اگر به حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند باشید، بررسی آمار جستجو در گوگل حتماً برایتان جذاب است و احتمالاً نام سرویس گوگل ترندز را هم شنیده‌اید.

شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.

نام آن به شکل‌های مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفته‌ها به روز نشده؛ هم‌چنین گاه وعده‌های داده شده در زمینه‌ی توسعه‌اش، عملی نشده است.

اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گه‌گاه مورد بی‌توجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه می‌دهد و به شدت مورد استفاده‌ وب‌مسترها و کاربران وب قرار می‌گیرد.

از طریق آدرس http://www.google.com/trends می‌توانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.

منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟

واژه‌ی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظه‌ای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.

با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.

به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمه‌ی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان می‌دهد. همانطور که می‌شد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.

گوگل ترندز - google trends واژه‌ی کنکور میزان سرچ کلمات در گوگل

استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی

یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسه‌ی حجم جستجو برای واژه‌های مختلف است.

به عنوان مثال در نمودار زیر می‌توان میزان جستجوهای انجام شده برای واژه‌های استراتژی و بازاریابی را با یکدیگر مقایسه کرد:

گوگل ترندز یا google trends

همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیب‌هایی است که در جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیب‌هایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفته‌اند را نیز معرفی می‌کند.

google-trends-education

کسانی که در زمینه‌ی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت می‌کنند، با استفاده از این اطلاعات، می‌توانند در زمینه‌ی انتخاب واژه‌ها، اصطلاحات و ترکیب‌ها در نوشته‌های خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها، جایگاه بهتری پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.

البته این کار، ظرافت‌های زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.