فاکتور های سئو به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود: سئو خارجی، سئو داخلی و سئو تکنیکال.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی به طور کلی شامل دریافت سیگنال از دیگر سایت ها به سایت خود می شود که مهم ترین آن نیز ساخت بک لینک یا لینک بیلدینگ است.

انجام کارهای مرتبط با بهینه سازی سایت سئو خارجی اگر اصولی و در چهارچوب دانش و تجربه انجام شوند در نهایت منجر به حصول نتیجه ای مطلبوب می گردد اما انجام بالعکس آن باعث باعث کاهش رتبه و در مواردی حذف از نتایج جستجو گوگل خواهد شد.

انکر تکست چیست؟ تعریف Anchor Text یا متن لینک شده (توزیع مناسب متن لینک شده)

چک لیست فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت خارجی

در بخش زیر مهم ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل خارجی سایت به ترتیب اهمیت لیست می شوند:

  • بک لینک
  • سیگنال از شبکه های اجتماعی
  • اشاره به برند

بک لینک

بک لینک

ساده بگوییم: لینک ها مهم ترین فاکتور از بین بیش از ۲۰۰ فاکتور موجود رتبه بندی هستند.

چرا لینک ها برای موتور جستجو حائز اهمیت اند؟

با یک نگاه کلی می توان فهمید که وجود لینک ها باعث پدیدار شدن موتور های جستجو شد.

خزنده موتور جستجو از طریق دنبال کردن لینک ها در وب وب صفحات را پیدا کرده، آن ها را ایندکس و بر اساس فاکتورهای خود رتبه بندی می کنند. اینترنت یک تار عنکبوت است که هر تار لینک، عنکبوت خزنده و شبکه ی تارها وب هستند.

سئو تکنیکال چیست؟ Technical SEO - آموزش سئو تکنیکال + چک لیست فاکتورها

انواع لینک

لینک ها در دسته بندی زیر قرار میگیرند:

لینک طبیعی

بک لینک هایی که شما در ساخت آن هیچ نقش مستقیمی ندارید. این دسته از لینک ها معمولا به دلیل موجود تولید محتوا با کیفیت در سایت، منبع یا برند بودن در حوزه ای خاص به سایت داده می شوند.

لینک دستی

لینک های دستی توسط شخصی برای بهبود سئو ساخته می شوند که معمولا در قالب روش های زیر قرار میگیرند:

  • ارسال ایمیل به سایت های همکار و درخواست بک لینک از آن ها
  • لینک از امضا یا متن انجمن های اینترنتی
  • لینک در نظرات دیگر سایت ها
  • لینک از دایرکتوری های مرتبط با سایت هدف
  • اشتراک گذاری مطالب در سایت های خبری
  • شبکه وبلاگ خصوصی
  • اشتراک گذاری ویدئو

کیفیت بک لینک

زیاد بودن تعداد لینک ها واقعا از اهمیت بالایی برخوردار نیست چرا که گوگل برای ارزش گذاری کیفیت لینک فاکتورهایی در نظر دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

آموزش شروع پروسه سئو و بهینه سازی

محبوبیت سایت لینک دهنده

محبوبیت سایت بستگی به محتوا، ترافیک، لینک ها دریافتی، عمر دامنه، تاثیر بر وب و صنعت خاص خود و … دارد.

ارتباط میان صفحه لینک دهنده و لینک شونده

اگر محتوای صفحه ای به سایت شما مربوط نیست بهتر است که فکر دریافت بک لینک از آن وب سایت را فراموش کنید.

انکر تکست (Anchor Text)

متن لنگر یا آنکر تکست کلمه لینک شونده است که از اهمیت بالایی برای درک بهتر محتوای لینک توسط موتور جستجو برخوردار است.

تعداد کل بک لینک های دامنه

هر چه تعداد بک لینک های معتبر بیشتر باشد وضعیت سئو سایت هم به مرور زمان بهتر می شود.

بک لینک، برند منشن، سیگنال از شبکه های اجتماعی
اتوریتی سایت لینک دهنده، ارتباط موضوعی با محتوا، Link Juice لینک جویس یا عصاره لینک.
بک لینک هایی که به صورت طبیعی ساخته می شوند طبق قوانین موتور جستجو هستند.
فعالیت در انجمن ها، ارسال نظر، بازنشر محتوا