هر وب سایت برای موفقیت در دنیای دیجیتال نیاز به تحلیل و بررسی دارد، ابزارهای متنوعی برای اینکار ساخته شده است اما بهترین آن گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می باشد.

Google Analytics چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل آمار است که توسط شرکت گوگل طراحی و توسعه یافته است و به صورت رایگان در اختیار وبمستران قرار گرفته می باشد.

گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز از نام های دیگری است که در ایران برای گوگل آنالیتیکس به کار می رود. این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر تحلیل داده را برای مدیران وبسایت ها بازی کند. گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند که درباره ترافیک ورودی سایت و چگونگی آن اطلاعات مفیدی به دست آورد. این اطلاعات اگر مورد توجه قرار بگیرد، می تواند تحولی در کسب و کار آن وبسایت بوجود بیاورد.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی های خاصی است که باعث می شود مدیران وبسایت ها توجه ویژه ای به آن بکنند.

یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که آن را در ایران محبوب کرده است رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار چندان پیچیده ای نیست و کار کردن با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند کار دشواری نحواهد بود، این موضوع یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس به شما می رود و کاربران را به استفاده از آن تشویق می کند.

شما می توانید به وسیله ی گوگل آنالیتیکس دریابید:

  • میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
  • از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
  • بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
  • میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
  • نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
  • اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
  • کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
  • روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.

Audience: وقتی شما وارد گوگل آنالیتیکس می شوید به صورت پیش فرض اولین گزارشی را که مشاهده می کنید، گزارش خلاصه ی مخاطبان در داشبورد خواهد بود. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به شما می گوید چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.
Session: مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است. یک دوره در گوگل آنالیتیکس، معمولاً شامل سری فعالیت هایی می شود که یک کاربر در یک محدوده ی زمانی ۳۰ دقیقه ای انجام می دهد. اگر کاربر از وب سایت خارج شود و در کمتر از ۳۰ دقیقه به آن برگردد نیز جزء همان دوره ی قبلی محسوب می شود.
User: مجموع افراد یا دستگاه هایی (IP) که از وب سایت شما بازدید کرده اند.
Page/Session: میانگین بازدیدهای انجام شده از یک صفحه در طول یک دوره می باشد. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به طور کلی نشان می دهد کدام صفحات بیشتر و بهتر مورد علاقه کاربران قرار گرفته است.
Pageview: به تعداد تمام بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود. بازدیدهای تکراری کاربران نیز در این شمارش حساب می شوند.
Unique Pageview: در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique pageview می گویند. یک بازدید منحصر به فرد، زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر صفحات متعددی را در یک دوره مشاهده می کند. گوگل آنالیتیکس ترجیح می دهد بازدید از صفحات متعدد را یک بازدید تلقی کند.
Avg. Session Duration: در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.
Bounce Rate: به درصد دوره های یک صفحه Bounce Rate می گویند. اینها دوره هایی هستند که یک کاربر صفحه ی وب سایت شما را مشاهده می کند و از همان صفحه از وب سایت شما خارج می شود.
% New Sessions: میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد. این گزینه در گوگل آنالیتیکس معیار خوبی برای بررسی تغییرات فاحشی که بر روی وب سایت خود می دهید، می باشد.
Real-Time: در این بخش از گوگل آنالیتیکس شما می توانید مشاهده کنید چه تعداد کاربر هم اکنون در وب سایت شما حضور دارند. همچنین در ۶۰ ثانیه گذشته و ۳۰ دقیقه قبل چه تعداد مراجعه کننده داشته اید.
همچنین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزینه های Locations می توانید بفهمید کاربران از کدام کشورها به وب سایت شما وارد شده اند. گزینه های Traffic Sources و Behavior نیز نوع ورود و رفتار بازدیدکنندگان تان را نشان می دهد. برای آنکه بدانید آیا کاربران با وب سایت شما وارد تعامل شده اند یا خیر، مثلا در کارگاه یا خبرنامه ی شما ثبت نام کرده اند، از گزینه ی Conversions استفاده کنید.

Acquisition: گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که با استفاده از این قسمت دریابید که کاربران از کدام مسیر به وب سایت شما وارد شده اند.
Organic: این گزینه در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به ترافیک ایجاد شده توسط بازدیدکنندگانی که به وسیله موتورهای جستجو وارد وب سایت شما شده اند. برای مثال از گوگل وارد شده اند.
Direct: دایرکت در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به نحوه ی ورود کاربران به وب سایت شما، که با وارد کردن مستقیم آدرس وب سایت در مرورگرها بوده است یا با کلیک کردن بر روی بوک مارک یا کلیک بر روی آدرس وب سایت که در ایمیل یا متن دیگری نوشته شده است.
Referral: این گزینه در گوگل آنالیتیکس نشان می دهد که ترافیک ایجاد شده توسط کاربران بوسیله ی لینک ها در وب سایت های دیگر که به وب سایت شما لینک داده اند، ایجاد شده است.
Social: تعداد دوره هایی را نشان می دهد که کاربران از طریق شبکه های اجتماعی به وب سایت شما وارد شده اند.
Email: نشان می دهد کدام بازدیدها از طریق لینک موجود در ایمیل های ارسالی می باشد.
Paid Search: این گزینه در گوگل آنالیتیکس مشخص می کند چه کاربرانی از طریق تبلیغات، وارد وب سایت شما شده اند.

Behavior: در این بخش از گوگل آنالیتیکس نیز شما می توانید رفتار کاربران را در زمینه ی محتوا، سرعت صفحات و جستجوی وب سایت تحلیل کنید.
Behavior Flow: این گزینه مسیر حرکت کاربران از یک صفحه به صفحه ی بعدی را برای شما ترسیم می کند. شما با کمک این گزارش در گوگل آنالیتیکس در می یابید کدام مطالب برای کاربران جذاب تر بوده و مورد توجه آنها قرار گرفته است و همچنین می توانید ریزش کاربران از هر صفحه را با یک نگاه به این مسیر متوجه شوید.

گوگل آنالیتیکس پاسخ تمام سوالات زیر را دارد:

  • آیا می‌خواهید بدانید که کاربران سایت شما از کجا و چگونه وارد سایت می‌شوند؟ دقیقا با جزئیات چه کاری را در سایت شما انجام می دهند؟
  • چه ساعت هایی از سایت شما دیدن می‌کنند؟ چه مدت را در سایت شما می‌گذارنند؟
  • چند صفحه از سایت شما را دیده اند؟ کدام صفحات را دیده اند؟
  • کاربران شما بیشتر مرد هستند یا زن؟ آن ها چند ساله هستند؟
  • علاقه کاربران سایت شما بیشتر در چه زمینه هایی است؟
  • آن ها دقیقا از کدام شهر به سایت شما آمده اند؟ از چه کشوری آمده اند؟ زبان آن ها چیست؟
  • مرورگر آن ها چیست؟ سیستم عامل آن ها چیست؟ آن ها با کامپیوتر هستند یا موبایل یا تبلت؟
  • سایز صفحه نمایش آن ها چه بوده است؟ اینترنت آن ها از چه شرکتی بوده است؟
  • آیا آن ها دقیقا کاری که شما می خواهید آن ها انجام بدهند را انجام می دهند؟ آیا آن ها از فروشگاه اینترنتی شما خرید می کنند؟ چرا کاربران بیشتری تبدیل به مشتری نمی شوند و خریدی انجام نمی دهند؟
  • چرا سایت شما گاهی افت می کند و گاهی رشد؟ آیا الان در حال رشد هستید؟
  • اگر بخواهید باز هم می توانم این سوالات را ادامه دهم! گوگل آنالیتیکس جواب تمام آن ها را دارد!

با کمک گوگل آنالیتیکس می توانید دقیقا تشخیص دهید که کدام قسمت از سایتتان ضعیف تر است و بازدید کمتری دارد و عملکرد ضعیفی دارد تا بتوانید آن را بهبود دهید تا مشتریان و کاربران بیشتری را جذب کنید.

در آخر همه این آمار و ارقام و تحلیل و آنالیز ها دست به دست هم می دهند و سایت شما را متحول می کنند.  چون دقیقا می دانید که کاربران شما کی هستند و به چه چیزی علاقه دارند تا برای آن ها محصول یا محتوا در سایت قرار دهید تا در نتیجه فروش و بازدید خودتان را به شدت بالا ببرید. دانستن این اطلاعات است که از نیاز مشتری خود شناخت کافی را به دست می آورید تا بتوانید به خوبی نیاز های او را برطرف کنید.

اطلاعات گوگل آنالیتیکس برای همه زمینه ها از جمله مهم ترین قسمت هر کسب و کار اینترنتی یعنی بازاریابی اینترنتی مهم و حیاتی است. بعد از آن در زمینه های سئو سایت، تبلیغات، UI، UX، مسائل فنی و…  نیز برای شما به شدت مهم است.