محتوای تکراری، محتوایی است که کپی یا مشابه به محتوایی است که در سایر وب سایت ها یا در صفحات مختلف همان وب سایت استفاده شده است. داشتن تعداد زیادی محتوای تکراری در یک وب سایت می تواند باعث بروز پنالتی گوگل توسط الگوریتم پاندا شود.

به عبارتی دیگر محتوای تکراری به انگلیسی Duplicate Content محتوایی است که کلمه به کلمه همان محتوا در صفحه دیگری نمایش داده می شود.

اما از اصطلاح “محتوای تکراری” در هنگام وجود شباهت بسیار زیاد میان محتوا های یک وب سایت نیز استفاده می شود حتی اگر آنها کمی بازنویسی شوند.

تاثیر محتوای تکراری در سئو

به طور کلی گوگل نمی خواهد صفحات دارای محتوای تکراری را حتی کراول و ایندکس کند.

در واقع گوگل اظهار می کند:

“گوگل تلاش زیادی می کند تا صفحات با اطلاعات منحصر به فرد را فهرست بندی کند و نشان دهد”

بنابراین اگر صفحاتی در وب سایت وجود داشته باشد که حاوی سئو محتوا و متمایز نسبت به دیگر صفحات نباشند، وجود این صفحات می تواند به بهبود سئو سایت شما آسیب برساند.

در اینجا سه ​​مسئله اصلی وجود دارد که وب سایت های دارای محتوای تکراری زیاد با آن روبرو می شوند:

۱- ترافیک ارگانیک کمتر: گوگل نمی خواهد صفحه ای را که از محتوای کپی دیگر صفحه ای به وجود آمده است را ذخیره کند به این علت که ذخیره سازی اطلاعات و خزش برای گوگل هزینه بر است.

بزارید مثالی بزنیم: فرض می کنیم که وب سایت ما دارای سه صفحه با محتوای مشابه است.

در اینصورت گوگل نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام صفحه “اصلی” است. بنابراین هر سه صفحه برای کسب رتبه با یکدیگر رقابت می کنند 🙂 که به اصطلاح در سئو به آن کنیبالیزیشن گفته می شود.

۲- پنالتی : گوگل گفته است که محتوای تکراری می تواند منجر به پنالتی گوگل یا حتی از بین رفتن محتوای تمام وب سایت شود با این حال این مورد بسیار نادر است و این فقط در مواردی انجام می شود که وب سایت به طور هدفمند محتوای سایت های دیگر را کپی کند.

۳- عدم ایندکس: این موضوع برای وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند (مانند وب سایت های فروشگاه اینترنتی) بسیار مهم است گاهی اوقات گوگل فقط محتوای تکراری را جریمه نمی کند برخی اوقات ممکن است از ایندکس آن نیز خودداری کند.

بنابراین اگر در وب سایت خود صفحاتی دارید که ایندکس نمی شوند دلیل آن این است که بودجه خزش شما برای محتوای تکراری به هدر می رود.

حل مشکل محتوای تکراری

وجود محتوای مشابه در URL های مختلف رایج ترین دلیل ایجاد محتوای تکراری است. به عنوان مثال فرض کنید ما یک فروشگاه اینترنتی را اداره می کنیم در آن یک صفحه محصول داریم که در آن تی شرت به فروش می رسد خب تا اینجا مشکلی نیست.

اگر همه چیز درست کار کند اندازه و رنگ آن تی شرت همچنان باید در یک URL قرار بگیرد.

اما بعضی اوقات متوجه خواهید شد که وب سایت برای هر نسخه مختلف از محصول یک URL جدید ایجاد می کند که منجر به ایجاد هزاران صفحه محتوای تکراری در وب سایت می شود.

یک مثال دیگر: اگر وب سایت دارای فیلد جستجو باشد ممکن است صفحات نتیجه جستجو در گوگل ایندکس شوند. باز هم این می تواند به راحتی ۱۰۰۰+ صفحه به وب سایت شما اضافه کند که همه آنها حاوی محتوای تکراری هستند.