برای سئو وردپرس چند افزونه خوب و قدرتمند وجود دارد. اما در طی سالهای اخیر افزونه Yoast محبوبیت بالایی داشته و کارایی بسیار مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است.

در این مقاله به آموزش تنظیم افزونه یوست سئو می پردازیم.

بهترین افزونه سئو وردپرس

سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا وردپرس قدرت گرفته اند با نصب و تنظیم افزونه یوآست امکانات بی نظیری مانند: تنظیم عناوین، توضیحات، تایید گوگل و … را به پنل مدیریت وردپرس اضافه کنند.

در حال حاضر افزونه یوست با بیش از شش میلیون نصب فعال محبوب ترین افزونه بهینه سازی محیط وردپرس است. امکانات نسبتا کامل ، رابط کاربری ساده ، بروزرسانی مداوم ، راهنمایی و هدایت قابل قبول کاربر برای تولید محتوای خوب و باکیفیت از نکات قوت این افزونه است. این افزونه در حالت آسان و پیشرفته قابل تنظیم است. در زیر به آموزش نصب و کانفیگ این افزونه خواهیم پرداخت.

نصب

برای نصب افزونه کافیست در منوی کناری » افزونه ها بر روی افزودن کلیک کنید. عبارت Yoast را در فیلد ” جستجوی افزونه ها ” وارد کرده و پس از نمایش لیست افزونه را نصب و فعال کنید. همچنین می تواند از طریق مخزن وردپرس افزونه را دانلود و نصب کنید.
این افزونه در دو نسخه رایگان و پولی ارائه شده است. به امکانات نسخه پولی در زیر اشاره شده است:

  • امکان تعیین چند کلیدواژه برای یک مطلب
  • امکان ریدایرکت آسان توسط رابط کاربری افزونه
  • پشتیبانی ویژه افزونه توسط
  • بررسی و آنالیز لینک های داخلی
  • پیش نمایش محتوا در شبکه های اجتماعی
افزونه یواست

تنظیم

در مرحله اول بهتر است گزینه تنظیمات پیشرفته را فعال کنیم تا زیرمنوها و گزینه های افزونه بصورت کامل در دسترس باشد. برای فعالسازی تنظیمات پیشرفته افزونه طبق تصویر زیر عمل کنید.

تنظیمات افزونه

در ادامه تنظیمات افزونه را بصورت زیر پی میگیریم:

زیرمنو » پیشخوان » تب پیشخوان

  • در این قسمت اطلاعات و وضعیت کلی نمایش داده می شود.

زیرمنو » پیشخوان » تب عمومی

  • پیکربندی سریع : با این ابزار میتوانید بصورت قدم به قدم افزونه را کانفیگ کنید. (پیشنهاد نمیشود)
  • دست‌اندرکاران : توسط این بخش میتوانید اعضای تیم تشکیل دهنده افزونه را بشناسید.
  • بازگشت به تنظیمات پیش‌فرض : با این گزینه امکان بازگشت به تنظیمات اولیه و پیشفرض افزونه وجود دارد.

زیرمنو افزونه » پیشخوان » تب قابلیت ها

  • تجزیه و تحلیل خوانایی : این گزینه معمولا فعال است و برای کنترل خوانایی محتوا بکار میرود.
    • پیشنهاد ما فعال بودن این گزینه برای بالا رفتن سطح کاربرپسند بودن محتواست.
  • تجزیه تحلیل کلمه کلیدی : این گزینه برای تعیین کلمه کلیدی برای محتوا بکار میرود و بسیار کاربردی است.
    • توصیه ما این است حتما این گزینه را بصورت فعال داشته باشید تا بتوانید با کنترل چگالی رتبه بهتری داشته باشید.
  • تنظیمات پیشرفته برگه : در ابتدا در مورد این گزینه توضیحات و آموزش لازم داده شد.
  • نوار منوی مدیریت : توسط این گزینه میتوان منوی (همراه با آیکن افزونه) موجود در بالا را فعال یا حذف کرد.

زیرمنو » پیشخوان » تب اطلاعات شرکت

  • در این بخش میتوانید اطلاعات شرکت یا شخصی خود را وارد کنید.

زیرمنو » پیشخوان » تب ابزارهای وب مستر

  • در این بخش میتوانید سایت را در کنسول های وبمستر گوگل ، بینگ و یاندکس احراز کنید.
    • پس از درخواست ثبت در کنسول های ذکر شده مقدار مورد نیاز را در فیلدهای متقابل وارد و ذخیره کنید.
      • در انتها با کلمه بر روی دکمه تایید سایت خود را ثبت کنید.

زیرمنو » پیشخوان » تب امنیت

  • توسط این گزینه امکان فعال یا غیرفعال کردن بخش تنظیمات پیشرفته در مطلب وجود دارد.
    • در این بخش امکان تعیین ایندکس یا نو ایندکس ، تعریف کردن کنونیکال و فالو یا نوفالو مطلب وجود دارد.
    • پیشنهاد میشود در حالت عادی بر روی ” غیر فعال شده ” تنظیم کنید.

زیرمنو » عنوان ها & متاها » تب عمومی

  • در این قسمت امکان تعیین جداکننده ها وجود دارد. پیشنهاد ما استفاده از – و یا | است.

زیرمنو » عنوان ها & متاها » تب خانه

در حال تکمیل …

از آنجایی که بسیاری از کاربران زمان یا علاقه کافی برای کانفیگ افزونه توسط خودشان ندارند ما تمامی تنظیمات گفته شده در قسمت بالا را در در یک فایل زیپ ذخیر و منشتر کرده ایم.
نکته: پس از دانلود مراحل زیر را برای اعمال تغییرات و وورد اطلاعات طی کنید:

داشبور> ابزارها > تنظیمات درون ریزی > بارگذاری فایل

برای دریافت این فایل که با فرمت فشرده شده تدوین شده است کافیست تا نام و آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا لینک دانلود در کمتر از ۱ ثانیه، برای شما ارسال شود.

دانلود با لینک مستقیم

به این نکات توجه کنید!

در قسمت زیر به موارد مهم و تاثیرگذار برای بهبود کیفیت سایت اشاره کرده ایم :

  • موقعیت و کیفیت هاست
    • بهتر است موقعیت هاست سایت در کشوری باشد که بیشترین مخاطبان و بازدیدکنندگان از آن کشور هستند.
    • پایداری هاست باید حداقل بیش از ۹۹ درصد سالانه باشد.
    • سرعت لود سایت بهتر است زیر ۳ ثانیه باشد که تا حدی به سرعت هاست مربوط است.
    • امنیت سایت و هاست باید بالا باشد تا به اعتبار سایت آسیب نرسد.
  • نوع و پسوند دامنه
    • بهتر است پسوند دامنه متناسب با موقعیت کاربران و بازدیدکنندگان باشد. برای مثال ir برای ایران
    • تمدید دامنه برای چند سال آینده میتواند یک سیگنال مثبت برای برنامه داشتن یک سایت برای آینده باشد.
    • بهتر است گواهی امنیتی اس اس ال بر روی سایت نصب و فعال گردد.
  • قالب سایت
    • بهتر است از قالب سازگار با موبایل و واکنشگرا باشد.
    • بهتر است از قالبی استفاده شود که استانداردها در آن رعایت شده است.
    • بهتر است از قالب لایسنس دار و اصلی در سایت استفاده شود.

لطفا این اشتباهات را انجام ندهید!

بعضا مشاهده میشود که مدیران سایت ها اشتباهات بزرگی را برای سایت هایی که از وردپرس قدرت گرفته انجام میدهند که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم

  • استفاده از افزونه های متعدد
    • افزونه برای بهینه سازی وردپرس کافیست. استفاده همزمان از افزونه های مشابه موجب تداخل در کار افزونه ها خواهد شد.
  • وجود صفحات بی ارزش ، کم ارزش و مخصوصا تکراری در سایت
    • اجازه نمایش صفحات بی ارزش را در نتایج جستجو موتور جستجو ندهید.
  • بهینه سازی بیش از حد
    • بهینه سازی بیش از حد و افراطی نه تنها کارایی نخواهد داشت بلکه ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد.

افزایش بهره وری وردپرس

برای افزایش بهره وری در سایتی وردپرسی بهتر است به اصل کیفیت توجه داشته باشید تا کمیت. یعنی اگر سایت شما ۱۰۰ صفحه با محتوای ارزشمند داشته باشد بسیار بهتر از سایتی است که ۱۰۰۰۰ یا بیشتر صفحه کم ارزش دارد!

این نکته اهمیت محتوا را نشان میدهد که باید توجه ویژه ای به آن داشت. پیشنهاد میکنیم در هنگام تولید محتوا به چهار اصل کیفیت محتوا ، تازگی محتوا ، کاربرپسند بودن محتوا و منحصربفرد بودن محتوا توجه داشته باشید. ضمنا سعی کنید تعداد کلمات در هر محتوا حداقل بیش از ۵۰۰ کلمه باشد.

برچسب ها در وردپرس کاربردی دارند ، آری یا خیر؟

یکی از چالش های مهم که در روند بهینه سازی سایت های وردپرسی موضوع استفاده یا عدم استفاده از برچسب ها است. نکته ای که باید توجه ویژه به آن داشت این است که برچسب ها در وردپرس بهتر است برای ارتباط محتوایی مورد استفاده قرار بگیرند.

یعنی اینکه نیازی به ایجاد برچسب با کلمات شاخص نیست و باید طوری ایجاد شوند که کاربر راحت ترین دسترسی را به سایر مطالب داشته باشد. ضمنا توصیه میشود به هیچ عنوان کلمات شاخص و کلمات کلیدی را در برچسب ها استفاده نکنید زیرا در اینصورت صفحات هدف از حالت تجمیع به پراکنده تبدیل خواهند شد که این موضوع موجب سرگردانی خزنده های موتورهای جستجوگر شده و از ارزش این صفحات بصورت محسوسی کاسته خواهد شد.