دنیای سئو یک زمین جنگ تمام عیار است شما در این جنگ مانند جنگ واقعی دوست و دشمن دارید! ما اینجا نیستیم تا به شما درباره ی دوستانتان بگوییم چرا که خودتان به خوبی آنها را می شناسید ما اینجاییم تا بگوییم چطور با دشمنناتان بجنگید تا پیروز شوید.

سئو منفی چیست؟

ساده ترین تعریفی که می توان از سئو منفی داشت این است: تلاش رقبا برای آسیب رساندن به سئو وب سایت البته این همه ی ماجرا نیست 🙂

همه ما می دانیم که از زمان به روزرسانی الگوریتم پنگوئن به نسخه ۴ گوگل مجازات های سنگینی (پنالتی گوگل) برای وب سایت هایی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند در نظر می گیرد بنابراین کسانی هستند که با مهندسی معکوس این روش ها و پیاده سازی آنها بر روی وب سایت های رقیب در صدد آسیب رساندن به رقبا حوزه فعالیت خود می باشند.

اگر رقیب شما شروع به استفاده از تکنیک های سئو کرد که خلاف قوانین سئو است تا وب سایت شما را دچار پنالتی کند چه می کنید؟ بله این چیزی است که معمولاً به عنوان سئو منفی شناخته می شود و این یک تعریف کامل از سئو منفی به انگلیسی Negative SEO است.

مقابله با تکنیک های سئو منفی می تواند بسیار مشکل باشد زیرا برخی از آنها از کنترل شما خارج اند مانند ساخت بک لینک اسپم. نکته دیگر این است که تشخیص آنها نیز کمی سخت است.

برخلاف برخی از اقدامات هکری که هدف آنها تخریب و یا به سادگی از بین بردن یک وب سایت است یک حمله سئو منفی بر ظاهر وب سایت تأثیر نمی گذارد درعوض اثرات فقط هنگامی آشکار می شوند که وب سایت شما در رتبه بندی جستجو و ترافیک ورودی غرق شود.

چرا کسی حمله منفی به سئو یک سایت می کند؟

مشابه هکرها افرادی که حملات سئو منفی انجام می دهند ممکن است به دلایل مختلف این کار را انجام دهند. این می تواند عمدی باشد مانند خرابکاری در وب سایت رقیب، اخاذی، یا صرفاً برای سرگرمی. تعجب نکنید اما بسیاری از شرکت های سئو هستند که خدمات منفی سئو را آنلاین ارائه می دهند!

البته به این نکته اشاره کنیم که سئو منفی ممکن است ناخواسته و توسط شرکت سئو و یا حتی سئوکار رخ دهد! چرا که بسیاری فکر می کنند هنوز تکنیک های کلاه سیاه جواب می دهد.

انواع حمله های مخرب در سئو

درست مثل انواع سئو سئو منفی در سه بخش اقدامات سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی خلاصه می شود:

سئو منفی خارج از صفحه (Off-page Netagive SEO)

همانطور که از نام آن پیداست سئو منفی خارجی بدون ایجاد تغییر در داخل وب سایت اتفاق می افتد. بیشتر آن حول محور استفاده از تکنیک های کلاه سیاه یا روشهای لینک بیلدینگ منفی است.

مزرعه لینک: مجموعه ای از صفحات وب که فقط با هدف دادن لینک مخرب به صفحه دیگر ایجاد شده اند در مزرعه لینک توضیحات مفصلی در این خصوص داده ایم.

به طور معمول لینک ورودی به وب سایت چیز خوبی است که به بهبود سئو کمک می کند اما اگر لینک های زیادی از همان وب سایت به طور ناخواسته و غیر مرتبط به شما داده شود گوگل فکر می کند که سعی دارید تقلبی انجام دهید بنابراین وب سایت شما را جریمه می کند.

در یک حمله سئو منفی اشخاص مخرب مزرعه های لینک ایجاد کرده و تعداد زیادی لینک اسپم به وب سایت مورد هدف خود می دهند که اینکار در نهایت باعث افزایش اسپم اسکور می شود.

سئو منفی داخلی صفحه (On-page Netagive SEO)

این شکل از حمله کمی متفاوت است و به طور کلی بر روی هک وب سایت و تغییر اوضاع محتوا متمرکز است. یک هکر می تواند به راحتی استاندارهای کد نویسی وب سایت را مختل کرده و وب سایت را دچار ویروس کند.

تغییر فایل Robots.txt: کافیست یک هکر یک خط کد به فایل Robots.txt سایت شما اضافه کند تا تمامی صفحات ایندکس شده در گوگل از نتایج جستجو حذف شوند مثل این کد:

Disallow: /

نحوه مقابله با سئو منفی

اولین قدم محافظت از وب سایت شناسایی علائم حمله مانند افت ناگهانی رتبه کلمات است. اگر دائماً از طریق گوگل آنالیتیکس بر ترافیک خود نظارت داشته باشید این امر به راحتی قابل تشخیص است.

همچنین می توانید هشدار ایمیل Google Search Console را فعال کنید تا اگر وب سایت شما دچار مجازات دستی (Manual Action) شود گوگل از طریق ایمیل به شما اطلاع دهد.

Disavow

پاسخ گوگل به سئو منفی ابزار Disavow است. آموزش کامل استفاده از آن را می توانید در صفحه لینک شده مشاهده کنید، شما با استفاده از این ابزار می توانید به گوگل بفهمانید که کدام لینک های وب سایت را باید Ignore کند یعنی در رتبه بندی نتایج جستجو از آنها استفاده ای نکند.