چک لیست سئو 2020

سرفصل ها نمایش سرفصل ها

اگر به دنبال یک چک لیست سئو هستید که در افزایش بازدید گوگل و جایگاه ارگانیک سایت به شما کمک کند، وارد جای درستی شدید 🙂

ما یک لیست کامل از کارهایی که که شما برای موفقیت در استراتژی سئو سال ۲۰۲۰ خود به آن نیاز دارید را گردآوری کرده ایم که مجموعا شامل ۴۱ مورد عملیات سئو سایت می شود.

این موارد از معرفی انواع سئو و اصول سئو تا موارد تجزیه و تحلیل سیگنال های خارج از صفحه را شامل می شود، از این چک لیست سئو وردپرس به عنوان یک مرجع آموزشی استفاده کنید تا مطمئن شوید که سایت شما به بهترین روش بهینه شده است.

در اینجا دسته های اصلی این راهنما را لیست می کنیم:

  • نحوه استفاده از چک لیست سئو سایت
  • چک لیست اصول اولیه سئو
  • چک لیست تحقیق کلمات کلیدی
  • چک لیست سئو تکنیکال
  • چک لیست سئو داخلی
  • چک لیست سئو خارجی

نحوه استفاده از چک لیست سئو سایت

ما این چک لیست را به چند بخش تقسیم کرده ایم که ستون های اصلی سئو را شامل می شود. اصول اولیه سئو، تحقیقات کلمات کلیدی، سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی.

این امکان وجود دارد که شاید سایت شما در حال حاضر بعضی از این نکات را پوشش داده باشد اما بازنگری آنها به سبک چک لیست سئو فاکس ضرری ندارد 🙂 البته برخی از این نکات ممکن است مربوط به شما نباشد و این اشکالی ندارد!

عملکرد سئو سایت خود را بر مبنای این چک لیست تنظیم کنید، موارد گفته شده را بر روی سایت خود عملی کرده، مشکلات را برطرف کنید و از تمامی فرصت ها حداکثر استفاده را ببرید. موفقیت در سئو به سادگی پیروی از یک چک لیست حاصل نمی شود.

چک لیست اصول اولیه سئو

اگر اصول اولیه سئو را به درستی انجام ندهید، سایت شما برای کسب رتبه اول گوگل با مشکل مواجه خواهد شد پس خوب دقت کنید این بخش، بخش شروع انجام سئو است.

انجام نکات زیر بسیار آسان است در عین حال پایه و اساس اجرای یک استراتژی سئو را تشکیل می دهد.

۱- سایت خود را به گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز متصل کنید

گوگل سرچ کنسول ابزاری ضروری برای سئو به شمار می رود، این ابزار چشم انداز وسیعی در مورد نحوه عملکرد سایت را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای رشد هر چه بهتر سرچ ترافیک سایت خود استفاده کنید.

در صفحه راهنمای سئو می توانید در مورد دلیل استفاده از آن، نحوه تنظیم آن و موارد مرتبط با سرچ کنسول اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بینگ وبمستر تولز یک بستر معمولی برای سئو است، این ابزار فقط داده هایی را برای موتور جستجوی بینگ فراهم می کند، از قضا این موتور جستجو از محبوبیت پایینی در ایران برخوردار است لذا نیازی نیست زمان زیادی را صرف توجه به بینگ کنید.

خالی از لطف نیست که به این موضوع اشاره ای داشته باشیم: ابزار های بینگ به شما این امکان را می دهد تا عبارات جستجو و کلمات کلیدی را که کاربران از طریق جستجو آنها در بینگ وارد سایت شما شده اند را مشاهده کنید ، نقشه سایت را ثبت کنید، خطاهای خزنده وب یا کراولر را شناسایی کنید و چند مورد دیگر … اگر این موارد را به درستی تنظیم نکرده اید، اکنون این کار را انجام دهید، بعداً از ما تشکر خواهید کرد 🤓

۲- گوگل آنالیتیکس را تنظیم کنید

بدون داده های دقیق، نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان است که به شما این امکان را می دهد تا داده هایی را درباره تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، افراد آنلاین و نحوه استفاده آنها از سایت را مشاهده کنید.

راهنمای نهایی گوگل آنالیتیکس نوین شما را از هر آنچه که باید در مورد این ابزار به عنوان یک فرد مبتدی بدانید از جمله نحوه تنظیم و دریافت گزارش را پیدا خواهید کرد. همچنین برای دریافت بهترین داده های آماری باید Google Analytics و Google Search Console را به یکدیگر متصل کنید.

۳- افزونه سئو را نصب و تنظیم کنید (البته اگر وردپرسی هستید)

اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید (که با توجه به اینکه اکنون ۳۵٪ از وب را شامل می شود احتمال آن بالاست) باید افزونه سئو را نصب و تنظیم کنید.

در این چک لیست سئو وردپرس ما پیشنهادی برای پلاگین سئو برای شما داریم و آن استفاده از افزونه Yoast SEO است چرا که نصب و تنظیم آن به آسانی انجام می شود. اگر از سیستم مدیریت محتوا اختصاصی استفاده می کنید، با طراح سایت خود صحبت کنید تا ببینید آیا نیاز به نوشتن پلاگین یا ماژول اختصاصی سئو هست یا خیر.

۴- ایجاد نقشه سایت

هدف از نقشه سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام صفحات باید کراول شوند و کدام یک نه.

به قول خود گوگل:

یک نقشه سایت به خزنده می گوید کدام پرونده ها در سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد این پرونده ها در اختیار ما قرار می دهد: به عنوان مثال برای صفحات تاریخ آخرین بروزرسانی و نسخه های مختلف زبان از آن.

گوگل

گوگل از چندین فرمت مختلف نقشه سایت پشتیبانی می کند، اما XML بهترین آنهاست. معمولاً نقشه سایت سایت را در https://www.domain.com/sitemap.xml پیدا خواهید کرد. اگر از وردپرس و Yoast استفاده می کنید تولید نقشه سایت یکی از ویژگی های این افزونه است.

در غیر این صورت، می توانید نقشه سایت XML را با یکی از ابزارهای سازنده نقشه سایت، ایجاد کنید، هنگامی که نقشه سایت خود را ایجاد کردید ، مطمئن شوید که آن را به Google Search Console و Bing Webmaster Tools معرفی می کنید.

اطمینان حاصل کنید که لینک نقشه سایت خود را در فایل Robots.txt خود قرار میدهید برای درک بهتر موضوع مثال نگاهی به فایل Robots.txt سایت سئو فاکس بی اندازید.

۵- پرونده Robots.txt ایجاد کنید

خیلی ساده: فایل robots.txt سایت شما به خزنده های وب می گوید که کدام صفحات را می توانند یا نمی توانند کراول کنند.

Robots.txt معمولاً برای جلوگیری از خزیده شدن بخشهای خاصی از سایت مورد استفاده قرار میگیرد شما می توانید فایل robots.txt سایت خود را در /domain.com/robots.txt پیدا کنید.

اول بررسی کنید آیا این فایل را از قبل دارید یا خیر اگر ندارید باید یکی ایجاد کنید – حتی اگر در حال حاضر قصد جلوگیری از خزیدن صفحات را نداشته باشید.

چندین افزونه سئو وردپرس وجود دارد که به کاربران امکان می دهد تا فایل robots.txt خود را ایجاد و ویرایش کنند، اما اگر از CMS اختصاصی استفاده می کنید ممکن است لازم باشد فایل را با استفاده از ویرایشگر متن به صورت دستی ایجاد کرده و در فولدر ریشه دامنه خود آپلود کنید.

۶- بخش Manual Actions سرچ کنسول را بررسی کنید

در موارد نادر ممکن است متوجه شوید که سایت شما با اعمال یک اقدام دستی توسط گوگل جریمه شده یا اصطلاحا دچار پنالتی گوگل شده.

اقدامات دستی معمولاً ناشی از تلاش مستقیم برای نقض قوانین سئو گوگل است – این موارد شامل ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه، مسائل مربوط دور زدن موتور جستجو (Cloaking)، لینک بیلدینگ غیر طبیعی، محتوای تکراری، پنهان کردن محتوای صفحه می شود که در مجموع به این روش ها سئو کلاه سیاه می گویند.

اکثر سایتها دچار Manual Action نخواهند شد پس اگر شاهده عدم وجود پیغام از سمت گوگل در پنل سرچ کنسول سایت خود نبودید زیاد خوشحال نشید چون ۹۹% سایت ها اینطور هستند.

اگر سایت شما مشکل Manal Action پیدا کند، به شما اطلاع داده می شود، اما اگر در حال کار بر روی یک پروژه هستید یا قصد قبول کردن پروژه سئو را دارید، این مورد همیشه باید یکی از اولین مواردی باشد که بررسی می کنید.

۷- مطمئن شوید که گوگل می تواند وب سایت شما را ایندکس کند

این غیر طبیعی نیست که فکر کنید که یک وب سایت قادر به ایندکس گوگل نیست. در واقع شما از این موضوع تعجب خواهید کرد که در هنگام انتقال یک سایت ممکمن است که توسعه دهندگان به طور تصادفی دست به قرار دادن تگ noindex در تگ head بزنند.

باید بررسی کنید که آیا صفحات اصلی سایت شما ایندکس هستند؟ آیا لینک داخلی به صفحات لایه دوم و لایه سوم سایت شما داده شده است یا خیر؟ تقریبا تمامی صفحات موجود در سایت باید حداقل یک لینک داخلی داشته باشند برای آزمایش این مورد می توانید از نرم افزار Screaming Frog کمک بگیرید.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

بدون یک فرآیند تحقیق کلمات کلیدی جامع، قادر نخواهید بود که رتبه خوبی در گوگل کسب کنید و اگر رتبه خوبی کسب کنید بازدید شما تغییری نخواهد کرد.

در اینجا لیستی از نکات اصلی در مورد تحقیق کلمات کلیدی آورده شده است که برای اطمینان از موفقیت در سئو به آنها نیاز دارید.

۸- رقبای خود را دنبال کنید

یکی از سریع ترین راه ها برای شروع کار با مبحث Keyword Researc یافتن کلماتی است که رقبای شما در حال ورودی گرفتن از آن هستند. به نظر من زمانی که برای انجام تجزیه و تحلیل رقبا صرف می شود زمان تلف شده نیست.

شما می توانید دامنه خود (و رقبای اصلی خود) را از طریق ابزار SEMrush Domain Overview مورد بررسی قرار دهید و به سرعت رقبا را شناسایی کرده کنید، این آنالیز به شما در درک بهتر سایت رقیب کمک بسزایی می کند.

۹- کلمات کلیدی بذر را پیدا کنید

شما باید بدانید که کلمات کلیدی اصلی “بذر” شما چیست. اگر هنوز آنها را پیدا نکردید همین حالا اقدام کنید، این موضواع می تواند منجر به فروش بیشتر و بالا رفتن نرخ تبدیل شما شود.

به طور کلی، این کلمات میزان جستجو بالایی دارند و معمولا رقابت آنها بالاست اگر مستقیم اقدامت به سئو این کلمات کنید ممکن است نتیجه نگیرید و یا در صفحات دوم و سوم گوگل دفن شوید اما یک راه حل کلیدی برای حل این موضوع وجود دارد و آن استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز است.

۱۰- کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) خود را پیدا کنید

یک استراتژی کیورد ریسرچ بدون کلمات کلیدی Long Tail در واقع یک استراتژی نیست. در واقع کلمات کلیدی دم بلند با وجود اینکه معمولاً میزان جستجو کمتری نسبت به کلمات اصلی دارند اما نرخ آن ها بالا تر از Main Keyword ها است

شما باید مطمئن شوید که استراتژی سئو انواع کلمات کلیدی را شامل می شود نکته ای که اکثر افراد به آن توجه نمی کنند تکرار بیش از حد یک انکر تکست و اصرار بر روی رتبه گرفتن با یک عبارت کلیدی خاص است که در بیشتر مواقع منجر به موفقیت نمی شود.

راه حل کسب رتبه اول گوگل با کلمات رقابتی شروع با Long Tail کیورد ها است، این یعنی رتبه گرفتن با کلمات چند سیلابی در نهایت منجر به افزایش رتبه کلمات کلیدی بذر می شود.

برای پیدا کردن کلمات Long Tail وارد ابزار Magic Tool SEMRush شده و کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید سپس شاهد خواهید بود که این ابزار لیستی از کلمات کلیدی را مرتبط با کلیدواژه اصلی را به شما نمایش می دهد.

۱۱- یک نقشه برای کلمات کلیدی ایجاد کنید

هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید، باید آنها را در سایت خود اضافه کنید اگر صفحه ی مرتبط با آن در سایتتان وجود دارد کلمه کلیدی جدید را به آن اضافه کنید اگر نه برای هر کلیدواژه یک صفحه فرود ایجاد کنید.

راهنمای نقشه برداری کلمات کلیدی به صورت زیر تشریح می شود:

در ساده ترین شکل، استفاده از کلمات کلیدی دارای چارچوبی است که شما برای هدف گذاری انتخاب کردید، این کلمات مشخص کننده موضوع و ساختار سایت شما هستند. با توجه به تحقیقات انجام شده، هدف نهایی از تولید نقشه کمک به کشف بهتر فرصت های بهینه سازی، تولید محتوای خاص و همچنین ایجاد صفحات جدید برای جذب ترافیک بیشتر است.

ANDREA LEHR

در ضمن این مهم است که وقت خود را صرف ساخت صفحات با کیفیت در جهت رتبه گرفتن با کلمات کلیدی کنید. توصیه می کنیم تا به جای تولید محتوای انبوه سئو محتوا جامع و کاربردی تولید کنید.

۱۲- هدف جستجو را درک کنید

باید مطمئن شوید که محتوای صفحه با هدف جستجو به انگلیسی Search Intent مطابقت دارد. این بدان معنی است که باید برای تجزیه و تحلیل صفحاتی که سئو می شوند وقت بگذارید و مطمئن شوید که محتوای شما همسو با نیاز کاربر است.

به طور مثال بیایید بگوییم شما به دنبال هدف گیری یک کلیدواژه محلی هستید به طور مثال طراحی سایت در تهران، ممکن است تعداد جستجو بالا و سختی کلمه را شناسایی کرده باشید، صفحه لندینگی هم در این رابطه ساخته باشید اما اگر در نتایج جستجو محلی رتبه نگیرید.

اگر هدف جستجو را که الگوریتم های گوگل به خصوص الگوریتم رنک برین وظیفه درک آن را دارند، درک نکنید، شانس زیادی برای کسب جایگاه در صفحه اول ندارید.

۱۳- پاسخ دهنده به سوالات کاربر باشید

دانستن سوالاتی که کاربران از شما می پرسند می تواند به بهبود وضعیت سئو سایت کمک کند بدین صورت که شما درک بهتری از موضوع محتوا پیدا می کنید، فراموش نکنید که اکنون بسیاری از افراد از موتورهای جستجو به عنوان موتور پاسخگویی استفاده می کنند.

شما می توانید لیستی از سوالات مربوط به هر کلمه کلیدی را در ابزار Keyword Overview Tool پیدا کنید، به شما اطمینان می دهم حجم جستجوی ماهانه این موارد بسیار بالاست.

علاوه بر این، می توانید از ابزاری مانند AlsoAsked.com استفاده کنید که نتایج “People also Asked” را استخراج کرده و به شما نشان می دهد تا ایده های بیشتری را برای پاسخگویی در محتوای خود پیدا کنید.

۱۴- سختی کلمات کلیدی را بسنجید

یک وب سایت جدید برای کسب جایگاه مناسب در کلمات رقابتی تقلای زیادی می کند شاید قبول کردن این موضوع برایتان کمی سخت باشد اما واقعیت دارد. به همین دلیل، شما باید بفهمید که میزان سختی و رقابت کلمات کلیدی هدف چقدر است، این کار باعث تدوین بهتر استراتژی سئو سایت خواهد شد.

ما در معرفی بهترین ابزارهای سئو بهترین ابزار های کیورد ریسرچ را معرفی کردیم اما اگر بخواهیم به طور خلاصه آنها را معرفی کنیم KwFinder, Ahrefs Keywordtool.io و SEMRush بهترین گزینه ها هستند.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو فنی به شما کمک می کند تا پایه های محکمی برای سایت خود ایجاد کنید و مطمئن شوید که سایت شما قابل خزیدن و ایندکس در گوگل است. در این بخش به معرفی مهم ترین نکات در سئو تکنیکال می پردازیم.

۱۵- مطمئن شوید که از SSL استفاده می کنید

الان در سال ۲۰۲۰ هستیم اما SSL از سال ۲۰۱۴ یکی از صدها سیگنال رتبه بندی بندی است این مورد را خود گوگل مستقیما تایید کرده است.

هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن از پروتکل HTTPS در سایت وجود ندارد، اگر هنوز روی HTTP هستید، زمان مهاجرت فرا رسیده. با نگاهی به نوار URL در مرورگر خود، می توانید به راحتی تأیید کنید که سایت شما از HTTPS پشتیبانی می کند یا خیر.

قبلا در تاثیر SSL در سئو در رابطه با تاثیر فوق العاده SSL بر روی بهبود وضعیت سئو سایت صحبت کرده ایم پیشنهاد میکنیم نگاهی به آن بی اندازید.

۱۶- تنها یک نسخه از سایت را ایندکس کنید

واقعاً مهم است که شما به گوگل اجازه دهید تنها یک نسخه از سایت شما را ایندکس کند.

https://domain.com

https://www.domain.com

https://domain.com

http://www.domain.com

اینها همه نسخه های مختلف سایت شما هستند و همه باید تنها با یک نسخه در دسترس کاربر و موتور جستجو قرار بگیرند. اینکه نسخه غیر www یا www را انتخاب کنید به شما بستگی دارد، اما متداول ترین آدرس https://www.domain.com است.

همه URL های دیگر باید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به نسخه اصلی منتقل شوند، پس از انجام ریدایرکت می توانید با وارد کردن هر یک از گزینه ها در آدرس بار مرورگر، این مورد را بررسی کنید.

۱۷- خطاهای خزنده را پیدا و برطرف کنید

می توانید به سرعت خطاهای خزش را که از طریق Google Search Console وجود دارد شناسایی کنید. به صفحه Coverage Report بروید اینطور صفحات دارای خطا را مشاهده خواهید کرد.

برای برطرف کردن هرگونه خطایی که پیدا کردید وقت بگذارید و با جزئیات آن ها را بررسی کنید (در بسیاری از موارد دلیل این اتفاق مشکلات فنی سایت است که شما باید آن را برطرف کنید؛ از خطاهای ۴۰۴ گرفته تا صفحاتی که بی دلیل نو ایندکس شده اند).

۱۸- افزایش سرعت سایت

سایت های کند باعث ایجاد تجربه کاربری نامناسب می شوند. در حقیقت، گوگل اخیراً در حال انتشار یک آپدیت در راستای درک بهتر از تجربه کاربر برای سال ۲۰۲۱ است، در این آپدیت که قرار است تمرکز بیشتری بر تجربه کاربر به عنوان یک سیگنال رتبه بندی بشود.

هیچ کس منتظر لود شدن یک سایت کند در سال ۲۰۲۰ نمی شود.

شما می توانید از طریق ابزارهای تست سرعت برای بهبود سرعت لود سایت اقدام کنید.

۱۹- لینک های شکسته داخلی و خارجی را اصلاح کنید

لینک های شکسته نشانه دیگری از تجربه کاربری نامناسب است. هیچ کس نمی خواهد روی لینکی کلیک کند و سپس متوجه شود که به صفحه مورد انتظار خود نمی رسد.

اسکریمینگ فراگ بهترین ابزار ممکن برای اصلاح لینک های شکسته است، این نرم افزار پس از انجام عمل خزش گزارشی کامل از لینک های شکسته داخل و خارج سایت به شما ارائه می کند.

۲۰- لینک های HTTP در صفحات HTTPS را پیدا کرده و اصلاح کنید

مدتی می شود که اکثر سایتها از HTTP به HTTPS مهاجرت کرده اند، با این وجود هنوز ممکن است که لینک های داخلی به صفحات HTTP اشاره کنند نه به نسخه جدید HTTTPS.

حتی اگر کاربر به طور صحیح هدایت حل این مشکل امری ضروری به شمار می رود و شما باید هر چه زودتر لینک های قدیمی را بروزرسانی کنید. اگر فقط تعداد کمی لینک نادرست وجود دارد، آنها را به صورت دستی از CMS اصلاح کنید اما اگر تعداد آنها زیاد است باید از طریق دیتابیس اقدام به ویرایش آنها کنید.

۲۱- مطمئن شوید که وب سایت شما موبایل فرندلی است

سازگاری با موبایل یکی از محرک های اصلی بروزرسانی گوگل است، اما دلیل اصلی این که باید به سئو موبایل خود اهمیت دهید این است که گوگل از اواسط سال ۲۰۱۹ وضعیت ایندکس صفحات را به Mobile-Frist Index تغییر داد این بدین معنی است که خزنده گوگل از Googlebot Desktop به Googlebot smartphone تغییر یافته.

اگر سایت شما از یک تجربه کاربری حرفه ای در تلفن همراه برخوردار نیست منتظر کاهش رتبه سایت و یا حتی پنالتی گوگل باشید، شما می توانید برای تست وضعیت Mobile-Friendly بودن سایت خود را از ابزار Google’s mobile-friendly testing tool. کمک بگیرید.

۲۲- آدر صفحات سایت خود را SEO-Friendly کنید

ساختار URL مناسب سئو باعث می شود موتورهای جستجو بتوانند راحت تر بفهمند که محتوای صفحه شما در مورد چه چیزی است. آدرسهای اینترنتی صفحه شما باید ساده و توصیفی باشد.

به این نمونه دقت کنید:

https://www.domain.com/کلمه-کلیدی/

نمونه بالا یک URL متناسب با سئو است اما URL که در پایین قرار میدهیم اینطور نیست:

https://www.domain.com/category.php?id=32
  • برای جداکردن کلمات از – استفاده کنید
  • از یک ساختار URL کوتاه استفاده کنید

۲۳- استراکچر دیتا اضافه کنید

در حالی که گوگل در تلاش برای ایجاد وب معنایی است، نشانه گذاری ساختار یافته به طور فزاینده ای ارزشمند می شود. اگر قبلاً از داده های ساختار یافته استفاده نمی کردید الان باید استفاده کنید.

در واقع ، لغت نامه Schema.org شامل قالب هایی برای ساختاردهی داده برای افراد، مکان، سازمان، مشاغل محلی و دیگر موارد می شود.

داده های ساختاری به لیست های ارگانیک شما کمک می کند تا در SERP برجسته شوند و در مثال زیر، اسنیپت Product را مشاهده خواهید کرد که باعث افزایش نرخ کلیک می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه می توانید از این طریق برای دستیابی به موفقیت استفاده کنید، به راهنمای SEMrush در مورد داده های ساختاری مراجعه کنید، یا به ابزار آزمایش داده گوگل بروید تا بررسی کنید که آیا سایت شما در حال حاضر از داده های ساختار یافته پشتیبانی می کند یا خیر.

۲۴- عمق صفحات سایت خود را بررسی کنید

این یکی خیلی مهم است، در حالت ایده آل صفحات نباید با بیش از ۳ کلیک قابل دسترسی باشند. اگر اینطور است این نشانه حاکی از این است که شما باید ساختار سایت خود را تغییر دهید. هرچه صفحه در عمق بیشتری قرار داشته باشد، احتمال اینکه کاربران یا موتورهای جستجو به آن مراجعه کنند کمتر می شود.

ابزار Screaming Frog در نرم افزار خود بخشی به عنوان Crawl Depth دارد که بر اساس آن می توانید عمق خزش صفحات را مشاهده کنید.

ریدایرکت های موقت ۳۰۲ را اصلاح کنید

ریدایرکت ۳۰۲ نشان می دهد که تغییر مسیر موقتی است، در حالی که ۳۰۱ نشانه دائمی بودن آن است. ما شاهد این هستیم که برخی از وبمستران از ۳۰۲ به جای ۳۰۱ استفاده می کنند، حتی با در نظر گرفتن این موضوع که پیج رنک از طریق ۳۰۲ منتقل می شود با این حال توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر از انتقال پیج رنک ریدایرکت های ۳۰۲ را به ۳۰۱ تغییر دهید.

برای این کار می توانید از ابزار Screaming Frog تب Response Code کمک بگیرید.

۲۵- قطع زنجیره ریدایرکت

سایت شما نباید دارای چندین ریدایرکت پشت سر هم باشد به این موضوع در دنیای سئو Redirect Chain گفته می شود، ریدایرکت باید به سادگی انتقال از Page A به Page B باشد.

ابزار Site audit در SEMRush زنجیره های ریدایرکت سایت را بررسی کرده و گزارش آن را کامل و مشخص به شما نمایش می دهد.

چک لیست محتوا و سئو داخلی

بدون محتوای با کیفیت و یک تجربه کاربر عالی در صفحه، تلاش برای بهبود سئو سایت و افزایش ارگانیک ترافیک بی فایده است. با رقابت زیادی که در دنیای وب وجود دارد باید اطمینان حاصل کنید که از هر فرصتی برای پیشی گرفتن از رقبای خود استفاده می کنید.

مطمئن شوید که تمامی اقدامات مورد نیاز برای سئو داخلی را به درستی انجام می دهید البته نه برای رضایت موتور جستجو بلکه برای رضایت کاربر.

۲۷- عنوان تکراری، خالی و کوتاه را پیدا و برطرف کنید

تگ عنوان یا تایتل تگ در واقع مهم ترین تگ سئو به شمار می رود بنابراین باید در استفاده از آن وسواس به خرج دهید. عنوان صفحه اولین چیزی است که برای کمک به افزایش رتبه سایت از آن استفاده می شود.

ببینید، یک تگ عنوان به موتورهای جستجو این مفهوم را می رساند که محتوای یک صفحه در چه زمینه ای است، این تگ حتما باید یونیک باشد.

تگ عنوان تکراری در گوگل ایندکس نمی شود، اگر تگ عنوان خیلی بلند باشد در SERP کامل نمایش داده نمی شوند (سه نقطه ظاهر می شود این یعنی بخشی از آن از دست رفته).

همه این مشکلات را می توانید با استفاده از نرم افزار Screaming Frog بخش Duplicate مشاهده کرده و سپس برای رفع آنها اقدام کنید.

۲۸- توضیحات متا تکراری و خالی را پیدا و رفع کنید

در حالی که توضیحات متا سالهاست به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مستقیم مورد استفاده قرار نگرفته است، اما این تگ معمولاً همان چیزی است که در زیر عنوان سایت شما در صفحه نتایج جستجو نشان داده می شود بنابراین بهینه سازی این تگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این متا تگ توضیحات شماست که کاربر را ترغیب به کلیک می کند و سئو آن می تواند به صورت مستقیم بر روی CTR تأثیر بگذارد.

اگر توضیحات متای خود را قرار ندهید ، گوگل بخشی از محتوای صفحه را به جای آن نمایش می دهد و این می تواند شامل متن ناوبری و سایر عناصر سایت باشد که در اکثر مواقع مفید نیست.

اگر نسخه های تکراری از این تگ دارید از طریق نرم افزار محبوب Screaming Frog تب Meta Description آنها را پیدا کرده و با محتوای مناسب پر کنید.

۲۹- تگ های H1 کپی را پیدا و برطرف کنید

تگ H1 عنوان اصلی محتوای شما است و باید فقط یکی از آن در هر صفحه وجود داشته باشد. گزارش Screaming Frog صفحاتی را که بیش از یک تگ H1 دارند را به شما نشان می دهد.

رایج ترین دلیل وجود چندین تگ H1 این است که ممکن است لوگوی سایت شما در یک تگ H1 قرار گرفته باشند و یا عنوانی که در همه ی صفحات تکرار می شود.

در درجه اول، تگ H1 باید حاوی کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد، بنابراین مطمئن شوید که محتوای مناسب را تگ گذاری می کنید.

۳۰- عنوان، متا تگ و محتوای صفحات را بهبود ببخشید

اگر عنوان صفحه و متا تگ خود را به درستی بهینه سازی نکنید، فرصتی برای سئو پیدا نخواهید کرد نه تنها برای کلمات کلیدی اصلی بلکه کلمات با رقابت کمتر.

این معمولاً به این معنی است که صفحه شما برای هدف جستجو مرتبط به نظر می رسد و حداقل در جایی از نتایج رتبه بندی می شود، اما شما با نادیده گرفتن اهمیت سئو تگ ها فرصب کسب رتبه بهتر را از دست می دهید.

با در نظر گرفتن هدف کاربر از جستجو و افزودن کلمات کلیدی طولانی این موارد را دوباره اصلاح کرده و دوباره بهینه سازی کنید، مطمئناً شاهد افزایش کلیک و موقعیت سایت خود در نتایج جستجو خواهید بود.

۳۱- صفحات اضافی سایت را پاک کنید

همه ی ما در سایت هایمان صفحاتی داریم که نه برای کاربر و نه برای موتور جستجو کاربردی دارند در اصطلاحات سئو به این صفحات زامبی پیج به انگلیسی Zombie Page گفته می شود.

وجود این صفحات باعث هم نوع خواری یا اصطلاحا کنیبالیزیشن به انگلیسی Cannibalization می شود بنابراین بهتر است آنها را هر چه زودتر از سایت خود پاک کنید.

۳۲- مطمئن شوید که تصاویر از اتربیوت ALT استفاده می کنند

به جرات می توان گفت مهم ترین فاکتور در سئو تصاویر استفاده از اتربیوت ALT است. باید به بهینه سازی تصاویر توجه کنید. از نامگذاری صحیح تصاویر فایل عکس گرفته تا بهینه سازی اندازه و کیفیت، سئو تصاویر بخشی از سئو است که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و همین موضوع می تواند یک فرصت عالی برای شما باشد.

برای پیدا کردن تصاویری که فاقد ALT می باشند پس از اتمام خزش توسط نرم افزار Screaming Frog وارد بخش Image Missing Alt Text Inlinks شوید.

۳۳- بهبود لینک بیلدینگ داخلی

لینک های داخلی بدون شک یکی از نادیده گرفته شده ترین روشهای لینک بیلدینگ در سئو هستند. صرف وقت برای بهبود استراتژی لینک بیلدینگ داخلی سایت، همیشه دستاوردهای ویژه ای را به ارمغان می آورد.

برخی از سئوکاران با اضافه کردن یک یا دو لینک داخلی از صفحات معتبر در جای دیگر سایت برنده نتایج اول جستجو می شوند.

۳۴- رفع مشکل هم نوع خواری و یا کنیبالیزیشن

هم نوع خواری کلمات کلیدی یک سوء تفاهم در مفاهیم سئو است. علی رغم آنچه که بسیاری از افراد فکر می کنند، Cannibalization در مورد یک صفحه هدف است نه فقط یک کلمات کلیدی که در محتوا و تگ عنوان از آن استفاده می شود.

این یک واقعیت است که اگر سایت شما از هم نوع خواری رنج می برد، شما در دریای سئو غرق خواهید شد زیرا موتورهای جستجو متوجه تشخیص صفحه هدف جستجو نمی شوند.

۳۵- برای صفحات یتیم خانواده پیدا کنید

هر صفحه موجود در سایت همیشه باید حداقل از یک صفحه دیگر لینک داخلی داشته باشد، از این گذشته ارجاع لینک داخلی به یک صفحه در ایندکس بهتر در گوگل تاثیر گذار است.

اگر در نقشه سایت صفحاتی را دارید که از طریق لینک داخلی قابل دسترس نیستند در سئو به آن اصطلاحا صفحه یتیم به انگلیسی Orphaned Page گفته می شود.

برای پیدا کردن صفحات یتیم سایت خود از منو Reports نرم افزار Screaming Frog گزینه Orphaned Pages را انتخاب کنید تا شاهد گزارش آن باشید.

۳۶- آیا محتوای سایت شما به روز است؟

محتوا به طور طبیعی پیر و منسوخ می شود. این روند با گذشت زمان اتفاق می افتد اما به روزرسانی محتوای قدیمی یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای پیروزی در سئو انجام دهید. در واقع ، دنی گودوین از سایت مجله موتور جستجو در این رابطه می گوید:

به روزرسانی محتوا می تواند منجر به سئو بهتر، لینک بیشتر ، بازدید بیشتر، سوشیال سیگنال بیشتر و مشتریان جدید شود. “بازاریابی” را در “بازاریابی محتوا” فراموش نکنید!

Danny Goodwin 

اگر محتوای صفحه حاوی اطلاعات قدیمی است یا می تواند به سادگی به روز شود، وقت آپدیت آن فرا رسیده. محتوای قدیمی و منسوخ شده معمولاً تجربه خوبی برای کاربر ایجاد نمی کند پس این طبیعی است که رتبه پایین تری نسبت به محتواهای تازه داشته باشد.

چک لیست لینک بیلدینگ و سئو خارجی

اگر می خواهید در سئو سال ۲۰۲۰ موفق شوید نباید از فاکتورهای سئو خارجی چشم پوشی کنید اگرچه سئو خارجی معمولاً با نام لینک بیلدینگ شناخته می شود اما چیزهای فراتر از آن نیز وجود دارد – که من به شما نشان خواهم داد.

۳۷- آنالیز بک لینک پروفایل رقبا

اگر از بک لینک پروفایل رقبای خود خبری نداشته باشید چگونه می توانید یک استراتژی سئو برای غلبه به آنها تدوین کنید؟ قبلا در آنالیز رقبا در سئو به این موضوع پرداخته ایم.

همانطور که شما برای تجزیه و تحلیل محتوای سایت رقیبتان زمان صرف می کنید باید به همان اندازه از منابعی در راستای آنالیز سئو خارجی رقبا استفاده کنید.

برای بررسی بک لینک پروفایل رقبا باید از ابزار های سئو استفاده کنید که معروف ترین و بهترین آنها Ahrefs و SEMRush می باشد.

۳۸- برند منشن را تبدیل کنید به لینک

اگر نمی دانید برند منشن چیست توضیحی مختصر درباره آن به شما می دهیم: فرض بگیرید در سایت X مقاله ای در خصوص آموزش خرید بلیط هواپیما از اینترنت منتشر می شود و کلمه علی بابا در بدنه محتوا قرار میگیرد در اینجا یک برند منشن یا اشاره به برند به انگلیسی Brand Mention برای سایت علی بابا ایجاد شده است.

برای پیدا کردن برند منشن وب سایت خود باید در سایت Brandmentions.com ثبت نام کنید (نگران نباشید چند روز اول رایگان است)، پس از پیدا کردن برند منشن ها به مدیر سایت از طریق ایمیل پیام داده و از وی بخواهید تا اسم برند شما را به شما لینک کند.

قبلی

آنالیز سئو

بعدی

پنالتی گوگل

  1. یوسفی

    با سلام . خیلی آموزش خوبی بود . فقط یک سوال داشتم. در مورد صفحات یتیم ، نوشتین که باید حتما لینک داخلی صورت بگیرد. برای سایتی که تازه شروع به کار کرده چطور باید لینک داخلی رو شروع کنیم؟ و به چی لینک بدیم؟ من فکر می کنم اول باید چند مقاله کانونیکال بنویسیم و بعد محتوای دیگر رو به اون محتوای اصلی لینک بدیم. آیا درست میگم؟ با تشکر

    ۵ آبان ۱۳۹۹
  2. من تازه با سایت شما اشنا شدم مطالب تون خیلی جدید و به روز هستش سعی میکنم از همه شون بهره ببرم

    ۱ آبان ۱۳۹۹
    • ممنون، شما لطف دارید خوشحالم از اینکه مفید واقع شدیم

      ۳ آبان ۱۳۹۹
  3. محمد افضل زاده

    خیلی مفید بود مخصوصا بخش سئو خارجیش.
    مرسی از سایت خوبتون.

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *