یکی از روش های جدید که امروز می خواهیم درباره آن با شما همراهان سئو ایران صحبت کنیم هک رشد یا  Growth Hacking می باشد.

هک رشد

growth hacking از روش های بازاریابی می باشد که در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار مطرح شد و می توان گفت یکی از هیجان انگیز ترین تکنیک های بازاریابی هک رشد می باشد. این تکنیک می تواند با  استفاده از روش هایی که کمترین هزینه را دارند مانند سئو، بازاریابی محتوا به تحلیل شاخص های مختلف کسب و کار پرداخته و فروش وب سایت مورد نظر را افزایش دهد.
وظیفه هک رشد این است که فرضیه های مختلفی که درباره حرفه و کسب و کار شما وجود دارد را در طول یک هفته مورد تست قرار دهد با این کار هک رشد می تواند چیزی را که یک سازمان و وب سایت از ترس اینکه موقعیت خود را از دست بدهند انجام نداده و حتی راضی به امتحان کردن آن نیز نشده است بررسی و تحلیل کند.

ترفندهای کم هزینه برای هک رشد

گفتیم که هک رشد در واقع فرایند آزمایشی می باشد که در رشد سریع کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد و یک اقدام سریع برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در کسب و کار می باشد. برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوبی که می خواهید با کمک هک رشد برسید نیاز است یک سری ترفندهای کم هزینه را نیز در بهبود کسب و کار خود نیز مورد استفاده قرار دهید که این ترفندها عبارتند از: بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تعامل مستقیم، بهینه سازی محصول. که در ادامه درباره هریک از این ترفندها اطلاعات مختصری را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

ویدئو مارکتینگ چیست

بازاریابی محتوایی

همانطور که می دانید داشتن محتوای مناسب می تواند در کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار باشد و نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. زمانیکه شما از محتوای خوب و جامع درباره کسب و کارتان در وب سایت خود استفاده کنید بدون شک مخاطبین بسیاری جذب خواهید کرد، این در صورتی می باشد که محتوای تولید شده به نیاز کاربران و مخاطبین شما نزدیک باشد. سعی کنید در محتواهای خود از اینکه بخواهید مدام درباره محصول خود صحبت کنید اجتناب کنید و از راه ها و روش های بهتر دیگری استفاده کنید. با این کار می توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش داده و بازدیدکنندگان را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید و راه را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای خود هموار سازید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی در طول چند سال اخیر کمک بسیاری به کسب و کارهای  اینترنتی کرده است. شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، لینکدین و پینترستی که در سالهای پیشین وجود نداشته اند. شما تصورکنید شبکه های اجتماعی گروهی از مردم هستند که در طول شبانه روز از این پلتفرم ها استفاده می کنند. شما اگر هک رشد باشید می توانید با استفاده از این شبکه های اجتماعی برای خود فالوروها و کاربران بسیاری را جذب کنید و محتواهای مورد نیاز کاربرانتان را از منابع مختلف پیدا کنید و در دسترس کاربران قرار دهید.

تعامل مستقیم

مسلما هیچ چیزی مانند یک معاشرت مستقیم نمی تواند بازدهی مناسبی را در کسب و کار شما دربر داشته باشد. به خصوص اگر در توان شما نباشد که بخواهید یک هک رشد را استخدام کنید. یکی از کارهایی که می توانید در تعامل مستقیم از آن بهره ببرید استفاده از ابزار توئیتر می باشد. با استفاده از این ابزار شما می توانید به جستجوی کلمات کلیدی خاص بپردازید و با افرادی که درباره موضوعاتی که مد نظر شما می باشد و در این باره صحبت می کنند ارتباط برقرار کنید.

اهداف سئو چیست

بهینه سازی محصول

این موضوع را به خاطر داشته باشید که محصولات شما در وب سایت اولین دلیلی می باشد که باعث میشود کاربران به وب سایت شما وارد شوند. طبیعتا هر کسب و کاری با ارائه بهترین محصولات خود می تواند نقش سرنوشت سازی را برای خود به وجود آورد که با توجه به آن مشتری و کاربران به ارزش محصول پی خواهند برد. با استفاده از روش های توسعه مشتری می توانید به این مطلب پی ببرید که محصولات شما تا چه میزانی می تواند برای کاربران و مشتریانتان از اهمیت برخوردار باشد و با در دسترس بودن به موقع محصولات می توانید به این اهمیت و اعتماد مشتریان سرعت بدهید.

منبع: سئو ایران


هک کردن رشد

هک کردن رشد (به انگلیسی: Growth hacking) یکی از تکنیک‌های بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد می‌تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. در خیلی از اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایت‌ها، بازاریابی محتوا و تست‌های A/B استفاده می‌کنند. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزین‌های مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند به عنوان مثال استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روش‌های خالق‌های رشد است. خلق رشد برای استارتاپ‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است همان‌طور که در اصول تئوری ناب (Lean) آمده‌است که: «اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بی‌ان‌بی همه از روش‌های خلق رشد استفاده کرده‌اند.

لینکدین چیست

سین الیس در ۲۰۱۰ این مفهوم را ایجاد کرد. او به چندین کمپانی اینترنتی کمک کرده بود تا به رشد خارق‌العاده ای دست پیدا کنند و زمانی که استارت‌آپ‌ها به دنبال رشد تعداد کاربران و مشتریان خود بودند، به سراغ او می‌رفتند. سین الیس هم در ازای دریافت پول به آن‌ها استراتژی‌های اختصاصی برای رشد سریع کسب و کارشان را می‌داد.

او سیستم‌های مورد نیاز برای رشد سریع را در شرکت‌ها راه اندازی می‌کرد، فرایندها و ایده اصلی را نیز در اختیار مدیران استارت آپ‌ها قرار می‌داد و زمانی که می‌خواست شرکت را ترک کند مشکل اصلی بوجود می‌آمد! او وقتی به دنبال جایگزین برای خود می‌گشت رزومه‌هایی متفاوت و گاهی نامرتبط دریافت می‌کرد. خیلی از این افراد مدرک بازاریابی داشتند و با اینکه دارای تجربه کاری هم بودند ولی همیشه یک چیزی را کم داشتند. سین الیس می‌دانست روشی که برای رشد استارت آپ‌ها به کار می‌برد با اصول و تکنیک‌های سنتی بازاریابی تفاوت دارد و اگر کار را به بازاریابان معمولی بدهد نتیجه خوبی بدست نمی‌آید.

نمونه ایربی‌ان‌بی

به‌طور کلی می‌توان از موفقیت شرکت Airbnb در هک رشد نکات زیر را برداشت کرد

  • شرکت Airbnb کاری کرد که به هیچ وجه از یک بازاریاب سنتی ساخته نیست، چون تکنیک آن‌ها علاوه بر خلاقیت نیازمند دانش برنامه‌نویسی بود.
  • شرکت Airbnb از محصولش به عنوان وسیله ای برای توزیع هرچه بیشتر خودش استفاده کرد. ادغام سیستم خود با Craigslist عاملی خارجی محسوب نمی‌شود، بلکه تنها ابزاری فرعی برای این کار بود.
  • شرکت Airbnb متوجه شد که مخاطبان هدفی که به دنبالش است، قبلاً در سایت Craigslist وجود دارند. پس استراتژی افزایش کاربران خود را اینگونه تعریف کرد.
  • شرکت Airbnb ابتکار زیادی به خرج داد. آن‌ها روش خود را از روی کسی کپی نکردند و قبل از آن‌ها کسی از سرویس Craigslist این‌گونه استفاده نکرده بود. آن‌ها جرات امتحان روشی را داشتند که معلوم نبود موفقیت‌آمیز باشد.
  • شرکت Airbnb با داشتن دانش تخصصی برنامه‌نویسی و استفاده از روش‌های مهندسی معکوس موفق به چنین کاری شد.
  • شرکت Airbnb برای افزایش کاربران سیستمش از حفره‌های موجود در بازار استفاده کرد. آن‌ها به API سایت Craigslist دسترسی نداشتند و نمی‌توانستند به‌طور رسمی با آن همکاری کنند، پس مرزهای تکنولوژیکی موجود را شکستند و به جلو حرکت کردند.
شرکتهای ایمیل مارکتینگ

ویژگی‌های یک خالق رشد

آقای Ken Zi Wnag خالقان رشد را بر چند دسته تقسیم کرده‌است:

  1. خالق رشد عاشق داده‌ها :خالقان رشد با وجود تمرکز بر رشد کاربران در کسب و کار، به‌طور منطقی از داده‌ها استفاده می‌نمایند چرا که داده نسبت به هر درک یا نظری برتری دارد. خالقان رشد به‌طور علمی روش‌های جدیدی را آزمایش می‌نمایند و بر اساس نتایج حاصله فرایند هک را دنبال می‌نمایند که نتیجه آن می‌تواند بکارگیری انواع روش‌های هک، ادامه یا قطع فعالیت باشد. بدون توجه به محوریت داده‌ها، خالقان رشد نمی‌توانند در داده‌ها عمیق شوند، تنها می‌توانند یک تصویر کلی را متصور شوند.
  2. خالق رشد با استعدادهای مختلف :خالقان رشد قادر به درک بازاریابی، طراحی، تحلیل، مهندسی، و مشتریان هستند. همچنین با مفاهیمی چون ترافیک ورودی(inbound traffic), SEO، محصول مناسب بازار (PMF)، فرایند پذیرش و رابط کاربری آشنا هستند. درک تکنولوژی به آنها اجازه خواندن کد و بکارگیری از APIها و سیستم‌های اتوماتیک را می‌دهد. ارسال ایمیل، بارگیری صفحه، و ورود به صفحه فیس بوک تنها مسائل تکنیکی نیستند- بلکه به ابزارهای مهمی برای رشد تبدیل شده‌اند. در نتیجه، خالقان رشد از آنها در قالب یک پلتفرم یکپارچه برای ایجاد یک ارزش منحصربفرد استفاده می‌نمایند.
  3. خالق رشد خلاق :خالقان رشد از کانال‌های رشد جدیدی با خبرند که از آنها زودتر از دیگران استفاده می‌نمایند. کانال‌های رشد زمانی که به اندازه کافی رشد نمایند، بهترین خواهند بود که البته لزوماً بزرگ نیستند. خالقان رشد نیازمند بکارگیری خلاقیت در شناسایی فرصت‌های نوظهور می‌باشند که پس از آن رویکردی برای بهره‌برداری از آنها تدوین می‌نمایند. خالقان رشد تنها فرصت‌های رشد را بهنگام ظهور آن، کشف نمی‌نماید؛ بلکه آن‌ها به شدت فرصتهای جدیدی را خلق می‌نمایند.
  4. خالق رشد ROI محور :یک خالق رشد متخصص رسانه ای است. او از وجود تمامی منابع online ,offline، رایگان، پولی و ترافیک مصرف شده آشنایی دارد. خالقان رشد توانایی ویژه‌ای در یافتن جایگزین‌های رایگان برای ایجاد رشد قبل از امتحان کانال‌های پولی را دارند. البته این به معنا نیست که خالقان رشد به سادگی از کانال‌های پولی اجتناب می‌نمایند. خالقان رشد همیشه بر مثبت بودن ROI توجه و تأکید دارند.
  5. خالق رشد همدردی کننده :خالق رشد توانایی همدردی با مشتریان و کاربران بالقوه را دارد. او در یافتن محدودیت‌های جریان کسب کاربر که مانع از رفتار کاربران ارجح می‌گردد، توانمند است. علاوه برآن، خالقان رشد توانایی فراتر از کسب کاربران دارند بلکه آنها قادرند از طریق طراحی کل سفر مشتری، کاربران را حفظ و به مشتری تبدیل نمایند.
هک گوشی

منبع: ویکی پدیا