سئو چیست؟ سئو مخفف کلمه ی انگلیسی Search Engine Optimization و به معنای سئو و بهینه سازی  سایت برای موتور های جستجوگر است.

تاریخ سئو از زمان موجودیت موتور های جستجوگر آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

تعریف مختصر سئو سایت چیست؟

به هر اقدامی که به صورت مستقیم و توسط شما برای بالا بردن رتبه سایت در موتوری های جستجوگر مانند گوگل، بینگ و یاهو صورت می گیرد سئو و بهینه سازی گفته می شود.

از سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ سئو سایت پیچیدگی الان را نداشت چرا که سایت های موجود در اینترنت به ۱۰۰۰ عدد هم نمی رسیدند و زمینه فعالیت اکثر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بود، لذا موتور های جستجوگر نظیر گوگل مشکل زیادی با شناسایی و درک محتوای آن ها نداشتند. 

اما از سال ۱۹۹۸ به بعد و افزایش سایت ها، موتور های جستجوگر تصمیم به طراحی الگوریتم ها و فاکتور هایی گرفتند تا سایت های را از نظر قدرت با یکدیگر رتبه بندی کنند تا بتوانند سایت قوی تر را بالای نتایج جستجو و سایت های ضعیف تر را پایین سایت های قوی تر به نمایش بگذارند. 

اولین الگوریتم گوگل الگوریتم کبوتر بود که توسط مدیران فعلی گوگل یعنی Larry Page و Surgery Brain طراحی شده بود. از آن زمان تا به حال تمامی وب سایت ها به دنبال بدست آوردن فاکتور های رتبه بندی موتور های جستوگر هستند تا در صدر نتایج به نمایش در آیند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند. سئو وب سایت یا بهینه سازی سایت یکی از خدماتی است که توسط تیم سئو فاکس انجام می شود.

هدف از سئو چیست؟

هدف از سئو چیست به طور خلاصه هدف از سئو افزایش مخاطب است و این مخاطب می تواند در هر سایتی به طور متفاوت عمل کند.

به طور خلاصه هدف از سئو سایت افزایش مخاطب است و این مخاطب می تواند در هر سایتی به طور متفاوت عمل کند. به طور مثال شما با سئو سایت فروشگاهی به فروش بیشتر و برندینگ بهتر می رسید، اما با سئو سایت خبری شما تنها به بازدید کننده بیشتر و در نتیجه رتبه السکای بهتر و در آخر برندینگ بهتر دست پیدا می کنید. اما این نکته را هم گوشزد کنم که برای افزایش مخاطب سئو سایت به تنهایی کافی نیست و عواملی موثر دیگری نیز هستند که در رشد و توسعه یک وب سایت نقش بسزایی دارند.  اهمیت سئو سایت در چیست؟ احتمالا پس از مطالعه متن فوق این سوال در ذهنتان پیش آمده باشد که اهمیت سئو چیست؟

سئو سایت را از کجا آغاز کنیم

سئو به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود، سئو داخلی سایت یا سئو داخلی سایت یا بهینه سازی درون صفحه و سئو خارجی سایت یا بهینه سازی بیرون صفحه سئو داخلی ۳۰% و سئو خارجی ۷۰% از فاکتور های مهم سئو سایت در رتبه بندی موتور های جستجوگر را تشکیل می دهند. سئو داخلی به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • تولید محتوا
  • استاندارد بودن قالب
  • لینک بیلدینگ داخلی
  • متاتگ ها

البته هر کدام از عناوین بالا نیاز به یک سرفصل مجزا دارند اما هر سایتی به طور کلی با رعایت این نکات می تواند بخش عمده ای از مراحل انجام پروسه سئو سایت را طی نماید و در کلمات کلیدی کم رقابت جایگاه مناسبی را دریافت کند. 

اما سئو خارجی سایت به این راحتی ها نیست و کمی خطرناک است چرا که بخش عمده ای سئوی خارجی طراحی سایت به مبحث لینک بیلدینگ و یا همان دریافت لینک از دیگر سایت ها بستگی دارد و اگر این کار به درستی و بدون رعایت اصول لینک سازی دریافت شود ممکن از صدمات جبران ناپذیری به یک سایت بزند، لذا در همین راستا به زودی مقالاتی با عنوان سئو خارجی و لینک بیلدینگ ایجاد می کنیم تا این دو مبحث را به خوبی توضیح دهیم.

تعریف سئو سایت کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری چیست؟

در این روش بهینه سازی سئو کاران یا مدیران سایت از تکنیک های غیر اصولی و خلاف قوانین موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنند. این روش در کوتاه مدت نتیجه بسیار مطلوبی را برای سایت در بر دارد اما پس از گذشت زمان که ممکن است ۱ ماه باشد یا ۱ سال و با فهمیدن گوگل سایت پنالتی شده و از نتایج حذف می شود که به صفحات آخر گوگل می رود. بهتر است تا همین حالا صفحات آخر گوگل را بررسی کنید تا به این موضوع پی ببرید.

به طور کلی تمامی اقدامات مرتبط به حوزه سئو سایت به سه بخش کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری تقسیم می شود. در ادامه به توضیح این سه روش می پردازیم:

سئو سایت کلاه سیاه: تنها اگر میتوانید ریسکش را بپذیرید دل به دریا بزنید

در این روش بهینه سازی سئو کاران یا مدیران سایت از تکنیک های غیر اصولی و خلاف قوانین موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنند. این روش در کوتاه مدت نتیجه بسیار مطلوبی را برای سایت در بر دارد اما پس از گذشت زمان که ممکن است ۱ ماه باشد یا ۱ سال و با فهمیدن گوگل سایت پنالتی شده و از نتایج حذف می شود که به صفحات آخر گوگل می رود. بهتر است تا همین حالا صفحات آخر گوگل را بررسی کنید تا به این موضوع پی ببرید.

سئو سایت کلاه سفید: قانونی و بدون دردسر

در این روش SEO، کارشناسان بهینه سازی از روش های استاندارد و پایه SEO استفاده می کنند که منجر به افزایش رتبه سایت در دراز مدت می شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی ای استفاده نمی شود.

سئو سایت کلاه خاکستری: حرکت بر روی لبه ای باریک کلاه سیاه و سفید

این روش بهینه سازی ترکیبی از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. برخی از سایت ها که در موضوعات سئو رقابتی مانند: طراحی سایت، تور، هاست و … فعالیت می کنند باید از روش های Black hat که یکی از آن ها خرید لینک و ساخت لینک غیر قانونی است استفاده کنند.