فاکتور های سئو و رتبه بندی گوگل کم نیستند اما برخی از آن ها در دامنه وجود دارند که باید در هنگام ثبت دامنه به آن ها توجه کرد.

بهترین راه برای راه اندازی سایتی قدرتمند انتخاب نام و آدرسی مناسب است. آدرس دامنه در نهایت باید منجرب به رضایت اول کاربران و دوم گوگل شوند.

یعنی چه؟ با ذکر مثالی توضیح می دهیم: فرض کنید ۲ دامنه با آدرس های متفاوت که قبلا تاریخچه ای در گوگل نداشتند در یک ساعت توسط دو نفر ثبت و ایندکس می شوند، هر دو این دامنه ها از نظر محتوا و لینک با هم برابرند و هر دو قصد کسب رتبه اول گوگل در یک کلمه کلیدی مشترک را دارند.

تا به الان هر دو سایت امتیازی مساوی داشته و از دیگری قوی تر نیستد اما در هنگام ثبت دامنه اولی ۱ سال و دومی ۵ ساله ثبت شده است! در اینجاست که دامین دوم نسبت به دامین اول برتری پیدا می کند چرا که یکی از فاکتور های رتبه بندی میزان عمر دامنه است.

دامنه

چک لیست فاکتور ها

در ابتدا اعلام می کنیم که تمامی این فاکتور ها بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی نشده اند.

۱- عمر دامنه

طبق اسناد موجود به جرات می توان گفت که مهم ترین شاخص ارزش گذاری دامنه از دیدگاه گوگل عمر دامنه است. ارزش دامنه ای با عمری ۲ ماهه با دامنه ای ۲ ساله تفاوت بسیاری با هم داشته و حتی از نظر ارزش گذاری قابل قیاس نیستد، چرا؟ به دو دلیل:

  • عمر محتوا
  • عمر لینک

مانند گیاه سیر که هر چه بیشتر بماند جا افتاده تر شده و برای خورنده آن خوشمزده تر می شود در بک لینک و محتوا نیز گوگل نقش جناب آقای سیر خوار را بازی می کند.

نکته: یک درک نادرست از عمر دامنه در میان افراد وجود دارد، بسیاری فکر می کنند گوگل به زمان ثبت دامنه اهمیت می دهد اما اصلا اینطور نیست، عمر یک دامنه دقیقا از زمان ایندکس شدن سایت در گوگل محاسبه می شود نه خرید!

۲- تاریخ انقضا دامنه

تاریخ انقضا دومین شاخص مهم است، دامنه ای که تاریخ انقضای بیشتری دارد از احساس امنیت بیشتری نزد گوگل برخوردار بوده و ممکن است موجب بالا رفتن میزان اعتماد گوگل نسبت به وب سایت شود.

۳- نام دامنه

نام دامنه نه تنها برای گوگل بلکه برای کاربران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر اساس اسناد بدست آمده بهترین نام برای دامنه آن است که با موضوع سایت و کلمات کلیدی هدف مرتبط باشد.

هنگامی که کلمه کلیدی هدف عیننا و به صورت کاملا مستقیم در آدرس دامین قرار گرفته است به اصطلاح این دامنه تطابق دقیق دامنه با کلمه کلیدی بوده و شانس بهتری را برای کسب رتبه ۱ با آن عبارت کلیدی را دارد.

۴- اس اس ال

معمولا گوگل فاکتور های رتبه بندی سایت ها را به صورت عمومی اعلام نمی کند اما اس اس ال یکی از آن ها نیست! نصب پروتکل امنیت لایه انتقال از آن دسته فاکتورهایی است که گوگل به صورت علنی به تاثیر آن اعتراف کرده است.

پس از نصب اس اس ال حتما باید تمامی آدرس های قدیمی از اچ تی تی پی توسط ریدایرکت ۳۰۱ به اچ تی تی پی اس منتقل شوند. همچنین اتصال سایت به پنل سرچ کنسول باید مجدد و با آدرس جدید انجام شود.

۵- پسوند دامنه

پسوند دامنه در زمان های قدیم جزو مهم ترین ها بود اما با اضافه شدن هدف گذاری بین المللی به پنل سرچ کنسول گوگل دیگر تاثیر چندانی ندارد یا شاید اصلا ندارد!

نحوه کارکرد: سایت هایی که پسوند دامنه آن ها حاوی پسوند کشوری بود (مثلا در ایران دات آی آر) شانس بهتری با در نتایج جستجو کاربرانی را داشتند با ای پی آن کشور به جستجو پرداخته بودند.

اما همان طور که گفتیم با اضافه شدن هدف گذاری بین المللی به آسانی می توان کشور هدف را تعیین کرد. نکته دیگری نیز هست این فاکتور در نتایج جستجو فارسی اثری ندارد چرا که گوگل فارسی ای وجود ندارد.

دیگر شاخص ها

۶- کوتاه بودن تعداد حروف

۸- یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-)

۹- عمومی بودن هویز دامنه

+- خرید و فروشی نبودن

۱۰- سابقه نداشتن صاحب امتیاز

۱۱- دامنه رنک دار

خرید دامنه ای که قبلا سابقه ای در گوگل داشته می تواند برای شروع مناسب باشد اما به شرطی که مرتبط باشد!

۱۲- سابقه

برای چک کردن سابقه تاریخی دومین آدرس را در سایت آرشیو وارد کنید.

۱۳: تعداد کارکترها

هر چه آدرس کوتاه تر باشد بهتر! چرا که هم در ذهن بهتر می ماند و هم حروف اضافی ندارد.