اینستاگرام به انگلیسی Instagram یک پلت فرم قابل انکار غیر قابل انکار برای بازاریابی در سال ۲۰۲۰ است. در واقع، اینستاگرام رسماً به بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دست یافته است – این بدان معنیست که این شبکه اجتماعی اکنون محبوبیت بیشتری نسبت به غول های سوشیال مدیا مثل توییتر یا LinkedIn دارد.

سئو اینستاگرام چیست

تعداد زیادی کاربر در اینستاگرام منتظر دیدن محتوای شما هستند. بنابراین، چطور می توانید به همه آنها دسترسی پیدا کنید تا فرصت های جدیدی برای کسب و کار شما ایجاد شود؟

پاسخ ممکن است شما را متعجب کند – بالا بردن سئو اینستاگرام.

می دانم که به چه فکر می کنید: آیا می توانم واقعاً از همان تکنیک های سئو که برای سئو سایت استفاده می کردم برای بهینه سازی پیج اینستاگرام استفاده استفاده کنم؟

بله خوشبختانه این شدنیست اما ترفند آنجاست که استراتژی افزایش سئو برای اینستاگرام هرگز نباید شبیه به استراتژی سئو صفحات وب باشد، بلکه باید به آن به چشم تجربه نگاه کنید، باید اینستاگرام را موتور جستجوی جدید خود بدانید. این پلتفرم و الگوریتم های جستجوی آن همانند یک مینی گوگل 🙂 عمل می کند.

آموزش سئو پیج اینستاگرام

در اینجا قصد داریم هشت روش کاربردی برای بهینه سازی اینستاگرام را که به شما آموزش دهیم:

۱- بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

اولین گامی که باید در جهت افزایش سئو اینستاگرام در گوگل بردارید سئو پروفایل است. اگر پروفایل شما برای بهبود تجربه کاربری بهینه نشود، افزایش ترافیک حساب اینستاگرام در طولانی مدت فایده ای نخواهد داشت.

در اینجا چند ترفند سئو پروفایل اینستاگرام را برای شما آماده کردیم:
  • پروفایل خود را عمومی (Public) کنید.
  • لوگوی خود را به عنوان آواتار (Avatar) قرار دهید.
  • کلمه کلیدی اصلی خود را در نام کاربری (Username) قرار دهید.
  • نام پروفایلی قابل جستجو (Searchable) ایجاد کنید.
  • حساب کاربردی خود را تجاری (Business Account) کنید.
  • یک لینک قابل ردیابی (مانند Bitly) در پروفایل خود قرار دهید.

۲- قررار کلمه کلیدی در Username

همانطور که در قبل اشاره کردیم، اینستاگرام یک موتور جستجوی مستقل است. این موتور جستجو برای آنکه بتواند بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهد دارای الگوریتم های رتبه بندی است و یکی از فاکتور ها قرار داشتن کلیدواژه در Username است.

شما باید کلید واژه اصلی خود را مشخص کنید. ما برای این کار از مثال یک نانوایی استفاده می کنیم. هنگامی که یک کاربر اینستاگرام به دنبال نان تازه است احتمالاً کلمه کلیدی “نانوایی” را جستجو می کند اگر شما این کلمه کلیدی را در Username خود داشته باشید، به احتمال زیاد در نتایج جستجو نشان داده می شوید.

همانطور که در اینجا می بینید، چهار نتیجه از پنج نتیجه جستجو برای عبارت “نانوایی” کلمه کلیدی را در نام کاربردی و بیوگرافی خود به کار برده اند. شما باید از کلمه کلیدی اصلی در هر دو مکان استفاده کنید تا ارتباط معنایی نزدیک تری با کلمه کلیدی جستجو شده داشته باشید.

۳- استفاده از کلمات کلیدی ثانویه در بیو

اکنون که از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کردید وقت آن است که از کلمات کلیدی ثانویه بیشترین بهره را ببرید. کلمات کلیدی ثانویه عبارت ها و موضوعاتی هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما ربط دارند.

اگر کلمه کلیدی اصلی شما “نانوایی” باشد، کلمات کلیدی ثانویه شما ممکن است مواردی مانند “کیک کوچک” ، “کیک عروسی” ، “کالاهای پخته شده” را شامل شوند.

بیایید نگاهی به یکی از پیج ها بیاندازیم، نتیجه برتر این کلمه کلیدی – کلمات کلیدی ثانویه آنها با رنگ نارنجی برجسته شده است:

همانطور که مشاهده می کنید، نانوایی مگنولیا در ساختن یک بیو حرفه ای کار بسیار خوبی انجام داده این در حالی است که از چند کلمه کلیدی ثانویه که کاربران آنها را مورد جستجوی خود قرار می دهند استفاده شده بنابراین تعجبی ندارد که وقتی واژه ‘نانوایی’ را در اینستاگرام جستجو می کنید، آن را در اولین نتیجه مشاهده کنید.

کلمات کلیدی ثانویه برای جلب افرادی که ممکن است بدنبال کلمه کلیدی اصلی شما نباشند اما همچنان به محصول (موضوع پیج) شما علاقه مند هستند مناسب است.

شخصی که به دنبال پختن دستور العمل های نان است اگر این کلیدواژه را جستجو کند، احتمالاً مگنولیا را پیدا و Follow خواهد کرد زیرا با هدف جستجو کاربر مطابقت دارد.

۴- هشتگ ها در واقع همان کلمات کلیدی هستند

پس از اتمام بهینه سازی پروفایل، وقت به بهینه کردن پست ها رسیده. این روند یک روند مداوم است که توجه زیادی را به خود میطلبد. بیشتر کاربران قرار نیست مستقیماً به دنبال شما بگردند. آنها احتمالاً شما را از طریق هشتگی در یک پست خاص کشف می کنند.

به همین دلیل هر یک از پست های اینستاگرامی شما باید استراتژی هشتگ (Hashtag) خاص خود را داشته باشد. شما باید از این هشتگ ها مانند کلمات کلیدی ثانویه خود استفاده کنید. مثال CorePower Yoga را در زیر ببینید:

آنها نام تجاری خود را در دو هشتگ – #corepowercommunity و #corepoweryoga – قرار داده اند. دو هشتگ دیگر مخصوصاً برای این تصویر است.

Corepower با گنجاندن انواع هشتگ های خاص شانس خود را برای جذب مخاطب بیشتر کرده است – افرادی که اصطلاحات مربوط به یوگا را جستجو می کنند و همچنین افرادی که #downdog را جستجو می کنند حتما این پیج را در نتایج جستجو خواهند دید.

۵- استفاده از کلمات کلیدی ثانویه در کپشن

ما قبلاً اشاره کردیم که اینستاگرام یک موتور جستجوی کوچک است، این بدان معناست که هر بخش از فعالیت شما در اینستاگرام باید بر اساس تمرکز بر روی کلمات کلیدی باشد.

تهیه یک کپشن جذاب برای جلب نظر فالوور های جدید در عین رضایت فالوور های موجود بسیار مهم است.

کپشن مناسب می تواند چیزی بیشتر از جلب توجه کاربر باشد – همچنین می تواند به شما کمک کند تا در نتایج جستجو ظاهر شوید. به همان روشی که bio و هشتگ های خود را با کلمات کلیدی ثانویه بهینه می کنید، باید برای کپشن اینستاگرام خود نیز همین کار را انجام دهید:

مثال بالا نشان می دهد که چگونه عینک های DIFF از کلمات کلیدی در کپشن خود استفاده می کند تا کاربران هدف را به پیج خود جذب کند.

این به ایجاد یک تصویر کامل به افزایش توجه الگوریتم های اینستاگرام نسبت به پست شما کمک می کند و به آن می گوید که باید در جستجوی این کلمات این پست باید رتبه خوبی داشته باشد.

۶- استفاده از تگ ALT

متن alt اینستاگرام ویژگی جدیدی است که به کاربران اجازه می دهد تا برای عکس های خود کپشن بنویسند. این ویژگی برای کمک به کاربران کم بینا و افزایش کیفیت تجربه استفاده از اینستاگرام طراحی شده است، اما در سئو سایت نیز کاربردهایی دارد.

اگر این مرحله را رها کنید، اینستاگرام به طور خودکار یک کپشن برای تصویر شما در نظر میگیرد اما بهتر است این کار توسط خودتان انجام شود تا مطمئن شوید که زیرنویس با آنچه در عکس است مطابقت دارد.

برای دسترسی به گزینه alt ، قبل از اینکه عکس خود را پست کنید بر روی گزینه “Advanced Settings” در پایین کلیک کنید:

پس از انجام این کار، به پایین اسکرول کرده و گزینه “write your alt text” را انتخاب کنید. از این طریق می توانید یک تگ Alt کامل برای تصویر خود بسازید!

هنگامی که alt خود را ساختید، عکس را به صورت عادی به اشتراک بگذارید. مزایای تغییر alt اینستاگرام مانند همان زمانی است که از alt برای عکس های وب سایت استفاده می شود.

انجام این کار می تواند به پست های شما کمک کند تا رتبه بهتری در الگوریتم گوگل و اینستاگرام کسب کنید، با این کار نتایج برای جستجوی صوتی نیز بهینه می شود.

۷- آنالیز و تجزیه و تحلیل

اگر اولین بار است که از تکنیک های سئو برای رشد کسب و کار خود استفاده می کنید، باید با نحوه تأثیرگذاری استراتژی جدید اینستاگرام بر روی نتایج آشنا شوید.

با اینکه که اینستاگرام دارای ویژگی تجزیه و تحلیل آماری در پلتفرم خود است، اما فقط این امکان را به شما می دهد تا داده ها را از در یک بازه زمانی خاص روئیت کنید. با گذشت زمان، داده ها از بین رفته و جایگزین می شوند.

ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مانند Hootsuite ،Sprinklr یا Sprout Social به شما این امکان را می دهد تا چشم اندازی کامل به داده های آماری پیج خود داشته باشید. این ابزارها از عملکرد پست ها و وضعیت کمپین های شما یک تجزیه و تحلیل کامل درست می کنند و آن را در معرض نمایش می گذارند.

همانند هر استراتژی بازاریابی محتوا سئو شده داشتن داده های سخت در پشت برنامه محتوایی نیز امری کلیدی به شمار می رود. دنبال کردن وضعیت اننستاگرام در نتایج جستجو به شما کمک می کند تا درک بهتری نسبت به شناخت الگوریتم های رتبه بندی اینستاگرام داشته باشید.

۸- از روش های سئو کلاه سیاه استفاده نکنید

شاید تصور کنید که گوگل تنها موتور جستجویی است که مدیران وب سایت ها را به دلیل استفاده از روش های سئو کلاه سیاه مجازات می کند اما اینطور نیست اینستاگرام اخیراً شروع به تجزیه و تحلیل حساب هایی کرده است که سیستم را فریب می دهند.

تکنیک های رایج سئو کلاه سیاه اینستاگرام:
  • دزدی محتوا
  • استفاده از ربات
  • خرید فالوور فیک
  • تکرار بیش از حد کلمه کلیدی
  • فالو زیاد در زمان کم
  • شادوبن

تولید محتوا برای کاربر و رعایت نکات پایه سئو که به آنها اشاره کردیم.
Hootsuite ، Sprinklr Sprout Social
لایک شدن در اینستاگرام شبیه به گرفتن بک لینک است.
نام صفحه و ایدی صفحه به ترتیب همانند نام سایت و دامنه سایت است.
Bio بیو اینستاگرام را به عنوان های پست‌های شبیه به سایت بدانید.
حتما بر روی دکمه جستجو اینستاگرام کلیک کرده اید، به آن صفحه Explore می گویند.
تعامل (Interaction) کاربران نشان دهنده زنده بودن کسب و کار است، این تعاملات باید در هر کسب و کاری با هر اندازه‌ای رصد شود.