content management system که در حقیقت همان سیستم مدیریت محتوا می باشد نرم افزاری است که به کمک آن شما این امکان را دارید که محتوای تولید شده در وب سایت خود را به خوبی مدیریت کرده و بتوانید سئو سایت موفق تری داشته باشید.

همانطور که می دانید یکی از اصولی ترین و تکنیکی ترین روش هایی که می تواند به شما در بدست آوردن رتبه و جایگاه مناسب در نتایج گوگل کمک نماید تولید محتوای جامع و جذاب برای کاربران می باشد.

با سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS می توان نظام مدیریتی را ثبت و محتوای تولید شده را بروزرسانی کرد.

این نرم افزار نیازی ندارد که به وب وابسته باشد در حقیقت می توان اینگونه عنوان کرد که برنامه های کاربردی مدیریت محتوا صرفا نمونه از سیستم مدیریت محتوا می باشد.

یکی از ویژگی هایی که این نرم افزار دارد این است که چرخه زندگی صفحات وب را از زمانیکه شروع به ایجاد می کنند تا زمانیکه تاریخ آنها به سر برسد یعنی تا زمان انقراض در بر می گیرد. در واقع این نرم افزار به صاحبین وب سایت ها که تخصصی و آشنایی با برنامه نویسی و طراحی سایت ندارند این اجازه را می دهد تا به راحتی بتوانند سایت خود را به صورت حرفه ای مدیریت کنند.

مزیت استفاده از سیستم مدیریت محتوا

در مطلب بالا به این موضوع اشاره کردیم که سیستم مدیریت محتوا به صاحبین وب سایت ها این امکان را می دهد که بتوانند سایت خود را به صورت حرفه ای مدیریت کرده و، وب سایت خود را در قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هدایت نمایند.

مسئله ای که ممکن است با آن مواجه شوید این است که این امکان وجود دارد در برخی از مواقع وب سایتی را که شما طراحی و راه اندازی کرده اید برای content management system تعریف نشده باشد که برای رفع این موضوع نیاز دارید که یک برنامه نویسی اختصاصی برای این موضوع ارائه دهید.

حال می خواهیم برخی از مزایایی را که نرم افزار سیستم مدیریت محتوا در بر دارد را برایتان عنوان کنیم.

مزیت های استفاده از سیستم مدیریت محتوا عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان ایجاد و به روزرسانی وب سایت ها
  • پشتیبانی مطمئن تر
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • امنیت بالاتر وب سایت
  • شما می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می نمایید
  • وجود مستندات ، راهنما و آموزش کافی

سیستم های برتر مدیریت محتوا

با در نظر گرفتن این موضوع که در دنیای امروزه content management system بسیاری وجود دارد که با توجه به وب سایت و طراحی سایت مورد نظر در دسترس می باشد و با توجه به این موضوع که برخی از طراحان سایت و برنامه نویس ها به این موضوع علاقه ای ندارند تا زمان خود را صرف یادگیری تمام سیستم های مدیریت محتوا کنند و در عوض ترجیح می دهند تا بر روی یک یا نهایت دو مورد تسلط کامل داشته باشند برای اینکه وب سایت شما به درستی سئو و مدیریت شود نیاز دارید تا از یک سری سامانه های قدرتمند در زمینه مدیریت سیستم محتوا استفاده نمایید.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا که در لیست برترین های این نرم افزار وجود دارند شامل: وردپرس، جوملا، دروپال، اکسپرشن انجین، تکست پترن، کانتائو، سیلوراستریپ، آمبراکو، کاشی سی ام اس و کانسرت۵ می باشد.

از میان سیستم های مدیریت محتوا که در متن بالا به آنها اشاره کرده ایم وردپرس، جوملا و دروپال جزء اولین های سیستم مدیریت محتوا می باشند.

قابلیت سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا اسناد HTML، تصاویر و اشکال رسانه در وب سایت را کنترل می نماید و با امکاناتی که در اختیار دارد کار کنترل و ویرایش را برای صاحبین وب سایت ها آسان می نماید.

سیستم های مدیریت محتوا به صورت معمولی دارای ویژگی هایی می باشند که در روند بهبود و مدیریت درست وب سایت کمک بسیاری می کند.

از ویژگی ها و قابلیت هایی که CMS دارا می باشند عبارتند از: قالب های خودگار، کنترل دسترسی، گسترش قابل قیاس، سادگی ویرایش محتوا، مجموعه ویژگی های قابل قیاس، استانداردهای ارتقاء وب، مدیریت گردش کار، همکاری، نمایندگی، مدیریت اسناد، مجازی سازی محتوا، اشتراک گذاری محتوا و چند زبانه بودن.

سخن پایانی

در این مقاله بارها به این موضوع اشاره کردیم که سیستم مدیریت محتوا این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا متن ها، تصاویر، فایل های ویدئویی و هر نوع فایلی را که در وب سایت خود از آن ها استفاده م یکنید را بدون اینکه نیاز داشته باشید برای هر یک طراحی مجددی را انجام دهید ویرایش ومدیریت می کند.

طبیعتا این موضوع را به خوبی می دانید که سایت ها در صورت کلی به دودسته داینامیک و ایستا تقسیم می شوند. سایت های ایستا در حقیقت سایت هایی م یباشند که دارای تصاویر ومتن های ثابتی می باشند که تغییر و ویرایش آنها تنها با طراحی سایت و ویرایش سایت قابل انجام می باشد در این سبک از سایت ها هیچ پایگاه داده ای وجود ندارد و برای کاربرانی مناسب می باشد که قصد دارند تا مدت زمان طولانی دست به تغییر محتوای سایت خود نزنند.

اما وب سایت های دینامیک دارای محتواهای متغییری می باشند که کاملا قابل مدیریت کردن می باشند. سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری می باشد که در سایت های داینامیک دارای پایگاه داده می باشد.

در این نوع از تولید محتوا کار طراح سایت این است که قالب و ساختار کلی سایت را طراحی نماید و سپس آن را در اختیار صاحب وب سایت قرار دهد که در این روش صاحب وب سایت می تواند حتی بدون داشتن اطلاعاتی در زمینه برنامه نویسی مطالب و محتواهای وب سایت خود را به راحتی ویرایش و مدیریت نماید و در هر زمانی که لازم بداند یا بصورت مداوم اطلاعات وب سایت خود را بروزرسانی کند.

منبع: ایران سئو


CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا ، ترجمه عبارت content management system یا CMS است ، که به معنای سیستم نرم افزاری ای است که به کمک آن محتوا مدیریت می شود و به نرم افزارهایی گفته می شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت , بروزرسانی و بازیابی محتوا فراهم می آورند . این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی , صصرفا یک نمونه از این گونه سیستم های مدیریت محتوا می باشد. لکن در کشور ما ایران ، بعلت گسترش این شاخه از نرم افزارهای سیستم مدیریت محتوا , عبارت cms تتنها به نرم افزارهای مدیریت وب سایت اطلاق می شود.

cms یا سیستم مدیریت محتوا چرخه زندگی صفحات وب سایت اینترنتی را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می گیرند و به صاحبان این وب سایت ها , که لزوما آشنای با مباحث تخصصی اینترنت , وب و برنامه نویسی تحت وب نیستند ، اجازه می دهند تا بتوانند سایت های خود را به نحوی حرفه ای مدیریت کنند.

سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایت های اینترنتی به شمار می آید. امروزه توقع بینندگان سایت های وب بسیار بالا رفته و دیگر مرور وب سایت هایی با صفحات ثابت و راکد هیجانی در آنها ایجاد نمی کند. امروز کاربران به دنبال سایت هایی می گردند که بتوانند به نوعی در گوشه ای از آن سهمی داشته باشند و ارائه محتوی، مطالب و اطلاعات جدید در هر بار رجوع کاربران به وب سایت ، می تواند آنها را پایبند سایت نماید.

یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث می شد تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب سایت اینترنتی بیفتند هزینه های بالای طراحی آن بوده ، به عنوان نمونه برای طراحی وب سایتهای اینترنتی ، سابق بر این تعدادی نیروی متخصص طراح وب ، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت می شدند لذا هزینه طراحی و پشتیبانی وب سایت بالا بود ، ولی امروزه با در دسترس بودن سیستم های مدیریت محتوا دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.

در سال 1995 تعداد کاربران اینترنتی تنها 13 میلیون نفر در سراسر جهان را شامل می شد ، این در حالی است که این رقم در سال 2005 یعنی فقط ده سال بعد به 1 میلیلارد نفر رسید . این رشد انفجاری موجب شد تا کاربران زیادی به لزوم استفاده از اینترنت و وب پی برده و در فاصله این سالها ، تعداد صفحات وب بر روی شبکه جهانی وب , به 60 میلیارد صفحه رسید . این نیاز روز افزون , ششرکتهای طراح وب را بر آن داشت تا با طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای جامع همه منظوره که منطبق بر نیاز اغلب مشتریان باشد و به صورت قالبی منعطف بتوان بیشتر وب سایتهای اینترنتی را با آنها راه اندازی کرد . اینگونه نرم افزارها را بعدها نرم افزارهای مدیریت محتوا یا سیستم مدیریت محتوا (cms) نامیدند .

اما ایراد نرم افزارهای مدیریت محتوا این بود که یک تعامل یک سویه با مخاطبان برقرار می نمودند و فقط در راستای ارائه محتوی و اطلاع رسانی به ایشان ، طراحی و پیاده سازی شده بودند . این در حالی بود که بازدیدکنندگان وب ، به دنبال سایتهایی بودند که به نوعی در گوشه ای از آن سهمی داشته باشند . با توجه به این موضوع ، نرم افزارهای مدیریت محتوای تحت وب ، با قابلیت های برقراری ارتباط دو سویه با کاربران ، پا به عرصه وجود گذاشتند و با ارائه سرویسهای دو سویه ، مخاطبان سایت را در بروزرسانی محتوای سایت سهیم کردند .

در کشور ما ایران نیز ، پس از استفاده از سیستم های مختلف مدیریت محتوای غیر بومی و انواع نرم افزارهای اینترنتی خارجی ، نیاز مبرمی به نرم افزار مدیریت محتوای بومی احساس می شد تا بتواند منطبق با سلیقه ها ، نیازها ، قوانین و مقررات بانکی و دولتی داخلی , پاسخگوی درخواست مشتریان باشد . با توجه به این مهم ، برخی از شرکتهای داخلی اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای مدیریت محتوا نمودند . شرکت داده ورزان ، یکی از پیشروان این عرصه در کشور محسوب می شود و سیستم مدیریت محتوای داده ورزان را بر همین اساس , طراحی و پیاده سازی نمود .

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی

در موارد نادری ، ممکن است وب سایتی که در نظر دارید تا طراحی و پیاده سازی نمایید ، در بستر سیستم های مدیریت محتوا قابل تعریف نباشد (وب سایت خاص منظوره) که طبیعتا نیاز به برنامه نویسی اختصاصی خواهید داشت. ولی در اکثر مواقع وب سایتی که می خواهید , با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ی موجود قابل اجراست . مزایای استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت محتوا (cms) , نسبت به طراحی سایت اختصاصی عبارت اند از :

  1. صرفه جویی در زمان ایجاد و به روزرسانی وب سایت ها : در حالی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به صورت اختصاصی , ماهها به طول می انجامد ، قراردادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) از پیش طراحی شده ، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید . این صرفه جویی در زمان ، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب سایت شما با یک نرم افزار مدیریت محتوا یا cms است .یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب سایت ، کافی است نسخه ای از یک وب سایت طراحی شده توسط نرم افزار cms ، بر روی وب قرار گیرد . با این توصیف هزینه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به شدت کاهش می یابد .
  2. پشتیبانی مطمئن تر : با توجه به اینکه طراحی وب سایتهای اختصاصی ، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می شود و برای سایرین کاربردی ندارد ، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد ، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند لذا نمی توانید تجارت خود را بر این اساس پایه ریزی نمایید . این در حالی است که شرکتهای طراحی وب سایت که صاحب سیستم های مدیریت محتوا می باشند ، با تعداد زیادی مشتری مواجه اند که قبلا برای ایشان از این نرم افزار استفاده نموده اند . طبیعتا این شرکتها می بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند تا شانس باقی ماندن در بازار پر رقابت امروز را داشته باشند.
  3. انعطاف پذیری بیشتر : سیستم های مدیریت محتوا ، بسیار انعطاف پذیرتر از وب سایت های خاص منظوره اند ، چرا که تیم های تحلیل یک سیستم مدیریت محتوا ، می بایست انواع وب سایت های قابل راه اندازی با نرم افزار را در نظر گرفته و راهکارهایی را پیشنهاد کنند که طی آن پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی با ترکیب قابلیت های نرم افزار ، قابل پیاده سازی باشد.لذا می بایست از مستندات , آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.
  4. امنیت بالاتر وب سایت : با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده است ، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد , ارتقاء قابلیت ها و افزایش امنیت آن است . به عبارت بهتر باید گفت ، چنانچه یک وب سایت اینترنتی خاص منظوره طراحی شده توسط یک شرکت طراح سایت ، هک شود ، قابل مقایسه با هک شدن نرم افزاری نیست که صدها ، بلکه هزاران وب سایت از آن استفاده نموده و هک شدن سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده در طراحی آن ها به معنای هک شدن تمامی آن وب سایت های اینترنتی خواهد بود ، بنابراین برای تیم طراح معقول خواهد بود که زیر بار هزینه های هنگفت امنیت رفته و نرم افزار مدیریت محتوای خود را امن کنند. این در حالی است که برای یک تک سایت ، احتمالا ، نه برای شرکت طراح وب و نه برای مشتری ای که سایت برای وی طراحی و پیاده سازی می شود ، به صرفه نخواهد بود که پذیرای هزینه بالایی برای امنیت باشند.
  5. شما می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می نمایید : وقتی شما از یک شرکت طراح سایتی می خواهید تا وب سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند ، نمی دانید نهایتا برآیند تلاشهای انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی ، همان چیزی است که شما در ذهن می پروراندید . این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوا یا cms انجام می دهید ، می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می کنید. بنابراین به جای تصمیم گیری انتزاعی و بدون نگرش ، می توانید یکی از نرم افزارهای مدیریت محتوای موجود را انتخاب کنید.
  6. وجود مستندات ، راهنما و آموزش کافی : شرکت های طراحی وب سایت های اینترنتی ، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود ، مستنداتی را فراهم می آورند ، تا .مدیران وب سایت های اینترنتی با مراجعه به این راهنماها یا مستندات ، بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی شرکت طراح سایت ، وب سایت اینترنتی خود را مدیریت نموده و محتوای وب سایت را آپدیت نمایند ، اما داستان برای یک وب سایت اختصاصی ، به شکل کامل متفاوت بوده و تیم برنامه نویسی ، فرصت زیادی برای تولید محتوای مستنداتی که صرفا در یک وب سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، نخواهند گذاشت.

انواع سیستم های مدیریت محتوا به لحاظ نرم افزاری

سیستم های مدیریت محتوا یا cmsها دارای انواع گوناگونی هستند . از نظر طرز تلقی نرم افزار از محتوا و سیاست کلی و محوری به روزرسانی , سیستم های مدیریت محتوی می توانند در یکی از دسته های زیر طبقه بندی شوند :

  • سیستم مدیریت محتوای صفحه محور (page base cms) :این نرم افزارهای مدیریت محتوا (cmsها) واحد اطلاعاتی وب سایت را صفحه در نظر گرفته اند . به عبارت دیگر سایت را هویتی متشکل از صفحات می دانند و لذا تمام سعی خود را مصروف مدیریت صفحه می کنند و به مدیر سایت امکان ایجاد صفحاتی مجزا , دارای لینک به دیگر صفحات , و قابل ذخیره سازی روی سرور هاست به یکی از فرمت های htm , html , asp , php , jsp , … را می دهند . نقطه کمال اینگونه سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها حداکثر پیاده سازی محیطی با توانایی های macromedia dreamwaver است . جستجو در این سایت ها بر اساس اطلاعات متنی موجود در صفحات است و عبارت search شده را در هر صفحه ای که یافت , لینک آن صفحه را خواهد آورد . استفاده از اینگونه نرم افزارهای مدیریت محتوا دارای ویژگی ها و مزایا و معایبی است :
    • با اینگونه سیستم های مدیریت محتوا یا cms ها می توان وب سایت های مقیاس کوچک (small web) – از 10 صفحه تا 100 صفحه – و وب سایت های مقیاس متوسط (medium web) – از 100 صفحه تا 1000 صفحه – را پیاده سازی کرد . لکن راه اندازی سایت های مقیاس بزرگ (large web) – از 1000 تا 10000 صفحه – و بالاتر با چنین سیستم های مدیریت محتوایی میسر نیست. زیرا اینگونه نرم افزارهای مدیریت محتوی , اصولا از بانک اطلاعاتی استفاده نمی کنند و ایجاد صفحات بصورت دستی است .
    • اینگونه سیستم های مدیریت محتوا یا cms ها ، انعطاف پذیری فوق العاده ای در طراحی دلخواه ظاهر گرافیکی صفحات اصلی و صفحات داخلی وب سایت در اختیار می گذارند ، به نحوی که کاربر می تواند هر کدام از صفحات داخلی خود را به نحو دلخواه طراحی کند.البته تغییر کلیات گرافیکی وب سایت از صفحات اول به صفحات داخلی , در هیچ وب سایت رسمی جایگاهی ندارد و اگر در سایتی مانند yahoo با حرکت به صفات داخلی شمای وب سایت عوض می شود به این خاطر است که مثلا بخش آب و هوای یاهو weather.yahoo.com خود در واقع وب سایتی مجزا با کارکردی مجزا است که بصورت زیرمجموعه ای از مجموعه عظیم یاهو دیده می شود .
    • کاربری که قصد دارد سایت خود را با چنین نرم افزارهای مدیریت محتوایی مدیریت کند , باید تا حدود زیادی از طراحی وب و html سر در بیاورد . به عبارت دیگر کاربری این سیستم های مدیریت محتوا , مانند کاربری microsoft front page یا macromedia dreamwaver می باشد با این تفاوت که این نرم افزار تحت وب است .امروزه که نرم افزارهای microsoft front page یا macromedia dreamwaver خود امکان اتصال با وب هاست را دارند و کسی که به کاربری انها آشنا باشد براحتی می تواند از روی کامپیوتر خود سایت را بصورت page base مدیریت کند ، نیازی به خرید نرم افزار سیستم مدیریت محتوای تحت وب به شکل صفحه محور نیست .
  • سیستم مدیریت محتوای قابلیت محور (future base cms):این گونه سیستم های مدیریت محتوا یا cmsها بر اساس قابلیت های مورد نیاز مشتریان بنیان گذاری شده اند . به عبارت دیگر اکثر وب سایتهای اطلاع رسانی و پرتال های اینترنتی متشکل از بخش های مختلفی می شوند که معمولا عبارت است از : مدیریت منو ، مدیریت گالری تصاویر یا آلبوم عکس ، مدیریت اعضا ، مدیریت لینکستان و … .بنابراین ، در اینگونه از نرم افزارها ی مدیریت محتوا , مدیر سایت ، صفحات را مدیریت نمی کند , بلکه با استفاده از قابلیت های مذکور , محتوا را وارد در ساختار بانک اطلاعایتی می نماید و سپس خود نرم افزار مدیریت محتوا یا cms ، اطلاعات را در قالب صفحات سازماندهی خواهد کرد .به این ترتیب مدیر وب سایت بدون آشنایی با آنچه در پس پرده مسائل فنی اتفاق می افتد اطلاعات را در فرم ها وارد کرده و سیستم با ذخیره سازی این اطلاعات در بانک اطلاعاتی , سایت را سازماندهی می کند . محاسن و معایب این گونه از نرم افزارهای مدیریت محتوا عبارتند از :
  • با اینگونه سیستم های مدیریت محتوا یا cms ها می توان علاوه بر سایت های مقیاس کوچک و مقیاس متوسط , وب سایت های مقیاس بزرگ (large web) – از 1000 تا 10000 صفحه – و بالاتر را نیز به راحتی طراحی و پیاده سازی نمود . زیرا اینگونه نرم افزارهای مدیریت محتوا , اصولا از بانک اطلاعاتی استفاده می کنند و ایجاد صفحات بصورت اتوماتیک است .
  • اینگونه نرم افزارهای مدیریت محتوا یا cms ها انعطاف زیادی در طراحی ظاهر گرافیکی ساختار کلی سایت ندارند و لذا همیشه شمای گرافیکی ثابتی بر همه صفحات حاکم است . گرچه طراحی داخلی صفحات می تواند بسیار قوی انجام شود .
  • کاربری که قصد دارد وب سایت خود را با چنین سیستم مدیریت محتوایی مدیریت کند , لازم نیست از مسائل فنی طراحی وب و html سر در بیاورد . زیرا این کار به صورت اتوماتیک و پشت صحنه برای وی انجام می شود .
  • اصولا کاربری و کار با این نرم افزارهای مدیریت محتوا قابلیت محور آسان تر ، دلپزیر تر و کاربر پسندتر می باشد ، زیرا برای ایجاد یک خبر ، به راحتی وارد بخش مدیریت اخبار شده و خبر مورد نظرتان را ایجاد می کنید و کاربران می دانند که برای ایجاد هر تغییری به چه بخشی مراجعه نمایند .

پارامترهای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب

سیستم مدیریت محتوای قوی سامانه ای است که به این پرسش ها , پاسخی مناسب دهد :

  • سیستم مدیریت محتوا یا CMS دارای چه میزان تنوع قابلیت و امکانات است ؟
  • آیا این سیستم مدیریت محتوا یا CMS جزء cms های رایگان یا منبع بازی است که فارسی شده است ؟
  • مصادیق پشتیبانی از سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست ؟این پشتیبانی تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • آیا کارشناسان فنی برای پشتیبانی دائما در دسترس هستند ؟روش پشتیبانی چگونه است ؟
  • کار کردن با نرم افزار مدیریت محتوا یا CMS برای یک آدم مبتدی غیر حرفه ای تا چه حد آسان است ؟
  • چه امکاناتی برای سریعتر و قوی تر کار کردن یک کاربر حرفه ای تدارک دیده است ؟
  • آیا امکان افزودن قابلیت های اختصاصی برای کاربر که در سامانه مدیریت محتوا نیست وجود دارد ؟
  • سرعت لود صفحات اولیه و صفحات داخلی آن چقدر است ؟
  • جستجوی آن چه مطالبی را جستجو می کند؟ این جستجو تا چه حد سریع و قوی است ؟
  • هنگام طراحی گرافیکی ساختار کلی سایت تا چه حد دست گرافیست باز است ؟
  • پس از راه اندازی تا چه حد به مدیر سایت امکان ایجاد تغییر در شما گرافیکی را می دهد ؟
  • ادیتور متن آن , به عنوان موتور ورود اطلاعات در سایت , چه امکاناتی دارد ؟
  • آموزش مدیریت آن چگونه است ؟ آیا جلسات آموزشی , cd آموزشی دارد ؟
  • آیا راهنما ,help, دارد ؟ این help تا چه حد جامع است ؟
  • آیا امکان تعامل دو سویه با کاربر را ایجاد می کند؟
  • آیا سیستم مدیریت محتوا یا CMS می تواند به زبان های مختلف asp , php , jsp و … خروجی بگیرد؟
  • سیستم مدیریت محتوا یا CMS چه تمهیدی برای ارتقاء رتبه در موتور های جستجواندیشیده ؟
  • آیا می تواند خودبخود , محتوای خود را از طریق اینترنت و با استفاده از سایت های دیگر بروز کند ؟
  • تبلیغات سایت را چگونه مدیریت می کند ؟
  • آیا امکان ایجاد سایت به زبان های مختلف فارسی , روسی , انگلیسی , عربی و … را دارد ؟
  • آیا مرورگرهای اینترنتی مختلف مردم دنیا اعم از mozila , ie , safari , firefox را پشتیبانی می کند ؟
  • چه تمهیدی در مورد امنیت سایت اندیشیده است ؟
  • آیا نرم افزار مدیریت محتوا زنده است ؟ هر چند وقت یکبار قابلیت های آن ارتقاء پیدا می کنند؟
  • آیا محدودیت خاصی در میزان فضا و حجم اطلاعات دارد؟یا می توان سایت را بی نهایت گسترش داد؟
  • آیا امکان مدیریت توزیع شده را فراهم می سازد ؟ یعنی آیا تنها یک نفر همه کاره سایت است ؟
  • نمونه کارهای انجام شده با آن چه سایت هایی است ؟

منبع: parscms.com


سامانه مدیریت محتوا

سامانه مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content management system)، یک برنامه رایانه‌ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری از طریق یک رابط مرکزی فراهم می‌کند. یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده‌است:

  • نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMS) که به مدیر محتوا یا نویسنده، که ممکن است دانش لازم در مورد زبان نشانه گزاری (HTML) را نداشته باشد، اجازه می‌دهد تا ایجاد، ویرایش و حذف محتوای یک وب سایت را بدون نیاز به تخصص یک وب‌مستر، مدیریت کند.
  • نرم‌افزار تحویل محتوا (CDA) که با تفسیر و استفاده از آن اطلاعات وبگاه را بروز رسانی شود.

سامانه مدیریت محتوای وب

یک سیستم مدیریت محتوا (سیستم مدیریت محتوای وب) یک نرم‌افزار همراه یا مستقل برای ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده می‌شود. مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز دارد و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات، اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است.

به عنوان مثال : وردپرس (WordPress) یکی از این سامانه های مدیریت محتوای وب می باشد که از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است و هر روز که می گذرد بر تعداد کاربران این پلتفرم افزوده می شود. نمونه های دیگری هم از سامانه های مدیریت محتوای وب وجود دارند، به عنوان مثال می توان دروپال، جوملا، اوپن کارت، پرستا شاپ و… .

تاریخچه

سامانه‌های مدیریت محتوا به صورت متن‌باز از سال ۱۹۹۰ پدیدار شدند. از مهم‌ترین سامانه‌های متن باز دنیا جوملا، وردپرس، پرستاشاپ و دروپال می‌توان اشاره کرد. شما می‌توانید به راحتی یکی از سامانه‌های متن باز را روی فضای مجازی آپلود کرده و اقدام به طراحی سایت کنید.