سئو چیست، چرا بهینه سازی موتور جستجو برای سایت حائز اهمیت است؟

تعریف سئو

سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جسجتوگر می باشد.

اگر موتورهای جستجوگر مانند گوگل و بینگ را دروازه های ورود به دنیای وب در نظر بگیریم وب سایت ها مانند درب های پشت این دروازه ها هستند که جستجو کننده را به محتوای درخواستی مورد نظر خود پس از اقدام به عمل سرچ می رسانند.

قرار داشتن در صدر نتایج جستجو با کلمه کلیدی جستجو شده توسط یوزر می تواند شانس آن صحفه از سایت را برای رسیدن هر چه بهتر به اهداف بازاریابی افزایش دهد چرا که سئو نوعی تبلیغات بدون واسطه بوده و کاربران وارد صفحه ای می شوند که انتظار ورود به آن را دارند.

هدف سئو

اهداف سئو متعدد اند اما هدف از انجام پروسه سئو در قدم اول افزایش ترافیک سایت به واسطه ارسال ورودی از موتور جستجو است اما این دید نزدیک ترین دیدگاهی است که میتوان از دشت پر رونق سئو داشت.

سئو می تواند در مواقعی که مخطاب سایت هدف برای پیدا کردن خدمات یا محصول مورد نیاز خود اقدام به جستجو در گوگل می کند مفید واقع شود. در مواقعی نیز حتی باعث دگرگون شدن کسب و کار اینترنتی شخص شده و وب سایت را تبدیل به یک ماشین پول سازی می کند.

اهمیت سئو

یک وب سایت برای حضور در نتایج جستجو ارگانیک گوگل هزینه ای را به گوگل پرداخت نمی کند همین مسئله سئو را تبدیل به روشی مقرون به صرفه ترین و در حین حال سود بخش برای جذب مخطاب از سطح وب کرده است.

حضور در سایت در صفحه اول گوگل به مرور زمان باعث شناخته شدن آن در صنعت یا زمینه فعالیت خود شده و ممکن است پس از مدتی تعیین کننده شرایط بازار اینترنتی شود!

شاید عجیب باشد اما در فرهنگ عمومی مردم بسیای از افراد به رتبه اول گوگل بیشتر از سایت های فعال در انجمن ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، دهان به دهان و … اعتماد دارند دارند، همین باعث می شود تا اقدام خود را در آن صفحات انجام دهند.

انجام امور سئو به صورت خود به خودی باعث بزرگ تر شدن ویترن سایت می شود.

نتایج بدست آمده از میزان ورودی، وضعیت رتبه کلمات کلیدی، دستگاه کاربران، موقعیت و بسیاری دیگر از این فاکتورها قابل اندازه گیری بوده و می توان از آن ها در دیگر روش های بازاریابی بهره برد.

انواع روش های سئو

روش های سئو به صورت کلی به دو بخش و نیم قسمت تقسیم می شوند:

سئو کلاه سیاه

روش های کلاه سیاه غیر قانونی هستند و برای فریب موتورهای جستجو بر روی سایت انجام می شوند. این روش ها معمولا در کوتاه مدت نتیجه مطلوبی را در به همراه داشته اما پس از گذشت زمانی اندک گوگل متوجه رفتار سایت شده و با آن برخورد می کند.

سئو کلاه سفید

در این روش استاندارد ها رعایت می شوند و انجام صحیح آن ها منجرب به بهبود وضعیت سایت در دراز مدت می شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی ای که توسط موتورهای جستجو منع شده است استفاده نمی شود.

سئو کلاه خاکستری

ترکیبی از کلاه سفید و سیاه سوپی به نام سئو کلاه خاکستری می پزد. کلاه خاکستری به معنای بهره گیری از هر دو روش بالاست اما به نوعی که گوگل متوجه رفتار غلط نشود، شما می توانید به این تکنیک همانند استفاده از چاقوی آشپزی نگاه کنید!

مراحل انجام سئو

مراحل سئو

گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجو از فیلترهایی استفاده می کند که به میزان رقابت کلمه کلیدی حساس هستند. سئو به صورت کلی به سئو بخش تقسیم می شود که هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه معرفی می کنیم.

۱- سئو تکنیکال

به شکل درک گوگل از ساختار سایت سئو تکنیکال گفته می شود. از مهم ترین شاخصه های تکنیکال می توان به این موارد اشاره کرد:

ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت که به سئو تکنیکال معروف است یکی از بحث برانگیز ترین مباحث سئو است. چرا که کاملا بستگی به نوع سایت و نیاز کاربر داشته و اصول پیش فرضی ندارد اما با این حال چهارچوب برخی از روش های آن مشخص است نظیر:

  • کاهش سرعت بارگذاری سایت
  • عدم استفاده از محتوا در هدر، فوتر و سایدبار به منزله جلوگیری از تولید محتوا کپی
  • طراحی ریسپانسیو صفحات
  • استفاده از HTTPS
  • اختصاص دادن یک کلمه کلیدی به هر صفحه
  • صفحات باید برای خزنده گوگل قابل دسترسی باشد
  • بهینه سازی نرخ بودجه خزنده
  • لینک سازی داخلی
  • نقشه سایت

۲- سئو داخلی

به بهینه سازی صفحات سایت برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو گوگل سئو داخلی سایت گفته می شود. از مهم ترین فاکتور های سئو داخلی می توان به این موارد اشاره کرد:

عنوان صفحه

مقادیری که در تگ عنوان قرار می گیرد به صورت مستقیم در نتایج جستجو نمایش داده می شود لذا از اهمیت بسیاری برخوردار است. حتما از کلمه کلیدی در عنوان صفحه استفاده کنید بهتر است عنوان با کلمه کلیدی شروع شده و از واژه های مخفف در آن به کار برده شود.

تیتر

به کارگیری از تیتر ها دومین تکنیک سئو است که باید رعایت شود. قرار دادن کلمه کلیدی اصلی صفحه در تیتر اول (H1) در بهبود سئو صفحه بسیار موثر است.

محتوا

هر چه محتوا با کیفیت تر باشد شانس صفحه نزدیک تر شدن به رتبه اول گوگل به همان اندازه افزایش می یابد. بهتر است تا محتوای صفحه حداقل ۵۰۰ کلمه باشد.

وجود کلمه کلیدی در سطر اول، استفاده از تصاویر، لیست، متون بلد شده، تیترهای مرتبط با موضوع می توانند بر بهبود کیفیت محتوا موثر باشند.

آدرس صفحه

هر چه کوتاه تر بهتر. گوگل تنها از ۳ کلمه اول در آدرس صفحه استفاده می کند بنابراین استفاده از آدرس طولانی نمی تواند تاثیر خوبی داشته باشد لیکن بهتر است آدرس شامل کلمه کلیدی باشد.

۳- سئو خارجی

به میزان شهرت سایت در اینترنت که از طریق اشاره برند و لینک محاسبه می شود سئو خارجی سایت می گویند. لینک ها در سئو خارجی مهم ترین فاکتور سئو هستند.

  • لینک حاوی کلمه کلیدی در متن
  • لینک از صفحه مرتبط
  • لینک از دامنه مورد اعتماد گوگل