نرخ تبدیل چیست؟ چطور می توان نرخ تبدیل را افزایش داد. ۱۰۱ تکتیک و ترفند برای بالا بردن نرخ تبدیل در وب سایت در این مطلب آموزشی سئوکار معرفی شده است.

نرخ تبدیل چیست؟ در دنیای امروز دیجیتال مارکتینگ شما هر روز اصطلاحات و تاکتیک ها و نام های مختلفی می شنوید: از الگوریتم ها گرفته تا کراولرها و سئو و رتبه گوگل و لینک سازی و شبکه های اجتماعی و …
بسیاری فکر می کنند استفاده از این اصطلاحات به معنای تخصص و حرفه ای بودن است. اما شما تا زمانی که نتوانید این اصطلاحات را به زبان ساده برای خودتان تعریف کنید و قابلیت های هر کدام از این موارد را برای خودتان روشن نکنید نمی توانید خودتان را متخصص دیجیتال مارکتینگ بدانید.
یکی از این اصطلاحات که زیاد به گوش می رسد نرخ تبدیل است. یعنی تعداد افرادی که به محتوای شما دست پیدا می کنند، آن را می خوانند و آن کاری که شما از آن ها می خواهید را انجام می دهند. خرید می کنند. از خدمات شما استفاده می کنند. فرم استخدام پر می کنند و یا در خبرنامه عضو می شوند و یا روی مواردی که در نظر گرفته اید کلیک می کنند. این نرخ تبدیل سایت و صفحات شماست. در حقیقت هدف شما این است که نرخ تبدیل خود را متناسب با رویکردی که دارید بالاتر ببرید.

۱۰۱ روش بهینه سازی نرخ تبدیل که همین الان می توانید استفاده کنید.

ما در اینجا ۱۰۱ تاکتیک و ترفند بهبود نرخ تبدیل را گردآوری کرد ه ایم. استفاده از این روش ها و ترفندها باعث می شود بیشتر بفروشید، بیشتر مشتری جذب کنید و اعتبار بالاتری کسب کنید. ما این روش ها را به صورت کوتاه و در دسته بندی های خاص قرار داده ایم تا راحت تر بتوانید با آن ها ارتباط برقرار کنید و برای بالا بردن نرخ تبدیل خود برنامه ریزی کنید.
۱. به سوالات مخاطبان پاسخ دهید. مقالات آموزشی که مشکلات کاربران را رفع می کنند و به سوالات آن ها پاسخ می دهد اعتبار شما را بالاتر می برد.
۲. به آن ها نگویید چکار کنند. با آمارها، مطالب قدرتمند و نظرات مخاطبان و مشتریان تان به آن ها اثبات کنید که انجام این کار برایشان سودمند است.
۳. آن ها را راهنمایی کنید. با یک منوی کاربری راحت آن ها را به قسمت های مختلف سایت بکشانید.
۴. از Call-to-Action هایی که قدم به قدم آن ها را در مسیر جلوتر می برد. استفاده کنید. سعی کنید این Call-to-Action واضح باشند و به هیچوجه کاربران را فریب ندهید.
۵. از پیکسل های ریمارکتینگ استفاده کنید. گوگل در حال حاضر این امکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.
۶. محتوای ویدیویی اپیزودیک (چند قسمتی) بسازید. قانع کردن مخاطبان به صورت تصویری و رودررو بسیار راحت تر است.
۷. به کار خود سرعت ببخشید. با Google AMP و PageSpeed Insights شروع کنید.
۸. سودمند باشید. اگر کاربران شما احساس کنند سایت شما به درد آن ها می خورد و اطلاعات مفیدی از آن به دست می آورند راحت تر خرید می کنند.
۹. به آن ها کوپن تخفیف یا پیشنهادات ویژه بدهید، آمار خریدها و یا دانلودها نیز تاثیر بسزایی در بالا بردن نرخ تبدیل دارد.
۱۰. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و با زبان آن ها صحبت کنید. یعنی اگر مخاطب شما نوجوان های ۱۲ الی ۱۵ سال هستند باید بدانید چگونه و با چه زبانی با آن ها تعامل داشته باشید.

آمارها و تحلیل ها

۱۱. سطح توقع تان را پایین بیاورید. آن ها قرار نیست فورا از شما خرید کنند. ممکن است مطالب شما را به اشتراک بگذارند، در خبرنامه عضو شوند و یا شبکه های اجتماعی شما را فالو کنند. به این نوع تبدیل ها میکروکانورژن گفته می شود.
۱۲. تست A/B جواب می دهد و هزینه ی کمی هم برای شما دارد. Google Optimize را امتحان کنید. یک ابزار و پلت فرم مارکتینگ که گزینه های جالب توجهی را در اختیار شما قرار می دهد.
۱۳. از تحلیل های وب استفاده کنید و از آن ها یاد بگیرید و سعی کنید هر چیزی را رصد کنید. Google Analytics هر امکانی را که نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می دهد.
۱۴. به آن ها یک دلیل ارائه کنید. مخاطبان نیاز دارند بدانند چرا باید از شما خرید کنند.
۱۵. المان های سایت را تغییر دهید و نتایج آن را بررسی کنید.
۱۶. از یک Chatbot استفاده کنید. تعامل موثر نرخ تبدیل را بهبود می بخشد.
۱۷. سبد خرید خود را تغییر دهید. شما به یک سبد خرید سریع، آسان و بهینه نیاز دارید.
۱۸. صفحات فرود جداگانه برای صفحات اجتماعی خود بسازید و پیام ها و محتوای آن را متناسب با نوع شبکه ی اجتماعی شخصی سازی کنید.
۱۹. چک کنید که همه چیز درست کار می کند. لینک ها، فرم های مخاطبان، دکمه های اشتراک گذاری و …
۲۰. راه های ارتباطی خود را در اختیار مخاطبان قرار دهید. شماره های تماس، ایمیل ها، چت زنده و اپلیکیشن های پیام رسان راه های ارتباطی آسان هستند و اعتبار سایت شما را بالاتر می برند.
۲۱. موبایل مهم تر از دسکتاپ است. چون بیش از نیمی از ترافیک دنیای وب را موبایل تشکیل می دهد. پس سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید.
۲۲. صفحات فروش را از هر نظر بهینه سازی کنید.
۲۳. توجه داشته باشید که سایت شما روی سیستم عامل های مختلف و انواع مرورگرها به درستی کار می کند.
۲۴. قبل از اینکه از مخاطبان خود اطلاعات تماس بگیرید یک ارزش افزوده ایجاد کنید. مخاطبان باید بدانند سایت شما چه ارزشی برای آن ها ایجاد می کند.
۲۵. شخصی سازی کنید و از نظرات مخاطبان برای بهبود سایت بهره ببرید.
۲۶. رقبای خود را زیر نظر بگیرید. آن ها چه کاری انجام می دهند که شما انجام نمی دهید؟ رقبا ایده های خاص خودشان را دارند که می توانید از آن ها بهره ببرید.
۲۷. کارایی کلیدواژه های خود را رصد کنید و روی تغییرات و بهینه سازی آن کار کنید.
۲۸. اعتماد ایجاد کنید. بگذارید مخاطبان شما بدانند چه افرادی در حال حاضر پشت مجموعه و سایت شما قرار دارند.
۲۹. مشکلات را حل کنید. روش های موثر مرتبط با کسب و کار خود و مخاطبان خود ارائه کنید.
۳۰. هدلاین های تاثیرگذار و قدرتمند بنویسید و نرخ کلیک آن ها را بررسی کنید.

بانس ریت چیست؟ ۱۰ روش برای کاهش نرخ Bounce Rate سایت

ارزیابی صفحات فرود و فروشگاه

۳۱. المان ها و موارد مزاحم را از سایت خود حذف کنید.
۳۲. فرم های شناور و متغیر ایجاد کنید. اجازه بدهید کاربران به راحتی اطلاعات شان را وارد کنند.
۳۳. از HeatMap ها استفاده کنید. این ابزارها به شما می گویند چه قسمت هایی از سایت شما بیشتر از هر چیزی توجه کاربران را جلب می کند.
۳۴. صفحات خود را زیر نظر داشته باشید. ببینید کاربران چگونه با صفحات شما ارتباط برقرار می کنند. چه المان هایی را نادیده می گیرند و روی چه قسمت هایی کلیک می کنند.
۳۵. از Trust Maker ها بهره ببرید. جوایزی که دریافت کرده اید. مشتریان شما و شریک های تجاری و گواهی های امنیتی سایت و کسب و کار خود را در فوتر و یا در قسمت خدمات و درباه ما بگنجانید.
۳۶. صفحات شناور بسازید. اجازه بدهید کاربران به راحتی به هر قسمت از صفحه ی شما دسترسی داشته باشند و آن ها را محدود نکنید.
۳۷. برای افراد تنبل محتوا تولید کنید. مخاطبان وب مطالب را به صورت سطحی می خوانند. مقدمه های جالب توجه، خلاصه ی مطالب و بولت پوینت های مرتبط با محتوا را فراموش نکنید.
۳۸. خدمات و قابلیت های آنلاین در اختیار کاربران قرار دهید. معمولا ابزارهای آنلاین رایگان بازخورد خوبی بین مخاطبان دارند.
۳۹. روی مزایای محصولات خود متمرکز شوید و نه قابلیت ها. به کاربران اثبات کنید محصولات شما چه کاربردی دارند و چرا باید آن را خریداری کنند.
۴۰. احساسات مخاطبان خود را تحریک کنید. اگر کاربران حس خوبی نسبت به سایت شما و محصولات شما داشته باشند اقدام به خرید آن می کنند.
۴۱. در مورد قیمت محصولات خود دقیق باشید. واضح بنویسد و ریز هزینه ها را در اختیار آن ها قرار دهید (مانند هزینه ی ارسال و …)
۴۲. قیمت ها را یکپارچه سازی کنید. «۱۰ دلار + ۵ دلار هزینه ارسال» کمتر از «۱۵ دلار با ارسال رایگان» فروش دارد.
۴۳. کاربران متن ها را تا آخر نمی خوانند پس سعی کنید در همان ابتدای متن کاربران را نسبت به خرید ترغیب کنید و آن ها را قانع کنید.
۴۴. «سفر مشتری» را قدم به قدم بهینه سازی کنید. اجازه بدهید مشتریان به راحتی محصولات خود را خرید کنند.
۴۵. با یک کپی رایتر حرفه ای کار کنید. کپی رایترها می دانند چگونه کاربران را قانع کنند تا محصولات شما را بخرند.
۴۶. روی طراحی سایت تمرکز کنید. زیبایی و تاثیرگذاری سایت مهم ترین مسئله در جذب مخاطب است. مغز انسان داده ها را بیشتر از هر چیز را از طریق چشم ها دریافت می کند.
۴۷. یک برنامه نویس حرفه ای داشته باشید تا سایت شما را از هر نظر کاربردی کند و بتوانید ایده های جدیدی را پیاده سازی کنید.
۴۸. مشتری ایده آل خود را تعریف کنید و سعی کنید در این مسیر قدم بردارید.
۴۹. در صفحات فروش خود صفحات ارتباطی قرار دهید تا مشتریان سوالات و ابهاماتشان را بپرسند و سعی کنید زود به آن ها پاسخ دهید.
۵۰. محصولات مشابه را به کاربران پیشنهاد دهید و یا پرفروش ترین و پربازدیدترین صفحات خود را در صفحات فروش محصولات خاص خود قرار دهید.
۵۱. روی نیازها و ضرورت های کاربران تمرکز کنید و به آن ها مهلت محدود بدهید. به طور مثال: (تنها ۵ روز فرصت دارید تا از این تخفیف ها استفاده کنید)

سئو داخلی چیست؟ آموزش سئو داخلی سایت (On-page SEO) + چک لیست فاکتورها

بازدیدکنندگان سایت را حفظ کنید.

۵۲. در مورد شرایط و ضوابط خرید محصولات واضح و دقیق باشید. شرایط لغو خرید و بازگشت محصولات را به طور دقیق و کامل در اختیار کاربران قرار دهید.
۵۳. آمار فروش محصولات خود را در اختیار کاربران قرار دهید.
۵۴. از کارت های شناور استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به سایر صفحات شما دسترسی پیدا کنند.
۵۵. یک سوال مطرح کنید و نظرات کاربران زیر محصولات و پست های وبلاگ را نمایش دهید.
۵۶. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید.
۵۷. پست مهمان بنویسید تا ترافیک هدفمند و مرتبط با کسب و کار خود دریافت کنید.
۵۸. از کلمات و واژه های دوپهلو استفاده نکنید. اجازه بدهید کاربران با خیال راحت و بدون وسواس محصولات شما را بررسی کنند.
۵۹. از ابزارهایی نظیر Google Trends استفاده کنید تا به سوالات و کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود دسترسی داشته باشید.
۶۰. از شبکه های اجتماعی خود برای جذب مخاطب استفاده کنید. با یک استراتژی قدرتمند می توانید کاربران را از شبکه های اجتماعی به سمت وبسایت خود هدایت کنید.
۶۱. از ابزارها و امکانات جستجوی حرفه ای و پیشرفته استفاده کنید. کاربران عمدتا از جستجوی سایت برای پیدا کردن محصولات و محتوای موردنظر خود استفاده می کنند.
۶۲. داستان سرایی کنید تا مشتریان راحت تر با محتوای شما ارتباط برقرار کنند.
۶۳. محتوای انحصاری تولید کنید. محتوایی که کاربران هیچ جای دیگری نمی توانند پیدا کنند.
۶۴. در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید و نیازها و کمبودهایشان را شناسایی کنید و سعی کنید لحن موردنیاز برای تعامل با کاربران خود را پیدا کنید.
۶۵. فرایند خرید خود را بازی وار سازی کنید. اجازه بدهید کاربران شما خرید جذابی را تجربه کنند.
۶۶. کاربران بازگشتی خود را شناسایی کنید. این کاربران افرادی هستند که به صورت مداوم از وبسایت شما بازدید می کنند. در حقیقت می توان گفت مشتریان وفادار شما هستند.
۶۷. به کاربران خود در مسیر خرید محصولات کمک کنید. بیشتر کاربران نمی دانند آیا محصولات شما دقیقا همان چیزی است که می خواهند یا نه.
۶۸. تجربه ی کاربری سایت خود را تست کنید. به طور مثال می توانید از افراد خاصی بخواهید تا از سایت شما خرید کنند و روند خرید آن ها را بررسی کنید و ایرادات سایت را برطرف کنید.
۶۹. آمار بازدید مکانی سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس استخراج کنید و ببینید کاربران شما بیشتر در کدام نقاط قرار دارند.
۷۰. سرعت سایت خود را بالاتر ببرید.

روی بهینه سازی تمرکز کنید.

۷۱. عکس های حجیم استفاده نکنید. ۱۰۰ کیلوبایت و یا کمتر برای سایت بسیار ایده آل می باشد.
۷۲. کدها و افزونه های بدردنخور را حذف کنید و سعی کنید از افزونه های مطمئن استفاده کنید.
۷۳. اجازه ندهید حافظه کش سایت شما پر شود.
۷۴. صفحات فروش خود را اینتراکتیو و تعاملی کنید. محل دکمه های خرید، نظرات مخاطبان و مشخصات محصول را به طور دقیق تعیین کنید تا کاربران سردرگم نشوند.
۷۵. از طعمه های کلیکی برای فریب مخاطب استفاده نکنید. این کار به اعتبار شما لطمه می زند.
۷۶. میزان لایک ها و کامنت های شبکه های اجتماعی و سایت خود را بررسی کنید. کاربران در حین خرید محصول به امتیاز آن توجه ویژه ای نشان می دهند.
۷۷. یک تست ۵ ثانیه ای از کاربران خود بگیرید تا ببینید چه المان هایی بیشتر روی کاربران شما تاثیر می گذارند.
۷۸. صفحات فرود مختلف بسازید. شما کاربران متعددی دارید با رفتارهای مختلف و باید برای هر نوع مخاطبی صفحات خاص آن ها را بسازید.
۷۹. به کاربران خود هدیه بدهید. تخفیف بدهید و یا امکانات و ابزارهای رایگان در اختیارشان قرار دهید.
۸۰. محصولات، خدمات و یا وبینارها و جلسات آموزشی رایگان به مخاطبان خود پیشنهاد کنید.
۸۱. مسیر محتوایی خاصی برای کاربران در نظر بگیرید. محتوای چند بخشی بنویسید. به صفحات مشابه لینک بدهید و سعی کنید کاربر را با محتوا درگیر کنید.
۸۲. برای بازدیدکنندگان جدید خود یک صفحه ی شروع قرار دهید. مخصوصا اگر خدمات آنلاین ارائه می دهید بسیار ضروری است. چون اکثر مخاطبان از شروع استفاده از خدمات هراس دارند و با این کار خیال آن ها را راحت می کنید.
۸۳. از تبلیغات گوگل استفاده کنید و ترافیک و بازده آن را بررسی کنید.
۸۴. یک کتابخانه ی محتوا ایجاد کنید و تخصص خود را در اختیار مخاطبان قرار دهید. این کار هم در بازاریابی درونگرای شما تاثیر دارد و هم اعتبار شما را بالاتر می برد.
۸۵. لیست ایمیلی بسازید و خبرنامه ی خود را به صورت مداوم آپدیت نگه دارید.
۸۶. صفحات پربازدید خود را شناسایی کنید و سعی کنید هر بار آ ن ها را بروزرسانی کنید. چون این صفحات بازدید بالایی دارند می توانید برای فروش بیشتر از آن استفاده کنید.
۸۷. روی بهبود خوانایی صفحات پربازدید خود تمرکز کنید.
۸۸. خوش آمدگویی به کاربران جدید، جعبه ی هدیه و چرخانه های تخفیف بسیار کارساز هستند.
۸۹. محتوای طولانی و ارزشمند تولید کنید. عمدتا محتوای بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه هم در موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب می کنند و هم اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهد.
۹۰. روانشناسی رنگ را یاد بگیرید و روی سایت خود پیاده سازی کنید.

بک لینک چیست؟ شروعی بر مقدمه لینک سازی

هدف گذاری، جذب، فروش

۹۱. محتوای همیشه سبز تولید کنید.
۹۲. تیترهای ترغیب کننده و جذاب بنویسید.
۹۳. کاربران خود را دسته بندی کنید و برای هر دسته استراتژی جذب خاصی به کار ببندید.
۹۴. خدمات خود را صادقانه ارائه کنید. از بزرگنمایی ها و شعارهای بدردنخور دوری کنید.
۹۵. پکیج های خرید درون برنامه طراحی کنید تا کاربران امکانات ویژه ای دریافت کنند.
۹۶. از پاپ ها به صورت بهینه و هدفمند استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پاپ آپ ها همیشه آزاردهنده نیستند و استفاده های گسترده ای دارند.
۹۷. طرح های تخفیفی مناسبتی قرار دهید.
۹۸. سایت را از حالت ماشینی خارج کنید. به زبان انسان ها بنویسید و با لحن انسان ها صحبت کنید تا بتوانید انسان ها را جذب کنید.
۹۹. به حریم خصوصی مشتریان احترام بگذارید و به آن ها اطمینان دهید که اطلاعات خصوصی آن ها امن هستند.
۱۰۰. درگاه های خرید امن را در اختیار کاربران قرار دهید.
۱۰۱. ناامید نشوید و سعی کنید راه های مختلفی را امتحان کنید تا فروش خود را بالاتر ببرید و به اهداف خود برسید.

سخن پایانی

مطمئنا نمی توانید همین الان تمام این روش ها را پیاده سازی کنید. اما اگر برنامه ای برای این کار داشته باشید و به مرور زمان و متناسب با کسب و کار خود از این روش ها استفاده کنید مطمئنا نتایج بهتری می گیرید و نرخ تبدیل سایت خود را بالاتر می برید. مهم تر از آن سایتی پویا و رو به رشد می سازید که کاربران از بودن در آن لذت می برند.


نرخ تبدیل یکی از مهمترین مفاهیمی است که در کسب و کارهای اینترنتی باید آن را اندازه‌گیری کنیم تا بفهمیم سرمایه‌گذاری ما برای تبدیل ترافیک ورودی سایت به آنچه می‌خواستیم چقدر موفق بوده است.
تمام تلاش‌های ما در دیجیتال مارکتینگ این است که بتوانیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین، اهداف تعریف شده در بخش فروش و بازاریابی را محقق کنیم. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتر در مرحله اول باید فهم خوبی نسبت به بازاریابی و فروش داشته باشد.
هر کسب و کاری که در فضای آنلاین و آفلاین در نظر بگیرید، به دنبال فروش بیشتر است و در واقع همه به درآمدزایی فکر می‌کنند. شاید برخی از کمپین‌های بازاریابی شما با اهدافی چون برندسازی یا جمع‌آوری لید (سرنخ) انجام شود، اما در نهایت تمام این موارد در قیف فروش قرار می‌گیرد و از سرمایه‌گذاری خود به دنبال فروش بیشتر هستید.
مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند، ممکن است از راه‌های مختلف شما را پیدا کرده باشند، اما در نهایت مهمترین هدف شما این است که آنها را به خریدار تبدیل کنید یا کاری که می‌خواهید انجام دهند. حال تمام هدف شما این است که با استفاده از راهکارهای مختلف به دنبال افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل باشید.
به عنوان مثال براساس مدل AIDA مخاطب شما برای خرید محصولات چهار مرحله مهم را پشت سر می‌گذارد. AIDA از ابتدای چهار کلمه Awareness، Interest، Decision و Action گرفته شده است:
آگاهی از برند
علاقه‌مندی به محصول
تصمیم‌گیری
خرید
حال شما برای افزایش نرخ تبدیل خود باید هر کدام از این مراحل را به بهترین شکل بهینه‌سازی کنید. در این مطلب بیشتر به این می‌پردازیم که نرخ تبدیل چیست و چه راهکارهایی باعث افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت می‌شود.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن نرخ تبدیل را تعریف کنیم باید بگوییم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شده‌اند خواسته موردنظر شما را انجام داده‌اند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدف‌گذاری شما بستگی دارد.
گاهی اقدام مورد نظر می‌تواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع می‌تواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودی‌های سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.

چرا باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم؟

قطعا با توجه به توضیحات ساده‌ای که در قسمت قبلی ارائه کردیم متوجه شده‌اید که نرخ تبدیل و بهینه‌سازی این معیار تا چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد. گاهی با آزمون و خطا یا تست A/B به این نتیجه می‌رسید که یک تغییر ساده می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهینه سازی نرخ تبدیل شما داشته باشد.
از این رو باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم و تلاش کنیم تا با به‌کارگیری روش‌های مختلف به دنبال افزایش نرخ تبدیل باشیم. اما چرا بهینه سازی نرخ تبدیل تا این حد جدی است؟
هر روز بهتر از دیروز
پیشرفت‌کردن فرایندی است که هیچ‌ انتهایی ندارد و قطعا هر کسب و کاری فکر کند به بهترین نقطه ممکن رسیده است و نیازی به پیشرفت ندارد، باید منتظر شکست خود باشد. هر چقدر هم سایت شما در بهترین وضعیت ممکن قرار داشته باشد و از نظر رابط کاری (UI) یا تجربه کاربری (UX) در بهترین وضعیت باشد، محتوایی خوبی روی آن منتشر شود و فروش قابل توجهی داشته باشد، باز هم جا برای پیشرفت وجود دارد.
همیشه راهکارهایی برای بهتر شدن و جذب مشتریان بیشتر وجود دارد. بی‌تردید اگر سایت شما حال و روز خوبی نداشته باشد، تشخیص مشکلات و برطرف کردن آنها راحت‌تر است، ولی هر چه سایت‌تان در وضعیت بهتری باشد باید با دقت بیشتری روی بهینه‌سازی نرخ تبدیل کار کنید.
همیشه تبلیغات گران قیمت راهگشا نیست
خیلی‌ها تصور می‌کنند برای افزایش نرخ تبدیل سایت باید فقط هزینه کنند و دنبال تبلیغات پولی مختلف بروند. اما واقعا این شاید دمِ‌دستی‌ترین و ساده‌ترین فکری باشد که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد. هنر شما اینجاست که بتوانید با بررسی وضعیت فعلی سایت و سفر مشتری، روش‌هایی مقرون‌به‌صرفه را برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت به کار بگیرید.
پیداکردن مشتری با کیفیت و هدفمند
تمام هدف ما در بهینه سازی نرخ تبدیل این است که به مخاطبان و مشتریانی دست پیدا کنیم که کیفیت بالایی دارند و در واقع مشتری هدف ما هستند. اگر ما یک میلیون بازدیدکننده به سایت‌مان سرازیر کنیم، ولی تنها یک نفر از آنها کاری که می‌خواهیم انجام دهد چه ارزشی دارد؟ اما اگر ۱۰۰ نفر به صورت هدفمند وارد سایت شوند و ۱۰ نفر آنها اقدام موردنظر ما را انجام دهند، نرخ تبدیل ما ۱۰ درصد خواهد بود.
بهینه سازی نرخ تبدیل گران نیست
قرار نیست در بهینه سازی نرخ تبدیل فقط روی افزایش ترافیک ورودی سایت تمرکز کنید. در بسیاری مواقع با روش‌های رایگان یا ارزان قیمت می‌توانید کاری کنید که همین ترافیک ورودی فعلی نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد. قطعا می‌دانید هزینه جذب مشتری جدید خیلی بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است.
افزایش درآمد و سودآوری
بازگشت سرمایه در بهینه سازی نرخ تبدیل کاملا قابل قبول است. شما با استفاده راهکارهای ارزان و مقرون‌به‌صرفه کاری می‌کنید که افزایش درآمد و سودآوری داشته باشید. به معنای ساده افزایش نرخ تبدیل شما منجر به افزایش سود و در نتیجه بازگشت سرمایه بهتر می‌شود.
جذب مخاطبان بیشتر
شاید این مورد برای‌تان جالب باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل نه‌تنها به شما کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و افزایش درآمد داشته باشید، بلکه می‌توانید به کمک آن مخاطبان بیشتری جذب کنید. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟ خیلی ساده است! وقتی بازگشت سرمایه رخ داد حالا شما پول بیشتری دارید و می‌توانید آن را صرف پیدا کردن مشتریان جدید کنید.

AMP چیست؟ تعریف تکنولوژی Accelerated Mobile Pages

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا که با تعریف و اهمیت نرخ تبدیل و بهینه‌سازی آن آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم چطور باید نرخ تبدیل را محاسبه کنیم. البته به نظر می‌رسد به‌سادگی بتوانید فرمول محاسبه نرخ تبدیل را حدس بزنید:
(دادند انجام را موردنظر اقدام که بازدیدکنندگانی تعداد)/(بازدیدکنندگان کل تعداد)×۱۰۰=تبدیل نرخ

عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت و بهینه سازی آن هستید باید بدانید که ۶ عامل مهم در این بخش موثر هستند:
ارزش‌آفرینی: اینکه شما چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کنید اهمیت زیادی دارد. مشتری باید هزینه کند و در طرف مقابل می‌خواهد ببینید چه چیزی به دست می‌آورد. باید مشتری را توجیه کنید که در ازای هزینه پرداختی چه مزایا و ارزش‌هایی دریافت می‌کند.
مرتبط بودن: مخاطبان با پیش‌فرض‌های مشخصی وارد سایت شما می‌شوند و هر چه محتوا و ارزش پیشنهادی شما با انتظارات آنها مطابقت داشته باشد، راحت‌تر اقدام موردنظر را انجام می‌دهند.
شفافیت: هر چه ابهام پیام شما بیشتر باشد، احتمال از دست رفتن مخاطب نیز بیشتر است. ارزش پیشنهادی خودتان را کاملا واضح و شفاف بیان کنید تا مخاطب سریع‌تر اقدام موردنظرتان را انجام دهد.
اعتمادسازی: تلاش کنید تا منبعی موثق و معتبر باشید. اگر در سایت خود عواملی دارید که باعث بی‌اعتمادی می‌شود حتما آن را اصلاح یا حذف کنید.
جلب توجه: شما باید بتوانید به شکلی درست در همان نگاه اول توجه مخاطب را جلب کنید. اگر مواردی در سایت وجود دارد که باعث سردرگمی یا منحرف‌کردن توجه مخاطب وجود دارد باید آن را اصلاح یا حذف کنید.
ایجاد ضرورت: باید به مخاطبان‌تان بگویید چرا اقدام آنها در زمان فعلی ضروری است. محدودیت زمانی، تعداد محدود محصول، ایجاد انگیزه یا کد تخفیف زمان‌دار از مواردی است که می‌تواند این ضرورت را توجیه کند.

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.
استفاده از عکس و ویدوی باکیفیت: هر چه بتوانید از المان‌های تصویری و ویدیویی باکیفیت بیشتر استفاده کنید، مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید و باعث افزایش اعتماد آنها به محصولات خواهید شد.

  • افزایش سرعت سایت: حتی اگر بهترین و زیباترین سایت دنیا را هم داشته باشید ولی کند باشد، هیچ کاربری در آن نمی‌ماند. اگر صفحات سایت شما زیر ۳ ثانیه بالا نیاید باید قید ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان را بزنید.
  • استفاده از فراخوانی: اگر در مکان‌های مختلف سایت از فراخوانی (Call To Action) درست و جذاب استفاده کنید، شانس افزایش نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد شد.
  • تاییدیه مشتریان قبلی: برای اینکه بتوانید در مخاطبان جدید حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید، می‌توانید از تاییدیه و نظرات مثبت خریداران قبلی بهره ببرید.
  • بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت: تجربه کاربری سایت (UX) به‌ویژه در صفحات مربوط به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران باید بتوانند خیلی سریع و ساده به خواسته خودشان برسند و تبدیل به مشتری شوند.
  • استفاده از قابلیت جستجوی سریع: کاربر همیشه عادت دارند از قابلیت جستجو استفاده کنند. بنابراین نه‌تنها بهتر است از یک سیستم جستجوی قدرتمند استفاده کنید، بلکه باید روی عناوین محصولات نیز کار کنید تا در جستجو راحت‌تر پیدا شوند.
  • روش‌های مختلف پرداخت: گاهی مشتریان نسبت به پرداخت آنلاین تردید دارند و می‌ترسند محصولی به دستشان نرسد یا اسیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شوند. بنابراین بهتر است روش‌های مختلف پرداخت مانند پرداخت در محل یا کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید.
  • طراحی ریسپانسیو: با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران کارهای خود را با دستگاه‌های موبایل انجام می‌دهند. بنابراین باید صفحات سایت شما کاملا ریسپانسیو طراحی شوند که با هر صفحه نمایشی سازگاری داشته باشند.
  • پشتیبانی همیشگی: استفاده از چت آنلاین به‌ویژه به صورت ۲۴ ساعته کمک می‌کند تا مخاطبان پیش از خرید بتوانند سوالات خود را بپرسند و سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند.
  • به‌روزرسانی همیشگی سایت: باید خودتان را به عنوان یک مرجع موثق و معتبر نشان دهید. یکی از روش‌های این کار به‌روزرسانی مداوم سایت با محتوای جدید و ناب است.
  • اعتمادسازی: با دریافت مجوزهای لازم و قراردادن آنها در سایت اعتماد مخاطبان را جلب کنید تا با خیال راحت از شما خرید کنند.
  • پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف: برای جلب نظر کاربران و تبدیل آنها به مشتری می‌توانید از پیشنهادات ویژه یا کدهای تخفیف بدون محدودیت زمانی مانند کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید.
گوگل تراست رنک یا امتیاز اعتماد گوگل Google TrustRank چیست

افزایش نرخ تبدیل برای مشتریان

به‌کارگیری تست‌ A/B

ابزارهای مختلفی برای تست A/B وجود دارد که می‌توانید از آنها برای افزایش نرخ تبدیل سایت استفاده کنید. به کمک تست A/B و بررسی نتایج به‌دست آمده می‌توانید بازخورد هر تصمیم خود را بسنجید و هر کدام نتیجه بهتری داشت اتخاذ کنید.

کمپین‌های ریتارگیتنگ

یکی از بهترین راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت اجرای کمپین‌های ریتارگیتنگ است. مشتری یا مخاطبی را در نظر بگیرید که به هر شکلی وارد سایت شما شده و بدون اقدام خاصی سایت را ترک کرده است. باید به دنبال علت این موضوع باشید و ببینید آیا به دلیل مشکلات احتمالی اقدام او ناتمام مانده یا دلایل دیگری داشته است. سپس با استفاده از کمپین‌های مختلف دوباره او را هدف قرار دهید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی ارزان‌قیمت است که با استفاده از آن می‌توانید همیشه با مشتریان در ارتباط باشید و پیشنهادات جدید یا تخفیف‌های ویژه را برای آنها ارسال کنید.

بهینه‌سازی محتوا

محتوا، یکی از مهمتری عواملی است که مخاطبان و مشتریان به‌واسطه آن به سایت شما سر می‌زنند. سعی کنید با ارائه محتوای جذاب، منحصربه‌فرد، غنی و سفارشی‌سازی شده میزان تعامل با مشتریان را بیشتر کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

تحلیل رفتار مشتریان

بررسی رفتار مشتریان همیشه بهترین گزارش‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید خطاها و نقص‌های خود را برطرف کنید تا نرخ تبدیل سایت‌تان بیشتر شود.

بهینه سازی پرسونای مخاطب

هر چه بتوانید مخاطبان بهتر و بیشتری را هدف قرار دهید، می‌توانید نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید. بنابراین باید در طول زمان بارها و بارها پرسونای مخاطب خود را بهینه‌سازی کنید.

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای زیادی برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. البته تمامی آنها از ایران قابل دسترس نیستند یا برای استفاده مداوم باید اکانت پریمیوم خریداری کنید. ولی به هر حال چاره‌ای نیست و نمی‌توان افزایش نرخ تبدیل سایت را نادیده گرفت. در ادامه به چند ابزار مهم اشاره می‌کنیم:
گوگل آنالیتیکس
بهترین و پرکاربردترین ابزار تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل که به راحتی و رایگان می‌توانیم از آن استفاده کنیم، گوگل آنالیتیکس است. در این ابزار قدرتمند و کاربردی می‌توانیم اطلاعات مفیدی چون نرخ پرش سایت، منابع ورودی کاربران، خطاهای موجود در سایت، مدت زمان ماندن کاربر در سایت و… را بررسی کنید و با تحلیل نتایج و گزارش‌های به‌دست آمده بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
سیمیلار وب (Similar Web)
سیمیلار وب ابزاری است که اطلاعات جامعی از کاربران و منابع ورودی آنها در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با بهینه‌سازی محتوا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
GTMetrix
جی‌تی‌ متریکس یکی از ابزارهای آنلاین برای تست سرعت سایت است که با وارد کردن آدرس سایت خود در وب‌سایت جی‌تی متریکس می‌توانید مشکلات موجود را برطرف کرده و سرعت سایت خود را بهبود بخشید.
Optimizely
این ابزار یکی از بهترین نمونه‌های موجود برای تست‌های A/B است که به شما کمک می‌کند با انجام تست‌های مختلف و بهینه‌سازی روش‌های موجود، نرخ تبدیل سایت‌تان را افزایش دهید.
هات جار (Hot Jar)
هات جار ابزار دیگری برای تحلیل دقیق رفتار کاربران است که اطلاعات بسیاری خوبی در اختیار شما می‌گذارد و به خوبی مسیر قیف فروش و سفر مشتری را تحلیل می‌کند. اما تنها دو هفته می‌توانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید.
جمع‌‌بندی
نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارهایی است که نشان می‌دهد عملکرد و سرمایه‌گذاری ما در بازاریابی اینترنتی تا چه اندازه موفق بوده است. منظور نرخ تبدیل این است که بین تمام بازدیدکنندگانی که وارد سایت شده‌اند، چند درصد خواسته موردنظر ما را انجام داده‌اند.
عوامل مختلفی در افزایش نرخ تبدیل تاثیر دارد و با استفاده از راهکارهای متفاوت و در عین حال ساده می‌توان نرخ تبدیل را بهینه‌سازی کرد.