این روزها کنار نام افراد زیادی می‌بینیم که عباراتی چون دیجیتال مارکتر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ درج شده است. طبیعتا با توجه به اهمیت بازاریابی اینترنتی و فراگیر شدن آن فضای کار برای افراد وجود دارد. اما واقعا دیجیتال مارکتر کیست و چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

دیجیتال مارکتر کیست؟

امروزه‌ همه‌ افراد کم و بیش با کسب و کارهای اینترنتی آشنایی دارند؛ کسب و کارهای اینترنتی امروزی، همانند شرکت‌های تجاری قدیمی نیاز به شخصی دارند تا امور مربوط به بازاریابی شرکت را انجام دهد. واژه‌ دیجیتال مارکتینگ از ۲ کلمه‌ «دیجیتال» و «مارکتینگ» تشکیل شده است که اگر به‌صورت تحت‌الفظی این عبارت را ترجمه کنیم به «بازاریابی دیجیتال» می‌رسیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که «بازاریابی دیجیتال» تفاوت زیادی با «بازاریابی سنتی» دارد، اما هر ۲ شخص هدف یکسانی دارند و برای افزایش فروش یک شرکت یا سازمان تلاش می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ، یک تعریف ساده نیز دارد که می‌تواند کمک زیادی به آشنایی شما با این حرفه داشته باشد.

«دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای برقراری ارتباط با مخاطبان، بازاریابی و فروش محصولات و در نهایت متقاعد کردن آنها برای انجام اقدام مورد نظر است.»

امروزه کسب و کارهای اینترنتی تلاش می‌کنند تا مشتریان بیش‌تری جذب کنند و فروش خود افزایش دهند. به همین خاطر تمام آنها که از نظر شما یک کسب و کار آنلاین موفق هستند، یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای در تیم خود دارند. البته کارشناس دیجیتال مارکتینگ نقش رهبر بازاریابی یک شرکت را برعهده دارد؛ هماهنگی و ایجاد ارتباط بین سئوکار، بازاریاب محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، برعهده‌ دیجیتال مارکتر است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است متناسب با وسعت یک شرکت، این نقش‌ها کم و زیاد شود. برای مثال در بعضی از شرکت‌های بزرگ به‌جای کارشناس محتوا، یک تیم محتوا وجود دارد که هرکدام نقش‌های ریزتری را برعهده دارند.

توانایی‌های یک دیجیتال مارکتر موفق چیست؟

دیجیتال مارکتر

یک دیجیتال مارکتر موفق قبل از آ‌ن‌که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد یک بازاریاب حرفه‌ای است که هدف نهایی‌اش بیش‌تر کردن فروش شرکت یا سازمان است. جالب است بدانید موفق‌ترین کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیا سال‌های قبل یک بازاریاب سنتی بوده‌اند. در ادامه به ۳ ویژگی یک دیجیتال مارکتر موفق اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید به یک شخص موفق در این حوزه تبدیل شوید داشتن ویژگی‌های زیر ضروری است.

تسلط بر کانال‌ و ابزارهای بازاریابی

یکی از تفاوت‌های مهم بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی، کانال‌های مورد استفاده‌ی آن‌هاست. در حقیقت کانال‌های مورد استفاده یک بازاریاب سنتی، معمولا زیاد نیست اما امروز کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ از ده‌ها کانال بازاریابی استفاده می‌کنند تا درنهایت بتوانند فروش شرکت را افزایش دهند. داشتن تسلط بر این کانال‌ها کمک می‌کند تا بتوانید در هر شرایطی از بهترین کانال موجود برای افزایش فروش استفاده کنید.

»البته شاید یک کسب و کار بسته به نوع فعالیتش، هرگز نیازی به استفاده از بعضی از این کانال‌های بازاریابی نداشته باشد اما در هر صورت یک دیجیتال مارکتر موفق باید به همه‌ کانال‌های بازاریابی تسلط داشته باشد«.

کانال‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی بسیار زیاد هستند که ممکن است متناسب با نوع کسب و کار از بعضی از آن‌ها بیش‌تر استفاده شود و از بعضی از آن‌ها کمتر.

تسلط بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

نکته‌ی مهمی که در مورد دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای وجود دارد این است که این افراد باید از همه‌ی حوزه‌هایی که تحت نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند اطلاعات مناسبی داشته باشند. پس در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای تبدیل شوید باید از همه‌ حوزه‌های تحت فعالیت‌تان، اطلاعات کافی داشته باشید.

مسلط بودن بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع از ضعف‌های موجود در بدنه‌ بازاریابی شرکت و سازمان مطلع شوید و راهکاری برای رفع آ‌ن‌ها پیدا کنید.

قدرت تحلیل داده‌ها

اگر روی دو مورد بالا تسلط داشته باشید اما قدرت تحلیل خوبی نداشته باشید قطعا نمی‌توانید به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید. یک دیجیتال مارکتر موفق باید قدرت تحلیل بالایی داشته باشد تا بتواند تبلیغات و بازاریابی سازمان را به بهترین شکل هدایت کند. بهتر است این نکته را نیز بدانید که دیجیتال مارکتر‌های موفق و ناموفق تقریبا در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند؛ چراکه همه‌ی افراد با ابزارهای مختلف بازاریابی آشنایی دارند اما قدرت تحلیل نتایج این ابزارها بسیار مهم‌تر از آشنایی با خود ابزارها است.

 شرح شغل و وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در سازمان‌های بزرگی که به‌جای شخص، یک تیم دیجیتال مارکتینگ حضور دارد وظیفه‌ کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بیشتر مواقع انجام هماهنگی بین قسمت‌های مختلف و همچنین طراحی کمپین‌های مختلف است. اما در برخی موارد شرکت‌ها به دلیل نداشتن بودجه‌ کافی سعی می‌کنند یک کارشناس همه فن حریف استخدام کنند تا کلیه‌ وظایف بازاریابی را به او بسپارند. هرچند این کار چندان توصیه شده نیست اما به‌هرحال امروزه شرکت‌های زیادی به‌دنبال استخدام کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ درجه‌ هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتی بعضی از دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای نیز در شروع کارشان، یک کارشناس همه فن حریف بوده‌اند و سپس با گذشت زمان در یک شاخه‌ اصلی شروع به فعالیت کرده‌اند.

البته بسیاری افراد اعتقاد دارند که اگر در ابتدای کار یک کارشناس همه فن حریف باشیم سبب می‌شود تا شخص، به علاقه‌ اصلی خود پی ببرد و مطالعات خود را برای آن حوزه افزایش دهد. مطمئن باشید یک کارشناس ۳۶۰ درجه‌ دیجیتال مارکتینگ به‌خاطر وسعت حوزه‌های مورد فعالیتش نمی‌تواند در همه‌ی حوزه‌های آن متخصصی تمام عیار باشد اما چیزی که واضح است این است که قرار نیست همیشه وضعیت به همین شکل باقی بماند و شما اگر مراحل شغلی را به‌صورت درست و اصولی طی کنید، به‌زودی می‌توانید وارد حوزه‌ تخصصی‌تان شوید. در ادامه‌ مطلب مهم‌ترین مواردی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به آن تسلط داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

  • بازاریابی محتوایی (کانتنت مارکتینگ)
  • سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی عصبی (افزایش فروش و بهبود تجربه‌ کاربری)
  • بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ)
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با گوگل ادز
  • آشنایی با گوگل تگ منیجر
  • طراحی و تحلیل کمپین‌ها

چگونه به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم؟

چگونه دیجیتال مارکتر شویم

کاملا مشخص است که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید باید به مواردی که در بالا اشاره شد مسلط شوید. نکته مهم اینجاست که شاید باید مسیر درست را طی کنید، در دنیای واقعی و فضای کار واقعی مشغول کار باشید و تجربه‌اندوزی کنید.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای کار چندان آسانی نیست و نیازمند آموزش‌های فراوان است. شاید یکی از شغل‌هایی که بیش‌ترین به‌روز بودن را نیاز دارد همین شغل است؛ چراکه دنیای تکنولوژی دائما درحال تغییر است و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌بایست دائما اطلاعاتش را به‌روز کند تا بتواند روی تمامی مباحث جدید تسلط داشته باشد. بهتر است هم‌زمان با آموزش دیدن یک کار عملی هم شروع کنید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید و موفق شوید. همچنین این مسیر یک مسیر زمان‌بر است که می‌بایست با صبر و حوصله‌ی زیادی پیگیری شود.

جمع بندی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا همان شخص دیجیتال مارکتر درصورتی حرفه‌ای خواهد بود که در همه‌ زمینه‌های بازاریابی اطلاعات دقیقی داشته باشد تا درصورت نیاز بتواند از این اطلاعات درجای درست استفاده کند. البته ممکن است بعضی ابزارها یا آشنایی با بعضی از انواع بازاریابی در کسب و کاری که شما بعدا به آن مشغول می‌شوید نیاز نباشد، اما شما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای باید به همه‌ حوزه‌های بازاریابی تخصص داشته باشید و در همه‌ آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا درصورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه کیست ؟!

از آنجایی که کسب و کار های نوپا هزینه تیم تخصصی برای تیم بازاریابی را ندارند. وظیفه دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه شامل : جذب مخاطب هدفمند، برندینگ، افزایش فروش و همچنین رضایتمندی مشتری (بهبود تجربه کاربری ux) میباشد.

خالی از لطف نیست بدونین تجربه کاربری (UX) امروزه در بازاریابی بسیار حائز اهمیت هست. UX فقط در زمینه طراحی نیست (اشتباهی که بعضی از دوستان انجام میدن)، فعالیت هایی که شما انجام میدن تا از انتخاب شما و با بودن با شما احساس رضایت کنه تجربه کاربری هست.

امروزه UX در تمامی مباحث بازاریابی وجود دارد: دسترسی کاربر به اطلاعات سایت، آسان سازی فرایند خرید، فروش و خدمات پس از فروش، سئو، تولید محتوا و . . .

پس آنچه که دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید بداند :

  • اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • سئو و بهینه سازی
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • فرایند تبدیل
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی عصبی (افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری )

بهتره به عنوان دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه