گزارش سئو شامل معیارهای مختلفی است. معمولا در گزارش بهینه سازی سایت ۱۵ معیار زیر در نظر گرفته می شود که در تصمیم گیری های شما موثر است.

گزارش سئو یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی است که باید هر شرکت خدماتی سئو به مشتریان خود ارائه دهد. درواقع در گزارش سئو شما می‌توانید از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته و بازخوردهای آن اطلاعاتی به دست بیاورید و البته مهم‌ترین کارها در بهینه سازی سایت است.

برای به دست آوردن روند انجام فعالیت‌ها و رشد سئو سایت، ابزارهای مختلفی وجود دارد. با کمک این ابزارها می‌توانید یک گزارش سئو متناسب با کسب‌وکار خود به دست بیاورید. در این مقاله قصد داریم که ۱۴ معیاری را که شما باید در گزارش سئو یک سایت به دنبال آن باشید را بیان کنیم.

چرا باید از ابزارهای گزارش سئو استفاده کنیم؟

به‌منظور پیگیری روند فعالیت‌های سئو، باید تمامی داده‌های خود را در یک محل ذخیره نمایید تا بتوانید سریعاً یک گزارش سئو را تهیه‌کرده و البته اینکه خوانا باشد. معیارهایی در گزارش سئو باید به دنبال آن باشید، از ابزارهای مختلفی به دست می‌آید مانند گوگل آنالاتیک، وب مستر، ورنک و غیره که هرکدام بسته به هدف و کاربردشان، استفاده خاص خود را دارند، اما وقتی صحبت از گزارش سئو می‌شود، باید تمامی داده‌های به‌دست‌آمده را در یک محل ذخیره کنید.

استفاده از ابزارهای سئو به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید روند و رشد سایت خود را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید بررسی کنید که در کدام کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دارید. هر ابزار به‌منظور هدف خاصی استفاده می‌شود و داده‌هایی که از آن‌ها به دست می‌آید متفاوت است. البته مشترکاتی هم بین آن‌ها وجود دارد. ولی به‌هرحال استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا داده‌هایی مربوط به روند فعالیت سایت خود را سریعاً به دست آورید. مسئله‌ای که در گزارش سئو مهم است، دستیابی سریع به روند فعالیت است و برای همین استفاده از این ابزارها توصیه می‌شود.

سئو سایت چند زبانه

تمامی منابع ابزارهای گزارش سئو را در یک مکان قرار دهید

همان‌طور که بیان کنید، ابزارهای گزارش دهی سئو متفاوت است و ازاین‌رو بهتر است که آن‌ها اول‌ازهمه شناسایی کرده و سپس بسته به نوع کاربری سایت خود، از ابزار مناسب استفاده کنید.

توصیه می‌شود که این ابزارها و داده‌های به‌دست‌آمده از آن‌ها را در یک مکان ذخیره کنید تا سریع‌تر و بهتر بتوانید گزارش سئو خود را به دست بیاورید.

معیارهای مناسب برای گزارش سئو

۱. کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شما شده است

این مهم‌ترین و اولین نکته‌ای است که شما باید در گزارش سئو خود به آن دقت کنید. البته قبل از آن باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌ وکار خود را پیدا کنید. درواقع شما در این مرحله باید میزان اختلاف رتبه سایت خود در آن کلمه کلیدی نسبت به رتبه اول و همچنین میزان ورودی از هر کلمه را پیدا کنید.

یک نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که رتبه شما در کلمه کلیدی اهمیت کمتری نسبت به میزان ورودی دارد. ممکن است که رتبه شما در کلمه کلیدی خاصی اول باشد، ولی اصلاً از آن کلمه، برای اینکه جستجوی زیادی نمی‌شود، ورودی زیادی ندارید پس بیشتر به دنبال میزان ورودی از کلمه کلیدی باشید که یکی از بهترین ابزارها برای این کار گوگل آنالاتیک است.

۲. میزان ترافیک از بک لینک‌ها

دانستن اینکه شما از کدام سایت‌ها بک لینک دریافته‌اید، خیلی مهم است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در نوع سایت‌ها بیشتر به فعالیت و اقدام به دریافت بک لینک بیشتر نمایید. پس تمامی بک لینک‌ها و دامنه‌های سایت را جمع‌آوری کرده و در آن‌هایی که بیشترین میزان ورودی و البته بیشترین رتبه را در گوگل دارند، فعالیت نمایید.

۳. میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل

یکی از موارد مهمی که باید در گزارش سئو در نظر بگیرید، میزان ترافیک ورودی از این موتور گوگل است. درواقع این مهم‌ترین معیاری است که همه متخصصان سئو به دنبال افزایش مقدار آن هستند. با استفاده از گوگل آنالاتیک می‌توانید به این مقدار دست پیدا کنید.

۴. مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است

این‌که کاربران زمان خود را به هر صفحه چقدر اختصاص می‌دهند، بسته به نوع طراحی صفحه سایت و محتوای داخل آن دارد و این مسئله‌ای که است که در حالت کلی شما می‌توانید از بونس ریت گوگل آنالاتیک متوجه آن شوید.

۵. میزان بازدید از هر صفحه

میزان بازدید از صفحه می‌تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد. اگر میزان بازدید آن بالا باشد، یعنی اینکه کاربران به محتوای آن بخش علاقه‌مند بوده یا اینکه ازنظر به کار بردن اصول سئو قوی‌تر از بقیه صفحات است که به‌هرحال باید بررسی کنید. برای به دست آوردن این اطلاعات و قرار دادن آن در گزارش سئو، از گزینه session در گوگل آنالاتیک استفاده می‌شود.

تگ کنونیکال چیست

۶. میزان کاربران بازگشتی به سایت

یکی از مواردی که در گزارش سئو باید به آن دقت کنید، مقدار کاربران بازگشتی به سایت است. برای بدست آوردن این مقدار روش های گوناگونی وجود دارد، برای مثال شما هر دفعه مطلبی در سایت خود قرار می دهید، این چند نفر از کاربران همیشگی آن را به اشتراک می گذارند، می تواند نشان از این باشد که آن ها از مخاطبان اصلی سایتتان می باشند. البته در گوگل آنالیتیک این قابلیت وجود دارد که درصد ورود کاربران قدیمی با کاربران جدید را پیدا کنید.

۷. Bouce rate

این یکی از مهمترین معیارهای گزارش سئو است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. بونس ریت بالا به معنای این است که کاربران وقتی وارد سایت شما شده اند، سریعا آن را ترک می کنند و از نظر استاندارد، این مقدار باید پایین باشد.

۸. سرعت سایت

سرعت سایت یکی دیگر از مهمترین معیارهایی است که می تواند بر زیاد بودن آن می تواند بر معیارهای دیگر اثر منفی بگذارد برای مثال همین بونس ریت که اگر سرعت بارگذاری سایتی بالا باشد، کاربر سریعا صفحه را ترک می کند.

۹. نظارت بر اشتباهات و رفع آن ها

اشتباهاتی که در طراحی سایت و پیاده سازی اصول سئو وجود داشته است، باید در گزارش سئو و نحوه رفع آن ها نیز بیان شود. البته بیشتر متخصصان سئو چنین مواردی را در گزارشات خود نمی نویسند و صرفا آن ها را به صورت شفاهی و در یک جلسه حضوری با مالک بیان می کنند.

۱۰. ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف

یکی از مهمترین مواردی است که اگر به درستی تعیین شود، می تواند باعث بهبود بازاریابی اینترنتی شود. امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مختلف مانند موبایل و تبلت برای استفاده از اینترنت، از این رو شاهد افزایش میزان ورودی ترافیک از این ابزارها هستیم. از این رو باید حتما این مورد را در نظر بگیرید.

۱۱. تعداد دفعاتی که یک صفحه مورد خزش قرار می گیرد

این مساله از نظر گوگل خیلی مهم است ولی اینکه آن را در گزارش سئو خود قرار دهیم، اهمیت زیادی ندارد. برای اینکه یک مورد کاملا تخصصی است و بیشتر به کمک متخصصان سئو می آید تا مالک سایت و اگر قرار باشد آن را در نظر بگیریم، باید توضیحات خیلی اضافه تری به مالک بدهیم.

۱۲. حالت های ایندکس

تعداد صفحاتی که مورد ایندکس گوگل قرار گرفته اند و همچنین سرعت آن از مهمترین مواردی است که باید در گزارش سئو به مشتری ارائه شود.

۱۳. صفحه ۴۰۴

البته این صفحه اهمیت زیادی ندارد که در گزارش سئو خود به مشتری ارائه دهیم ولی می تواند به عنوان یکی از خدماتی باشد که در سایت قرار می دهید.

۱۴. نرخ تبدیل

تولید ترافیک با کیفیت نشان از نرخ تبدیل بالا دارد. برای افزایش این نرخ بهتراست که از محتوای با کیفیت در سایت استفاده کنید تا بتوانید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. قسمت نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیک اطلاعات خوبی در این خصوص به شما می دهد.

سئو گوگل: از قوانین سئو گوگل تا راهنمای انجام آن

گزارش سئو | ۱۰ مورد الزامی در گزارش بهینه سازی سایت

اندازه گیری یکی از اجزای ضروری هر فعالیت بازاربابیست. نه تنها برای درک تاثیر اقتصادی فعالیت هایمان، بلکه برای ارائه گزارشات خود به مشتریان نیز نیاز به اندازه گیری داریم. گزارش دهی، تلفیق این اندازه گیری در شکلی محسوس از نمایش کارایی و نتایج فعالیت هاست، بنابراین گزارش دادن به شیوه صحیح امری بسیار ضروریست.

هر گزارش سئو نیاز به شاخص هایی دارد که به مشتری ها نشان داد. این شاخص ها تنوع زیادی مانند شاخص های اقتصادی دارند و در هر کسب و کاری متفاوتند. با این حال شاخص های اصلی وجود دارند که نشان دهنده چگونگی تاثیر سئو بر کسب و کار هستند.

علاوه بر این شاخص ها می توان از معیارهای دیگری نیز که می تواند در گزارش سئو گنجانده شوند افزود. این که مشتریانتان بتوانند این شاخص ها و معیار ها را درک کند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه به لیستی از ۱۰ معیار اصلی در گزارشات سئو می پردازیم و توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید از آنها به طور موثری استفاده کنید.

۱. ترافیک

متداول ترین منبع اطلاعات ترافیکی یک وبسایت، گوگل آنالیتیکس است. با این حال شاید شما از پلتفرم آنالیزور دیگری استفاده کنید. در این پست صرفا به گوگل آنالیتیکس ارجاع داده می شود.

کلیدی ترین عنصر گزارش ترافیک، پارامتر Session است که می تواند در بازه های زمانی مختلفی از جمله هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی شود. بسته به خواسته مشتری می توانید فصل به فصل نیز گزارش گیری کنید.

در گزارش Session یا همان تعداد مراجعات کاربران به سایت، انتخاب های زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را در گزارش خود داخل کنید. مهم اینست که این انتخاب ها در تمام بازه های زمانی یکسان باشند.

۲. رفتار کاربران

یکی از پارامترهایی که در سال اخیر بسیار نمود پیدا کرده است، رفتار کاربران در سایت می باشد. گوگل به رفتار کاربران نسبت به محتوای سایت اهمیت زیدی می دهد، از این روز از طریق پارامترهایی آن ها را بررسی کرده و در رتبه بندی سایت ها وارد می کند.

این پارامترهای کلیدی عبارتند از:

  • بانس ریت: درصد کاربرانی که بدون رفتن به یک صفحه دیگر و تعامل خاصی با سایت، آن را ترک می کنند.
  • مدت زمان هر بازدید: مدت زمان متوسطی که کاربران در سایت می مانند.
  • تعداد صفحات در هر بازدید: تعداد صفحات متوسط بازدید شده که هر کاربر آن ها را مشاهده می کند.

ذکر این نکته ضروریست که دو پارمتر آخر نبایست کم باشند، اما اگر خیلی زیاد هم باشند یک جای کار می لنگد. زیاد بودن بیش از حد این دو پارامتر نشان دهنده اینست که کاربران مطلب صفحه مورد نظرشان را نمی توانند بیابند.

آموزش سئو حرفه ای سایت

یکی از بهترین ابزارهای یافتن این اطلاعات گوگل آنالیتیکس است که به راحتی می توانید از آن استفاده کرده و در گزارش های سئو خود به آن استناد کنید.

۳. تبدیل کاربران به مشتری

هر چه قدر که ترافیک وارد سایت شود و رفتار کاربران هر چه باشد، چیزی  که در نهایت مهم است، درامدزایی سایت و تبدیل کاربران به مشتریست. تبدیل کاربران به مشتری را با دو پارامتر زیر می توان مورد بررسی قرار داد:

  • نرخ تبدیل
  • تعداد تبدیل

اگر سایت شما یک وبسایت فروشگاهی باشد، تبدیل شما از نوع فروش خواهد شد و دو معیار مرتبط دیگر هم می توانند به گزارش سئو اضافه گردنند:

  • درامد نهایی
  • ارزش متوسط سفارشات

این پارامترها را می توانید در گوگل آنالیتیکس و بخش E-Commerce مشاهده نمایید. گزینه های زیادی نیز در این قسمت وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به ارائه ریزترین گزارشات پرداخت.

۴. صفحات فرود

درک این که کدام یک از صفحات فرود کاربران منبع ترافیک سایت محسوب می شوند بسیار مهم است. مطمئنا شما در وبسایت خود دارای صفحاتی هستید که به صورت همیشگی باعث ایجاد ترافیک در سایت می گردند و به همین دلیل ارزش بالایی دارند. از این رو می بایست نسبت به صحت کار آنها مطمئن شد. هم چنین بررسی جذب ترافیک توسط صفحات جدیدی که انتظاراتی از آنها اشتیم نیز بسیار مهم است.

یافتن صفحات فرودی که معمولا بالاترین رتبه ها را در نتایج جستجو دارند می تواند جز موارد گزارش سئو به مشتریان باشد. بررسی این صفحات اطلاعات آماری خوبی از ارتباط بین ترافیک سایت و صفحات فرود دهد.

۵. حضور در نتایج جستجو

نگاهی به نتایج جستجو می تواند اطلاعات خوبی درباره میزان نمایش سایت در آن بدهد. تعداد کلماتی که در آن دارای رتبه هستید، رتبه صفحات در نتایج جستجو، تعداد کل جستجو و همینطور میزان ترافیک به دست آمده از طریق جستجو جز اطلاعات بسیار حیاتی در روند گزارش سئو سایت است.

وبسایت Searchmetrics با استفاده از این پارامترها امتیازی را به شما می دهد و با خرید نسخه کامل آن می توانید به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. اما همان امتیاز نیز می تواند جز موارد قابل مقایسه در یک بازه زمانی باشد.

۶. رتبه صفحات

وبسایت <astyle=”color: blue;” href=”https://www.semrush.com/dashboard/” target=”_blank” rel=”nofollow”>SEMrush یکی از بهترین ابزارهای سئو درباره سایت خودتان، سایت مشتریان و همینطور رقباست. مانند پارامتر قبلی، رتبه سایت نیز یکی از فاکتورهای بررسی سایت است.

این ابزار به تفکیک رتبه سایت در تعداد کلمات کلیدی مختلف می پردازد. افزایش تعداد کلمات در ۱۰۰ رتبه اول نتایج جستجو، همینطور افزایش تعداد کلمات دارای رتبه در صفحه اول گوگل می توان از پارامترهای قابل گزارش در بهینه سازی سایت باشد.

صرفا نام دامنه خود را در کادر این سایت وارد کرده و پس از تایید، این سایت به نمایش گزارش در این باره می پردازد.

گوگل ادوردز چیست

۷. رتبه ها و کلمات کلیدی

با اینکه یک سئو امروزی از تمرکز بر روی صرفا رتبه یک کلمه کلیدی فاصله گرفته است، اما همچنان این مورد یک شاخص برای بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود.

 چندین منبع برای بررسی این مورد وجود دارد که یکی از آنها Accuranker است. با این حال بهترین و دقیق ترین ابزار در بررسی رتبه یک کلمه کلیدی، وبمستر تولز گوگل می باشد.

با رفتن به قسمت Search Analytics و انتخاب هریک از کلمات کلیدی، تغییر رتبه آن را در یک بازه زمانی مشاهده فرمایید و از آن گزارش بگیرید.

۸. معیارهای سنجش لینک

شاخص لینک ها یکی از راه های نمایش ارتقا سئو داخلی و خارجی سایت است. هر چه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت بالاتر باشد، مطمئنا وبسایت شما شانس بیشتری در کسب رتبه بهتر خواهد داشت. معیارهای سنجش معروف در این پارامتر عبارتند از:

  • دامین آتوریتی: این ابزار اعتبار لینک های ورودی به سایت را میسنجد و عددی به آن نسبت می دهد.
  • MajesticSEO: این وبسایت نیز بر اساس ارزش بک لینک ها به هر وبسایت دو پارامتر قابل سنجش Citation Flow و Trust Flow نسبت می دهد.
  • تعداد لینک های جدید: با این پارامتر می توان به بررسی تعداد لینک های جدید که روزانه دریافت می شوند پرداخت. این مقدار در قسمت New Referring Domains وبسایت قبلی گزارش می شود.
  • تعداد لینک های از دست رفته: اگر تعداد لینک های از دست رفته سایت بیشتر از تعداد لینک های جدید آن شود، پس تعداد لینک های آن در حال کاهش می باشد و این مسئله اصلا خوب نیست. این پارامتر نیز در سایت Ahref قابل مشاهده است.

۹. تفسیر

در هنگام تهیه گزارش سئو می توانید قسمتی را برای تفسیرهای خود بگذارید. در این قسمت می توانید با استفاده از اعداد نوع دید خود نسبت به موضوعات مختلف را شرح دهید.

  • چرا صفحات فرود افزایش زیادی داشته اند؟
  • تغییرات اخیر چه تاثیراتی را به همراه داشته اند؟
  • چرا میزان ترافیک سایت پایین است؟
  • چگونه تغییرات اخیر بر رفتار کاربران تاثیر گذاشته است؟
  • این ها سوالاتی هستند که می توانید به تفسیر خود به آنها پاسخ دهید و در گزارش سئو خود قرار دهید.

۱۰. عوامل در حال تغییر

تغییراتی که در نحوه سئو سایت ایجاد شده و همینطور آپدیت های گوگل و تاثیر آن بر سئو، از جمله مواردی هستند که می توان در گزارش سئو به آنها اشاره کرد.

دیگر موارد که می توانید در گزارش خود بنویسید عبارتند از:

  • نمایش نسبت تعداد کاربران جدید به کل کاربران
  • اشاره به حل مشکلات فنی سایت و راه حل آنها
  • مواد فنی که معمولا در وبسایت ها وجود دارند و شما احتمالا به حل آنها پرداخته این عبارتند از:
  • تعداد محتوای تکراری
  • تعداد داده های متای خالی
  • تعداد ریدایرکت ها
  • تگ های کانونیکال قید نشده