تولید محتوا یکی از مهمترین فاکتورهای سئو است. در این مقاله آموزشی سئو مهمترین نکات تولید محتوای جهت هدایت ترافیک مناسب، معرفی شده است.

اگر می خواهید با نوشتن مطالب و تولید محتوای متنی ترافیک زیادی را وارد سایت خود کنید و توجه کاربران را به سایت خود جلب نمایید، مهم ترین نکته رعایت اصول سئو است. یکی از اصول مهم سئو که می تواند به مرور زمان روی رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر بگذارد استفاده درست از کلمات کلیدی است. این بدان معنی است که شما کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار خودتان را پیدا کنید و محتوایتان را با آن تطبیق دهید. دانستن این که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه کلماتی را در اینترنت جستجو می کنند برای تولید کنندگان محتوا مسئله مهمی است.

اهمیت جستجوی کلمات کلیدی

جستجو و استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتواهایی که تولید می کنید، سبب می شوند تا موتور جستوجوگر گوگل راحت تر شما را پیدا کند و این یعنی افزایش ترافیک وبسایت شما. گاهی کلماتی وجود دارند که افراد زیادی آن ها را سرچ می کنند ولی پاسخ های مناسبی دریافت نمی کنند، اگر بتوانید این کلمات کلیدی از قلم افتاده را پیدا کنید قادر خواهید بود ترافیک سایتتان را تا دو برابر افزایش دهید. بنابراین دقت در یافتن کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد.

جستجوی کلمه کلیدی در کمترین زمان

برای این کار در ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را بیابید. این کار در ایران با پاره ای از مشکلات همراه است. چرا که اکثر سایت هایی که برای این موضوع پیشنهاد می شوند با جستجوی کلمات فارسی داده خاصی در اختیار سئوکار نمی گذارند و یا ایران در لیست کشور های انتخابی آن ها پیشنهاد نمی شود.

اما این موضوع نباید باعث ناامیدی شما شود، چرا که هنوز راهکار هایی برای انجام این کار وجود دارد. شاید انجام این کار کمی وقتگیر باشد ولی با توجه به اهمیت آن، صرف وقت و انرژی برای آن ارزشش را دارد. در ادامه چند راهکار را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

  • ارزیابی وبسایت های برتر هر کسب و کار

شما می توانید سایت های ایرانی و خارجی را که در کسب و کار شما فعال هستند را بررسی کنید و مدل های مختلف دسته بندی مطالب را در آن ها ببینید و از آن ها کلمات کلیدی خود را استخراج کنید. مثلا اگر می خواهید یک فروشگاه خرده فروشی راه اندازی کنید، می توانید با مراجعه به دیجی کالا، آمازون و سایت های دیگر نحوه دسته بندی آن ها را بررسی کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که چون این سایت های معروف سهم زیادی از کلیک ها را در صفحات جستجوی آن کلمات به خود اختصاص می دهند، شما نیز این شانس را خواهید داشت که با استفاده از همان کلمات در صفحات جستجو بیشتر خود نمایی کنید.

  • جستجوی پیشرفته با ابزار گوگل

شما می توانید از خود سایت گوگل نیز استفاده کنید و از موضوعاتی که در هر سایت مطرح شده است مطلع شوید. برای این کار باید آدرس سایت را در گوگل وارد کنید و بر اساس آن موضوعات و تاپیک ها را جستجو کنید. برای جستجوی موضوعات در یک سایت خاص باید آدرس آن را با افزودن topic/ در گوگل جستجو کنید.

  • پیشنهادات گوگل

حتما برایتان پیش آمده است که وقتی قصد دارید چیزی را در گوگل سرچ کنید با پیشنهادات گوگل مواجه شوید. این پیشنهادات را گوگل بر اساس آخرین محاسبات خود درباره جستجوی کاربران ارائه می دهد. بنابراین اگر از کلمات پیشنهادی گوگل استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعد از این که کلمات پیشنهادی را درباره کلمه مورد نظر خود یافتید، می توانید با زدن یک حرف در باکس جستجو پیشنهاد های بیشتری از طرف گوگل دریافت کنید.

  • Google Keyword Planner

می توانید کلمات کلیدی را که پیدا کرده اید، در این ابزار و در بخش Your product or service  وارد کنید، سپس Get Ideas را بزنید تا این ابزار شروع به بررسی کلمات کلیدی شما کند و در صفحه نتیجه، میزان رقابت را در آن کلمه نشان می دهد. نکته این جاست که گوگل این میزان رقابت را با توجه به موقعیت مکانی که خودتان مشخص می کنید ارائه می کند. همچنین دفعاتی که در  ماه گذشته این کلمه جستجو شده است را نیز خواهید دید.

  • Google trends

این ابزار یکی از بهترین ابزار هایی است که می توانید با استفاده از آن میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان را بررسی و با دیگر کلمات کلیدی مقایسه کنید. این ابزار که توسط خود گوگل عرضه شده است به علت این که از دیتابیس گوگل استفاده می کند اطلاعات جامع و معتبری را در اختیارتان قرار می دهد و کلمات مرتبط با هر کلمه کلیدی را نیز برایتان ارائه می کند.

  • توجه به جستجو های فصلی در ایران

ممکن است در کسب و کار شما هم پیش بیاید که افراد در زمان های خاص کلمات کلیدی خاصی را سرچ کنند. مثلا در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه جستجو درباره عید نوروز و کلمات کلیدی مرتبط با آن بیشتر می شود یا در ماه مبارک رمضان جسجو ها بیشتر درباره روزه و مسائل پیرامون آن می رود. شما می توانید با استفاده از گوگل ترندز، کلمات و الگوریتم های جستوجوی کاربران را بیابید و جستجوهای فصلی آن ها را حدس بزنید.


انتخاب بهترین کلمات کلیدی سئو در ۳۰ دقیقه

کلمه کلیدی سئو : سئو و بهینه سازی سایت به عنوان یک حرفه ، از آن دست مشاغلیست که خیل قابل توجهی از مردم معنا و ماهیت آن را ندانسته و همه افرادی که در این حوزه فعّالند عادت کرده اند که پس از ذکر عنوان شغل خود ، توضیحی هم درباره آن و اینکه دقیقاً چه کاری انجام می دهد ارائه کنند .

در همین رابطه به عنوان رویدادی که بارها برای خود من پیش آمده است ، بارها سعی کرده ام از طرق مختلف به افراد گوناگون این فعالیت و اثرات آن را توضیح بدهم ، اما همواره به اهمیت کلمه کلیدی سئو و لزوم اشاره به آن رسیده ام ، در نتیجه اینکه برای بنده مسجّل شده است که سئو بدون وجود کلمه کلیدی یا اشاره به آن حتی قابل تعریف هم نمی باشد .

وقتی نتیجه اعمال سئو روی یک سایت را بالا رفتن پایگاه مذکور در میان نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر می دانیم ، این مسأله همیشه مطرح می شود که در ازای جستجوی چه مطلبی این سورت انجام می پذیرد ؟ چه عامل مشترکی میان وبسایت های حاضر در این تقسیم بندی وجود دارد ؟ گوگل چگونه تشخیص می دهد که حوزه فعالیتی شما چیست ؟

کلمه کلیدی سئو

برای پاسخ به این سوالات باید گفت که سئوی یک سایت پیرامون یک یا چند کلمه یا عبارت کلیدی می گردد ، عناوینی که به گوگل در خصوص محتوا و درون مایه تارنمای مذکور اطلاعاتی را می دهد .

در نتیجه طبقه بندی بین سایت هایی که این کلمه یا عبارت را به عنوان کلید واژه خود قرار داده اند انجام می شود . با عنایت به این توضیحات است که سوالات یا جستجوهایی مرتبط و پیرامون یک کلمه کلیدی در SERP نشان داده می شوند ، رقابت سایت های همکار بر سر بهبود شرایط برگه متصل به این کلمه بوده و نهایتاً همه فعالیت های درون سایتی – به ویژه تولید محتوایی – در راستای تقویت آن ها انجام می شوند .

پس می توان گفت که کلمات کلیدی سایت اصلی ترین عباراتی هستند که موضوع فعالیت شما را توصیف می کنند . از منظری دیگر ، می توان کلمه کلیدی سئو را از پرجستجوترین عباراتی دانست که عموم کاربران اینترنتی در حوزه ای خاص به آن مراجعه کرده و بدین ترتیب اعلام داشته اند که خواهان دستیابی به این پدیده هستند ، تجسسی که به مشاغل مختلف این پیغام را می دهد که مشتریانشان بیش از هرچیز در پی چه بوده و باید تمرکز خود را روی چه چیزهایی بگذارند .

برخی از سوالات متداول کلمه کلیدی سئو

  • آیا هر سایت فقط یک کلمه کلیدی دارد ؟ خیر ، این تعداد می تواند دو یا حتی سه رقمی هم بشود ؛ اما به تناسب هزینه های سئو به ازای هر کلمه ، تعداد نفرات تیم پشتیبانی ، زمان به بار نشستن همه آن ها و قرارگیریشان در صفحه نخست ، انرژی صرف شده و چالش هایی که برای هاست و دامنه به وجود می آید این تعداد معمولاً معقول و انگشت شمار است . در مجموع داشتن سایتی با یک کلمه کلیدی عادی ، با قریب به ۵ کلید واژه مطلوب ، با ۱۰ کلمه کلیدی تاثیر گذار و با تعدادی بیشتر امکان پذیر می باشد .
  • آیا این کلمه باید تک سیلابی باشد ؟ خیر ، عبارت کلیدی همانطور که از نامش پیداست می تواند ترکیبی از چند کلمه باشد . هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد شانس صدرنشینی سایت نیز افرایش می یابد اما در عوض مخاطبین نیز باید دقیقاً همان کلمات را سرچ کنند که این میزان محبوبیت کلید واژگان را کم می کند .

با درک اهمیت کلمه کلیدی سئو اینک باید در پی یافتن روش های شناسایی آن بگردیم .

روش یافتن کلمه کلیدی سئو

حال که دانستیم کلمه کلیدی چیست ، چگونه آن را پیدا کرده ، از کجا بدانیم این عبارت ایده آل بوده و کسب رتبه در آن به رونق کسب و کار ما می انجامد ؟

  1. طرح موضوع

تفاوتی نمی کند که برای وبسایت به دنبال کلید واژه هستید یا یک مقاله هفتگی ! برای یافتن موضوع مورد نظر ابتدا باید همه جوانب آن را بسنجید .

یادتان باشد وجود یک نقشه بدون اینکه بدانید در حال حاضر کجای آن قرار دارید شما را به مقصد مورد نظرتان نخواهد رساند .

در خصوص کلیدواژه های یک پایگاه اینترنتی از خود بپرسید که موضوع فعالیت سایت مورد نظر دقیقاً چیست ؟

هدف از برپایی آن چیست ؟

در چه حوزه ای فعالیت می کند ؟

تمرکز آن بر روی عرضه چه کالا یا خدمتی می باشد ؟ و

همچنین در خصوص موضوع یک متن نیز از خود بپرسید که آیا این موضوع مورد پرسش عموم مردم قرار گرفته است ؟ آیا راه حل های شما دردی از ایشان دوا می کند ؟

آیا حرفی که می زنید با دیگر منابع موجود متفاوت بوده و از سرفصل هایی جدید پرده بر می دارد یا همان سخنان را به بیانی دیگر بازگو می کند ؟

  1. گردآوری موضوعات

همه کلمه و عباراتی را که فکر می کنید در کسب و کار شما مطرح بوده و در پی عرضه آن ها هستید را در یک لیست گرد هم آورید . به عنوان مثال اگر در پی بهینه سازی جایگاه وبسایت یک آموزشگاه زبان هستید از عباراتی مانند آموزشگاه زبان انگلیسی ، آموزش زبان ، دوره های زبان انگلیسی ، دوره فشرده آیلتس ، آموزشگاه آیلتس و … استفاده کرده و همه آن ها یادداشت کنید .

  1. جستجو و آنالیز گزینه های موجود

می دانیم که بنا به محدودیت هایی که گفته شد امکان کار بر روی همه کلمات کلیدی وجود ندارد ، از سویی دیگر و طی خبری خوش ، گاهی تقویت یک کلیدواژه می تواند به بهبود جایگاه چندین و چند عبارت دیگر نیز بیانجامد .

به عنوان مثال اگر در مثال فوق ، سایت مذکور با عبارت کلیدی “آموزشگاه زبان انگلیسی” بالا آمده و رتبه خوبی بیابد ، به احتمال خیلی زیاد در هنگام جستجوی عبارتی مانند “آموزشگاه زبان انگلیسی ارزان” هم در جایگاه های اولیه و رتبه ای قابل قبول نتایج دیده می شود .

در نتیجه اینکه با کمک کنسول جستجوی گوگل ، نرم افزار یا سایت های متعدد ارزیابی و چگالی سنجی کلمات و دست آخر با یک سرچ ساده و مشاهده کلمات پیشنهادی موتورهای جستجوگر که پیش از این مورد تجسس قرار گرفته اند ، بهترین گزینه موجود را انتخاب نمایید.