در این مقاله نگاهی به عنوان صفحه و نکات مرتبط با بهینه سازی آن می پردازیم.

عنوان صفحه یکی از مهم ترین عناصر سایت می باشد لذا بهینه سازی عنوان صفحه از اهمیت بالایی برای بهبود تجربه کاربری و متور جستجو برخوارد است.

افرادی که قصد بهینه سازی سایت خود را دارند باید تمامی عناصر داخل سایت را به خوبی بشناسند، عنوان صفحه یکی از آنهاست. عنوان صفحه نوشته ای است که محتوای صفحه وب را برای کاربر و موتور جستجو توصیف می کند.

پس از بدنه اصلی محتوا عنوان صفحه مهم ترین فاکتور است، خوشبختانه رعایت نکات بهینه سازی درعنوان بسیار آسان است و زمان کمی می برد.

اهمیت عنوان صفحه

عنوان صفحه اولین چیزی است که کاربر قبل و بعد از ورود به سایت با آن رو به رو می شود لذا از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین موتور های جستجو به خصوص گوگل اهمیت بسیاری به عنوان می دهد و آن را یکی از موثر ترین فاکتور های رتبه بندی خود در نظر میگیرند.

در این بخش با کاربرد عنوان آشنا می شوید:

مرورگر

عنوان صفحه در نوار بالایی مرورگر و همچنین داخل صفحه نمایش داده می شود.

صفحه نتایج جستجو

عنوان صفحه به صورت بلد با فونت نسبتا بزرگ در صفحه صفحه نتایج جستجو گوگل به نمایش در می آید مانند تصویر بالا.

لینک خروجی

سایت هایی که از لینک خروجی برای نمایش خلاصه محتوا استفاده می کنند مانند: شبکه اجتماعی فیسبوک، تلگرام، واتس آپ و … با به کارگیری عنوان و توضیحات صفحه چکیده ای از محتوای سایت را در قالب یک باکس مربعی به کاربر نمایش می دهند.

نحوه نوشتن عنوانی جذاب برای صفحه

عنصر عنوان محتوای دقیق صفحه را توصیف می کند. این عنصر در دو بخش تجربه کاربری و موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از عنوان صفحه بهینه شده بر مبنای کلمه کلیدی صفحه یک عامل بسیار مهم در افزایش رتبه گوگل است. استفاده درست از کلید واژه ها، تعداد کارکتر و … عوامل تاثیر گذار هستند.

۹ نکته مهم در نوشتن یک عنوان بهینه شده:

۱- عنوان را با کلمه کلیدی هدف شروع کنید: هر چه کلمه اصلی صفحه به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد وزن بیشتری به آن اختصاص داده می شود.

۲- استفاده از کلمات کلیدی مرتبط: اگر کلمه کلیدی صفحه خرید بادام است، قیمت، مغز، فروش، اعلا، شیرین، ایرانی، تازه می توانند گزینه های خوبی برای استفاده باشند.

۳- خیلی طولانی یا کوتاه نباشد: عنوان کوتاه توجه کمتری را به خود جلب می کند در نتیجه کلیک کمتری می خورد و عنوان بلند در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود! حداکثر کارکتر های مجاز ۷۰ حرف است.

۴- نام برند: اگر برندی محبوب در اینترنت دارید حتما از آن در انتهای عنوان استفاده کنید.

۵- جذابیت عنوان: به یاد داشته باشید عنوان صفحه پس از جستجو کاربر و وارد شدن به صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود اما به این معنی نیست که کلیک میخورد، عنوان هایی که شامل کلمات جذاب مانند: لیست، آخرین، آپدیت، بهترین، ارزان، ویژه، حرفه ای، عدد و … دارند کلیک بیشتری دریافت خواهند کرد.

۶- جدا کننده: برای جدا سازی کلمات از یکدیگر تنها از کارکتر ( | ) یا ( – ) استفاده کنید.

۷- آپدیت عنوان: اگر محتوای صفحه آپدیت شد توصیه می کنیم عنوان را نیز به نسبت تغییرات آپدیت کنید.

۸- پزهیر از تکرار: هرگز بیش از ۲ بار کلمه ای را در عنوان تکرار نکنید مخصوصا اگر کلمه کلیدی باشد.

۹- عنوان تکراری: استفاده از عنوانی که قبلا در صفحه ای دیگر تکرار شده باعث پنالتی صفحه و کاهش رتبه سایت خواهد شد.