یکی از ابزارهایی که جهت پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده می شود گوگل ترندز است. در این مقاله آموزش سئو می خواهیم به کاربرد این ابزار در بهینه سازی بپردازیم.

گوگل ترندز در حال حاضر بیشتر به عنوان یک ابزار سرگرمی شناخته می شود. می توانیم به راحتی در آن ببینیم که چه موضوعاتی داغ هستند. چه چیزی در حال حاضر بیشتر جستجو می شود. می توانیم داده های مختلف فرهنگی و موضوعات روز را با توجه به نمودارهایی که در بازه هایی زمانی به ما می دهد از آن استخراج کنیم. اما استفاده ای غیر از سرگرمی هم دارد.

گوگل ترندز می تواند برای اهداف سئو هم استفاده شود. ابزاری راحت که دسترسی به آن بسیار ساده است و کار کردن با آن هم پیچیدگی ندارد. می خواهیم در این مقاله به کاربرد گوگل ترند در سئو بپردازیم.

گوگل ترندز چیست؟

ساده تر بگوییم: گوگل ترندز ابزاری است که به ما اجازه می دهد تا عبارات و کلیدواژه هایی که در گوگل در حال داغ شدن یا به اصطلاح ترند شدن هستند را مشاهده کنیم. کاملا سرراست و مستقیم داده هایی که افراد مختلف در گوگل جستجو می کنند را به ما نشان می دهد. شما می توانید موضوعات خاصی را در آن جستجو کنید و کلیدواژه های مرتبط، مکان و بازه ی زمانی مربوط به این کلیدواژه ها را مشاهده کنید.

صفحه ی Trending Searches جای خوبی برای شروع است که به شما دیدگاه هایی در مورد موضوعات داغی که در حال حاضر در دنیای آنلاین وجود دارند می دهد. در قسمت Real Time Trends می توانید دسته بندی های مختلف مانند سرگرمی، سلامتی و علمی و تخیلی و … را هم ببینید.

به طور مثال اگر بخواهیم ببینیم در انگلستان عبارت «چگونه واتس اپ را آپدیت کنیم» را بررسی کنیم خواهیم دید که دریک تاریخ خاصی میزان جستجوی این عبارت بسیار زیاد شده است. اگر دلیل آن را بررسی کنیم خواهیم دید که در این تاریخ واتس اپ با مشکلاتی در آپدیت شدن مواجه بوده است به همین دلیل میزان جستجوی این عبارت افزایش پیدا کرده است.

با این مثال به خوبی می فهمید که چگونه می توان از موضوعات داغ و ترندهای جهانی در یک حوزه ی خاص باخبر شد. می توان گفت گوگل ترندز ابزاری است که به شما نشان می دهد افراد مختلف در سراسر جهان چگونه به موضوعات و مسائل خاص و اخبار و … واکنش نشان می دهند و این واکنش در چه حدی است. شما به راحتی می توانید کلیدواژه های دلخواه خود را در کادر مربوط به آن وارد کنید و اطلاعات ضروری در این مورد را بررسی کنید.

استفاده از گوگل ترند در سئو

  • جستجوی فصلی

یکی از مواردی که می توان برای فروشگاه های اینترنتی و مواردی از این دست در گوگل ترند پیدا کرد جستجوهای فصلی است. به طور مثال اگر همین الان در گوگل ترند عبارت «خرید کاپشن» را جستجو کنید خواهید دید که میزان جستجوی این عبارت در تاریخ های اواسط پاییز تا اواسط زمستان به اوج خود رسیده است. می توانید داده های سال های مختلف را بررسی کنید. در حقیقت این یک فرصت عالی است تا بدانید کمپین های سئو و کمپین های تبلیغاتی خود را در چه زمانی اجرا کنید که بیشترین فایده را برای شما داشته باشد. یا اگر می خواهید بدانید کفش کوهنوردی یا مواردی از این دست چه زمانی بیشتر جستجو می شوند به راحتی می توانید از طریق گوگل ترندز به این داده ها دسترسی پیدا کنید.

  • شناسایی موضوع برای وبلاگ

یکی از مهم ترین و بهترین قابلیت های گوگل ترندز برای سئو بخشی است که کلمات مرتبط را به شما نشان می دهد. به طور مثال اگر کلمه ی دیجیتال مارکتینگ را جستجو کنید خواهید دید که عبارت های داغ مربوط به این روزها که بیشترین جستجو را دارند به شما نمایش می دهد. به طور مثال عبارت هایی نظیر دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۹ یا مزایای دیجیتال مارکتینگ جزو کلمات کلیدی هستند که به شما نشان داده می شود.

بازاریابی چریکی چیست

شما می توانید روی این کلیدواژه ها هم کلیک کنید و نرخ جستجوی آن را در تاریخ های مختلف مشاهده کنید. به طور مثال ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۹ می تواند یک موضوع عالی برای یک پست وبلاگی باشد. اگر مشاهده می کنید که به طور مثال عبارت کلاس آموزش برنامه نویسی هر سال بیشترین میزان جستجو را در اوایل تابستان داشته است. می توانید برنامه ریزی کنید و کمپین سئو خود را برای این موقع از سال بهینه کنید تا به نتایج بهتری برسید.

  • مکان های هدف

یکی دیگر از ابزارهای گوگل ترند که برای سئو محلی و کسب و کارهای محلی بسیار اهمیت دارد قسمتی است که لوکیشن مربوط به جستجو را نشان می دهد و شما می توانید ببینید در کدام نقطه از ایران بیشترین میزان جستجو در یک عبارت وجود دارد. به طور مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس در شهر شیراز هستید می توانید خرید لباس را جستجو کنید و ببینید شهر شیراز و یا شهرهای حومه ی شیراز که می توانند مشتریان هدف شما باشند تا چه حد این کلمات را جستجو می کنند. به راحتی می توانید آماری از مشتریان احتمالی خود در این شهرها داشته باشید.

یک پیشنهاد: اگر قصد دارید یک کسب و کار راه بیندازید و نمی دانید که آیا در شهر شما مشتریانی برای این کار وجود دارد یا نه. گوگل ترند می تواند داده های جالب توجهی در این باره به شما بدهد کافیست کلیدواژه های مرتبط با آن را جستجو کنید و ببینید که در شهرهای مختلف ایران این داده ها چگونه پراکنده شده اند.

برای کسب و کارهایی که شعبه های مختلفی در شهرهای مختلف دارند این یک فرصت استثنایی است تا اثربخشی کمپین های سئو خود را در شهرهای مختلف بررسی کنند.  یک مثال: اگر شما یک آژانس تبلیغات محیطی در تهران و اصفهان داشته باشید می توانید نرخ مشتریان خود در اصفهان و تهران را مقایسه کنید و ببینید که آیا این نسبت در حالت تعادل قرار دارد یا نه. به این شکل می توانید رقبای خود را هم آنالیز کنید و به یک نگرش حقیقی از فعالیت های بازاریابی و سئو سایت خود برسید.

آیا گوگل ترندز آینده ی سئو است؟

راه های متعددی وجود دارد که می توانید از گوگل ترندز در سئو استفاده کنید و استراتژی سئو خود را مبتنی بر داد ه های کاملا دقیق گوگل ترندز بچینید. می توانید کلیدواژه های مرتبط را پیدا کنید و وقت خود را روی کلیدواژه های بی مصرف تلف نکنید و به طور کلی می تواند تا حد زیادی گره های سئو کسب و کار شما را باز کند.

اما گوگل ترندز نباید تنها ابزار سئو باشد. سئو مجموعه ی بزرگی از داده ها و آنالیزهای مختلف است و گوگل ترندز نمی تواند به تنهایی این داده ها را در اختیار شما قرار دهد و ریسک بزرگی است که فقط روی گوگل ترندز تمرکز کنید. اما برای پیدا کردن کلیدواژه ها، تحقیق روی کلیدواژه ها و هدفمند کردن سئو ابزاری فوق العاده است.


احتمالاً با این چاقوهای سوئیسی همه‌کاره آشنا هستید. گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) در واقع چاقوی سوئیسی متخصصین سئو محسوب می‌شود. یک ابزار همه‌کاره و در دسترس برای سئو و بهینه‌سازی سایت.

اگر تنها می‌توانید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که گوگل ترند اگر بهترین انتخاب برای شما نباشد، قطعاٌ یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

در این مقاله قرار است ابزار گوگل ترند را بشناسید و کار با آن را به صورت تصویری یاد بگیرید.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی چه می‌خواهد جز اینکه در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرد و کرور کرور کاربر روی سایتش کلیک کنند و سری به آن بزنند؟ بله می‌دانیم که هدف نهایی سایت‌ها افزایش فروش و دستاوردهایی از این قبیل است ولی باور کنید که همه چیز با افزایش ترافیک شروع می‌شود.

در مقاله‌های قبلی نوین گفتیم که برای شروع سئو و محتوای یک سایت اولین کاری که باید بکنید تحقیق کلمات کلیدی است. پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو می‌شوند. تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای خودش را دارد که یکی از آن‌ها گوگل ترندز است.

گوگل ترندز

به کمک گوگل ترندز نه تنها می‌توانید آمار مربوط به یک کلمه کلیدی را بررسی کنید، بلکه می‌توانید آن را با کلمات دیگر هم مقایسه کنید.

کد های سئو HTML برای سایت و وبلاگ

درست است که این ابزار آمار دقیقی مثل کیورد پلنر را به شما نمی‌دهد؛ ولی در عوض می‌توانید چند عبارت را باهم مقایسه کنید؛ مثلاً بفهمید از بین دو عبارت کدام بیشتر جستجو می‌شود؟ یک عبارت بیشتر در کدام یک از شهرهای ایران سرچ می‌شود؟ کلمات پرسرچ مرتبط با این کلمه به ترتیب کدام است؟

خب این‌ها به چه دردتان می‌خورد؟

فرض کنید می‌خواهید کسب و کاری در زمینه فروش لباس راه بیندازید ولی اول کار از سرمایه چندانی برخوردار نیستید که بتوانید انواع لباس را بیاورید یا جامعه هدف بزرگی داشته باشید. در ضمن نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و بر پایه شانس پیش بروید. بنابراین نیاز دارید فعلاً فقط یک نوع از لباس را انتخاب کنید. اما کدام را؟

شما در کیورد پلنر کلمات مربوط به لباس را جستجو کرده‌اید و متوجه شده‌اید که لباس مجلسی و لباس بچه‌گانه جستجوی زیادی دارند؛ اما شما فعلاٌ قصد دارید فقط یکی از این دوتا را هدف قرار دهید؛ بنابراین خیلی راحت وارد گوگل ترند شده و این دو عبارت را از نظر آمار جستجو و روندی که دارند با هم مقایسه می‌کنید.

این فقط بخشی از ماجراست؛ پیدا کردن ایده‌های جدید و ناب برای تولید محتوا، تعداد لینکِ بیشتر و بهبود سئو و بررسی رشد برند از دیگر مزایای داده‌های این ابزار است که در این مقاله می‌خوانید.

در ادامه، کار با این ابزار کارآمد را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

زمانی که در حال جستجو در گوگل ترند هستید، شما می‌توانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید (موارد پیش فرض به صورت بولد نشان داده شده است):

آموزش کار با گوگل ترند
  • انتخاب محل جستجو: شما در این قسمت می‌توانید کشور موردنظ خود را مشخص کنید تا فقط جستجوهای آن منطقه به شما نشان داده شود (ایران هم جزو این کشورها دسته بندی شده است).
  • بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید.
  • دسته‌بندی موضوعی عبارت: دسته‌بندی جستجو را مشخص کنید؛ هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک و… مثال‌هایی از این دسته‌بندی‌ها هستند.
  • نوع جستجو: در این قسمت مشخص می‌کنید که جستجوی شما از نوع عکس، تصویر، خبری… است. (جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب)

شما می توانید تا ۵ واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آن‌ها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه ۲۵ واژه جستجو شده قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

  • خودکار+مداد+ کاغذ (گروه ۱)
  • منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه۲)
  • پاک کن+گیره کاغذ ( گروه ۳)

با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژه‌ها به گوگل می‌گویید که دوست دارید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.

مقایسه گروهی کلمات در گوگل ترندز

گوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترند به نمایش می‌گذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوب‌ترین جستجوها بر اساس طبقه‌بندی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

در اختیار داشتن همه این اطلاعات و داده‌ها بسیار عالی است، اما باید بدانید چه کاری می‌توانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه می‌توانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

از آنجایی که گوگل ترند تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین ۰ تا ۱۰۰ نمره می‌دهد. شما زمانی می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید که به همراه آن از دیگر ابزار گوگل یعنی Keyword Planner هم استفاده کنید.

گوگل ترند به شما نشان می‌دهد که محبوبیت یک کلمه کلیدی در یک دوره زمانی چقدر است.  همچنین به شما اجازه می‌دهد سطح تمایل و علاقه افراد به عبارت‌های هدف وابسته را مقایسه کنید. برویم سراغ کار با گوگل ترندز تا قسمت‌های مختلف آن را یاد بگیریم.

بهترین روش تولید محتوا

مقایسه دو کلمه کلیدی در آمار جستجو

فرض کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می‌خواهید بدانید که در چه بازه‌ای تمایل به طراحی سایت بیشتر می‌شود؟ کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟ یا چه کلمه کلیدی می‌تواند کاربران و مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند؟ در مثال زیر ما دو کلمه کلیدی طراحی سایت و طراحی وب سایت را با یکدیگر مقایسه کردیم.

گوگل ترندز

خب، ما این پارامترهای مورد نظر را برای کشور ایران و زمان جستجو را از سال ۲۰۰۴ تا امروز تنظیم کردیم. با استفاده از این پارامترها می‌توان متوجه شد که ایرانی‌ها در اواخر هر سال بیشتر از دیگر مواقع سال این عبارات را جستجو می‌کنند. همچنین، این گزینه نشان می‌دهد که کاربران ایرانی، کلمه کلیدی طراحی سایت را بیشتر از طراحی وب‌سایت جستجو می‌کنند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم در زمان درست کمپین‌های تبلیغاتی خود را راه اندازی کنیم و بدانیم که بهینه‌سازی وب‌سایت خود را برای چه‌زمانی و روی چه کلماتی آماده کنیم.

اگر می‌خواهیم اطلاعات دقیق‌تری در اختیار داشته باشیم، بهتر است از فیلترهایی که گوگل ترند در اختیارمان قرار داده است، به‌خوبی بهره ببریم:

گوگل ترندز- بازه زمانی

همانطور که در تصویر می‌بینیم، از سال ۲۰۱۴ تا امروز، در مجموع از میزان محبوبیت هر دو عبارت کاسته شده است و هر دو روندی نزولی را طی کرده اند؛ البته کلمه «طراحی سایت» در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و پس از مدتی دوباره روند کاهش در پی گرفته‌است.

نکته ۱:

میزان افت جستجوی هر عبارتی باید با خود آن عبارت سنجیده شود. به طور مثال افت نمودار جستجوی عبارت طراحی سایت در گوگل ترندز، از سال ۲۰۱۴ تا الان به این معنی نیست که رقابتی در آن وجود ندارد یا جستجویی برای آن صورت نمی‌گیرد. هم اکنون عبارت طراحی سایت یکی از پرجستجوترین و پر رقابت‌ترین کلمات کلیدی در وب فارسی به شمار می‌آید، ولی میزان محبوبیت آن نسبت به قبل کم شده است.

نکته ۲:

توجه داشته باشید که گوگل ترند تنها میزان جستجو را بر اساس نمودار و بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش می‌دهد. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، میزان جستجوی کلیدواژه طراحی سایت، در نمودار با عدد ۷۰ نمایش داده شده است. اما ممکن است این عبارت در مقایسه با عبارتی که در نمودار گوگل ترند عدد ۱۰۰ را نشان می‌دهد، بیشتر جستجو شود. پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، با استفاده از گوگل ترند می‌توانید برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

( نکته: تحقیق کلمات کلیدی اساسی‌ترین مرحله کار شماست چون می‌توانید بفهمید که کدام عبارت‌ها می‌تواند کاربران زیادی را به سمت سایت شما روانه کند.

هدف گیری جغرافیایی

کمی پایین‌تر از نمودار مقایسه، میزان جستجوها در بین شهرهای ایران مقایسه می‌شود؛ یعنی شما می‌فهمید که در کدام شهر ایران این کلمه محبوب‌تر است.

این هم یکی دیگر از امکانات گوگل ترند است که داده‌های مرتبط با جستجو را بر اساس هر ناحیه تقسیم‌بندی می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید بفهمید که کلمه ‌کلیدی هدف شما در چه شهرهایی بیشترین جستجو را دارد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در ابتدای کار از شهری شروع کنید که محصولتان طرفداران زیادی در آنجا دارد و ریسک کارتان را کم‌تر کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، موضوع طراحی سایت در سراسر ایران جستجو می‌شود، اما بیشترین میزان جستجوی این عبارت در دو سال گذشته از استان کرمانشاه بوده است. قم و تهران رتبه‌های بعدی در سرچ طراحی سایت هستند.

***نکته: هرچه رنگ‌های موجود در نقشه پر رنگ‌تر باشند، به این معنی است که کلمه کلیدی انتخابی شما در آن منطقه محبوب‌تر است.***

حال بر روی دکمه Subregion کلیک می‌کنیم. کشویی باز می‌شود. گزینه City را انتخاب می‌کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد. همانطور که می‌بینیم، کلمه کلیدی طراحی سایت در شهر سنندج و بابل بیشترین میزان جستجو را دارد:

گوگل ترندز- cityجستجوهای مرتبط

در کنار این جدول‌های جغرافیایی، جدول Related Queries قرار گرفته است. این جدول نشان می‌دهد افرادی که عبارت طراحی سایت را جستجو کرده‌اند، چه عبارت‌های دیگری را نیز جستجو کرده‌اند. این عبارت‌ها معمولاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما هستند. تصویر زیر را مشاهده کنید:

افزایش امنیت سایت وردپرس
ترتیب بندی نتایج کوئری جستجو در گوگل ترند

خب، همانطور که مشاهده می‌کنید این کوئری‌ها، با کلمه کلیدی طراحی سایت مرتبط هستند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم به آمار و ارقام ارائه شده، می‌توان اعتماد کرد. شما می‌توانید این جدول کوئری را بر دو اساس Rising و Top دسته‌بندی کنید. دسته‌بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می‌خواهید کوئری‌هایی که با رشد جستجو مواجه شده‌اند را مشاهده کنید. همچنین اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می‌توانید محبوبترین کوئری‌های مرتبط را به ترتیب جستجو مشاهده نمایید.

همچنین، نمایش این دو نوع دسته‌بندی با یکدیگر متفاوت است. در دسته‌بندی Top، میزان محبوبیت بر اساس نمره بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می‌شود. اما در دسته‌بندی Rising تنها شاهد میزان درصد رشد محبوبیت عبارت کلیدی هستیم. همچنین، ممکن است شما با عبارت Breakout روبرو شوید. وقتی برای کوئری خاصی از این کلمه استفاده می‌شود به این معنی است که میزان محبوبیت این کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته است.

حالا وقت برداشت است!

از شروع مقاله تا اینجا با ابزار گوگل ترند، کلی داده مفید به دست آوردیم و مزایای اولیه از این اطلاعات را گفتیم؛ حالا وقت استفاده از این داده‌هاست! در ادامه به چند مورد از موارد استفاده از داده‌های گوگل ترندز اشاره می‌کنیم.

۱. خبرسازی (News Jacking)

بر اساس توصیف میِرمَن اسکات، News Jacking فرآیندی است که در آن ایده‌ها یا اطلاعات خود را در یک خبر فوری تزریق می‌کنید تا بتوانید پوشش رسانه‌های اجتماعی را برای خود یا کسب‌و کارتان به دست آورید. اگر بحث داغ یا ترند خاصی برای یک موضوع وجود داشته باشد، می‌توان آن را برای News Jacking ایجاد کرد. از این مدل کارها در ایران به موج‌سواری یاد می‌شود که برخلاف چیزی که در ذهن همه است، همیشه منفی نیست و می‌شود برای افزایش مخاطب از آن استفاده کرد.

فقط یادتان باشد که این نقد و خبرها مثل یک شمشیر دو لبه است، همین موج که ممکن است شما را به جلو ببرد، ممکن است شما را غرق هم بکند، پس باید با در نظر گرفتن تمام جوانب به آن وارد شوید.

فرمول News Jacking بسیار ساده و آسان است:

  • یک موضوع داغ انتخاب کنید.
  • در مورد آن مطلب بنویسید و در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر کنید.
  • آن را توییت کنید.
  • ساده نباشید (به عنوان مثال بهتر است روی تراژدی‌ها سرمایه‌گذاری نکنید).

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوئیم، در واقع شما به دنبال اخبار داغ مربوط به حوزه کاری خود (و یا حتی خارج از آن) می گردید و با بررسی آن موضوع از دیدگاه خود، می توانید تاپیکی جدید در این زمینه ایجاد نمایید. به این ترتیب خواهید توانست ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید.

۲. تولید محتوا

اگر بخواهید محتواهای خودتان را توسعه دهید، موضوعات مرتبطی (Related queries) که گوگل ترند به شما نشان می‌دهد یک منبع عالی برای انتخاب موضوع هستند؛ چون افراد واقعاً به آن علاقه مندند.

به عنوان مثال تنظیم فیلترها را بر روی ۷ روز اخیر تنظیم کنید و عبارت خودرو را جستجو کنید.  اگر واژه Breakout زیر رتبه‌بندی ظاهر شود، باید بدانید که جستجوی شما برای آن عبارت یا کلید واژه بیشتر از ۵۰۰۰% رشد داشته است. در زمانی که ما این مقاله را نوشتیم، رنو ساندرو استپ وی بالاترین میزان جستجو را در زمینه خودرو داشته است.

استفاده از گوگل ترند در تولید محتوا

بنابراین اگر وب سایتی در مورد اتومبیل دارید، انتشار چند مقاله درباره خودرو رنو ساندرو استپ وی می تواند ترافیک خوبی را به سایت شما وارد کند.

۳. لینک بیلدینگ

لینک‌ها هنوز هم اصلی‌ترین روش برای به دست آوردن رتبه‌بندی در موتورهای جستجوگر هستند. الان می‌پرسید خب این چه ارتباطی به گوگل ترند دارد؟

شما در گوگل ترند کلمات کلیدی و موضوعات محبوب روز را پیدا می‌کنید و بر اساس آن محتوا تولید می‌کنید. حالا شما محتواهایی دارید که افراد زیادی به دنیال آن هستند و ترافیک زیادی برای شما ایجاد می‌کند.

حالا نوبت لینک‌سازی است. از این محتواهای پر بیننده استفاده کنید و لینک‌های ارزشمند خود را در آن قرار دهید. اینطوری می‌توانید کاربران را به بقیه قسمت‌های سایت خود هدایت کنید و به بخش‌های مهم‌تر ببرید.

Dwell time چیست

زمانی که می‌خواهید نتایج حاصل از بازاریابی محتوای خود را بسنجید، لینک، معیار اندازه‌گیری موفقیت است؛ البته اگر لینک بیلدینگ شما به صورت اصولی و درست انجام شود.

۴. محتوای ویدئویی

زمانی که در گوگل ترند جستجو را بر اساس پارامتر یوتیوب تنظیم کنید نتایجی که می‌بینید متفاوت خواهد بود چون کلماتی که وارد کردید در ویدئوهای یوتیوب جستجو می‌شود. حالا می‌توانید یا این موضوعات، فایل‌های ویدئویی چقدر طرفدار دارند؛ برای انجام این کار همان مراحل قبلی را دنبال کنید:

  • وارد سایت گوگل ترند شوید.
  • کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.
  • پارامتر Web search را به YouTube تغییر دهید.
  • حالا نتایج به دست آمده را مرور کنید.

(دقت کنید که برای جستجوهای یوتیوب، محل جستجو را روی worldwide قرار دهید؛ به علت فیلتر بودن یوتیوب، لوکیشن ایران در جستجوها ثبت نمی‌شود)

با بررسی نتایج باید از خود دو سوال بپرسید:

  • آیا از میان این نتایج، ایده‌ای وجود دارد که بتوانید از آن برای تولید محتوای خود استفاده کنید؟
  • آیا روند و گرایشی وجود دارد که بتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید؟

این اطلاعات نیز برای بهینه‌سازی فایل‌های ویدئویی مفید خواهد بود:

  • انتخاب یک عنوان جذاب و عالی
  • استفاده از تگ‌های مناسب
  • بهینه‌سازی توضیحات ویدئو

۵. زیر نظر گرفتن رشد برند

این گزینه برای برندهایی مفید و کارساز خواهد بود که نام برندشان بسیار زیاد جستجو می‌شود. در مثالی که مشاهده می‌کنید، نتایجِ سه مورد از چهار رقیبی که وجود دارند، ثابت است و نوسان چندانی ندارند، اما  سامسونگ به نظر می‌رسد که نسبت به رقبایش روزهای خوبی را سپری می‌کند.

گوگل ترندز - رشد برند

نتیجه‌گیری

گوگل همیشه به دنبال محتوای تازه و ناب بوده است. گوگل ترند بهترین ابزار موجود برای توسعه ایده‌های تولید محتوا است و می‌تواند در جذب ترافیک و تعداد لینکِ بیشتر مفید باشد. اگر تا به حال از این ابزار برای بهبود سئوی سایت خود استفاده نکرده‌اید باید دست به کار شوید. این ابزار می‌تواند دید وسیعی از وضعیت دیجیتال‌مارکتینگ روز در اختیار شما قرار دهد. همانطور که پیشتر گفتیم شما می‌توانید با بررسی موضوعات جنجالی و مشاهده نتایج جستجویشان، بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی انتخاب کنید.


گوگل ترندز (به انگلیسی: Google Trends) یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل و بر اساس جستجو در گوگل است که میزان محبوبیت جستجوی کلیدواژه در موتور جستجوی گوگل را به نمایش می‌گذارد. گوگل ترندز این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلترگذاری کنند.

زمانی که کلیدواژه را در گوگل ترندز وارد کنند، اطلاعات مرتبط با آن عبارت در یک نمودار به نمایش گذاشته می‌شوند. محور افقی نمودار، محور زمان است (از سال ۲۰۰۴ تا امروز) و محور عمودی نمایشگر محبوبیت جستجوی آن کلیدواژه است.

در زمان جستجوی یک کلیدواژه در گوگل ترندز می‌توان چهار متغیر را برای جستجو تنظیم کرد. این فیلترگذاری‌ها کمک می‌کنند تا نتایج دقیق‌تری از میزان جستجوی کلیدواژه مورد نظر به دست آورد. این چهار متغیر عبارتند از:

  • نوع جستجو: جستجوی صفحات وب (Web Search) – جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب
  • منطقه جستجو: با استفاده از این گزینه می‌توان میزان جستجوی کلیدواژه را به یک کشور خاص محدود کرد (ایران هم جزو این کشورها دسته‌بندی شده‌است).
  • بازهٔ زمانی جستجو: ۲۰۰۴ تا امروز – ۷ روز گذشته – ۳۰ روز اخیر – ۹۰ روز اخیر – ۱۲ ماه اخیر – انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص
  • دسته‌بندی موضوعی جستجو: هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک – مالی – غذا و نوشیدنی – بازی‌ها و مانند آن‌ها

همچنین، گوگل ترند به کاربران اجازه می‌دهد تا میزان محبوبیت جستجوی ۵ عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنند. این قابلیت در یافتن مناسب‌ترین کلیدواژه جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو ضروری است.

در ۵ آگوست سال ۲۰۰۸، گوگل ابزار تحت وب دیگری به نام گوگل اینسایت برای جستجو را راه‌اندازی کرد که اطلاعات پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری از میزان محبوبیت جستجوی یک عبارت در موتور خود را ارائه می‌کرد. در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت گوگل ابزار گوگل این سایت را با گوگل ترندز ادغام کرد.