را هم بررسی کنید.
  10. کدزنی و یا درک کدها شاید چندان مهارت ویژه ای برای یک بازاریاب نباشد و بیشتر مختص برنامه نویس هاست اما یک دیجیتال مارکتر که در زمینه ی کدزنی مهارت دارد مسلما ایده های بکر و ناب تری در سر دارد و می داند چگونه و از چه طریقی آن ها را عملی کند.

جمع بندی

برای موفقیت در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ آماده هستید؟ پس مهارت های لازم را فرا بگیرید و اگر در یک یا چند مورد از آن ها ضعف و یا نقص هایی دارید آن ها را برطرف کنید و قدرتمند تر از همیشه به کار خود ادامه دهید. با این مهارت ها مسیر کاری شما روشن تر می شود و راحت تر می توانید مشکلات سر راه را حل کنید و ایده های خود را پیاده سازی کنید.

منبع: سئوکار


دیجیتال مارکتر کیست؟ چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

این روزها کنار نام افراد زیادی می‌بینیم که عباراتی چون دیجیتال مارکتر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ درج شده است. طبیعتا با توجه به اهمیت بازاریابی اینترنتی و فراگیر شدن آن فضای کار برای افراد وجود دارد. اما واقعا دیجیتال مارکتر کیست و چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

دیجیتال مارکتر کیست؟

امروزه‌ همه‌ افراد کم و بیش با کسب و کارهای اینترنتی آشنایی دارند؛ کسب و کارهای اینترنتی امروزی، همانند شرکت‌های تجاری قدیمی نیاز به شخصی دارند تا امور مربوط به بازاریابی شرکت را انجام دهد. واژه‌ دیجیتال مارکتینگ از ۲ کلمه‌ «دیجیتال» و «مارکتینگ» تشکیل شده است که اگر به‌صورت تحت‌الفظی این عبارت را ترجمه کنیم به «بازاریابی دیجیتال» می‌رسیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که «بازاریابی دیجیتال» تفاوت زیادی با «بازاریابی سنتی» دارد، اما هر ۲ شخص هدف یکسانی دارند و برای افزایش فروش یک شرکت یا سازمان تلاش می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ، یک تعریف ساده نیز دارد که می‌تواند کمک زیادی به آشنایی شما با این حرفه داشته باشد.

«دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای برقراری ارتباط با مخاطبان، بازاریابی و فروش محصولات و در نهایت متقاعد کردن آنها برای انجام اقدام مورد نظر است.»

امروزه کسب و کارهای اینترنتی تلاش می‌کنند تا مشتریان بیش‌تری جذب کنند و فروش خود افزایش دهند. به همین خاطر تمام آنها که از نظر شما یک کسب و کار آنلاین موفق هستند، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای در تیم خود دارند. البته کارشناس دیجیتال مارکتینگ نقش رهبر بازاریابی یک شرکت را برعهده دارد؛ هماهنگی و ایجاد ارتباط بین سئوکار، بازاریاب محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، برعهده‌ دیجیتال مارکتر است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است متناسب با وسعت یک شرکت، این نقش‌ها کم و زیاد شود. برای مثال در بعضی از شرکت‌های بزرگ به‌جای کارشناس محتوا، یک تیم محتوا وجود دارد که هرکدام نقش‌های ریزتری را برعهده دارند.

توانایی‌های یک دیجیتال مارکتر موفق چیست؟

یک دیجیتال مارکتر موفق قبل از آ‌ن‌که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد یک بازاریاب حرفه‌ای است که هدف نهایی‌اش بیش‌تر کردن فروش شرکت یا سازمان است. جالب است بدانید موفق‌ترین کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیا سال‌های قبل یک بازاریاب سنتی بوده‌اند. در ادامه به ۳ ویژگی یک دیجیتال مارکتر موفق اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید به یک شخص موفق در این حوزه تبدیل شوید داشتن ویژگی‌های زیر ضروری است.

تسلط بر کانال‌ و ابزارهای بازاریابی

یکی از تفاوت‌های مهم بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی، کانال‌های مورد استفاده‌ی آن‌هاست. در حقیقت کانال‌های مورد استفاده یک بازاریاب سنتی، معمولا زیاد نیست اما امروز کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ از ده‌ها کانال بازاریابی استفاده می‌کنند تا درنهایت بتوانند فروش شرکت را افزایش دهند. داشتن تسلط بر این کانال‌ها کمک می‌کند تا بتوانید در هر شرایطی از بهترین کانال موجود برای افزایش فروش استفاده کنید.

»البته شاید یک کسب و کار بسته به نوع فعالیتش، هرگز نیازی به استفاده از بعضی از این کانال‌های بازاریابی نداشته باشد اما در هر صورت یک دیجیتال مارکتر موفق باید به همه‌ کانال‌های بازاریابی تسلط داشته باشد«.

کانال‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی بسیار زیاد هستند که ممکن است متناسب با نوع کسب و کار از بعضی از آن‌ها بیش‌تر استفاده شود و از بعضی از آن‌ها کمتر.

تسلط بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

نکته‌ی مهمی که در مورد دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای وجود دارد این است که این افراد باید از همه‌ی حوزه‌هایی که تحت نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند اطلاعات مناسبی داشته باشند. پس در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای تبدیل شوید باید از همه‌ حوزه‌های تحت فعالیت‌تان، اطلاعات کافی داشته باشید.

مسلط بودن بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع از ضعف‌های موجود در بدنه‌ بازاریابی شرکت و سازمان مطلع شوید و راهکاری برای رفع آ‌ن‌ها پیدا کنید.

قدرت تحلیل داده‌ها

اگر روی دو مورد بالا تسلط داشته باشید اما قدرت تحلیل خوبی نداشته باشید قطعا نمی‌توانید به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید. یک دیجیتال مارکتر موفق باید قدرت تحلیل بالایی داشته باشد تا بتواند تبلیغات و بازاریابی سازمان را به بهترین شکل هدایت کند. بهتر است این نکته را نیز بدانید که دیجیتال مارکتر‌های موفق و ناموفق تقریبا در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند؛ چراکه همه‌ی افراد با ابزارهای مختلف بازاریابی آشنایی دارند اما قدرت تحلیل نتایج این ابزارها بسیار مهم‌تر از آشنایی با خود ابزارها است.

 شرح شغل و وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در سازمان‌های بزرگی که به‌جای شخص، یک تیم دیجیتال مارکتینگ حضور دارد وظیفه‌ کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بیشتر مواقع انجام هماهنگی بین قسمت‌های مختلف و همچنین طراحی کمپین‌های مختلف است. اما در برخی موارد شرکت‌ها به دلیل نداشتن بودجه‌ کافی سعی می‌کنند یک کارشناس همه فن حریف استخدام کنند تا کلیه‌ وظایف بازاریابی را به او بسپارند. هرچند این کار چندان توصیه شده نیست اما به‌هرحال امروزه شرکت‌های زیادی به‌دنبال استخدام کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ درجه‌ هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتی بعضی از دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای نیز در شروع کارشان، یک کارشناس همه فن حریف بوده‌اند و سپس با گذشت زمان در یک شاخه‌ اصلی شروع به فعالیت کرده‌اند.

البته بسیاری افراد اعتقاد دارند که اگر در ابتدای کار یک کارشناس همه فن حریف باشیم سبب می‌شود تا شخص، به علاقه‌ اصلی خود پی ببرد و مطالعات خود را برای آن حوزه افزایش دهد. مطمئن باشید یک کارشناس ۳۶۰ درجه‌ دیجیتال مارکتینگ به‌خاطر وسعت حوزه‌های مورد فعالیتش نمی‌تواند در همه‌ی حوزه‌های آن متخصصی تمام عیار باشد اما چیزی که واضح است این است که قرار نیست همیشه وضعیت به همین شکل باقی بماند و شما اگر مراحل شغلی را به‌صورت درست و اصولی طی کنید، به‌زودی می‌توانید وارد حوزه‌ تخصصی‌تان شوید. در ادامه‌ مطلب مهم‌ترین مواردی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به آن تسلط داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

  • بازاریابی محتوایی (کانتنت مارکتینگ)
  • سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی عصبی (افزایش فروش و بهبود تجربه‌ کاربری)
  • بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ)
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با گوگل ادز
  • آشنایی با گوگل تگ منیجر
  • طراحی و تحلیل کمپین‌ها

چگونه به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم؟

کاملا مشخص است که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید باید به مواردی که در بالا اشاره شد مسلط شوید. نکته مهم اینجاست که شاید باید مسیر درست را طی کنید، در دنیای واقعی و فضای کار واقعی مشغول کار باشید و تجربه‌اندوزی کنید.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای کار چندان آسانی نیست و نیازمند آموزش‌های فراوان است. شاید یکی از شغل‌هایی که بیش‌ترین به‌روز بودن را نیاز دارد همین شغل است؛ چراکه دنیای تکنولوژی دائما درحال تغییر است و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌بایست دائما اطلاعاتش را به‌روز کند تا بتواند روی تمامی مباحث جدید تسلط داشته باشد. بهتر است هم‌زمان با آموزش دیدن یک کار عملی هم شروع کنید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید و موفق شوید. همچنین این مسیر یک مسیر زمان‌بر است که می‌بایست با صبر و حوصله‌ی زیادی پیگیری شود.

جمع بندی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا همان شخص دیجیتال مارکتر درصورتی حرفه‌ای خواهد بود که در همه‌ زمینه‌های بازاریابی اطلاعات دقیقی داشته باشد تا درصورت نیاز بتواند از این اطلاعات درجای درست استفاده کند. البته ممکن است بعضی ابزارها یا آشنایی با بعضی از انواع بازاریابی در کسب و کاری که شما بعدا به آن مشغول می‌شوید نیاز نباشد، اما شما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای باید به همه‌ حوزه‌های بازاریابی تخصص داشته باشید و در همه‌ آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا درصورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

منبع: یکتانت


دیجیتال مارکتر کیست و چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یکی از تخصص های جدید در دنیای کسب و کارهای اینترنتی است. همه ما می‌دانیم که تبلیغات سنتی دیگر به اندازه گذشته مؤثر نیست. امروزه با پیشرفت روش‌های نوین بازاریابی، بیشتر کسب و کارها به سمت دیجیتال مارکتینگ گرایش پیدا کردند و به همین دلیل به دنبال دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای هستند. اگر شما هم با این سوال که چگونه دیجیتال مارکتر شویم در حال دست و پنجه نرم کردن هستید و می‌خواهید بدانید دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد، به هیچ عنوان مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یا همان متخصص دیجیتال مارکتینگ شخصی است که به خوبی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا است و از آن‌ها در جهت افزایش فروش، ترافیک و محبوبیت یک برند استفاده می‌کند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد، اما قبل از آن اجازه دهید برای درک بهتر اینکه دیجیتال مارکتر کیست، یک مثال را بررسی کنیم. دیجیتال مارکترها شباهت بسیار زیادی به سرمربی‌های تیم فوتبال دارند.

همانطور که یک سرمربی بر اساس دانش خود از تاکتیک‌ها، پتانسیل تیم، شناخت تیم‌های مقابل و سایر موارد استراتژی‌های مختلفی را در زمین فوتبال در پیش می‌گیرد، یک دیجیتال مارکتر موفق هم باید بر اساس شناخت یک کسب و کار، نقاط ضعف و قوت آن و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهترین برنامه‌ها را برای فروش و برندسازی ارائه دهد. دیجیتال مارکتینگ هم مانند فوتبال و یا هر عرصه دیگری دارای محیط بسیار رقابتی است.

در میدان بازاریابی و فروش با یک تصمیم صحیح و یا اشتباه یک کسب و کار ممکن است به اوج برسد و یا نابود شود! این وظیفه دیجیتال مارکتر است که با استفاده از دانش و استراتژی‌هایی که در پیش می‌گیرد از سایر رقبا در فروش پیشی بگیرد و به برندسازی یک کسب و کار کمک کند. بعضی از مهمترین وظایف دیجیتال مارکتر دیجیتال عبارتند از:

  • شناسایی بازار هدف
  • تحلیل رقبا
  • برندسازی
  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • و…

حالا که دیدید دیجیتال مارکتر کیست و مهمترین وظایف آن را شناختید، نوبت به بررسی مهارت‌ها و ابزارهای آن می‌رسد. اما قبل از ادامه این مطلب اگر نمی‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه باید آن را یاد بگیرید، مقاله زیر را مطالعه کنید.میخوام بیشتر بدونم!راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتر باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

یک دیجیتال مارکتر تمام عیار و حرفه‌ای به خوبی می‌داند که برای موفقیت در یک پروژه به چه ابزارهایی نیاز دارد. همچنین به خوبی تشخیص می‌دهد که در کنار آن‌ ابزارها در صورتی که محدودیت مالی وجود نباشد، استفاده از کدام تکنیک‌های بازاریابی به عنوان کاتالیزگر (افزایش دهنده سرعت) کاربردی می‌باشد. بنابراین یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخت داشته باشد و به کمک قدرت تجزیه و تحلیل خود آن‌ها را بکار بگیرد. مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و مهارت‎هایی که دیجیتال مارکترها از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات اینترنتی مثلا تبلیغات کلیکی (PPC)
  • رسانه های اجتماعی (Social Media)
  • استراتژی محتوا و تولید محتوا (Content strategy)
  • گیمیفیکیشن (Gamification)
  • شناخت مخطابان هدف (Costumer Avatar)
  • بهبود تجربه کاربری (UX)
  • کمپین های بازاریابی (Campaign)
  • بهبود هویت برند و برندسازی (Branding)
  • شناخت استراتژی‌های بازاریابی از جمله بازاریابی درونگرا، چریکی و…
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالا به همراه تصمیم‌گیری
  • قابلیت ارزیابی برنامه‌ها و استراتژی‌ها
  • و…

شاید با اولین نگاه به این لیست از خود بپرسید که آیا یک دیجیتال مارکتر باید به همه این مهارت‌ها مسلط باشد؟ هم بله و هم خیر! یک دیجیتال مارکتر باید به خوبی این مهارت‌ها را بشناسد و با اصطلاحات و استراتژی‌های آن‌ها آشنا باشد. اما لزوما نباید در همه‌ مهارت‌های بازاریابی متخصص باشد. بسیاری از دیجیتال مارکترها فقط در یک یا چندتا از این زمینه‌ها تخصص دارند. اینجاست که دیجیتال مارکترها به دو دسته تقسیم می‌شوند. برای اینکه این موضوع را بیشتر درک کنید باید با انواع دیجیتال مارکترها آشنا شوید و بدانید قصد دارید جزو کدام دسته از آن‌ها باشید. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

منبع: کوکاس


دیجیتال مارکتر کیست؟ یک تعریف متفاوت!

بر خلاف بعضی از مطالب که تعریف کاملا آکادمیک از دیجیتال مارکتر دارند. این بار می خوام یک تعریف کاملا متفاوت از دیجیتال مارکتر ارائه بدم. البته همونطور که در صفحه اول وبسایتم هم اشاره کرده ام، این مطلب را از آقای عادل طالبی وام گرفته ام:

دیجیتال مارکتر مثل یک چریک میمونه.

  • چریک انواع سلاح ها رو میشناسه و کار باهاشون رو دقیق بلده، دیجیتال مارکتر هم باید همه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی وبسایت، سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، ابزارهای اندازه گیری و… رو بشناسه و کار کردن باهاشون رو بلد باشه.
  • چریک قبل ازینکه ماموریتش رو شروع کنه، هدف رو شناسایی میکنه، همه جوانب رو بررسی می کنه و نقشه عملیاتش رو میکشه، دیجیتال مارکتر هم باید مشتری یا مخاطب هدفش رو بشناسه، بدون مشتری کجاس و چطور باید بهش دست پیدا کنه و در نهایت استراتژی دیجیتال مارکتینگش را تدوین می کنه.
  • چریک میدونه که برای هر ماموریتی همه سلاح رو نمیشه همراه برد و فقط سلاح هایی که لازمه رو همراه خودش میبره؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه بر اساس استراتژی بازاریابی دیجیتال که نوشته، بهترین و اثرگذارترین ابزارها رو با کمترین هزینه انتخاب می کنه.
  • چریک موقعیت ها رو می سنجه و در صورت لزوم روش رو تغییر میده، اگر به مانعی برخورد کرد، حلش می کنه تا به هدفش برسه؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه تو کارش با آدم ها سر و کار داره و آدم ها هم غیر قابل پیش بینی هستن، پس همیشه آمادگی اینو داره که با A/B تست کردن، بهترین روش رو انتخاب کنه و نهایتا به هدفش برسه.
  • همونطور که چریک میدونه باید سلاح های جدید رو بشناسه و در موقعیت مناسب استفاده کنه، بازاریاب دیجیتال هم میدونه که باید ابزارهای جدید بازاریابی دیجیتال رو بشناسه و همیشه به روز باشه.
  • چریک میدونه که همیشه باید جسم و ذهنش رو آماده نگه داره تا بتونه ماموریت های جدید و بهتری رو انجام بده؛ دیجیتال مارکتر هم میدونه باید همیشه در حال یادگیری و تمرین باشه تا بتونه از پروژه هاش بهترین نتایج رو کسب کنه.

پس در یک کلام، دیجیتال مارکتر همون چریک هست در فضای دیجیتال فقط بجای اینکه هدفش کشتن باشه، هدفش جذب مشتری به کسب و کار هست.