چگالی کلمات کلیدی یکی از معیارهایی است که در بهینه سازی موتور جستجو جهت بررسی اینکه صفحه موررد نظر راجع به چه چیزی است استفاده می شود.

چگالی کلمات کلیدی 

 چگالی کلمات کلیدی یک صفحه، درصد کلمات کلیدی به باقی کلمات در یک صفحه وب تعریف می شود. در موتورهای جستجوی اولیه، چگالی کلمات کلیدی به عنوان مهمترین عامل جهت مشخص کردن رتبه یک صفحه استفاده می شد ولی در حال حاضر این معیار از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا داشتن چگالی زیاد کلمات کلیدی باعث جریمه شدن توسط موتورهای جستجو مخصوصا گوگل خواهد شد و سایت به عنوان اسپمر معرفی می شود.

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

فرمولی محاسبه چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه جهت بهینه سازی موتور جستجو عبارت است از:

Nkr / Tkn ) * 100)

Nkr: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

خروجی فرمول بالا چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می نماید. برای مثال چنانچه یک کلمه کلیدی ۵ مرتبه در صفحه ای که حاوی ۱۰۰ کلمه است بکار رود، چگالی این کلمه ۵% می باشد. چنانچه چگالی یک کلمه بسیار پایین باشد، موتورهای جستجو اهمیت زیادی به آن نخواهند داد و اگر چگالی خیلی بالا باشد، موتورهای جستجو ممکن است سایت شما را به عنوان اسپمر در نظر بگیرند. در صورت وقوع این اتفاق، موتورهای جستجو صفحه مورد نظر را جریمه نموده و جایگاه آن صفحه در نزد موتورهای جستجو به شدت افت می کند.

صفحه اول گوگل هدف نهایی سئو نیست!

نحوه محاسبه چگالی عبارت کلیدی

فرمولی محاسبه چگالی عبارت کلیدی در یک صفحه جهت بهینه سازی موتور جستجوعبارت است از:

Nkr * Nwp / Tkn ) * 100)

Nkr: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Nwp: تعداد کلمات در عبارت

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

خروجی فرمول بالا چگالی عبارت کلیدی را مشخص می نماید. به عنوان مثال اگر یک عبارت از ۳ کلمه کلیدی تشکیل شده باشد و این سه کلمه ۴ دفعه تکرار شده باشد و مجموع کل کلمات ۴۰۰ عدد باشد چگالی عبارت کلیدی برابر است با ۳ درصد.

بهترین چگالی کلمات کلیدی

درصد بهینه برای چگالی کلمات کلیدی ما بین ۱ تا ۳ درصد در هر صفحه است . نکته ای که می بایست به آن توجه نمایید این است که چگالی کلمات کلیدی تنها یکی از معیارهایی است که موتورهای جستجو جهت مشخص نمودن جایگاه یک صفحه استفاده می نمایند.

محل قرار گیری کلمات کلیدی

هر چه کلمه یا عبارت کلیدی سایت شما به اوایل متن یک صفحه نزدیکتر باشد، مورد توجه بیشتر موتورهای جستجو قرار می گیرد. فرض کنید که یک صفحه وب دارید که دارای متنی با ۱۰۰۰ کاراکتر است، حال در صورتیکه بتوانید از تعداد بیشتری از کلمات کلیدی خود در ۳۰۰ کاراکتر اولیه متن استفاده نمایید بسیار سودمند تر از این خواهد بود که در اواخر متن استفاده نمایید.

Keyword Density چیست؟

زمانی که می خواهید برای وبلاگ سایت تان یک مقاله تولید کنید، باید آن را بر اساس یک کلیدواژه کانونی بنویسید. کلیدواژه کانونی موضوع اصلی محتوا است و منظور از چگالی کلیدواژه تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتواست.

به طور مثال اگر متن شما دارای ۱۰۰ کلمه باشد و ۶ بار از کلیدواژه در طول محتوا استفاده کرده باشید، چگالی کلمه کلیدی شما ۶% خواهد بود.

چگالی عبارت کلیدی چیست؟

زمانی که کلمه کلیدی شما دو یا چند سیلابی باشد، دیگر کلمه کلیدی نیست و عبارت کلیدی نامیده می شود. اما تکرار آن مثل کلمه کلیدی آسان نیست و با چالش بزرگ تری روبرو هستید. (عبارت کلیدی تقریبا یک جمله کوتاهه و تکرار زیاد آن در مقاله مثل دروغ های پینوکیو تابلو میشه)

آموزش گوگل ترندز

چرا تراکم کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

با تغییر روش رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل و تغییرات سئو در دو، سه سال اخیر گوگل برای نمایش نتایج بهتر از فناوری جدیدی بنام جستجوی معنایی Semantic Search در الگوریتم های جستجوی خود استفاده می کند.

جستجوی معنایی چیست؟

جستجوی معنایی به دنبال استخراج مفهوم از محتواست و صرفا با توجه به کلمه کلیدی به مطالب رتبه نمی دهد. بلکه برای رتبه دادن کل محتوا را از نظر موضوع و مفهوم بررسی می کند. مثلا اگر مقاله ای درباره “کیسه برنج” بخواهید بنویسید اگر به اندازه دانه های برنج این کیسه، کلمه “کیسه برنج” را تکرار کنید، موفق به کسب رتبه خوب در گوگل نخواهید شد. باید محتوای شما تمام موضوعات مرتبط با  “کیسه برنج” را پوشش دهد تا گوگل آن را به عنوان یک محتوای مناسب و کاربردی تشخیص دهد.

موتور های جستجو مثل گوگل همیشه در تلاش اند، بهترین و نزدیک ترین نتایج به آنچه کاربر جستجو کرده را نمایش دهند. به همین دلیل گوگل باید بتواند ابتدا متوجه ماهیت صفحات شود تا به آن ها رتبه دهد، این همان دلیلی است که گوگل از جستجوی معنایی به شدت استفاده می کند.

فاکتور های جستجوی معنایی گوگل

گوگل از یک سری سیگنال ها برای بکار بردن جستجوی معنایی در کل نتایج جستجو استفاده می کند:

  • جستجو های محبوب
  • محل جستجو کاربر
  • نوع جستجو
  • کلمات مترادف
  • کلمات هم گروه
  • کلمات مرتبط معنایی

اهمیت چگالی کلیدواژه برای گوگل

تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن شما باید دارای تعادل باشد. یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. زیاده روی در استفاده از کلیدواژه از نظر گوگل کار درستی نیست و ممکن است وب سایت تان اسپمر شناخته شود و گرفتار پنالتی گوگل شوید.

آموزش هکر شدن

افزونه سئو Yoast SEO با آنالیز محتوا به شما کمک می کند متنی سئو شده تولید کنید. یکی از مواردی که این افزونه آنالیز می کند تراکم کلمه کلیدی در طول محتوایت که در ادامه با آن آشنا می شویم.

تراکم کلمه کلیدی در افزونه سئو Yoast SEO

این افزونه برای بررسی چگالی دارای چارچوبی کلی است. از نظر افزونه سئو چگالی مناسب برای کلمه کلیدی در طول یک متن چیزی بین ۰.۵ تا ۲.۵ درصد است. همانطور که در تصویر زیر می بینید، تراکم کلیدواژه یکی از مقاله های من بین همین بازه قرار گرفته است. 

اگر چگالی شما کمتر از حداقل یعنی ۰.۵% باشد، یک چراغ قرمز و پیامی با مضمون “این چگالی کلمه کلیدی (به طور مثال ۰%) است، که بسیار کم است” دریافت خواهید کرد.

همینطور اگر چگالی کلمه کلیدی از مرز ۲.۵ درصد عبور کند، افزونه با نمایش یک چراغ قرمز و متن “چگالی کلیدواژه بیشتر از حداکثر ۲.۵% می باشد” به شما هشدار می دهد.

تراکم کلمه کلیدی در افزونه سئو Yoast SEO Premium

در نسخه Premium افزونه سئو Yoast SEO، بازه تراکم کلمه کلیدی کمی گسترده تر می شود. در این نسخه کلمات مرتبط معنایی نیز در متن بررسی می شوند و باعث تولید محتوایی بهتر می شود. اما باید به این نکته اشاره کنیم که این بخش از افزونه فقط برای مقالات انگلیسی است و برای وب سایت های پارسی کاربرد ندارد. از این رو توضیح بیشتری درباره این بخش نمیدهم.

چطور تراکم کلمه کلیدی را به حد مجاز برسانیم؟

اگر تراکم کلیدواژه کمتر از حد مجاز یعنی ۰.۵ درصد بود ابتدا بررسی کنید کلیدواژه شما به طور کامل در متن تان استفاده شده است یا خیر. بطور مثال ممکن است کلیدواژه کانونی شما “خرید لباس زمستانی” باشد، اما در طول محتوا فقط “لباس زمستانی” را تکرار کرده باشید. در واقع باید تعداد دفعات بیشتری از کلمه کلیدی در متن استفاده کنید، تا گوگل درک کند که محتوای شما برای یک موضوع خاص تولید و بهینه شده است.

چرا سئو

اگر درصد چگالی از مرز ۲.۵ عبور کرد، پیشنهاد می کنم برای حل این مشکل از کلمات مترادف استفاده کنید، زیرا یکی از مهم ترین راهکار ها برای جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی هستند. کلمات مرتبط معنایی باعث می شوند چگالی در مرز قابل قبول گوگل قرار بگیرد؛ همچنین کمک می کنند خواندن متن برای کاربر جذاب تر و نهایتا درک موضوع محتوا برای گوگل راحت تر شود.

به طور مثال اگر مقاله شما درباره “ماشین” باشد، گوگل ممکن است متوجه نشود منظور شما “ماشین لباسی شویی“، “ماشین سواری” یا “ماشین ظرفشویی” است. اینجاست که کلمات مرتبط معنایی به درک بهتر کمک می کنند. اگر مقاله شما درباره “ماشین لباس شویی” باشد می توانید با استفاده از کلمات مرتبط معنایی مثل “شست و شو”، “مایع لباس شویی”، “پودر لباس شویی” و مواردی از این قبیل به گوگل بفهمانید که منظور شما از “ماشین”، “ماشین لباس شویی” است.

تکرار مصنوعی کلیدواژه Keyword Stuffing

همانطور که در ابتدا هم ذکر شد، استفاده از کلمه کلیدی در طول متن نیز باید به طور اصولی و طبیعی انجام شود.
توجه کنید شما نمیتوانید در یک جمله به شکل قطاری چندین بار کلیدواژه را تکرار کنید و منتظر دریافت چراغ سبز افزونه باشید! این کار تنها باعث تکرار مصنوعی کلیدواژه keyword Stuffing و غیر طبیعی به نظر رسیدن مطلب برای کاربر و گوگل می شود.

ددپول، ددپول و باز هم ددپول، تکرار این کلمه در یک مقاله از ویکی پدیا را می بینید.

باید از کلمه کلیدی و کلمات هم معنی آن در تمامی بخش های محتوا بدرستی استفاده کنید تا هم خواندن متن برای کاربر خسته کننده نباشد، هم گوگل بتواند متوجه موضوع متن شود.

در دوران کرونا فروش خود را 10برابر کنید!

مهمترین بخش های محتوا برای توزیع کلیدواژه

  • عنوان سئو
  • پیوند یکتا
  • ابتدای پاراگراف اول یا مقدمه مقاله
  • در عنوان های اصلی و زیر عنوان ها (از کلمات مرتبط معنایی هم می توانید استفاده کنید)
  • متن جایگزین تصویر شاخص و تصاویر متن
  • توضیحات متا Meta Description
  • عنوان مقاله
  • لینک های داخلی محتوا

چگالی کلمه کلیدی چطور محاسبه میشود؟

افزونه سئو به طور خودکار وقتی کلمه کلیدی متن را در بخش “عبارت کلیدی کانونی” وارد می کنید، میزان چگالی را بررسی می کند.

اگر می خواهید بدانید روش این محاسبه به چه صورت است و خودتان آن را بدست بیاورید در ادامه فرمول آن را برای شما آورده ام.

  • اگر کلمه کلیدی تک سیلابی باشد (مثل “لباس“) از فرمول زیر می توانید میزان چگالی آن را محاسبه کنید:

(Nkr / Tkn * 100)
(Nkr: تعداد تکرار کلمه کلیدی)
(Tkn: تعداد کل کلمات محتوا)

  • اگر عبارت کلیدی چند سیلابی باشد (مثل “خرید لباس” یا “خرید لباس زمستانی“) از فرمول زیر می توانید میزان چگالی آن را محاسبه کنید:

(Nkr * Nwp / Tkn) * 100
(Nkr: تعداد تکرار کلمه کلیدی)
(Nwp: تعداد سیلاب ها یا کلمات، عبارت کلیدی)
(Tkn: تعداد کل کلمات محتوا)

نتیجه گیری

سعی کنید از کلمه کلیدی کانونی در کل محتوا استفاده کنید تا بهینه سازی محتوا سایت تان را از این رو به آن رو کنید.

البته در این کار زیاده روی نکنید. قطعا نمی خواهید گوگل فکر کند متن شما صرفا برای پر کردن کلمه کلیدی و دریافت کلیک نوشته شده است.

اگر تراکم کلمه کلیدی کمتر از ۰.۵ درصد بود، از آن در متن محتوا بیشتر استفاده کنید، همچنین اگر تراکم کلمه کلیدی بالا تر از ۲.۵ درصد بود بهتر است یک بار دیگر از اول متن تان را بخوانید و کلمات هم معنی را جایگزین کلمه کلیدی کنید.

امیدوام به کمک این مقاله متوجه ماهیت چگالی کلمه کلیدی و دلیل اهمیت اون شده باشید. اگر بازم سوالی داشتید حتما برام بنوسید.