در این نوشته به بررسی انواع متا تگ های موثر در سئو می پردازیم.

موتور های جستجوگر برای درک محتوای وب سایت از کد های خروجی اچ تی ام ال در صفحه استفاده می کنند و آن ها را به طور مستقیم در نتایج جستجو نمایش می دهند، لطفا به تصویر زیر دقت کنید:

تگ های مهم سئو

در تصویر بالا حدود ۲۰ خط کد نوشته شده است که هر خط از این کدها مفهومی را به موتور های جستجو می رسانند، به طور مثال در خط چهارم که متا تگ تایتل در آن قرار گرفته است عنوان صفحه وجود دارد و در خط پنجم متا تگ توضیحات صفحه، اما نکته ای باید در نظر داشت این است که تمامی تگ های صفحه برای موتور های جستجو اهمیتی حائز اهمیت نیستند.

تگ هایی مهم در اچ تی ام ال هستند که موتور های جستجو با استفاده از آن ها متوجه محتوای صفحه سایت می شوند در ادامه قصد معرفی آن ها را داریم

لیست متا تگ ها

در بخش زیر لیستی از مهم ترین متا تگ های موثر در سئو را مشاهده خواهید کرد:

عنوان صفحه

تگ عنوان مهم ترین تگ موجود در یک صفحه وب است، موتور جستجوگر به طور معمول عیننا عنوان قرار گرفته داخل این تگ را در نتایج جستجو نشان می دهند.

توضیحات

تگ توضیحات دومین تگ مهمی است که موتور های جستجو به آن توجه می کنند و آن را به طور مستقیم در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می دهند. سعی کنید متنی متفاوت و جذاب در این بخش بنویسید و حتما از کیورد صفحه را به آن اضافه کنید.

تیتر

سر تیتر ها صفحه سومین تگ های مهم و موثر در سایت هستند، مهم ترین سرتیتر <H1> و کم ارزش ترین سرتیتر <H5> است <H6> دیگر از نگاه گوگل ارزشی ندارند و با <P> یکی گرفته می شود) اما چند نکته وجود دارند که باید در هنگام استفاده از هدینگ ها به آن ها توجه کنید، این نکات عبارتند از:

  • سعی کنید تا تنها یک <H1> در هر صفحه قرار دهید
  • محتوای H1 و تایتل باید با هم مرتبط باشد
  • قبل از H1 هیچ تگ هدینگ دیگه ای نباید استفاده گردد.
  • بهتر است هدینگ ها را با استفاده از اسکیما نامگذاری کنید

لینک

تگ لینک یا و یا همان <a> باعث وصل کردن صفحه ای به صفحه ی دیگری در وب می شوند، در استفاده از آن ها باید نکاتی را در نظر گرفت، این نکات به شرح زیر می باشند:

  • از اتریبیوت تایتل استفاده کنید
  • با استفاده از اتریبیوت Target_blank استفاده کنید تا صفحات جدید در زبانه جدید مرورگر باز شوند
  • لینک های خارجی غیر مرتبط را به به اتریبیوت نوفالو آغشته کنید.
  • لینک های داخلی را نوفالو نکنید

متن جایگزین تصویر

موتور های جستجو با توسط ۴ روش مفهوم تصویر را متوجه می شوند:

  • تگ ALT
  • آدرس تصویر
  • نام فایل تصویر
  • محتوا صفحه + محتوا قبل و بعد

بهتر است تا حداقل یک تصویر برای هر صفحه در نظر بگیرید و کلمه کلیدی مرتبط با صفحه را در آن قرار دهید، در ضمن نیازی نیست تا تمامی تصاویر یک صفحه دارای ویژگی آلت باشند.

کنونیکال

کنونیکال بین تگ باز و بسته هد قرار می گیرد. موتور های جستجوگر با استفاده از این تگ آدرس اصلی صفحه را متوجه می شوند، وظیفه این تگ هدایت صفحات مشابه به یک صفحه ریشه است.

لباسی را در یک فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید که ۵ رنگ دارند و هر کدام از این رنگ ها یک صفحه! خب در حالت عادی ایندکس شدن تمامی این صفحات موجب به وجود آمدن محتوا کپی شده و به سایت آسیب می زند در اینجا است که بهتر است تا هر ۵ رنگ به صفحه اصلی محصول با کنونیکال کنونیکالیزه شوند.

روبوتز

تگ ربوتز مستقیما با خزنده موتور جستجو در ارتباط است، خزنده های گوگل یا هر سرچ انجین دیگری با خواندن این تگ از شما اجازه می گیرد که صفحات شما را ایندکس کنند یا نه.

اگر این تگ نو ایندکس باشد موتور جستجو صفحه را ایندکس نمی کند و اگر نو ایندکس نباشد یا اصلا تگی با این عنوان وجود نداشته باشد موتور جستجوگر به صورت پیش فرض سایت را ایندکس می کنند. اما دو نکته بسیار مهم در استفاده از این تگ وجود دارد که بسیاری از وبمستران از آن اطلاعی ندارند.

  • قراردادن این تگ در وضعیت ایندکس، فالو باعث ایندکس صفحه اما غیر قابل دنبال شدن تمامی لینک ها خروجی صفحه می شوند.
  • اتربیوتی به عنوان فالو در اچ تی ام ال وجود ندارند! بنابراین وجود یا عدم وجود ایندکس,فالو باعث ایجاد تغییر نمی شود.

موقعیت جغرافیایی

از اصلی ترین این تگ ها می توان به موقعیت که مشخص کننده موقعیت محل ارائه خدمات سایت است و پوزیشن که تایین کننده مختصات دقیق محل سایت در نقشه (گوگل مپ) است اشاره کرد.

اپن گراف

مقادیری که در این متا تگ قرار میگیرند به صورت مستقیم بر روی نحوه نمایش صفحه در شبکه های اجتماعی تاثیر می گذارند. اگر صفحه ای از سایت شما در فیسبوک یا تویتر توسط شخصی لینک شود تصویر، عنوان و توضیحات قرار گرفته دراپن گراف محتوا باکس لینک شده را تشکیل می دهند.

ریسپانسیو

واکنش گرا بودن سایت یکی از مهم ترین فاکتور ها در سئو است. برای ریسپانسیو بودن سایت کد متای آن حتما باید در بخش هدر بین <هد> و </هد> قرار بگیرد.