موتور جستجوی گوگل امروز در سراسر جهان تا حدی فراگیر شده است که به عنوان یک مرجع اطلاعاتی کامل محسوب می شود.

موتور جستجوی گوگل دارای کارکردها و الگوریتم های مختلفی است. در این مقاله به معرفی موتور جستجوی گوگل پرداخته شده است.

موتور جستجوی گوگل نیاز به معرفی ندارد. همه شما موتور جستجوی گوگل را به‌خوبی می‌شناسید و هرکسی به‌ نوعی با این موتور جستجو تا حدی درگیر بوده است. یکی به دنبال اطلاعات موردنیاز خود است، دیگری سایتی دارد و به دنبال روش‌هایی برای بهبود رتبه سایت خود در موتور جستجو گوگل است. به‌هرحال هرکدام از ما بارها از گوگل به‌عنوان یک مرجع اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم.

کار کردن در موتور جستجوی گوگل نیاز به دانستن و تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که ما در این مقاله قصد بیان آن را نداریم. در مقالات قبلی بارها در خصوص اینکه چگونه در صفحه اول گوگل باشیم، بارها نکاتی را نوشته‌ایم و می‌توانید با مراجعه به آن‌ها تمام تکنیک و اصول مربوط را به‌خوبی فرابگیرید.

اما مسئله‌ای که ممکن است برای شما جای سوال باشد، چگونه کار کردن موتور جستجوی گوگل است. اگر در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، حتماً روش فعالیت و کارکردن آن را به‌خوبی می‌دانید ولی اگر حوزه کاری شما سئو نیست و علاقه‌مند هستید با نحوه کار گوگل آشنا شوید، ادامه خواندن این مقاله را توصیه می‌کنیم.

چگونه کار کردن موتور جستجو گوگل

کار موتور جستجوی گوگل زمانی آغاز می‌شود که شخصی یا شرکتی، لینک سایتی را در آن ثبت می‌کند یعنی قبل از جستجوی کاربر. وقتی شما لینک سایتی را ثبت می‌کنید، گوگل شروع به خزیدن در صفحات و سایت مپ شما می‌کند و اطلاعات موجود را جمع‌آوری می‌کند. گوگل با هر بار خزش در صفحه، علاوه بر بررسی اطلاعات آن صفحه، تمامی لینک‌هایی را که وجود دارند و به دیگر صفحات داخلی مرتبط می‌شوند را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

گوگل هر صفحه‌ای جدیدی که شما ایجاد می‌کنید یا تغییراتی را در آن به وجود می‌آورید، آن را مورد خزش قرار می‌دهد؛ اما می‌توانید برای مدیریت بهتر از گوگل وبمستر تولز استفاده کنید و تعداد دفعات و اینکه کدام صفحه‌ها مورد بررسی و خزش قرار بگیرند یا نگیرند را مشخص کنید.

بعدازاینکه گوگل صفحه‌ای را مورد خزیدن قرار می‌دهد، نوبت به جمع‌آوری اطلاعات می‌شود. این اطلاعات، درواقع اطلاعاتی هستند که برای گوگل اهمیت دارند و با محتوا و اطلاعاتی که در ذهن ما است، کاملاً متفاوت است.

اطلاعاتی مانند ارتباط صفحه با دیگر صفحات، تعداد لینک‌های خارجی، نوع کلمه کلیدی و تعداد دفعات آن، ساختار آن و غیره ازجمله مواردی هستند که گوگل آن را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. نکته خیلی مهم اینکه گوگل هر بار صفحه‌ای و لینک‌های داخلی به دیگر صفحات را مورد خزش قرار می‌دهد، صفحات لینک قرار داده‌شده هم باز موردبررسی و خزش قرار می‌گیرد. درنهایت گوگل اطلاعات ایندکس یا همان شاخص گذاری می‌کند و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند و با هر بار تغییر صفحه، این اطلاعات مورد به‌روزرسانی قرار می‌گیرد.

این نحوه کلی کار موتور جستجوی گوگل است. نکته خیلی مهم اینکه هیچ‌کسی از نحوه دقیق کارکرد موتور جستجوی گوگل و الگوریتم آن اطلاعی ندارد و هرکسی چنین ادعایی کرد، از پایه و اساس کاملاً دروغ است. شما حتی در خود سایت گوگل هم بروید، بیشتر از این اطلاعات در اختیار هیچ‌کسی قرار نخواهد داد.

چگونگی کار کردن الگوریتم موتور جستجوی گوگل

از ابتدای سال ۱۹۹۷ که موتور جستجوی گوگل معرفی شد، بارها الگوریتم آن تا به امروز مورد تغییرات گسترده و جزئی قرارگرفته است. در هر بار تغییر کلی، الگوریتم گوگل نحوه نمایش سایت‌ها را مورد بازبینی قرار داده و تا الآن سعی بر این بوده است که بتواند سایت هایی را نشان بدهد که ازنظر محتوا در بالاترین کیفیت باشند و ازاین‌رو بتواند سایت‌های مرتبط با عبارت‌های جستجو کاربران را نمایش دهد؛ اما کارکرد تمامی الگوریتم در حالت کلی به یک صورت است و تفاوت آن‌ها فقط در نحوه و استراتژی نمایش سایت‌ها است:

۱. آنالیز داده ورودی

وقتی شما عبارتی را در باکس برای جستجو وارد می‌کنید، گوگل در ابتدا به بررسی و تحلیل کلمات و معنای آن‌ها می‌پردازد. در این آنالیز موارد زیر موردبررسی قرار می‌گیرد:

  • معنای کلمه
  • نوع داده
  • نوع هجی (اسپل) کلمه و اینکه آیا درست است یا خیر

گوگل در چند سال اخیر، در این زمینه پیشرفت زیاده کرده است.

۲. مقایسه داده ورودی با صفحات

در مرحله این مرحله گوگل بر اساس داده ورودی (کوئری) شما به بررسی صفحات وب می‌پردازد و سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که چگالی کلمات کلیدی در متن و عناوین متاتگ ها به‌درستی رعایت شده باشد.

۳. رتبه‌بندی صفحات مفید

امروزه برای یک کوئری، هزاران صفحه وب وجود دارد. گوگل بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد، سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که به عبارت مورد جستجوی شما نزدیک‌تر باشد و ازنظر آن، رتبه بالایی داشته باشد.

۴. در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی

موتور جستجوی گوگل برای نشان دادن یک صفحه، فقط به بررسی چگالی کلمات کلیدی نمی‌پردازد؛ مکانی که کاربر قرار دارد نیز گوگل موردبررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند لینک سراچه‌هایی را نشان دهد که به موقعیت جغرافیایی شما نزدیک باشد. برای مثال تابه‌حال شده است که شما عبارت فارسی به‌عنوان فروشگاه اینترنتی را جستجو کنید اما فروشگاه‌های خارج از کشور برای شما نمایش داده شود.

۵. نمایش بهترین نتایج

درنهایت اینکه گوگل سعی می‌کند بر اساس شاخص گذاری‌هایی که از قبل انجام داده است، برنامه و استراتژی الگوریتم خود و رتبه صفحات بهترین نتایج نمایش دهد. امروزه کار کردن در موتور جستجوی گوگل خیلی سخت‌تر از گذشته شده است و به‌راحتی نمی‌توان در صفحه اول قرار گرفت.

منبع: سئوکار


موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل چه کاری انجام میدهد؟ گوگل چگونه کار می کند؟ احتمالا برای بسیاری از شما این سوالات قدیمی شده اما برای کسانی که در بحث سئو تازه وارد هستند، این سوالات جدید است. در این مطلب به بررسی پاسخ این سوالات و نحوه کار گوگل می پردازیم. درک نحوه کار گوگل می تواند کمک زیادی به شما در تعیین استراتژی سئو سایتتان کند.

گوگل چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک ها را دنبال می کنند. آنها لینک ها را از یک صفحه به دیگر صفحات دنبال می کنند. گوگل شامل پایشگر، ایندکس و یک الگوریتم است. پایشگر گوگل به دنبال لینک ها در وب می گردد و ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت است. این پایشگرها نسخه HTML هر صفحه را در دیتابیس بسیار عظیم خود که ایندکس نام دارد، ذخیره می کنند. در صورتی که پایشگر به سایت شما مراجعه کرده و تغییراتی را در سایتتان مشاهده کند، متناسب با آن ایندکس خود را به روز خواهند کرد. تعداد دفعاتی که پایشگرهای گوگل به سایت شما سر میزنند به میزان تغییرات سایت شما وابسته است.

برای اینکه گوگل از حضور سایت شما باخبر شود، کافیست لینکی از سایتتان در یک صفحه ایندکس شده آن قرار داشته باشد. هر زمان که پایشگر ها آن لینک را مشاهده کنند، آن را دنبال کرده و با رسیدن به سایت شما، آن را در ایندکس خود ذخیره می کنند. از این پس صفحات سایت شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر خواهد شد.

الگوریتم محرمانه گوگل

بعد از این که سایت شما در ایندکس گوگل قرار گرفت، میتواند شانس نمایش در نتایج جستجو را داشته باشد. گوگل سعی می کند که صفحات ایندکس شده خود را با عبارات مورد جستجوی کاربران مرتبط کند. گوگل برای انجام این کار از یک الگوریتم محرمانه استفاده می کند تا ترتیب سایت ها را تعیین کند. نحوه کار این الگوریتم واضح نیست و توسط گوگل مخفی مانده است. هیچ کس به صورت کاملا دقیقی نمی داند که چه فاکتورهایی بر ترتیب نمایش سایت ها در نتایج گوگل موثر است.

الگوریتم گوگل ثابت نیست و به صورت نسبتا منظمی در حال به روزرسانی و تغییر است. پارامترهای موثر بر ترتیب نتایج گوگل همواره در حال تغییراتی هر چند کوچک هستند و بعضا پارامترهای جدید نیز در این الگوریتم وارد می شوند. با اینکه ساختار دقیق این الگوریتم محرمانه است، اما گوگل موراد مهم تاثیرگذار بر آن را بیان کرده است. ما از مقدار اهمیت این پارامترها مطلع نیستیم، همچنین نمیدانیم که گوگل چگونه از تمام این فاکتورها برای رتبه بندی استفاده می کند. با استفاده از آزمایشات مختلفی که توسط کارشناسان سئو انجام می شود، ما با جنبه هایی از این الگوریتم آشنا می شویم، اما ماهیت کلی آن مبهم است.

صفحه نتایج جستجوی گوگل

صفحه نتایج جستجوی گوگل با عنوان SERP، بین ۷ الی ۱۰ وبسایت را در خود می گنجاند که از دید گوگل مرتبط ترین نتایج با عبارت مورد جستجوست. ما از این نتایج با عنوان نتایج طبیعی جستجو یاد می کنیم. با رفتن به صفحات بعدی، نتایج بیشتری را مشاهده خواهید کرد. هر چه سایت شما در صفحات بعدی قرار داشته باشد، احتمال بازدید سایت شما از طریق جستجو کاهش می یابد.

در قسمت بالا یا پایین نتایج جستجو، بعضا سایت هایی وجود دارند که با پرداخت پول نمایش داده می شوند. این سایت ها جز بخش گوگل ادوردز هستند و شما می توانید با پرداخت مبلغی سایت خود را در این قسمت نمایش دهید. هر چه کلمه مورد نظر شما رقابتی تر باشد، میزان هزینه تبلیغ آن بیشتر خواهد بود.

ارزش لینک ها در موتورهای جستجو

درک اهمیت لینک ها برای موتورهای جستجو به ما کمک می کند تا از نحوه کار آنها با این لینک ها آشنا شویم. تعداد لینک هایی که به سمت یک صفحه اشاره می کنند، تعیین کننده اهمیت آن صفحه است. بنابراین هرچه تعداد لینک های یک صفحه بیشتر باشد، موتورهای جستجو تصور می کنند که آن صفحه دارای اطلاعات بیشتر و مهمتریست. هم لینک های داخلی و هم لینک های خارجی (بک لینک ها)، به گوگل در رتبه بندی صفحات کمک می کنند. ارزش لینک ها نیز متفاوت است. سایت هایی که دارای بک لینک زیادی هستند، لینک هایشان نیز متعاقبا ارزش بیشتری نسبت به سایت های کوچکی که لینک های کمی دارند است.

اهمیت لینک ها به قدریست که گوگل سیاست های خاصی برای آن ایجاد کرده است. در صورتی که سعی کنید از سایت هایی لینک بگیرید که مورد تایید گوگل نیستند یا برای گرفتن لینک ها پول پرداخت کنید، گوگل سایت شما را با جریمه مواجه می کند.

سئو و گوگل

سئو مجموعه بهینه سازی هاییست که بر روی سایت انجام می دهیم تا صفحات آن در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار گیرند. در روند سئو وبسایت، تلاش هایی صورت می گیرد که مطابق با الگوریتم های گوگل است. با اینکه الگوریتم گوگل از بدو پیدایش تا کنون کاملا مبهم بوده است، اما نتایجی که آزمایشات مختلف گرفته شده، ما را به ایده های خوبی از سئو رسانده است.

سئو سایت شما نبایست در جهت فریب موتورهای جستجو مانند گوگل باشد، گوگل سعی دارد که مرتبط ترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد. اگر سعی دارید که در زمان کمتری به رتبه های بالای گوگل برسید، از کلمات کلیدی بلندتری شروع کنید و وبسایت خود را کاملا متناسب با عبارت مورد نظرتان کنید.

منبع: رادزاد


نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل

مرورگر گوگل امروزه علاوه بر اینکه یکی از منابع اطلاعاتی مهم محسوب میشود، یکی از بسترهای اصلی در تبلیغات است، به گونه ای که  استفاده از تبلیغات در گوگل نیز بسیار فراگیر شده است. یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را مشغول کرده است این است که موتور جستجوی گوگل چطور کار میکند. در این مقاله شما را با نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل و چگونگی انجام عملیات جستجو آشنا خواهیم کرد.

عملکرد موتور جستجوی قدرتمند گوگل به سه بخش مهم تقسیم میشود:

موتور جستجوی گوگل - عملکرد موتور جستجوی قدرتمند گوگل به سه بخش مهم تقسیم میشود

بخش اول:

ربات خزنده و ایندکس صفحات جستجو با وب شروع میشود. ۶۰ تریلیون صفحه منحصر به فرد در فضای اینترنت وجود دارد که البته بطور مداوم در حال رشد هستند. گوگل صفحات وب را بوسیله ربات خزنده پیمایش میکند.

ربات خزنده بوسیله لینک از یک صفحه به صفحه دیگر میرود و در واقع این صاحبان سایت ها هستند که مشخص میکنند ربات گوگل سایت آنها را پیمایش کند یا نه.

گوگل صفحات سایت را بر اساس محتوا و فاکتورهای دیگر مرتب میکند و مسیر تمام این صفحات را نگهداری میکند که حجم آنها بیش از ۱۰۰ میلیون گیگابایت است.

بخش دوم: الگوریتم ها

گوگل از برنامه ها و فرمول های پیشرفته ای استفاده میکند که بهترین نتیجه ممکن را حاصل میکنند.

بعد از ورود کلیدواژه الگوریتم ها برای درک بهتر منظور شما شروع به کار میکنند، این الگوریتم ها شامل روش های مختلف جستجو، کامل کردن اتوماتیک کلمات یا جملات، اصلاح تلفظ کلمات، تشخیص کلمات مترادف یا هم معنی، درک و استنباط از طریق پرس و جو و جستجو در لحظه میباشند.

گوگل بر اساس تحلیل های انجام شده توسط الگوریتم ها مطالب مرتبط را دسته بندی و پس از آن اقدام به رتبه بندی نتایج میکند.

الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند و این تغییرات از ایده های مهندسین گوگل شروع میشوند.

رتبه بندی بر اساس کیفیت صفحات سایت، به روز بودن آنها، امنیت سایت ها، شبکه های اجتماعی و محیط های کاربری، ترجمه ها، جستجوهای جهانی و موارد دیگر انجام میشود. در این مرحله بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی بررسی میشود.

همه این موارد در ۱/۸ (یک هشتم ثانیه) اتفاق می افتد.

و در نهایت نتایج گوگل را در فرمت زیر میتوانید مشاهده کنید:

موتور جستجوی گوگل - نحوره عملکرد موتور جستجوی گوگل

بخش سوم: مبارزه با اسپم ها

گوگل در تمامی ایام هفته و ساعات شبانه روز به مبارزه با اسپم ها برای حفظ نتایج بدست آمده، میپردازد.

بیشتر اسپم ها بصورت اتوماتیک حذف میشوند. سایر اسناد مشکوک توسط مهندسین گوگل بررسی میشوند و در صورت مشاهده اسپم آنرا بصورت دستی حذف میکنند. زمانی که گوگل اقدامی در این مورد انجام دهد آنرا به اطلاع صاحبان سایت ها میرساند و آنها میتوانند سایت خود را بررسی و مشکلات آنرا رفع نمایند سپس به گوگل اطلاع دهند تا در رتبه و سئو سایت اثر منفی نگذارد.

گوگل موارد زیر را اسپم و رتبه منفی در نظر میگیرد:

  • سایت اسپم : سایت هایی که بصورت اتوماتیک ایجاد میشود و یا تنها به قصد ایجاد هرزنامه بوجود آمده اند.
  • سایت های هک شده
  • متن یا کلمات مخفی شده در صفحه
  • اسپم های ایجاد شده توسط کاربر
  • تولید محتوا کم و بی ارزش
  • تغییر مسیر و پنهان سازی
  • هاستینگ های رایگان اسپم: سایت هایی که توسط یک سرویس رایگان میزبانی میشود و یا فراهم کننده DNS های داینامیک است که بخش قابل توجهی از اسپم را شامل میشود.
  • لینک های غیر طبیعی : استفاده از سایت هایی که لینک غیر طبیعی به سایت میدهند و یا قرار دادن لینک های غیر معمول در سایت.
  • پارک دامین : با توجه به اینکه از دامین های پارک شده برای نمایش محتوای سایت دیگر استفاده میشود و این باعث عدم یکتا بودن اطلاعات میشود، گوگل معمولا دامنه های پارک شده را در نتایج خود در نظر نمیگیرد.

و اینکه عملیات جستجو چگونه انجام میشود

در پشت صفحه ساده گوگل عملیات بسیار پیچیده ای در حال انجام است که در نهایت دقت همراه با تست انجام میشود. این عملیات شامل بررسی و اعلام نتایج برای بیش از هزار بیلیون جستجو در هر ماه خواهد بود. بغیر از موتور گوگل هزاران موتور جستجوگر برای مقاصد مختلف طرح ریزی شده اند که برای نمونه جویا، موتور جستجوی اخبار فارسی کاری از مجموعه وب رمز و بعنوان خزنده خبر فارسی که روزانه به تمام اخبار فارسی سر زده و تمامی آنها را بشکلی مرتب و سازماندهی شده به معرض نمایش عموم در می آورد.

منبع: وب رمز