این روزها از واژه کمپین تبلغیاتی بسیار استفاده می شود، در وب، رسانه و حتی دهان بین دهان میان مردم.

احتمالا شما هم شنیده اید که فلان شرکت یک کمپین تبلیغاتی به ارزش ده میلیارد اجرا است و شرکت رقیب با وجود تمایل به راه اندازی کمپین مشابه بودجه کافی برای آن را ندارد. با این حال در میان بحث های تمامی نشدنی راجب بودجه و نحوه تقسیم بندی آن تمرکز اصلی بر روی واژه کمپین فراموش می شود.

لذا ما به همین دلیل در این مقاله به این موضوع می پردازیم که اساساً چرا لغت “کمپین تبلیغاتی” استفاده می شود؟ و این واژه چه کاربرد، معنا و مفهومی دارد.

بررسی مفهوم لغت کمپین تبلیغاتی

معمولا هیج وقت معیار مشخصی برای ارزیابی دقیق میزان اثربخشی یا حتی شکست یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد. مجموعه هایی که به طور مداوم کمپین اجرا می کنند به مرور زمان با میزان اثر بخشی آن از طریق درگاه های ورودی و رسانه ای به تاثیر گذاری پی می برند.

البته بهتر است فراموش نکنیم که شرکت ها و سازمان هایی نیز در این میان هستند که به دلیل عدم وجود تجربه راه اندازی یک کمپین موفق تبلیغاتی ممکن است در یک ریسک جدی از دست دادن سرمایه قرار گیرند.

وضعیت کمپین های تبلیغاتی در ایران

بیشتر کمپین های تبلیغاتی در ایران توسط مجموعه هایی طراحی می شود که در عرصه رسانه و مالتی مدیا نیز فعالیت می کنند. شرکت هایی هستند که با داشتن بیلبورد های مختلف در نقاط مختلف شهر اعمم از چهار راه ها، اتوبان، محله ها و … از ارتباط بیشتری با مخاطبان برخوردارند.

برخی دیگر به واسطه ارتباط نزدیک با تلویزیون و صدا سیما جمهوری اسلامی و یا حتی داده های آنلاین مانند اشتراک ایمیل افراد و … راه های ارتباطی خوبی با مخاطبین خود برای معرفی کمپین تبلیغاتی خود دارند.

برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند. برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به داده‌های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند یا حتی شماره تلفن افراد را.

عواقب ناآگاهی استارت آپ ها

کمپین

ناآگاهی صنایع، کسب و کار و استارت آپ ها خصوصاً کسب و کارهای کوچک باعث شده که قسمت عمده‌ای از سود ناشی، در بازار رقابتی به صورت غیر حرفه‌ای، هزینه یا در واقع ضرر شود.

مفهوم تبلیغات پایه های ثابت مفهومی دارد که در دسته بندی های مختلف خاص خود مورد بحث قرار میگیرد.

برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، باید به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه‌های مشخصی دارد که در قالب‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. یکی از این پایه ها مدل M5 است. لطفا به این پنج واژه توجه کنید:

  • ماموریت: Mission
  • پول و بودجه: Money
  • پیام: Message
  • رسانه: Media
  • ارزیابی اثربخشی تبلیغات: Measurement

البته اختلاف نظر هایی نیز وجود دارد و از آن جایی شروع می شود که تصمیم گیری ها در خصوص میزان تقدم و تاخر این ۵ عامل مطرح می شود. آژانس های بازاریابی معمولا از بودجه و یا همان Money شروع می کنند در حالی که برخی فکر می کنند Mission برای مشتری مهم تر است.

در مورد هر یک از M های فوق می توان بحث های چالش بر انگیزی انجام داد اما پس از شناخت کارایی هر کدام از آنها قادر خواهیم بود مذاکرات بهتری را با آژانس های تبلیغاتی و طراحان کمپین های تبلیغاتی داشته باشیم به هر حال خلاصه ترین و بهترین تعریفی که می توان از کمپین تبلیغاتی (

در حال حاضر شاید تعریف ساده‌ای از کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) می توان داشت این است:

کمپین تبیغاتی به مجموعه ای فعالیت های مرتبط با یکدیگر گفته می شود که همه در راستای به تحقق رسیدن اهداف تحت نظارت یک مجموعه انجام می شود.