سال ۲۰۲۰ با تمام پستی بلندی هایی که داشت به پایان رسید و بو بوی سال ۲۰۲۱ است که به مشام ما می رسد. سئو بیشتر از هر چیز دیگری (شغل) دچار تغییر خواهد شد.

چه بر سر دنیای سئو خواهد آمد؟

بر خلاف عقیده دوستان با گذشت زمان و آپدیت شدن الگوریتم های گوگل سئو سخت تر و سخت تر خواهد شد البته در موضوعاتی که به پول مرتبط هستند؛ مثل سایت های خدماتی، گردشگری و فروشگاه های آنلاین چرا؟ به دلیل محدود شدن اقدامات سئو کلاه سیاه.

  • برگردیم به ۲۰۱۳؛ کلمات کلیدی را استخراج می کردیم؛ صفحه میساختیم؛ لینک میساختیم/میخریدیم و رتبه میگرفتیم.
  • ۲۰۱۴ آمد و الگوریتم پنگوئن ظهور کرد؛ سایت هایی که بر روی یک انکر تکست خاص تمرکز کرده بودند پنالتی گوگل شدند.
  • ۲۰۱۵ رسید و الگوریتم پاندا بر روی وب فارسی چیره گشت؛ صفحات سایت های فیدخوان/کپی از ایندکس گوگل حذف شدند.
  • ۲۰۱۶ شد و الگوریتم رنک برین به بازار آمد؛ گوگل اولین الگوریتم یادگیری ماشینی خود را به بازار عرضه کرد.
  • ۲۰۱۷ فرا رسید؛ The mobile-first index ظهور کرد و سایت هایی که سئو موبایل نداشتند با افت رتبه مواجه شدند.
  • ۲۰۱۸ از راه رسید؛ آمار جستجوی صوتی (Voice Search) بالا گرفت و سایت هایی که محتوا را برای کاربر نه موتور جستجو تولید میکردند وضعیت بهتری پیدا کردند.
  • ۲۰۱۹؛ الگوریتم برت متولد شد؛ برت دومین الگوریتم هوش مصنوعی بود که بر روی هدف جستجو (Search Intent) تمرکز می کند.
  • ۲۰۲۰ و فراز و نشیب هایش؛ شاهد ۳ آپدیت بزرگ در گوگل بودیم که دوتای آنها به هسته گوگل مربوط می شود.

و اما سئو در ۲۰۲۱ …

اولین و مهم ترین چیزی که باید به آن توجه کنید موبایل است! روز به روز به تعداد استفاده کنندگان دستگاه های همراه اضافه می شود و کاربران دسکتاپ از این رقابت جای می مانند.

جان مولر در یک تویت اینطور خطاب به کاربران اعلام کرد که:

“…we’re now almost completely indexing the web using a smart phone Googlebot, which matches a lot more
what users would actually see when they search.

ما الان تقریبا تمام صفحات وب را با استفاده از ربات گوگل دستگاه های موبال ایندکس می کنیم که در واقع اینکار باعث تطابق بیشتر جستجوی کاربر و نتایج می شود.

And one of the things that we noticed that people are still often confused about is with regards to, like if I only have something on desktop, surely Google will still see that and it will also take into account the mobile content.

و یکی از مواردی که ما متوجه آن شدیم این است که افراد هنوز فکر می کنند اگر چیزی در نسخه دسکتاپ باشد گوگل حتما آن را خواهد دید و با محتوای موبایل تطبیقش خواهد داد.

But actually, it is the case that we will only index the mobile content in the future.

اما در واقع موضوع این است که ما در آینده فقط محتوای نسخه موبایل را ایندکس خواهیم کرد

So when a site is shifted over to mobile first indexing, we will drop everything that’s only on the desktop site. We will essentially ignore that.

بنابراین هنگامی که وضعیت خزش سایت به موبایل فرست ایندکس تغییر می کند ما نسخه دسکتاپ سایت را فراموش می کنیم و به کلی آن را نادیده می گیرم.

…anything that you want to have indexed, it needs to be on the mobile site.

هر چیزی که می خواهید ایندکس شود باید در نسخه موبایل سایت برای گوگل قابل مشاهده باشد.

And the final deadline we’ve come up with is March 2021.”

و آخرین مهلت آغاز این روند از ماه مارچ ۲۰۲۱ مصادف با اسفند ۹۹ است.

John MUELLER From Google

پس از آشنایی با اهمیت موبایل وقت آن رسیده که به موضوع دوم اشاره کنیم یعنی اهمیت کاربر بزارید اول کار رو با یک خبر شروع کنیم:

از گوگل برای استفاده از اطلاعات کاربران حتی در نسخه Private یا همان Incognito شکایت شده و دادستان درخواست قرامت ۵ میلیارد دلاری از گوگل شده! جالب بود نه 🙂 پس الان میدونیم در واقع Private خیلی هم Private نیست!

گوگل با استفاده از دیتای بدست آمده از User-Data میفهمد، درک می کند و تصمیم میگیرد! گوگل رفتار کاربران در سایت را رصد می کند و بر اساس آن به سایت امتیاز می دهد؛ این موضوع اثبات کننده تئوری Pogo-Sticking است.

اگر نمی دانید بدانید که Pogo-Sticking یعنی وقتی کاربر روی یک نتیجه کلیک می کند اما به دلیل پیدا نکردن هدف جستجو یا هر عامل دیگری Session خود را کامل نمی کند و به نتایج بر میگردد و سایت دیگری را انتخاب می کند؛ در اینجا سایت پایین می آید و رقیب شما جای شما را میگیرد افراد بزرگی در دنیای سرچ مثل Rand Fishkin و Brian Dean باور دارند که این تئوری تنها یک تئوری نیست؛ واقعیت است.

برای بهبود چه کنیم!!!!!

نصب، یادگیری و استفاده از گوگل آنالیتیکس می تواند اولین قدم برای شما باشد؛ در گوگل آنالیتیکس بخشی به اسم User-Flow وجود دارد که مسیر طی شده کاربر در سایت را به شما نمایش می دهد؛ صفحاتی که آمار Drop بالایی دارند را شناسایی کنید و بهبود ببخشید.

باز هم Rand Fishkin موسس MOZ یکی از بهترین سئوکار های دنیا (به عقیده من بهترین) در یکی از مقالاتش که لینکش را یادم نمی آید گفت ظاهر شما ۵۰% از کار را انجام می دهد؛ اگر سایت شما ظاهری مناسب ندارد به احتمال زیاد شانسی برای رقابت نخواهید داشت.

برای بهبود ظاهر سایت خود می توانید از اقدامات زیر بهره ببرید:

  • ترجیحا از رنگبندی شاد و فلت استفاده کنید.
  • از مقالات مرتبط غافل نشوید.
  • فونت شما تاثیر زیادی در ظاهر سایت خواهد داشت.
  • برای لینک های داخلی از تکنولوژی Tooltip استفاده کنید.
  • منوی ناوبری خود را ساده و خلوت طراحی کنید.
  • سایدبار را فراموش کنید ما الان در ۲۰۲۱ هستیم!
  • برادکرامپ حتما حتما در سایت فعال باشد.
  • لینک های داخلی رنگی متفاوت داشته باشند.

دومین اقدام برای بهبود تجربه کاربری در سئو سایت فهمیدن رفتار کاربر است شاید با خود فکر کنید که ما چطور می توانیم بفهمیم کاربر در سایت ما چه کرده اما من امروز به شما دو ابزار معرفی می کنم که با استفاده از آن قادر خواهید بود رفتار کاربر در سایت را مانیتور کنید این رفتارها شامل: کلیک، اسکرول و … می شوند برای اینکار باید از ابزارهای Hotjar و Yandex استفاده کنید.