عموما به محتوایی محتوای تکراری (Duplicate Content گفته می شود که به طور کامل یا قسمتی از آن به صورت مشابه در دیگر صفحات وب تکرار شده اند.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری، در واقع محتوایی است که در بیش از یک مکان یا همان آدرس صفحه در اینترنت قرار داده می شود. زمانی که محتواهای حداقل دو سایت یکسان است، برای موتورجستجو سخت است که تصمیم بگیرد که کدام سایت از نظر موضوع با عبارت مورد جستجو در گوگل، تطابق دارد. همانطور که می دانید، براساس آخرین الگوریتم های گوگل، سایت هایی که مطالب دیگر سایت ها به صورت مشابه در سایت خود قرار می دهند، مورد جریمه قرار خواهند گرفت. موتور جستجو برای تشخیص دقیق محتوای تکراری، تاریخ ایندکس شدن آن را بررسی می کند و هر کدام زودتر ایندکس شده باشد را به عنوان مرجع قرار می دهد ( البته به عوامل دیگری هم بستگی دارد مانند موضوع سایت و غیره).

عبارت “جریمه محتوای تکراری” همیشه یک ترس را دل بازاریابان اینترنتی قرار می دهد. همیشه متخصصان سئو روی این قضیه تاکید زیادی دارند، مخصوصا اینکه امروز گوگل برروی تولید محتوا ناب تاکید زیادی دارد و از این رو سایت هایی که اقدام به تولید محتوای جدید می کنند را همیشه در رتبه های برتر گوگل قرار دارند.

متاسفانه بیشتر افرادی که در حوزه تولید محتوا و سئو فعالیت می کنند، راهنمای محتوای تکراری گوگل را به هیچ وجه جدی نمی گیرند و فرض می کنند که با کمی تغییر در کلمات، می توانند از دست جریمه گوگل فرار کنند.

سه راز محتوای تکراری

محتوای تکراری و غیر اصلی به اعتبار و رتبه دامنه سایت شما آسیب جدی وارد می کند

تا به حال سایتی مشاهده نشده است که از محتوای تکراری استفاده کرده باشد اما رتبه خوبی در گوگل بدست آورده است. یک جمله از بیل گیتس داریم که بیان می کند من برای کارهای مهم آدم های تنبل استخدام می کنن، چونکه سریع ترین روش را برای انجام کارها دنبال می کنند. این گفته خیلی زیباست اما نه همه جا مخصوصا در تولید محتوا. شما اگر یک کارمند تنبل را برای بخش محتوای سایت خود استخدام کنید، او به جای تولید محتوای ناب، مطالب دیگر سایت ها را کپی کرده و عینا در بخش بلاگ وبسایت شما قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد، زنگ خطر گوگل به صدا در می آید و سریعا علاوه بر جریمه گوگل، آن را در لیست سیاه خود قرار می دهد. دیگر بیرون آمدن از این لیست سیاه به هیچ وجه راحت نیست.

مساله ای که دیگر زمان بندی پست گذاری می باشد. پست های شما نباید در یک زمان مشخص و متوالی پشت سرهمدیگر قرار بگیرد. این هم ممکن است که بر اعتبار سایت شما، آسیب برساند. البته بعضی از سایت های معروف دنیا، بلاگ خود را در دیگر مکان ها عینا قرار داده و برایشان مهم نیست که آن دامنه جریمه گردد یا خیر که می توان گفت هدف آن ها بیشتر گرفتن بک لینک است.

اسکرپر( Scrapers) به سایت شما آسیب خواهند زد

اکثر بلاگ نویسان، ابزار گوگل وبسمتر تولز را همیشه بررسی می کنند و سایت های اسکرپر که محتوای سایت آن ها را کپی می کنند، سریعا لینک شان را به آن سایت رد می کنند. در واقع می توان گفت که اکثر وبلاگ نویسان قوانین محتوای تکراری گوگل یا راهنمای رد کردن را نمی دانند.

در واقع باید گفت که اسکرپر سایت هایی که محتوای سایت شما دقیقا کپی می کنند، هیچ سود یا ضرری برایتان ندارند. این سایت ها می توان گفت که چون از محتوای تکراری استفاده می کنند، هیچ گونه بازدیدکننده ای ندارند، پس لازم نیست که اینقدر خود را نگران چنین مسائلی کنید.

اجازه بدهید که یک نکته ای را بیان کنم. چنین سایت هایی چون مطالب و لینک های داخلی را کلمه به کلمه برمیدارند، اگر شما قواعد سئو داخلی که یکی از آن ها لینک دهی بین صفحات(داخلی) است را رعایت کرده باشید، لازم نیست که نگران این مساله باشید، چون لینک های داخلی براساس کلمات کلیدی انجام می شود، پس آن به کار بردن آن کلمه در آن سایت هم می تواندبک لینکی برای شما باشد. ما به هر حال برای در امان ماندن از زیان محتوای تکراری چنین موردی، بهتر است که چند توصیه زیر را جدی بگیرید.

توصیه اول – گزارش دادن اسکرپر به گوگل باعث افزایش رتبه سایت شما می شود

گوگل همیشه وقتی با محتوای تکراری مواجه می شود، کمی گیج می گردد که کدام مطلب کپی شده دیگری است. پس به تاریخ ایندکس سایت نگاه می کند، اما شما می توانید که با معرفی لینک سایت های اسکرپر به گوگل این مساله را بیان کنید و او را آگاه سازید. در واقع این نکته برای شما یک بک لینک و مزیت می شود. برای انجام این کار می توانید از ابزار گزارش اسکرپر استفاده کنید.

توصیه دوم – برای محتوای خود امضای دیجیتالی در گوگل قرار دهید

برای تمامی محتوای سایت خود یک امضای دیجیتالی مخصوص نویسنده تولید کنید تامطلب هر جا که استفاده گردید، کاربران سریعا متوجه محتوای تکراری آن شوند یعنی اینکه این مطلبی الان در آن سایت مطالعه می کنند، کپی شده از یک وب سایت دیگری است.

توصیه سوم – اقدام جدی و قانونی علیه سارقان ادبی انجام دهید

فرق اسکرپر با دزد محتوا در این است که اسکرپر محتوای شما به نام خود ثبت نمی کند اما دزد محتوا که سارق ادبی اصولا تلقی می شود، محتوا را به نام خود ثبت می کند و به فروش می رساند. پس این دسته از افراد که می خواهند با محتوای تکراری و در واقع دزدیدن زحمت شما برای خود هویتی بخرند، جدی بگیرید و در برابر آن ها هر گونه اقدام امنیتی را که می دانید، به کار ببرید.

انتشار مجدد پست های بلاگ مهمان به سایت شما آسیب می رساند

ممکن است که شما پست بلاگ مهمان در سایت خود قرار دهید وبعد از چند وقت، کاربران از شما بخواهند که آن پست را مجددا منتشر کنید یا اینکه در بلاگ سایت بزرگ، مطلبی نوشته اید و کاربران از شما تقاضا می کنند که آن را درسایت خود هم قرار دهید، خب این مساله باعث ایجاد محتوای تکراری می گردد واگر اصول آن را رعایت نکنید، مورد جریمه گوگل قرار خواهید گرفت. بهتر است که تو تگ در HTML استفاده کنید تا گوگل متوجه شود که سورس اصلی مطلب در کجاست تا دامنه شما را به خاطر محتوای تکراری جریمه نکند.

از تگ rel=canonical استفاده کنید

تگ canonical به معنای نسخه غیر رسمی است. اگر شما از محتوای تکراری استفاده می کنید، با این تگ می توانید به موتورهای جستجو بیان کنید که اصل مطلب در لینک و سایت دیگر قرار دارد و شما از آن کپی کرده اید تا گوگل شما را مورد جریمه قرار ندهد.

از Evil Twin استفاده کنید

Evil Twin به معنای متضاد در تولید محتوا است. فرض کنید که سایت اصلی در خصوص ” چگونه انجام شدن ” می باشد، حال شما متضاد آن بنویسید، یعنی ” چگونه انجام نشدن” بنویسید و مثال ها را به صورت متضاد به کار ببرید. این مساله که دیگر به صورت محتوای تکراری تلقی نمی شود و حتی گوگل شما را مورد جریمه قرار نخواهد داد وهیچ کسی هم نمی تواند به شما به خاطر این کار ایراد بگیرد.

تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت

محتوای منحصر به فرد و جدید برای گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و محتوای تکراری و کپی شده، از نظر گوگل بی ارزش و فاقد اهمیت است و نقش موثری در سئو سایت ایفا نمی کند. گوگل، زمانی علیه سایتی که محتوای تکراری تولید کرده است، اقدام می کند که آن سایت با هدف فریبکاری و دست بردن در نتایج جستجو، اقدام به تکرار محتوا کرده باشد. اگر گوگل متوجه شود یک وب سایت قصد فریب او را دارد، آن سایت را در لیست سیاه قرار می دهد و از نتایج جستجو حذف می کند. این کار باعث از بین رفتن تمام اقداماتی که در راستای بهبود سئو سایت انجام شده است، می شود. استفاده از محتوای تکراری موجب سردرگمی موتور جستجوی گوگل و ربات های جستجوگر می شود. به همین دلیل، اعتبار سایت مذکور نزد کاربران اینترنتی کاهش می یابد و رتبه دامنه سایت نیز افت می کند.

راهکارهای بهبود کیفیت محتوای سایت

  • انتخاب عناوین و تگ‎ها‎ی مناسب، جدید و غیر تکراری
  • مرتبط بودن محتوا با موضوع و کلمات کلیدی به کار رفته در محتوا
  • استفاده به جا و مناسب از تگ های  H1 تا H6 
  • تازه و جدید بودن محتوا
  • عدم استفاده از محتوای کپی شده و تکراری
  • لینک دادن کلمات درون محتوا به محتواهای قبلی و یا سایت های معتبر دیگر
  • ذکر منابع در صورت استفاده از محتواهای سایت های دیگر

راهکارهای برطرف کردن مشکل محتوای تکراری

ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ redirect)

یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از ایندکس شدن محتوای تکراری، ریدایرکت ۳۰۱ است. این شیوه باعث تغییر مسیر موتورهای جستجو و کاربران اینترنتی می شود تا محتواهای تکراری را مشاهده نکنند و تنها از صفحه اصلی بازدید کنند. در این شیوه، محتواهای تکراری و مشابه حذف می شوند؛ پس اگر قصد حذف کلی محتواهای تکراری را ندارید، از این شیوه استفاده نکنید.

تگ “Rel=Canonical”

شیوه دیگر حل مشکل محتوای تکراری و مشابه، استفاده از تگ Rel=Canonical است. این تگ باید در قسمت head اچ تی ام ال سایت قرار داده شود. در این شیوه بر خلاف ریدایرکت ۳۰۱، محتواهای مشابه حذف نمی شوند. این تگ به موتورهای جستجو می گوید که این صفحه سایت، یک کپی از لینک مورد نظر است. مثال زیر را به دقت نگاه کنید:

<link href=” https://www.seofox.ir/articles ” rel=”canonical” />

این تگ به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر کپی آدرس https://www.seofox.ir/articles است و بایستی محتوای آن به صورت کامل به آدرس جدید انتقال داده شود. بزرگی و کوچکی حروف در ایجاد محتوای تکراری موثر است و برای اینکه محتوا، تکراری تشخیص داده نشود باید از حروف یکسان استفاده کرد. به مثال زیر توجه کنید:

تنها تفاوت در آدرس های بالا، بزرگ یا کوچک نوشته شدن دو کلمه ” design ” و ” website ” است. موتورهای جستجو تمام این آدرس ها را به عنوان یک صفحه متفاوت تشخیص می دهند و محتوای آن ها را تکراری می پندارند. با استفاده از تگ rel=canonical در موارد دوم تا چهارم، می توان به موتورهای جستجو فهماند که سه آدرس بعدی مانند آدرس اول هستند.

کد noindex, follow

می توان از کد noindex, follow برای ایندکس نشدن صفحات تکراری توسط موتورهای جستجو استفاده کرد. این موضوع به موتورهای جستجو اجازه خزیدن در صفحه مشخص شده را می دهد، بدون اینکه آن صفحه را ایندکس کند.

آیا محتوای تکراری به سئو سایت آسیب می رساند؟

گوگل اهمیت زیادی به محتوای یکتا و بارزش می دهد. از نظر گوگل لزومی ندارد یک محتوای مشابه دو یا چند بار در نتایج ظاهر شوند. گوگل به محتوای تکراری اهمیت نمی دهد و آن ها را از ایندکس خارج می کند. در نتیجه اگر داخل وب سایت تعداد زیادی صفحه با محتوای تکراری داشته باشید، گوگل آن ها را خزش می کند اما ایندکس نمی کند. در نتیجه بودجه خزش سایت که می توانست به صفحات مهم تر و دارای محتوای با ارزش تر اختصاص یابد، به هدر خواهد رفت.
از یک سو وجود محتوای تکراری سبب سردرگمی گوگل در انتخاب صفحه اصلی یک محتوا برای نمایش در نتایج خود می شود. در نتیجه ممکن است قدرت لینک ها و محتوا بین چندین صفحه تقسیم شود. در این حالت صفحه اصلی به سختی رتبه می گیرد.