دانلود فیلم فروشنده

فروشنده فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است که نخست «برسد به دست آهو» یا (مشتری) نام داشت اما در اواسط فیلمبرداری نامش تغییر کرد و با عنوان فروشنده اکران شد. در مراسم اختتامیه جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی دیتا شد و شهاب حسینی هم برندهٔ جایزه بهترین بازیگر مرد شد. فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۷ به آکادمی اسکار شناسایی شد[۴][۵] و سرانجام در تاریخ نهم اسفند ماه سال ۱۳۹۵، کامیاب شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد.[۶]

محتویات
۱ بازیگران
۲ خلاصه داستان
۲.۱ پیشینهٔ داستانی
۳ ساخت
۴ بازتاب فیلم
۴.۱ نظرات
۵ نمایش
۶ فروشنده در اسکار
۶.۱ تحریم اسکار
۶.۲ حمایت‌ها
۶.۳ جایزهٔ اسکار
۷ جوایز
۷.۱ بین‌المللی
۷.۲ نوزدهمین دوره جشن خانه سینما
۸ جستارهای وابسته
۹ منابع
۹.۱ پانویس
۱۰ پیوند به بیرون
بازیگران
شهاب حسینی در نقش عماد
ترانه علیدوستی در نقش رعنا
مهدی کوشکی در نقش سیاوش
بابک کریمی در نقش بابک
مینا ساداتی در نقش صنم
فرید سجادی حسینی در نقش پیرمرد
احترام برومند در نقش بانو شاه‌نظری
شیرین آقارضاکاشی در نقش عصمت
مارال بنی آدم در نقش کتی
صحرا اسداللهی در نقش مژگان
مجتبی پیرزاده در نقش مجید
سام ولی‌پور در نقش صدرا
عماد امامی در نقش علی[۷]
محمد فرهادی پور در نقش شاگرد عماد
خلاصه داستان
رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر می‌باشند. آن‌ها به دلیل نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خویش را ترک کنند و به پافشاری گرد از دوستانشان به اسم بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدکاره به اسم «آهو» در آن ساکن بوده‌است. آغاز همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل مهار ختم می‌شود..

پیشینهٔ داستانی
به نوشتهٔ پایگاه اینترنتی-سینمائی سینماژورنال، داستانِ فیلم با دو سرگذشت سینمایی سایر یعنی فیلم مستأجر اثر رومن پولانسکی و فیلمنامهٔ حقایق دربارهٔ لیلا دختر ادریس نشانه مریخ بیضایی امثال است.[۸] شهلا لاهیجی فیلم فروشنده و سازنده‌اش را به خاطر تأثیرپذیری از کار بیضایی و نیز به خاطر جایزهٔ اسکارش ستوده‌است.[۹] فرهادی این تأثیرات را ناخودآگاه دانسته‌است.[۱۰]

ساخت

ترانه علیدوستی چهارمین و شهاب حسینی سومین همکاری خویش را با اصغر فرهادی تجربه کردند.
اصغر فرهادی که قرار بود پروژهٔ جدید خویش را در اسپانیا نخست کند و لغایت آغاز قبل فرآوری فیلم، یک‌سال سررسید داشت که تصمیم به ساخت فیلم فروشنده در ایران گرفت. فرهادی دستور ساخت این فیلم را در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۴ از سازمان سینمایی اخذ کرد. اسم پیشین این فیلم «برسد به دست آهو» بود که به علت این‌که اسم «فروشنده» تناسب اکثریت با حکایت پایانی فیلم داشت، تغییر نام پیدا کرد.[۱۱] مرد یدالله نجفی، صدابردار با سابقهٔ فیلم، مایه ایجاد وقفه‌ای یک هفته‌ای در فیلمبرداری شد و سرانجام فیلمبرداری فیلم فروشنده، به کارگردانی اصغر فرهادی ۷ اسفند به پسین رسید.[۱۲]

بازتاب فیلم

از راست شهاب حسینی، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی. اجلاس خبری فیلم فروشنده، دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ در ایران
فروشنده روی‌هم‌رفته آرای مثبت فراوانی را از قضات سینمایی به خود اختصاص عدل و از استقبال عمومی خوبی نیز برخوردار شد. فیلم در سایت راتن تومیتوز با گواهمندی بر ۱۴۸ نقد نمره ۹۷/۱۰۰ را دریافت کرده‌است[۱۳] و در سایت متاکریتیک نیز با توجه به ۳۶ رأی امتیاز ۸۵/۱۰۰ را گرفته‌است.[۱۴]

نظرات
وبگاه‌های سینمایی ایندیوایر با انتشار فهرستی از صد فیلم کنجکاوی برانگیز که در سنه ۲۰۱۶ اکران می‌شوند، پنجمین فیلم فهرست خود را به فروشنده، هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی برگزیدن داد. ایندیوایر دربارهٔ این فیلم نوشت: «شاید برای اغلب ما، اصغر فرهادی، هیجان‌انگیزترین فیلم‌ساز ایرانی این دهه است. ملودرام برنده اسکار او، جدایی نادر از سیمین سال گذشته در رأس فهرست ایندیوایر به عنوان بهترین فیلم دهه اخیر پیمان گرفت و فیلم فرانسوی او ماضی نیز فیلم فوق‌العاده‌ای است.» وبگاه «سیر کوئیت»، فروشنده ساختهٔ اصغر فرهادی، فرآورده مشترک ایران و فرانسه و تونی اردمان محصول آلمان را شانس‌های پایانی برای جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ دانسته‌است.[۱۵]
«اوون گلیبرمن» منتقد گاهنامه ورایتی گفته‌است: «فروشنده حتی از ساخته‌های اسبق فرهادی مینیمال‌تر، سربه زیرتر و جمع‌وجورتر است. با این‌حال اما تکنیک نویسنده و کارگردان همانند همش با خودباوری کامل همراه است. هنرنمایی در جای خودش است و هر سرنخی به نتیجه‌ای غیرقابل انتظار ختم می‌شود».[۱۶]
«پیتر برادشو» منتقد گاردین «این فیلمی زیرکانه و جاه طلبانه است. فروشنده کوشش می‌کند که تأثیر و نتیجهٔ بزرگتری نسبت به فیلم پیشین فرهادی داشته باشد و کیفیت مبهم و معمایی انفصال کمیاب از سیمین را ندارد. در واقعیت تم انتقام-عدالت طلبی فیلم تقریباً مرا به یاد نشانه ملودرام – جنایی دنی ویلنوو یعنی فیلم زندانیان می‌اندازد. با این کل آی کیو محض فیلم‌سازی فرهادی این فیلم را زیاد تماشایی کرده‌است، هوشمندی مطلق موجود در فیلمسازی فرهادی، اثر او را زیاد تماشایی می‌کند. تنها فیلمسازی با چیرگی او می‌تواند جایی هم برای میزان متهورانه‌ای از کمدی در فیلم خویش باقی بگذارد: عماد در کلاس از خستگی چرت می‌زند و شاگردانش برای گرفتن سلفی‌های خنده‌دار در کنار چهره خروپف‌کنان آقای معلم ژست می‌گیرند».[۱۷]
«دبورا یانگ» منتقد هالیوود ریپورتر نوشته‌است: «این فیلم استادانه به اخص در پایان‌بندی بسیار عالی است ولی نه چندان گیراست».[۱۸] «تیم رابی» منتقد تلگراف معتقد است «گذشته و فیلم جدیدش فروشنده هردو از نظر داستانی مانند کلافی درهم‌تنیده و جذاب بودند، نسخه سینمایی آنچه یوجین اسکرایب یک نمایش خوش‌ساخت نامید. ما گواه پچ‌پچ‌های آن‌ها در حین اجرای نمایش هستیم، مشابه این است که در بین نمایش آرتور میلر داریم یک نمایش اختصار سایر می‌بینیم. این ایده زیاد خوبی است که فرهادی می‌توانست اغلب آن را بپروراند».
«مگی گگلر» منتقد «ویو آرت» گفته‌است: «فروشنده فیلمی زیاد هوشمندانه و خوش‌ساخت است. فرهادی یک بار دیگر درونیات و ذهنیات شخصیت‌هایش را می‌کاود و موشکافانه انگیزه‌های آن‌ها را رسیدگی می‌کند. گفتار ریزبینانهٔ او به اتفاق با بازی بی‌نقص ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، به نکوداشتن می‌درخشد. بدون هیچ تردیدی، اصغر فرهادی یک فیلمنامه‌نویس درجه یک است. او شیوهٔ سینمایی دقیقی برای خودش دارد که او را از فیلمسازان غربی، متفاوت می‌کند».[۱۹]
«هیدی لویت» در گلوب اند رغبت نوشت: «این فیلم درامی براق است که از نمایشنامه «مرگ فروشنده» اثر «آرتور میلر» به نکویی در بعد مقوله خویش بهره‌گیری کرده‌است. ما زوج بازیگری را می‌بینیم که در جستجوی یک آپارتمان جدید هستند چرا که خانه‌شان در حال فروپاشی و ناامن است. با حیات یومیه این دو بازیگر به اتفاق می‌شویم که فقط از راه بازیگری امرار معاش نمی‌کنند و آن‌ها را همچون کسانی درک می‌کنیم که در دنیای راستین هستی دارند. آن‌ها تفاوتی با بازیگرانی که در لس‌آنجلس و نیویورک دست و پا می‌زنند ندارند. اثناء تماشای فیلم پرماسیدن کردم در حال تماشای یک مستند از بازیگران در تئاترهای زیرزمینی هستم که دارای زرق و برق برادوی و هالیوود نیستند. بازی‌های نئورئالیستی و کامل بازیگران زمانی که دنیای عاطفی کاراکترها به اوج می‌رسد و رابطهٔ جفت نقش اصلی از هم می‌پاشد، مرا بسیار تحت تأثیر پیمان داد. در واقع در این فیلم استعداد در همه جا و بدون مرز وجود دارد.[۲۰]
روزنامه لو موند در عدد روز بیست و سوم ماه مه خود ضمن اشاره به شباهت پرتو با کارهای پیشین فرهادی همانند «جدایی کمیاب از سیمین» و «گذشته»، از نوعی «بازی با سانسور» و تأثیر رعایت اقتضاهای وزارت راهنمایی ایران و محدودیت شرایط در بعضی صحنه‌های فیلم گفته‌است.[۲۱]
آلن هانتر در نشریه اسکرین دیلی نوشت: اصغر فرهادی با فیلم جدیدش «فروشنده» به قلمروی میشائیل هانکه قدم گذاشته‌است. رابطهٔ به‌ظاهر رضایت‌بخشی که جفت حکایت داشتند، بعد از مجموعه‌ای از بدبیاری‌ها در حال از هم پاشیدن است. «فروشنده» فیلمی است که رفته‌رفته بهتر می‌شود.[۲۲]
نمایش
فروشنده در اروپا و آمریکا با نام فروشنده (The Salesman) و در فرانسه با اسم مشتری (Le Client) عرضه شد. دلیل این تغییر اسم در فرانسه، ساخت فیلمی به اسم فروشنده در این مملکت است.[۲۳]

نمایش عمومی تازه‌ترین ساختهٔ اصغر فرهادی از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه دهم شهریور ماه پیش درآمد شد. فروشنده فقط در سه روز نزدیک یک میلیارد تومان فروش داشت. این فیلم روز چهارشنبه در نخستین روز اکرانش ۲۵۰ میلیون تومان فروش رفت و رکوردی جدید در سینمای ایران ثبت شد؛ در پایان فروشنده در روز ۲۳ آبان سال ۹۵ در واپسین هفته اکرانش در ایران، با شکستن رکورد فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.[۲۴][۲۵] البته این رکورد مدتی پس به دست فیلم گشت ۲ شکسته شد.[نیازمند منبع] در ضمن فیلم فروشنده سومین فیلم پرفروش غیرکمدی تاریخ سینمای ایران است.[نیازمند منبع]

فیلم فروشنده از تاریخ ۲۰ دی ماه در شبکه نمایش خانگی منتشر شده‌است.