انواع سئو چند گونه است؟ سئو منفی یا کلاه سیاه باعث جریمه وب سایت توسط موتورهای جستجو شده که از میزان ترافیک کاسته خواهد شد. انواع آن در این مقاله آموزشی معرفی شده است.

گوگل در چند سال اخیر در تلاش بوده است تا بتواند سایت‌هایی که قوانین آن را رعایت نمی کنند و به‌ اصطلاح از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند را از لیست نمایش جستجو حذف کرده و جریمه نماید. گوگل لیست تکنیک‌های سئو کلاه را عنوان کرده است، اما اصطلاحی دیگر که چندساله بین متخصصان سئو مطرح‌ شده است، سئو منفی می باشد. سئو منفی شامل تکنیک‌هایی است که روی رتبه سایت شما اثر منفی می‌گذارد و حتی ممکن است متوجه نشوید که تکنیک‌هایی را که استفاده می نمایید، جز لیست سئو منفی قرارگرفته است. در حالت کلی، سئو منفی زیرمجموعه‌ای از سئو کلاه سیاه است وهمان جریمه را نیز به دنبال دارد. در ادامه قصد داریم تا در خصوص این سئو و عواملی که باعث آن می‌شود را بیان کنیم.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که به‌ نوعی شبیه تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است و روی رتبه سایت شما اثر منفی می‌گذارد و باعث کاهش آن می‌شود.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را هم نیز ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید.

انواع موارد سئو منفی و راه‌های مقابله با آن چیست؟

۱. مزرعه لینک و لینک‌های اسپم شده

یکی از روش‌های دریافت بک لینک نیز استفاده از مزرعه لینک است. اگر به‌ درستی از قانون این مزرعه استفاده کنید، می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شما شود ولی متأسفانه این اتفاق خیلی کم می‌افتد. در مزرعه لینک، انواع لینک‌های مختلف مانند لینک‌های اسپم شده و غیره وجود دارد و سایت شما ناخودآگاه از این سایت‌ها بک لینک دریافت می‌کند.

درواقع اسپمرها که چنین لینک‌هایی را ایجاد می‌کنند، با ثبت سایت شما و انکر تکست سعی می‌کنند که به سایت شما لینک بدهند. برای اینکه سایت‌های آن‌ها از محتویات ضعیفی یا کپی شده برخوردار است، سایت شما نیز جریمه خواهد شد.

اما چگونه از این مسئله در امان باشیم؟ این نکته را بهتر است بدانید که در امان بودن کامل از سئو منفی به‌هیچ‌ وجه در دست و قدرت شما نیست و همیشه لینک‌هایی وجود دارند که بخواهند به سایت شما لینک بدهند. اولین مسئله‌این است که سعی کنید اگر قصد ایجاد مزرعه لینک دارید، حتماً با سایت‌های مشابه خود و دارای رتبه بالا این کار را انجام دهید و بعد اینکه همیشه از طریق گوگل وبمستر، ورودی‌ها را بررسی کنید و هرکدام به نظر شما مشکوک آمد را سریعاً خودتان اسپم یا حذف کنید.

۲. نفوذ هکرها

هکرها افرادی هستند که کارشان نفوذ غیرمجاز به سایت‌های دیگران به‌منظور دزدیدن یا تخریب اطلاعات آن‌ها می‌باشند و برای بازگرداندن آن‌ها از مالک سایت باج می‌گیرند. ازاین‌رو، امنیت مهم‌ترین عامل در هر وب‌سایت است.

هکرها زمانی که بتوانند یک باگ در سایت شما پیدا کنند، به هیچی رحم نکرده و سریعاً همه‌چیز را به می‌ریزند که این خود نمونه‌ای از سئو منفی است، مسئله‌ای که اصلاً دست شما نیست ولی باید با استفاده از تکنیک‌هایی جلوی ورود آن‌ها را گرفته و سریعاً بعد از هر حمله، اقدام به بازسازی سایت خود کنید.

هکرها ممکن است که تاکتیک‌های زیر را به جهت سئو منفی در سایت شما به کار بگیرند:

  • قرار دادن محتواهای ضعیف یا کدهای مخرب در بخش‌هایی از سایت شما
  • قرار دادن محتواهای از سایت‌های دیگران به‌صورت کاملاً کپی شده که باعث جریمه سایتتان می‌شود.
  • قرار دادن لینک‌های مخرب و اسپم شده
  • حذف کردن لینک‌ها و عکس‌های سایت
  • مخفی کردن کدهای HTML5 که ازنظر سئو یک جرم تلقی می‌شود.

اما باید چه‌کار کرد که جلوی نفوذ هکرها گرفت؟

  • اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، بهتر است که پلاگین Google Authenticator که پسورد دومرحله‌ای تولید می‌کند را نیز به کار بگیرید. هر موقع که شما قصد وارد شدن را داشته باشید، گوگل کد خاص و یک‌بارمصرفی را به گوشی شما ارسال می‌کند.
  • پسوردهای قوی و ترکیبی از اعداد و حروف را به کار ببرید و هرچند وقت یک‌بار آن را تغییر دهید.
  • از تمامی فایل های سایت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید و آن را آخر هرروز به‌روزرسانی کنید.
  • اگر کاربران سایت شما این اجازه رادارند که فایل‌هایی را درسایت آپلود کنند، حتماً با هماهنگی شرکت هاستینگ خود، آنتی‌ویروس قوی را نصب نمایید.

در آخر توصیه می‌شود که حتماً یک مشاوره امنیت داشته باشید. هکرها ساعت کاری ندارند و هرلحظه ممکن است که به هر سایتی نیز حمله کنند.

۳. محتوای کپی شده در سایت‌های دیگران

یکی از موارد سئو منفی نیز کپی کردن مطالب سایت شما در دیگر سایت‌ها است. شما ممکن است که برای اینکه بخواهید بک لینکی از دیگر سایت‌ها دریافت کنید، مطالب سایت خود را عیناً کپی کرده و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی را که پربازدید هستند، قرار دهید. یا حتی ممکن است بخواهید مطلبی در سایت خود قرار دهید، ولی عین جملات (یا خیلی شبیه آن) در دیگر سایت‌ها نیز وجود داشته باشد. در هر دو مورد، گوگل محتوای سایت شمارا کپی شده تلقی کرده و جریمه می‌کند.

برای این منظور، توصیه می‌شود که اول‌ازهمه اگر مطلبی در سایت خود قرار دهید، اجازه بدهید که کامل ایندکس شود سپس آن را در دیگر سایت‌ها یا شبکه‌ها نشر دهید. همچنین اگر قصد نوشتن مطلبی رادارید، موضوع و جملات خود را بررسی کنید تا مانند دیگران نباشد.

۴. فعالیت مخرب در شبکه‌های اجتماعی

بعضی از اسپمرها و افراد، اقدام به ساختن شبکه‌های اجتماعی جعلی به نام سایت یا برند شما می‌کنند و هر نوع فعالیتی را که بخواهند انجام می‌دهند. این کار علاوه بر اینکه باعث تخریب هویت شما می‌شود، ممکن است حتی در رتبه سایت شما هم اثر منفی داشته باشد. بعضی از این اسپمرها با قرار دادن لینک در شبکه‌ها و هدایت آن‌ها به سایت شما، به‌ظاهر باعث افزایش ورودی می‌شوند اما ازآنجاکه شبکه‌های فیک قبلاً توسط خود ادمین ها ریپورت شده است، گوگل ورودی از آن‌ها را نیز جریمه خواهد کرد.

توصیه می‌شود که اول‌ ازهمه اکانت رسمی خود را ایجاد کرده و به همه کاربران خود اطلاع دهید که هرگونه اکانتی غیرازاین، فیک بوده و سریعاً به شما گزارش دهند.

۵. سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عواملی که اگر پایین باشد، سریعاً باعث کاهش مخاطبان می‌شود. سعی کنید که حتماً سرعت سایت خود را بالا ببرید، برای اینکه تکنیک‌های افزایش سرعت سایت را بدانید، توصیه می‌شود که مقاله‌ای را که قبلاً در سایت سئوکار قرار داده‌ایم را مطالعه نمایید.کاهش سرعت سایت یک نوع سئو منفی است.

بعضی از اسپمرها، تلاش می‌کنند با هدایت و ارسال کدهای مخرب به سایت شما، سرعت سایتتان را کاهش دهند. حتماً سرعت را با استفاده از ابزارهای مخصوص بررسی کرده و در صورت مشاهده کاهش، اقدام به رفع آن کنید.

منبع: سئوکار


سئو منفی چیست؟! چگونه می‌توان متوجه آسیب سئو منفی شد

در این مقاله ، ما قصد داریم تا بر روی فرآیند تشخیص اینکه آیا شما متاثر از تکنیک های سئو منفی بوده اید یا خیر، تمرکز کنیم، با ویرلن همراه باشید؛

زمانی که طبق مسیر زیر قدم بر می دارید تا تشخیص دهید چه اتفاقی افتاده است، باید صادقانه از خود بپرسید که آیا این کاهش رتبه به علت اقدامات خود شما بوده است یا واقعاً شخصی علیه شما عمل می کند.

سئو منفی چیست؟

در برخی موارد رقبای ناجوانمرد، برای ضربه زدن به رتبه سایت شما در جستجوی گوگل از روش های مختلف استفاده میکنند! به این روش ها سئو منفی گفته میشود و آشنایی شما با این موضوع بسیار مهم است، زیرا میتواند به شما کمک کند که جلوی آن را بگیرید و سئو منفی باعث افت رتبه شما نشود.

اما این تمایزی مهم است؛ افت اولیه شما فرضاٌ می تواند توسط شخصی خارجی باشد، در حالی که ممکن است به طور تصادفی ایندکس نشدن مطالب شما باشد، یا رد کردن مسیرهای ضروری در robots.txt یا داشتن یک plug-in خراب در وردپرس که به طور ناگهانی تمام مطالب شما را با پارامترهای کوئری و کانونیزاسیون نامناسب تکثیر کرده باشد.

برای بررسی سئو منفی به چه ابزار هایی نیاز دارید؟

  • یک مرورگر با دسترسی به Google و Bing برای پیدا کردن محتوا.
  • دسترسی به وبلاگ های خام تان برای بررسی محتوا و سیگنال های هر کاربر.
  • Google Analytics برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربران
  • Google Console برای بررسی محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربران.
  • Bing Webmaster Tools برای بررسی محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربران.
  • یک ابزار تجزیه و تحلیل لینک برای مشاهده داده ی لینک های داخلی و بک لینک های دریافتی.
  • یک ابزار خزنده و فنی برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربران.
  • یک ابزار سئو برای بررسی سرقت محتوا .

بیایید از طریق ابزارها و سناریوهای مختلف پیش برویم تا مشخص کنیم که آیا شما توسط سئو منفی آسیب دیده اید یا فقط متاثر از یک اشتباه بوده است.

Google و Bing با سایت من چگونه رفتار می کنند؟

یکی از ساده ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید ،Google و Bing با سایت شما چگونه رفتار می کنند.

من دوست دارم از هر دو موتور جستجو در هر بررسی ام استفاده کنم زیرا آنها واکنش های متفاوتی دارند، که به من کمک می کند به سرعت یک مشکل را تشخیص دهم. ما به دنبال چه چیزی هستیم ؟

در گوگل آدرس سایت خود را به این صورت وارد کنید؛ site:yourdomain.com  هر دو موتور لیستی از صفحات را از دامنه شما ، در یک ترتیب جدی و سختگیرانه بر اساس اهمیت دسته بندی می کنند.

آیا صفحات شما گم شده اند؟ درحالی که شما انتظار داشتید با توجه به ارزششان آنها را در جستجو ببینید؟

به کد منبع و وضعیت robots.txt صفحاتی که می خواهید بررسی کنید ، نگاهی بیاندازید.

صفحات افت رتبه داشته اند؟ اگر صفحه اصلی (index) در قسمت بالای سایت نمایان نشود، احتمالا یک مشکلی وجود دارد. اخیراً ما با انجام این بررسی ساده، متوجه شدیم که آدرس URL مورد نظرمان ، صفحه مورد نظرمان را به صفحه ای که ۳۰۱ آن را به عقب هدایت می کرد، هدایت می کرد. گوگل رنک این صفحه از سایت را کاهش داده بود .

site: query، اما Bing این کار را انجام نداد. این مشکل تنها با آن چک ساده و نگاهی به صفحه مشکوک حل شده بود.

آیا صفحاتی وجود دارند که شما تشخیص شان نمی دهید؟ آیا این صفحات شبیه به یک مشکل به وجود آمده در سیستم مدیریت محتوای (CMS) شما به نظر می رسند، که باعث ایندکس شدن نامناسب می شوند، یا این صفحات بدون موضوع و اسپم هستند؟ اولی احتمالا یک اشتباه از طرف شما بوده است؛ اما دومی احتمالا یک حمله است.

تعدادی پرس و جوی برند انجام دهید. برای site:yourdomain.com دامنه و سایر عبارات محبوب یا عادی مرتبط با نام تجاری تان جستجو  کنید. آیا به طور ناگهانی بر اساس آنها رنک نمی شوید ؟ اگر نه، آیا قبلاً هم با هر گونه نتایج مشکوکی روبرو شده بودید؟

وبلاگ های خام

داشتن دسترسی به وبلاگ های خام تان امری حیاتی است، اما متأسفانه، با اتخاذ گسترده تر مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR)، به طور قابل توجهی این کار مشکل تر خواهد شد.

مهم است که شما بتوانید به پروتکل های اینترنتی (IP) ثبت شده در هر یک از صفحات بازدید شده در سایت تان دسترسی داشته باشید، مخصوصاً صفحاتی که ممکن است کد ردیابی Google Analytics شان را نداشته باشید.

با تجزیه گزارشهای تان، می توانید:

IP ها را پیدا کنید.  این مشخص می کند که آیا همان گروه IP ها به دنبال تضعیف پیکربندی سایت شما بوده اند یا خیر.

زداینده ها (scrapers) را شناسایی کنید.  ببینید که آیا اسکرپرها محتوا را به طور کلی از بین می برند یا خیر؟

مسائل نیازمند واکنش را شناسایی کنید(response issues). اگر شما با تعداد زیادی از مسائل مربوط به واکنش سرور رو برو هستید که انتظار نداشتید آنها را مشاهده کنید، اکنون آنها را خواهید دید.

بسیاری از مسائل را می توان حل کرد در صورتی که شما دسترسی و تمایل به تجزیه سیاهه های مربوط به الگوهایتان داشته باشید. وقت گیر است اما ارزش انجام دادن را دارد.

آنالیز سئو منفی با تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

این می تواند موضوع بررسی جداگانه ی خود را داشته باشد ، زیرا مناطق زیادی برای تمرکز در هر بسته تحلیلی وجود دارد. با این حال، اجازه دهید بر تعدادی از جزئیات آشکار تمرکز کنیم:

نرخ پرش Bounce rate: آیا این روند سعودی بوده یا نزولی ؟ چه ارتباطی با گزارشهای خامی که شما مشاهده می کنید، دارد؟ آیا گوگل برخی از ترافیک های پرشی Bounce rate (منظور کسانی هستند که از سایت بازدید کوتاهی کرده و به سرعت سایت را می بندند) را فیلتر می کند؟ آیا نرخ پرش یا نرخ فرار در هنگام تقسیم بندی بر اساس کانال (منبع)،مرورگر یا موقعیت جغرافیایی ، نشانگر افت و دور شدن سایت است ؟

مدت زمان بازدید. همانند نرخ پرش، برای اهداف سیگنال کاربر، آیا بازدیدها کوتاه تر می شوند؟ به خصوص زمانی که بازدید کلی در حال رشد است.

تمام کانال های ترافیک و همه ی مراجع ترافیکی. آیا منابع در حال حاضر به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر ترافیک ارسال می کنند؟ در مقایسه با دوره هایی که رتبه بندی شما بهتر بود؟ آیا منابع ترافیکی غیر معمولی وجود دارند که به نظر می رسد جعلی باشند؟ زمانی که مشکوک به سئو منفی هستید، هر دوی این مسائل را باید بررسی کنید.

کنسول جستجو و صفحات ورودی. همانند بررسی جستجوی  Analytics ، در کنسول جستجوی گوگل ، آیا شاهد عدم انطباق بین صفحاتی که ترافیک دریافت می کنند هستید؟، یا آیا تغییراتی بزرگ در نرخ پرش و مدت بازدید در صفحات مورد نظرتان مشاهده می کنید ؟

سرعت سایت. در صورتی که همه چیز یکسان و اوکی باشد، یک سایت سریعتر سایتی بهتر در نظر گرفته می شود. آیا زمان بارگزاری افزایش یافته است؟ آیا سرعت به طور خاص در Chrome افزایش می یابد؟ آیا سرعت برای صفحاتی خاص بیشتر است؟ آیا صفحاتی هستند که آنها را نشناسید ؟

کنسول جستجوی گوگل

در Google search Console (GSC) دقیقاً باید به دنبال چه باشید تا به شما کمک کند که متوجه شوید که آیا شما قربانی سئو منفی شده اید یا خیر؟

پیام ها. اگر یک تغییر بزرگ وجود داشته باشد که گوگل می خواهد به شما اطلاع دهد، مانند اقدامات دستی که می تواند به دلیل وجود لینک های داخلی یا خارجی، مشکلات خزنده ها(crawl) یا مسائل دسترسی باشند،در آن صورت پیام ها در GSC  یا وبمستر تولز تان اولین جایی هستند که باید چک کنید. اگر گوگل فکر کند که شما را هک کرده اند، به شما اطلاع خواهد داد.

تجزیه و تحلیل جستجو . با نگاهی به کوئری هایتان ، گاهی اوقات می توانید یک مسئله را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر حجم کوئری هایتان در ارتباط با عبارات مهم و برند شما افزایش پیدا کرده است، آیا شما شاهد افزایش در کلیک های صفحات خود بوده اید؟ اگر نه، این می تواند یک تلاش برای ضربه زدن به سیگنال کاربران باشد. آیا صفحات کم اهمیت تان در جستجوها بیشتر مورد توجه هستند و در ردیف اول نمایان می شوند؟ این ممکن است به مشکلی در تولید محتوا ی شما یا ساختار محتوایتان اشاره داشته باشد.

لینک‌های ورودی به سایت شما. چیزی که به وضوح باید به دنبالش باشید، ورود لینک های کم کیفیت و اسپم می باشد. اما آیا آنها لینک های نامناسبی هستند؟ اگر من برخی از بدترین لینک ها را گلچین کنم و ببینم که آنها AhrefsBot را مسدود می کنند، این مسئله به من می گوید که آنها احتمالا لینک های اسپمی هستند که باید از بین بروند.

لینک‌های داخلی. شما چه صفحاتی را بدون اینکه که متوجه شوید لینک داده اید؟ این می تواند یک مسئله ناوبری باشد، یا این می تواند موقعی اتفاق بیافتد که شما به صفحه اسپمی لینک می دادید که به CMS شما تزریق شده است.

اقدامات دستی. باید در پیام ها نیز وجود داشته باشد، اما اگر به اقدام دستی نیاز داشته باشید، باید بلافاصله به آن پاسخ دهید. مهم نیست که دلایلشان چه باشد حتی اگر یک حمله قانونی به سایت شما شده باشد، باید آنرا بلافاصله حل کنید.

خطاهای کاوش(Crawl). با رعایت ثبات در تنظیمات خود، افت رتبه بندی ای که به علت اهداف مخرب اتفاق افتاده است را از بین ببرید. اگر سرور شما بیش از حد پاسخ ۵۰۰ را ارسال می کند، گوگل آن را کمتر کاوش خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی می افتد، احتمال دارد که کاربران با مشکالت بیشتری در صفحات وب تان مواجه شوند و در نتیجه در رتبه بندی ها لغزش خواهند داشت. اگر شما این را کنار داده های خام روزانه قرار دهید، ممکن است متوجه شوید که آیا بی ثباتی سرور به خاطر یک حمله است یا خیر.

ابزار وب مستر Bing

چگونه می توانید تعیین کنید که وضعیت تان در رتبه بندی بینگ چطور است؟ به ابزارهای وب مستر خود مراجعه کنید و موارد زیر را بررسی کنید:

فعالیت سایت. همانند داده های تجزیه و تحلیل جستجوی برگرفته از گوگل، ابزار وب مستر بینگ اجازه می دهد تا شما به سرعت ارزیابی کنید که سایت تان به طور کلی در جستجوها بیشتر یا کمتر نمایش داده می شود، ببینید که آیا حجم کلیک ها تغییر کرده اند یا خیر؟، یا اینکه آیا تغییراتی در کاوش(crawl) و ارورهای آن رخ داده است ؟و البته ، آیا صفحات ایندکس می شوند؟. شما می توانید در هر بخش به صورت جداگانه نگاهی عمیق تر بیاندازید.

لینک های ورودی. دقیقاً مثل Google Search Console، می توانید ببینید که این لینک ها به چه شکل هستند. آیا همه آنها غیر منتظره هستند؟ آیا می توان آنها را در ابزارهای تحلیل لینک مختلف یافت؟

آنالیز سئو منفی با ابزار تجزیه و تحلیل لینک

با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل لینک مورد علاقه خود، به نکات زیر نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا متاثر از سئو منفی بوده اید یا خیر:

کلمات کلیدی ارگانیک. آیا شما روندی کلی را در رتبه بندی ها می بینید؟ این روند باید حتماً با داده های تجزیه و تحلیل جستجو از طرف گوگل مطابقت داشته باشد، اما نه همیشه. احتمالا تا بحال خودتان متوجه شده اید که مشکلی وجود دارد، اما با نگاهی به داده های مشابه از طریق یک دید متفاوت می تواند مشخص کند که آیا واقعاً آن مشکل وجود دارد یا خیر؟

لینک‌ها و دامنه های جدید و ارجاعات IP ها. اگر شما حمله ای را تجربه می کنید، اگر افزایش چشم گیری را در لینک هایی که خودتان قرار ندادید می بینید، اینجا جایی است که احتمالاً آن را پیدا خواهید کرد. به هر دوی این گزارش ها مراجعه کنید، زیرا داشتن ۲،۰۰۰ صفحه در یک دامنه مشابه که به شما لینک شوند ، با داشتن ۲۰۰۰ دامنه جدیدی که به شما لینک شود متفاوت است. در بعضی موارد، ممکن است شما تعداد زیادی از دامنه هایی را پیدا کنید که از یک IP مشابه لینک می شوند. این یک تاکتیک سئو منفی کند است، اما یکی از موارد رایج است.

لینک‌ها و دامنه های از دست رفته. یکی دیگر از نشانه های سئو منفی از بین بردن بک لینک های رقیب است. آیا لینک هایی را به سختی روی امنیتشان کار کردید را از دست داده اید؟ برای پیدا کردن دلیل، باید به آن مدیران وب دست یابید. آیا صفحاتی که به شما لینک می شوند ، ناگهان غیرقابل دسترس شده اند و حالا به یک رقیب بک لینک می دهند؟ یا به هیچ وجه به شما لینک نمی شوند؟ شما باید دلیلش را بدانید.

لینک های خراب. گاهی اوقات مشکل لینک شدن از طرف خود شماست. اگر اخیرا یک سایت را تغییر داده اید، تغییراتی در ساختار ایجاد یا حتی یک افزونه به روزرسانی کرده اید، ممکن است به طور ناخواسته باعث شوید که یک صفحه به حالت آفلاین درآید ، که منتج به از دست دادن ارزش لینک می شود. رفع این مسئله به سادگی برگرداندن صفحات از دست رفته و یا هدایت(redirecting ) صفحات به یک صفحه مربوطه است تا درصد زیادی از ارزش اولیه لینک حفظ شود.

لنگرها(Anchors). در اینجا مسئله کمبود وقت است، اگرچه فشارها و فیلترهای امر بهینه سازی سایت هنوز باقی است. آیا تغییر در لینک، باعث تغییر انتشار متن انکور (متن هایپر لینک) شما شده ،و  جملات حیاتی کسب و کارتان را در محدوده ناسالم قرار داده است؟ آیا عبارات کلی همچنان اوکی به نظر می آیند، اما عبارات مورد استفاده تان به صورت تکی بیشتر از قبل مورد هدف قرار گرفته اند؟ آیا شما عبارات ورودی زیادی دریافت می کنید که مایل نیستید از آنها استفاده کنید؟

دامنه ها و لینک های خراب  رها شده .فکر خوبی است که نگاهی بیاندازید تا ببینید که آیا به مناطقی که مایل نیستید لینک میشوید؟ و البته بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن لینک‌هایی که می خواستید به آن ها لینک شوید، هنوز  URL  های معتبری دارند؟ تزریقات(ورودی ها) به یک سیستم مدیریت محتوا، نظرات ایندکس شده و سایر محتویات تولید شده توسط کاربران (UGC) را باید مورد توجه قرار داد.

تجزیه تحلیل سئو منفی با ابزار فنی و کاوش

همانند بخشی که در تجزیه و تحلیل لینک اشاره شد، اگر شما یک ابزار فنی و کاوش مورد علاقه ی خودتان را انتخاب کرده اید، از آن استفاده کنید تا تعیین کنید که آیا توسط سئو منفی تحت تاثیر قرار گرفته اید یا خیر.

سرعت سایت. سرعت کاوش سایت در مقایسه با آنچه در گوگل آنالیتیک یافت می شود و یا انچه گوگل به صورت جداگانه تست می کند، چه تفاوتی می کند ؟ آیا شما توسط یک منبع بزرگ که برای تضعیف کردن سرعت شما تلاش می کند، متوقف شده اید؟

وضعیت ایندکس بر اساس عمق. این جایی است که اگر تنظیمات CMS تان و یا قالب وب سایت تان را دستکاری کنید واقعا می تواند به شما صدمه بزند، مخصوصاً اگر به طور ناگهانی درصد زیادی از صفحات را دوپلیکیت یا ایندکس کنید، این کار به ضرر صفحاتی است که می خواهید ایندکس کنید.

تغییر مسیرها(Redirects). بطور مثال، آیا شما نسبت به تغییر مسیرها که باعث پاکسازی ارزش لینک موجود شما میشوند، حساس هستید؟

Crawl mapping. در کل این زمانی می تواند بسیار مفید باشد که شما می خواهید از وجود صفحات فعالی که نیازی به آنها ندارید، مطلع شوید. و حتی اطلاع از اینکه این صفحات چگونه ممکن است بر انتشار لینک های داخلی تاثیر گذارند. آیا همه آنها صفحات بی استفاده ای هستند (به عنوان مثال، وجود دارند اما در هیچ کجای سایت لینک نمی شوند)، یا اینکه در ناوبری سایت جاسازی شده اند؟

فاکتورهای فنی روی صفحه (on-page). این مهمترین بخش است، زیرا به تشخیص اینکه آیا وضعیت یک حمله ی سئو منفی است یا یک اشتباه درونی، کمک می کند. ابزارهای خزنده می توانند به شما کمک کند تا به سرعت صفحاتی را فالوو نمی شوند یا به دلیل مشکلات کانونیزاسیون در حال تعارض هستند، پیدا کنید.

اهمیت شناخت ابزار کپی و دزدی مطالب در سئو منفی

آیا محتوای شما منحصر به فرد است؟ اسکنرهای کپی یاب زیادی وجود دارند، اما Copyscape محبوب ترین و کامل ترین آنها است.

تمام سایت خود را بررسی کنید. ساده ترین راه برای چک کردن این است که یک سرویس کپی یاب ، سایت شما را ردیابی  کرده و سپس مطالب کپی شده ی قابل توجه در سایر صفحات وب موجود در شاخص گوگل و بینگ را پیدا کند. اگر شما مورد هدف درخواست کپی رایت دیجیتال (DMCA) تقلبی قرار گرفته اید یا ابزارهایی که هم در تلاش برای کپی کردن از شما هستند و هم به دنبال شکست دادن شما در رنکینگ از طریق دامنه های قدرتمندتر هستند ، این ابزار به شما در پیدا کردن چنین مسائلی کمک خواهد کرد.

تکثیر داخلی. در حالی که اکثریت افراد ممکن است فرض کنند که یک رقیب سعی دارد آنها را تخریب کند و جایگزین آنها شود، مسئله بیشتر در مورد دوپلیکیت کردن محتوا در داخل وبلاگ های سایت ، در میان تنظیمات دسته و تگ ها، و مدیریت نامناسب URL ها است.

منبع: ویرلن


سئو منفی چیست؟ راهکارهای مقابله با انواع سئو منفی

آیا سئو منفی حقیقت دارد؟ آیا بایست نگران آن بود؟ آیا راه هایی وجود دارد که از سئو منفی در امان بود؟ در این مطلب به پاسخ همه این سوالات می پردازیم.

تهدید سئو منفی برای سایت ها بعید به نظر می رسد، اما در عین حال دلهره آور نیز هست. ضربه زدن به رتبه سایت شما از طرف رقبایتان چقدر آسان است و چگونه می بایست از این خطر در امان بود؟ قبل از اینکه به شروع این مطلب بپردازیم، باید روشن کنیم که سئو منفی در حقیقت چیست.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با هدف کاهش رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو صورت می پذیرد. این اقدامات اغلب خارج از سایت شما انجام می شوند (مانند ساخت بک لینک های غیر طبیعی و یا سرقت و پست مجدد محتوای شما). اما در بعضی مواقع هم ممکن است این کار از طریق هک کردن سایت شما و تغییر محتوای آن انجام شود.

سئو منفی در اغلب مواقع توضیحی بر کاهش رتبه ناگهانی سایت شما نمی باشد. قبل از اینکه تصور کنید که شخصی از روی عمد در حال ضربه زدن به رتبه سایت شماست، ابتدا به سایر عوامل موثر بر کاهش رتبه سایت توجه کنید.

سئو منفی خارجی

این نوع سئو منفی یک سایت را بدون دخالت در محتوای داخلی آن هدف قرار می دهد. در اینجا به معرفی رایج ترین انواع سئو منفی خارجی می پردازیم.

۱. مزرعه لینک (Link farms)

یک یا دو لینک اسپم هیچ آسیبی به رتبه سایت نمی زند. به همین دلیل است که حملات سئو منفی اغلب شامل درگیر کردن سایت با تعداد زیادی از بک لینک از گروهی از وب سایت های مرتبط یا مزرعه های لینک می گردد. معمولا این لینک ها دارای انکر تکست یکسانی هستند. همچنین این انکر تکست ها ممکن است کاملا نا مرتبط با موضوع سایت مورد حمله باشند. شاید هم این اینک ها دارای کلمات کلیدی باشند که به طور واضحی شبیه سازی به نظر برسند.

چند وقت پیش این اتفاق برای سایت WP Bacon که یک پادکست مبتنی بر وردپرس است، افتاد. در زمان کوتاهی این وبسایت دارای بک لینک های بسیاری با انکر تکست دانلود فیلم شد. در طول ۱۰ روز رتبه متوسط این وبسایت در نتایج جستجو ۵۰ پله سقوط کرد. البته این ماجرا پایان خوشی داشت. وبمستر این سایت متوجه این مسئله شد و با disavow کردن این بک لینک های اسپم، رتبه سایت مجددا به جایگاه اول خود برگشت.

چگونه از این گونه حملات در امان بمانیم: جلوگیری از این گونه حملات سئو منفی در محدوده قدرت شما نیست، اما با شناسایی به موقع آن می توان به خنثی کردن اثر این حملات پرداخت. برای این کار می بایست به طور منظم رشد بک لینک های خود را زیر نظر بگیرید. به عنوان مثال با استفاده از نرم افزار SEO SpyGlass میتوان این کار را انجام داد. این نرم افزار، تعداد کل بک لینک ها و تعداد دامین های لینک شده را به شما اعلام می کند و این اطلاعات را در قالب یک نمودار نیز نشان می دهد. جهش ناگهانی تعداد لینک ها در این نمودار می تواند هشداری به شما باشد که لینک های خود را بررسی نمایید.

برای این کار به قسمت بک لینک ها رفته و با مرتب کردن لینک ها بر اساس تاریخ کشف آنها، لینک هایی که از تاریخ جهش نمودار به بعد ایجاد شده اند را بررسی نمایید.

اگر نمی دانید که این لینک ها از کجا می آیند، بد نیست به قسمت Penalty Risk بروید. به این تب رفته و بک لینک های مشکوک را بررسی نمایید. با آپدیت کردن اطلاعات این صفحه، به بک لینک های شما از ۰ تا ۱۰۰ نمره ای داده می شود که بیانگر درصد مشکوک بودن لینک هاست. این عدد نشان می دهد که هر لینک چقدر احتمال پنالتی شدن سایت را افزایش داده یا متعلق به مزرعه لینک است.

بعد از این کار و شناسایی لینک های اسپم لیستی از آنها ایجاد کرده و آنها را به وبمستر گوگل معرفی کنید. در گوگل وبمستر به قسمت Disavow رفته و این لینک ها را در آنجا به گوگل معرفی کنید تا اثر منفی آنها از بین برود.

۲. سرقت محتوا

سرقت محتوای سایت شما و انتشار آن در دیگر سایت های اینترنتی، یکی دیگر از کارهاییست که رقبای شما می توانند برای آسیب به رتبه سایت شما انجام دهند. وقتی گوگل چندین نسخه از یک محتوا را در چندین سایت مختلف مشاهده می کند، معمولا نسخه صحیح را برای گرفتن رتبه انتخاب می کند، مگر اینکه نسخه به سرقت رفته زودتر از مال شما پیدا شود. این کاریست که سارقین محتوا انجام میدهند. آنها محتوای جدید را به صورت اتوماتیک پیدا کرده و آن را در دیگر سایت ها منتشر و ایندکس می کنند.

چگونه با این گونه حملات مقابله کنیم: وبسایت Copyscape که آن را در ابزارهای سئو نیز معرفی کردیم، یکی از ابزارهای ضروری در شناسایی مطالب کپی شده وب سایتمان است. در صورت یافت نسخه هایی از مطالب خود در دیگر وب سایتها، با وبمستر گوگل ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید که ان قسمت را از ایندکس خود حذف کنند. همچنین می توانید از طریق ابزار DMCA گوگل، محتوای کپی شده را گزارش دهید.

برای جلوگیری از به سرقت رفتن پست های وبلاگتان می توانید کش وبسایت را به گونه ای فعال کرده تا این پست ها چند دقیقه بعد از انتشار به نمایش در لیست مطالب سایت در بیایند. در این فاصله می توانید آدرس پست جدید را در وبمستر گوگل ایندکس کنید.

۳. پایش ربات ها

دیده شده که بعضی از وبمسترها سعی می کنند که با فرستادن مداوم ربات ها به سایت رقبا و پایش مستمر آن، فشار زیادی بر روی سرور آنها ایجاد کرده و آنها را عملا از کار بیندازند. اگر گوگل چندین بار به یک سایت مراجعه کرده و نتواند به آن دسترسی داشته باشد، مطمئنا رتبه آن را کاهش خواهد داد.

چگونه از این خطر در امان بمانیم: اگر احساس کردید که وب سایت شما به طور ملموسی افت سرعت داشته و ناپایدار گردیده است، با شرکت هاستینگ خود ارتباط برقرار کرد و از آنها علت را جویا شوید. برای حل این مشکل راه حل های متنوعی وجود دارد. یکی از آنها اینست که با نصب فایروال بر روی سایت خود و بلاک کردن User-agent ربات ها، جلوی این نوع سئو منفی را بگیرید.

سئو منفی داخلی

پیاده سازی حملات مبتنی بر سئو منفی داخلی بسیار دشوارتر است. لازمه این نوع حملات، هک کردن وبسایت شما و ایجاد تغییراتی در آن است. در اینجا به معرفی تهدیداتی که یک هکر در سئو منفی می تواند داشته باشد می پردازیم.

۴. تغییر در محتوای سایت

شاید شما تصور کنید که با تغییر در محتوای سایت، شما بدون شک متوجه آن خواهید شد. این تغییرات میتوانند بسیار زیرکانه و کاملا نامحسوس صورت گیرند. یک هکر می تواند کدهای اسپمی را به محتوای سایت شما اضافه کند و آن را با کد “display:none” در ظاهر سایت مخفی کند. بنابراین شما قادر به مشاهده آن نخواهید بود، مگر اینکه نسخه Html سایت را مشاهده کنید.

سناریوی دیگری که در طی این گونه حملات ممکن است اتفاق بیفتد اینست که هکر، سایت شما را به سایت مورد نظر خود ریدایرکت کند. این اتفاق برای سایت های کوچک بعید است بیفتد، اما در سایت ها بزرگ و پربازدید احتمال انجام شدن دارد. هکر برای افزایش پیج رنک صفحه مورد نظر خود و انتقال بازدید کنندگان به آن، سایت شما را ریدایرکت می کند. اگر گوگل قبل از شما متوجه این اتفاق شود، احتمال پنالتی شدن سایت شما بسیار افزایش می یابد، چرا که شما ناخواسته در حال ریدایرکت کاربران به یک سایت مخرب هستید.

چگونه از این حمله در امان بمانیم: چک کردن مداوم سایت با ابزارهایی مانند WebSite Auditor می تواند بهترین راه برای شناسایی این گونه حملات باشد. با هر بار تست وبسایت با این نرم افزار، گزارشی از وضعیت سایت از دید مخاطبین به شما داده می شود. با استفاده از این گزارش ها می توانید لینک های مخرب را شناسایی کرده و متوجه ریدایرکت ها شوید.

۵. جلوگیری از ایندکس شدن سایت

تنها یک دستور کوچک در فایل Robots.txt می تواند به گوگل اعلام کند که به سایت شما مراجعه نکرده و در نتیجه تغییرات آن را ایندکس نکند. این مسئله ضربه مهلکی به سئو خواهد زد.

مثالهای زیادی از این مسئله در محیط های آنلاین بازگو شده است. مثلا صاحب یک وبسایت به خاطر عدم رضایت کار پشتیبان سایت خود، او را اخراج کرده و او نیز برای گرفتن انتقام یک کد “Disallow: /” را به فایل robots.txt اضافه می کند. از این دست اتفاقات به وفور دیده شده است.

چگونه با این مسئله مقابله کنیم: با بررسی ترافیک سایت خود به طور مکرر افت های شدید آن را بررسی کنید و هر از چند گاه نیز به فایل robots.txt سایت نگاهی بیندازید.

با استفاده از گوگل وبمستر نیز می تواند این مسئله را بررسی کرده و همچنین به هشدارهای آن نیز دقت فرمایید.

۶. هک کردن سایت

حتی اگر هدف یک هکر، سئو منفی نباشد، هک کردن سایت می تواند به سئو سایت لطمه بزند. گوگل از کاربران خود محافظت می کند و به همین خاطر قبل از ورود کاربران به سایت های هک شده، هشداری به آنها می دهد. هک شدن سایت مطمئنا موجب افت رتبه شدید سایت می گردد و احتما دارد که وب سایت کلا از نتایج جستجو حذف شود.

چگونه با این خطر مقابله کنیم: جدا از مسئله سئو منفی، ارتقا امنیت سایت به دلایلی که ذکر شد، می بایست در اولویت های شما باشد. ارتقا امنیت سایت با توجه به پلتفرم آن، با استفاده از روش های متنوعی انجام می شود و بسته به نیاز خود می توانید لایه های مختلف امنیتی را در آن ایجاد کنید.

منبع: رادزاد