امروز موتورهای جستجو زیادی جهت کمک به پرس و جوهای کاربران ایجاد شده اند. در این مقاله به معرفی انواع موتورهای جستجو پرداخته شده است.

تا چند سال پیش اگر شما به دنبال مطلبی بودید، باید به دنبال افراد و کتاب‌هایی می رفتید که در حوزه اطلاعاتی شما دانشی داشتند و اگر مطلب شما هم خیلی تخصصی بود، پیدا کردن منابع  برای دریافت اطلاعات موردنیاز، خیلی سخت بود. بعد از ظهور اینترنت و پیدایش انواع موتور جستجو مختلف، کم‌کم پیدا کردن اطلاعات راحت‌تر شد و هر شرکت و شخصی توانست با ایجاد یک وب‌سایت یا پایگاه داده اطلاعاتی، داده‌های موردنیاز را در این شبکه اینترنتی آپلود نماید تا بقیه افرادی که نیاز به داده‌های آن داشتند، بتوانند استفاده کنند.

برای پیدا کردن مطالب در اینترنت، شما نیازبه  سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. ازاین‌رو، نیاز به انواع موتور جستجو احساس می‌شود تا بتواند منابع اطلاعاتی را موردنیاز شمارا نمایش دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا برای شما انواع موتور جستجو به همراه تکنیک ها، البته خیلی خلاصه، بیان کنیم. مسئله‌ای که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات موردنیاز شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد.

امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش‌یافته است. پس خیلی مهم است که این موتورها دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به‌ درستی نمایش دهند.

انواع موتور جستجو چیست؟

وقتی اسم موتور جستجو می‌آید، اولین اسم (سایتی) که در ذهن همه به وجود می‌آید، گوگل است؛ اما امروزه موتورهای جستجو بیشتر از گذشته شده است و هرکدام نیز کارایی مربوطه و خاص خود را دارد.

در حالت کلی انواع موتور جستجو را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت‌ها و پایگاه داده‌ها
  • دایرکتوری‌ها

موتور جستجو بر اساس خزیدن

یکی از دسته کلی انواع موتور جستجواست که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت‌ها، مخصوصاً وب‌سایت‌های جدید خزش می‌کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارها شاخص گذاری می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می‌کند. گوگل یکی از نمونه این سایت‌ها است.

دایرکتوری‌ها

دایرکتوری‌ها یکی از انواع موتور جستجو است که اطلاعاتی شامل کسب‌وکارها، فعالیت‌ها و غیره را بر اساس دسته‌بندی خاصی که دارند، ذخیره می‌کند. یکی از نمونه این سایت‌ها را می‌توان یاهو نام برد.

  • ابتدا مالک کسب‌وکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرست‌های دایرکتوری ثبت می‌نماید. همچنین کلمات کلیدی متناسب نیز تعیین می‌شود.
  • بعدازاینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید می‌شود.

دیگر انواع موتور جستجو

به‌غیراز دو نوع بالا، موتورهای جستجو می‌توانند بر اساس کاربرد خود نیز به زیر دسته‌های کوچک‌تری تقسیم شوند:

۱. امروزه اکثر موتورهای جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌های مختلفی نمایش می‌دهند که هرکدام هم الگوریتم‌های و تکنیک‌های مخصوص به خود را برای نمایش دارند.

برای مثال می‌توان خود گوگل را نام برد. گوگل به‌غیراز نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

۲. بعضی از موتورهای جستجو مانند Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از صفحات از دیگر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و نمایش می‌دهند.

۳. موتورهای جستجو معنایی مانند Swoogle نتایج را در یک محدوده خاص بر اساس معنا و مفهوم کوئری مورد جستجو نمایش می‌دهند.

معرفی انواع موتور جستجو برتر

۱. گوگل

گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو است.

بر اساس آخرین گزارش‌هایی که در فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل ۶۵ درصد و در بینگ که رتبه دوم است، ۲۱.۴ درصد است.

۲. بینگ

تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد.

۳. یاهو

یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات‌رسانی خود را متوقف کرد.

۴. Ask.com

اسک توانسته است امروزه ۳ درصد جستجوی کل را دربگیرد. پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده می‌شود.

۵. AOL.com

این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی ۰.۶ درصدی را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وب‌سایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار می‌دهد مانند engadget.com،techchrunch.com و the huffingtonpost.com.

۶. Baidu

این سایت در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می‌گیرد و ازاین‌رو رتبه ۴ الکسا را دارد.

۷. Wolframapha

این موتور جستجو با دیگر نوع‌ها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده‌ها و فرمول‌ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی می‌دهد.

۸. DuckDuckGo

این موتور جستجو مزیت‌های بسیاری نسبت به بقیه دارد. داشتن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران را ذخیره نمی‌کند و پشتیبانی نکردن از آگهی‌های تبلیغاتی از نمونه مزیت‌های این سایت است. مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، می‌تواند رقابت تنگاتنگی را نیز با گوگل انجام دهد.

۹. Internet Archive

Archive.org آرشیوی از اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت‌ها و دامنه‌ها است.

۱۰. Yandex.ru

بر اساس الکسا، این سایت در سی تای اول سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی محصولات و خدمات می‌پردازد. ۶۵ درصد جستجوی کل کشور روسیه این سایت تشکیل می‌دهد.

انواع موتور جستجو داخلی

موتورهای جستجو داخلی زیادی در چند سال گذشته به وجود آمده است که هرکدام در دسته‌هایی که در بالا معرفی شد، قرار می‌گیرند. البته بیشتر این موتور جستجو در حال حاضر، دایرکتوری هستند و به معرفی کسب‌وکارها همراه با اطلاعات آن‌ها می‌پردازند. معروف‌ترین این سایت را می‌توان کتاب اول دانست.

منبع: سئوکار


معرفی ۱۰ موتور جستجوی محبوب در جهان

احتمالا همتون با اولین و دومین موتور جستجوی محبوب جهانی آشنا هستید و نیازی به معرفی ندارن، اما آیا میدونید ۸ موتور جستجوی محبوب دیگه بعد از گوگل و بینگ چیا هستند؟
اولین فهرستی که در پایین این مقاله خواهید دید شامل محبوبترین موتورهای جستجوی حال حاضره که به ترتیب از محبوبترین به سمت محبوبیت کمتر نوشته شده. این رتبه بندی بر اساس سایت eBiz هست و در اون تعداد کاربرهای هر ماه و درستی نتایج ارائه شده موتورهای جستجو سنجیده شده اند.
دومین فهرست محبوبترین های جهان رو بر اساس سهمشون از بازار شبکه جهانی تعیین کرده و با توجه به سهمی که از بازار کاربرهای جهانی دارند و درستی نتایجشون رتبه بندی شده اند.
این فهرست فقط بر جستجوهای وب تمرکز داره و سرچ های تصاویر یا گیفت در اون در نظر گرفته نشده اند.

۱- گوگل

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۱/۶ میلیارد
رتبه الکسا: ۱
مزیت های گوگل:
با توجه به سهم ۷۲/۴۸ درصدی گوگل از سهم بازار جهانی از جستجو، شما دیگه بعنوان یک بازاریاب انتخابی ندارید به جز اینکه از خدمات پولی و طبیعی گوگل استفاده کنید.
بعنوان کاربری که هر روز داره برای منافع شخصی و گاها هم بعنوان منبعی جامع و کامل از گوگل استفاده میکنید مجبورید اعتراف کنید که گوگل تبدیل به یه جزء ضروری در زندگی روزمره تون شده. گوگل برای هر رابط کاربری  (برای کم کردن نتایج طبیعی) ۱۰ تا نشان میتونیم به گوگل بدیم: برای نقشه ها، جیمیل، ارتباط به شدت نزدیک نمودار اطلاعات، تبلیغات پولی با پرداخت های کم کم و منصفانه، و غیره.
چرا نباید همچین چیزی رو غول موتورهای جستجو بنامیم!

۲- بینگ

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۴۰۰ میلیون
رتبه الکسا: ۲۲
مزیت های بینگ:
جستجوی فیلم بینگ به حد قابل ملاحظه ای بهتر از جستجوی فیلم گوگله.
معمولا بینگ دو برابر بیشتر از گوگل پیشنهادات خودکار برای جستجو ارائه میده (البته برای نتایج انگلیسی).
بینگ قابلیت تعیین برترین لینکهای خروجی یک سایت رو داره. اگه تو نوار سرچ بینگ تایپ کنید linkfromdomain:]اسم سایت[، بهتون میگه از این سایت بیشتر از همه به چه سایتهایی لینک داده شده.

۳- یاهو

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۳۰۰ میلیون
رتبه الکسا: n/a
مزیتهای یاهو:
خب اینجا یه اما و اگری پیش میاد، چون اخیرا  Verizon یاهو رو به قیمت ۴/۸ میلیارد دلار خریداری کرده و میخواد اونو با AOL یکی کنه.
یاهو به طور مستقل این معامله رو پذیرفته و انتظار داریم همین روزها این توافق تکمیل شه. با این کار همه اخبار یاهو، پلتفرم های ورزشی و اقتصادی به AOL که  Huffington Post و  TechCrunch داره اضافه خواهد شد.

۴- اسک

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۲۴۵ میلیون
رتبه الکسا: ۳۱
مزیتهای اسک:
برخلاف گوگل که همه جور اطلاعاتی روی صفحه های نتایجش پیدا میشه، اسک برای سوالات خاصی مناسبه و نتایجش بر اساس سوال و جواب تنظیم شده اند.

۵- Aol Search

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۱۲۵ میلیون
رتبه الکسا: n/a
مزیتها:
همونطور که پیشتر گفته شد، این سایت محبوب وقتی با یاهو یکی بشه حتما تغییر خواهد کرد.

۶- WOW

تعداد تخمینی کاربرهای ماهانه: ۱۰۰ میلیون
رتبه الکسا: ۷۶۷
مزیتها:
چون بیشتر مثل یه سایت خبری کار میکنه تا یه موتور جستجو، اگه بخواهید همه چیز رو یکجا داشته باشید این سایت به کارتون میاد. این سایت تمایل زیادی به اخبار و مقالاتی که در مورد افراد مشهور نوشته شده اند داره و زیاد به اطلاعات مدل ویکیپدیا نمیپردازه. با این حال لینکهای شبکه های اجتماعی و صفحات ویکیش به درد میخورن.

۷- WebCrawler

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۶۵ میلیون
رتبه الکسا: ۶۷۴
مزیتها:
وب کرولر تعریف واضحتری از تبلیغات پولی و نتایج طبیعی داره. به علاوه به نظر میاد لینکهای طبیعی خیلی بیشتر نسبت به گوگل ارائه میده.

۸- MyWebSearch

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۶۰ میلیون
رتبه الکسا: ۴۰۵
مزیتها:
هوم…. باید اقرار کنم که مزیتی نداره.
طبق ویکی بدافزارها، این سایت یه جاسوس افزار شناخته شده و یک برنامه تولبار جستجوست که به کاربرهاش این امکان رو میده تا از موتورهای جستجوی محبوب سوال کنند، همراه با موضوعات خسته کننده ای مثل اسمایلی، تصاویر انیمیشنی برای پروفایل، نمایشگرهای مختلف موس، قالبهای ایمیل اپل، امضای ایمیل، تمبر نامه، آیکونهای بامزه و کلی چیزهای دیگه فقط با محوریت سرگرمی.
از اینها بدتر این که ویکی بدافزار اعلام کرده برخلاف اینکه این سایت هیچ بدافزاری نداره، یک آزمایشگاه مستقل تولبارشو در دسته ابزارهای آزاردهنده معرفی کرده اون هم بخاطر کاهش سرعت در ازای امکاناتی که در حال حاضر خیلی از مرورگرهای امروزی دارند.

۹- Infospace

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۲۴ میلیون
رتبه الکسا: ۲۱۱۰
مزیتها:
این موتور جستجو امکان سرچ برندهای پیشرو و روشهای کسب درآمد رو به کاربرهاش میده و ضمنا سایتهای جستجویی مثل Dogpile و Zoo.com و WebCrawler (که پیشتر گفتیم) رو که از برند خودش هستند رو اجرا میکنه.

۱۰- Info.com

تعداد تخمینی کاربران ماهانه: ۱۳/۵ میلیون
رتبه الکسا: ۱۹۳۸
مزیتها:
این سایت نتایجش رو از بین سایتهای فهرست شده و شبکه های اجتماعی میگیره. بحث های اجتماعی روز رو بررسی میکنه و براساس اونها خبرهای به درد بخور، نتایج محبوب و چیزهایی رو که بیشتر باب شده ارائه میده. این جریانات به صورت موضوعات طبقه بندی شده ای درمیان.

جایزه: ۱۱-  DuckDuckGo

مفتخرم سایت  DuckDuckGo رو بهتون معرفی کنم، سایت نوظهوری که هنوز اطلاعات شخصی کاربرانشو ذخیره نمیکنه و تونسته هر ماه ۱۳ میلیون کاربر رو مدیریت کنه و در حال حاضر یازدهمین موتور جستجوی محبوب در امریکاست.

شبکه جهانی

این هم فهرست دوم، شامل سهم موتورهای جستجو از بازار جهانی:
۱- گوگل – ۷۲/۴۸ درصد
۲- بینگ – ۱۰/۳۹ درصد
۳- یاهو – ۷/۷۸ درصد
۴- Baidu – ۷/۱۴ درصد
۵- اسک – ۰/۲۲ درصد
۶- AOL – ۰/۱۵ درصد
۷- Excite – ۰/۰۱ درصد

منبع: دارکوب


با شش موتور جستجوگر اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید

بعضی اوقات بهتر است که چشم بندهایمان را برداریم تا هزاران فرصت های دیگری که در جهت بهینه سازی و تبادل اطلاعات دقیق پیش روی ما قرار گرفته است را مشاهده کرده و از آن استفاده کنیم.

در حالیکه ما در حال جدال هر روزه برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و لینک اول آن هستیم، ممکن است فرصت های زیاد دیگری را از دست بدهیم.

بیاید نگاهی به شش موتور جستجو برتر بیاندازیم و آنها را با هم مقایسه کنیم :

۱ . گوگل Google :

با دارا بودن ۷۵ درصد از سهم بازار سرچ در جهان، کمتر پیش می آید که بخواهیم خواننده ای را با گوگل آشنا کنیم. مشخصا کاملا واضح است که گوگل، در صدر هر لیست مربوط به موتورهای جستجو قرار دارد.

این موتور جستجو به عنوان یک پروژه تحقیقی توسط سرجی برین و لری پیج، درسال ۱۹۹۹ ساخته شد. آنها خواستار فروش موتور خود به شرکت اکسایت درسال ۱۹۹۹ با مبلغی هنگفت معادل ۷۵۰ هزار دلار بودند. اما این پیشنهاد پذیرفته نشد و گوگل را درصدر جدول بدنام ترین بیزنس ها قرار داد. شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، امروزه معادل ۶۵۰ میلیارد دلار، ارزش دارد.

جدا از ارائه نتایج سرچ مربوط به خود، گوگل نتایج سرچ تعداد بسیاری از موتورهای جستجو دیگر را فراهم می کند، برای مثال: مورد با سابقه ای چون  Ask.com.

مزایا و معایب

یکی از دلایلی که در رتبه بندی گوگل در صدر جدول موثر بوده، پتانسیل ترافیک حجیمی است که گوگل ایجاد می کند. اما این مسئله یک مشکل هم دارد و آن این است که همه خواستار این ترافیک هستند، از این رو سرچ ارگانیک پر رقابت ترین، و سرچ های پرداختی از جاهای دیگر گران تر هستند.

در نت افراز و سرویس های هاست ( مثل هاست ارزان لینوکس) سرعت دسترسی موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. رول های امنیتی و اختصاصی لحاظ شده در فایروال های نت افراز نیز جهت دسترسی سریع تر بات های موتور های جستجو لحاظ شده است.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که گوگل، جست و جو گران را از کلیک روی سایت، رفع مستقیم نیازهایشان و دسترسی مستقیم به گوگل از طریق اسنیپت ها دور کرده است و  با کاهش تعداد نتایج سرچ در صفحه اول، باعث افزایش سرچ های پرداختی شده؛ برای مثال، افزایش تب و تاب رقابت و در مقابل کاهش ارزش پاداش رقابت پردازی.

۲ . یوتیوب YouTube :

یوتیوب در سال ۲۰۰۵ توسط کهنه کاران « PayPal » پایه گذاری شد و سال بعد توسط گوگل خریداری شد (  همین باعث شد تا گوگل روی دو موتور جستجو برتر لیست ما، کنترل کامل داشته باشد.)

یوتیوب بیشتر از یک و نیم میلیارد کاربر فعال در ماه داشته، و حدود یک میلیارد ساعت ویدئو دراختیار کاربران می گذارد

اگر کنجکاو هستید که بدانید چه ویدئویی برای اولین بار دریوتیوب به اشتراک گذاشته شد، باید بگوییم کلیپی ۱۹ ثانیه ای از مدیر عامل یک باغ وحش است ( با حدود ۴۱ میلیون تعداد بیننده. )

نکات مثبت و منفی

درست همانند گوگل، برای یوتیوب هم می توان ترافیک بالایی درنظر گرفت، همچنین می توان آن را به عنوان تله بازاریاب ها هم دانست!

استفاده از یوتیوب در تولید ترافیک را نمی توان برای دستیابی به موفقیت دست کم گرفت. البته با آپلود بیش از ۳۰۰ ساعت ویدئو در دقیقه، قد علم کردن میان این همه ترافیک و تبلیغات، چالش برانگیز خواهد بود.

با وجود موقعیت های هزینه پرداز کلمات تبلیغاتی ( Adword ) گوگل، این پیشرفت و موفقیت می تواند هزینه نسبتا هنگفتی را به شما تحمیل کند.

با وجود این، اگر که بتوانید جوامع و گروه هایی را که در یوتیوب تحت پوشش کمپین های فوق العاده ای مثل GoPro و BlendTec هستند بیابید، می توانید با هزینه بسیار پایین تر، بصورت فوق العاده مورد توجه و دید همگان قرار بگیرید.

۳ . آمازون Amazon :

آمازون یکی از شش موتور جست جو پر طرفدار است که در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد از این رو به عنوان یکی از اولین کمپانی های بزرگی که توانست محصولات را بصورت آنلاین بفروشد، شناخته می شود. در ابتدا، آنها کار خود را با فروش کتاب شروع کردند ولی کسب و کارشان سریعا گسترش یافت. در سال ۱۹۹۹، پایه گذار ” جف بزوس “، جایزه شخص سال مجله تایمز را برای گسترش و عمومی سازی خرید آنلاین، از آن خود کرد.

سال قبل هم اعلام شد که نیمی از تمام سرچ های مربوط به خرید آنلاین، بدون استفاده و دخالت گوگل، در آمازون انجام شده است.

در این شرایط از یک چیز می توان مطمئن بود و آن افزایش آمار و ارقام روز افزون آمازون در حال و آینده است.

نکات قوت و ضعف

نکات قوت آن همانند گوگل، در مقیاس مشخص و نسبتا برابری است. آمازون بهترین مکان برای معرفی کسب و کار است.

در واقع، بعضی افراد پیشنهاد می دهند که اینکار را درگوگل، با استفاده از هزاران محتوا و توضیحات در مورد محصولتان انجام دهید، ولی زمانی که شما این کار را در آمازون انجام می دهید، دیگر نیازی به تبادل اطلاعات و آن همه معرفی و محتوا ندارید.

۴ . بینگ Bing :

بینگ به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل در سال ۲۰۰۹، با سرچ MSN، تعویض شد.

بعد از شروع با در اختیار داشتن تنها ۸.۴ درصد سهم سرچ در بازار، توانست به رشد ۱۰ درصدی برسد و هنگام تقویت سرچ یاهو، تا ۲۸.۱ درصد هم ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۶، آنها قابلیت استفاده از AOL را در اختیار سایت هایی  که نتایج سرچ هایشان را تامین می کردند، گذاشتند.

این اقدامات آنها را به  یکی از مدعیان واقعی در این زمینه تبدیل کرد، به علاوه داده های جدیدی از سوی مایکروسافت ارائه داد که نشان می دهند آن ها ۳۳ درصد از سرچ های کل ایالات متحده آمریکا را تحت پوشش خود دارند.

بینگ اقدامات زیادی را در زمینه تبلیغات برای رقابت با گوگل انجام داده است، برای مثال اضافه کردن ویژگی های جدیدی به تبلیغات مخصوص به خود یعنی ” تبلیغات بینگ ” ( تغییر ورودی  Adword ها به کیووردهای مرتبط به هم )، همچنین بهبود گزارشات برای حفظ استانداردهای سیستم ها و دریافت کمک از برخی مدیرانی که در زمینه Adword ها مطالعه داشته اند

مزایا و معایب

درحالی که بینگ حجم اشتراک گذاری کمتری نسبت به گوگل دارد، اما در بازارهای زیادی قابل احترام است.

در واقع الگوریتم های بینگ مانند گوگل پیچیده نیستند و این ویژگی باعث درک بهتر، پیش بینی بهتر، و بهینه سازی آسان تر آنها خواهد شد. هر چند نمی توان این موضوع را  برای بینگ نقطه قوت در نظر بگیریم، اما مطمئن هستیم که این ویژگی ها تا چند سال آینده، در بینگ باقی خواهند ماند.

بدلیل حجم کم ترافیک، تعداد متخصصانی که در زمنیه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فعالیت می کنند و در لیست ۱۰ عنوان برتر رنکنگ قرار دارند هم کم است.

از لحاظ تبلیغاتی، تعداد سیستم های پیچیده کمتری برای سروکارداشتن با آنها وجود دارد، اگر چه که بینگ همواره درحال تلاش برای رسیدن به گوگل است. بدلیل حجم کمتر و آسان بودن استفاده از گروه و مجموعه Adword ها، اگر CPC کمتری داشته باشید، به راحتی میزان ترافیک شما کاهش خواهد یافت.

۵.  بایدو Baidu :

بایدو درسال ۲۰۰۰ راه اندازی شد. بایدو موتور جستجو داخلی چینی است که در چین بیش از ۸۲ درصد سهم سرچ ها را شامل می شود. درحالی که گوگل با ۰.۶۱ درصد، و بینگ با ۰.۳۷ درصد در صدر جدول قرار می گیرند.

آنها سرمایه گذاری های بزرگی در زمینه هوش مصنوعی و طراحی ساختار انجام داده اند. ( بسیاری از افراد باید ازآنها تقلید کرده و یا با آنها رقابت کنند تا بتوانند بیشترین پتاسنیل رقابت پردازی و پول سازی کمپانی را به اجرا درآورند)

بیرون از چین، بایدو جلوه خاصی ندارد. در خود کشور چین، بیدو حدود ۳.۳ میلیارد سرچ را در روز پشتیبانی می کند.

مزایا و معایب

یکی از مشکلات بیدو این است که با استفاده از آن تنها به یک بازار یا مارکت دسترسی خواهید داشت. اما نقطه قوت آن این است که بازاری بزرگ و وسیع را در اختیار شما می گذارد.

با این حال،  بسیار مهم است که بدانید دسترسی به بازار چین مانند هیچ یک از مارکت های دیگر نیست ( که این نفرین SEO بین المللی است! ). شکل و شمایل، متون و سلایق، همگی متفاوت اند در رابطه با این مشتری ها دیگر و گوگل ترنسلیت نمی تواند کمکی به شما کند.

برای دسترسی به بازار چین از طریق بایدو، در تیم خود به کسی نیازمندید که هم به این زبان صحبت کند، و هم مارکتینگ را  در فرهنگ چین از  بر باشد ( نه کسی که تنها دو یا سه ترم کلاس زبان چینی رفته باشد).

درکل، الگوریتم های اصلی آن بسیار ساده تر از گوگل هستند و استفاده از سیستم های پرداخت بایدو زمانی که وارد چین شدید می توانند آسان تر باشند، البته اگر در خارج از کشور چین باشید، معامله های سختی در انتظار شماست.

۶ . یاندکس  Yandex :

یاندکس ریشه در پروژه ای برای ثبت اختراع دو توسعه دهنده روسی در سال ۱۹۹۰، توسط شرکت آرکادیا دارد.

عبارت یاندکس در سال ۱۹۹۳ طراحی و دامنه Yandex.ru درسال ۱۹۹۷ راه اندازی شد.

درسال ۲۰۱۱ در سازمان بورس نیویورک، آنها با عرضه سهام اولیه خود، توانستند پولی معادل با ۱.۳ میلیارد دلار دست و پا کنند که درآن زمان دررتبه دوم ( بعد از فروش سهام گوگل ) قرار می گرفتند. درحال حاضر، یاندکس حدود نیمی از سرچ های روسیه را تحت پوشش خود دارد.

نکات مثبت و نکات منفی

همانند بقیه موتورهای نسبتا کوچک ( در مقایسه با گوگل )، در یاندکس ترافیک کمتری مشاهده می کنید اما رقابت، چه از نظر ارگانیک و چه پرداختی، در این موتور جستجو آمار کمی دارد. الگوریتم های مورد استفاده در یاندکس نسبت به گوگل، پیچیدگی کمتری دارند و همین امر باعث می شود تا بهینه سازی آن آسان تر باشد.

و حالا اخبار منفی:

درحالیکه الگوریتم های یاندکس پیچیدگی کمتری دارند، اما بدلیل در نظر گرفتن عناصری مانند موقعیت جغرافیایی، فعالیت در آن را برای افراد خارجی ( غیر روسی ) دشوار کرده است.

سیستم پرداختی آنان برای هرکلیک، نسبت به گوگل، فیسبوک، و بینگ ارزان تر و انعطاف پذیری بیشتری دارد. برای مثال، برای هرکلیک روی کیوورد ” نت افراز” :d که در صدر نتایج قرار دارد، باید هزینه ای معادل با ۵۵ دلار درگوگل خرج کنید،، اما در یاندکس این مقدار به ۰.۸۰ دلار می رسد. درست است که نت افراز کلمه ای فارسی است، اما معادل روسی همین کلمه تنها ۱.۰۲ دلار هزینه درپی خواهد داشت.