گوگل ابزار هایی را برای بررسی شاخص های سئو در اختیار ما قرارداده است از جمله آنها گوگل آنالیتیکس است که در GA میتوان موارد مختلفی را بررسی کرد که اصطلاحا به اینها KPI SEO یا همان شاخص های کلیدی عملکرد می نامند.

برای این شاخص ها چند مورد وجود دارد که بسیار هایز اهمیت است از جمله تعداد لندینگ یا همان صفحات فرود شما در سایت، تعداد کلمات کلیدی شما ، میزان لک لینک های سایت،بازدید های واقعی مستمر، حضور موثر در شبکه های اجتماعی (SOCIAL MEDIA ) که موتور جستجو گوگل برای آن اعتباری در نظر گرفته است ازقبیل لینکدین، فیسبوک و دیگر شبکه ها

برای بررسی و دانستن این موارد بسیار مهم میتوان از گوگل آنالیتیکس (GA) و دربرخی موارد ابزارهای دیگری چون MOZ  و سرچ کنسول استفاده کرد، مسئله این است که چگونه میتوان با کمک گوگل آنالیتیکس عملکرد مناسبی برای سایت خود داشته باشیم ؟

ترافیک های ارگانیک

ما میتوانیم ترافیک ارگانیک برای سایت را بررسی کنیم ، منظور از ترافیک ارگانیک درواقع شامل مجموعه ترافیک هایی که در قبال آن هزینه پرداخت نکرده ایم و با تلاش به این ترافیک رسیده ایم، گوگل آنالیتیکس در بخش Conversions  این امکان را در اختیار ما قرار داده است که با افزودن درخواست برای گزارش به یک سری شاخص های سئو ( KPI های متعلق به سئو )دست یابیم،در این گزارش ازجمله شاخص های سئو به دست آوردن موارد تکمیل هدف ، ارزش هدف و نرخ تبدیل هدف است.

یک مورد دیگر شناسایی نرخ کاربرانی است که بلافاصله بعد از بازکردن سایت به هردلیلی ، صفحه را میبندند،این مبحث بسیار مهم است اگر تعداد این کلیک ها وبسته شدن در کمتر از چند ثانیه روی دامنه ما بالا برود،

در بخش secondary dimension  از رفتارهای کاربران میتوان مطلع شد اینکه در کدام صفحه فرود آمده اند و چه زمانی در صفحه حضور داشتند، و بعد از این صفحه فرود به کدام صفحه رفته، ممکن است از یک مقاله خبری یا آموزشی به صفحه ی محصول هدایت شده باشد…

اگر مدت زمانی که کاربران در صفحه ما هستند کم است به این معنی است محتوایی که در صفحه ما است نتوانسته نظر مشتری را جلب کند و ما باید سعی کنیم در جذب کاربر حرفه ای تر عمل کنیم

استفاده در موبایل

یکی دیگر از شاخص های سئو که در گوگل آنالیتیکس مانند گوگل کنسول میتوان این مسئله را نیز بررسی کرد که سایت ما در موبایل چقدر توانسته خوب عمل کند، از لحاظ چینش اجزاء صفحه سایت ، فونت ها ورنگ های استفاده شده و رعایت فاصله بین اجزا،فاصله خطوط، همه این نکات باید بررسی شود، در صورتی که ایرادی وجود داشت رفع گردد.

طول عمر کاربران

یک مورد دیگر از شاخص های سئو اهمیت طول عمر یک کاربر در سایت و صفحات شما است، در گوگل آنالیتیکس وذر بخش Lifetime Value شما میتوانید یک وضعیت و دید کلی از پتانسیل های درآمدی یک مشتری داشته باشید، به این صورت که ممکن است کار حدود مثلا پنح مرحله ثبت سفارش داشته باشد و در هر سفارش حدود ۳۰۰ هزار به طور متوسط کالاسفارش داده است شما میتوانید تخمین بزنید که این مشتری حدودا چقدر برای شما مفید است

مشاهده کلیک های واقعی سایت

این بخش نیز در گوگل آنالیتیکس موجود است که شما بفهمید که شما چقدر توانسته اید برای سایتتان کلیک واقعی بیاورید و به بررسی بپردازید،مثلا شما میتوانید بدانیدکه بیشتر بازدید های ارگانیک شما از چه دستگاهی بوده است، و کدام صفحه ورودی بیشتری دارد ، این آنالیز شما میتواند بر اساس فیلترهای گوناگون از جمله ورودی از طریق تصویر یا  فیلتری از نوع جستجو = وب انتخاب و بررسی کنید

نکته : شما میتوانید برای شاخص های سئو علاوه بر GA در MOZ نیز استفاده کنید برای روندهای جستجو، Explorer  کلمات کلیدی و…

گزارش استفاده از موبایل

یکی دیگر از KPI ها استفاده از موبایل فهمیدنش سخت نیست که کدام صفحات شما در موبایل به خوبی نشان داده نمیشود ، و چینش یا فونت و قابل کلیک بودن در موبایل ودیگر مواردی که ممکن است کاربر صفحه شما را نپسندد و صفحه را ببند، این موارد را میتوانید در گوگل آنالیتیکس بخش آنالیز ترافیک جستجو در زیر بخش mobile usability مشاهده کنید، در اینجا میتوانید URL هایی که در موبایل صحیح  نیست و نامناسب نمایش داده میشود را مشاهده کنید و ریسپانسیو کنید.

بررسی سرعت صفحات موبایل

گوگل درسال ۲۰۱۵ با افزایش استفاده زیاد از موبایل برای نمایش صفحات سایت، سرعت لود صفحات سایت در موبایل را یک فاکتور مهم قرارداد و ارزش بیشتری برای صفحاتی که سریعتر به نمایش در می آید قائل است  این فاکتور به اختصار AMP  نامیده میشود، برای مثال صفحه ای که حدودا لود بالاتر از ۴ ثانیه دارد از نظر کاربر کند است وصفحه را بلافاصله می بندد پس متوجه می شویم که گوگل این کار را برای راحتی و رضایت کاربر انجام می دهد.

در بخش موردنظر لیست URL های AMP که با مشکل مواجه هستند و کاربر به خوبی مشاهده نمیکند را خواهید دید. نکته مهم این است که شما با برناه ریزی منظم به صورت مداود باید  این خطاها را پیگیری و رصد کرده و برطرف می کنید.به این شکل نیست که شما یکبار رفع ارور کردید تمام شد ودیگر نیازی نیست به این بخش مراجعه کنید.

استفاده از گوگل کنسول برای پیگیری KPI ها

علاوه بر گوگل آنالیتیکس میتوان از سرچ کنسول نیز برای بررسی و رعایت شاخص های سئو استفاده کنید.در شکل زیر با کلمه کلیدی در قسمت Performance گوگل کنسول نمونه ای را برای شما قرارداده ایم، مشاهده میکنید که نحوه تغییر ورودی ها مشخص است، در این بخش میتوانید تغییر جایگاه و تعداد کلیک و میزان مراجعه را مشاهده کنید، و درصورتی که متوجه شدید که نقطه قوت یا نقطه ضعف در سایتتان وجود دارد، به آن بپردازید.

منبع: سئو ایران