پس از به روی کار آمدن الگوریتم پاندا وجود محتوای کپی به یکی از عوامل افت رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل تبدیل شد؛ استفاده درست از تگ کنونیکال (Canonical) می تواند موجب جلوگیری از کاهش رتبه شود.

کنونیکال یکی از مهم ترین تگ ها در سئو محسوب می شود. علت اصلی به وجود آمدن تگ کنونیکال جلوگیری از ایندکس محتوا کپی و مشخص کردن صفحه هدف برای ایندکس توسط گوگل است؛ فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی با بیش از هزاران محصول هستید، هر کدام از محصول های سایت دارای صفحات اضافه رنگ و سایز مورد نظر خود می باشند در اینجا محصول شما ۲ صفحه کپی با یک عنوان در گوگل ایندکس می شود و هیچ کدام از آنها رتبه ای کسب نمی کنند.

استفاده نادرست از تگ کنونیکال می تواند باعث بروز پنالتی شود

قبل از هرچیزی بهتر است تا با ساختار این تگ آشنا شوید کنونیکال بین تگ باز و بسته <Head> بدین صورت قرار میگیرد:

<link rel="canonical" href="https://seofox.ir/canonical/" />

یکی از اشتباهات رایج میان سئوکاران استفاده نادرست از تگ کنونیکال است، بهینه سازی نادرست این تگ موجب ایندکس صفحات اشتباه شده و اتوریتی صفحه اصلی را به نوعی هدر می دهد.

کاربر اصلی این تگ ارجاع خزنده گوگل از آدرس های زیرشاخه به صفحه اصلی (URL هدف) است، استفاده نادرست از تگ کنونیکال باعث می شوند تا قدرت بک لینک ها بین صفحات تقسیم شده و هیچ کدام رتبه خوبی در نتایج جستجو گوگل دریافت نکنند.

در چه مواقعی باید از کنونیکال استفاده کرد؟

در مواقعی که چندین آدرس URL برای یک محتوا ثبت شده باشد باید از کنونیکال استفاده کرد در ادامه به به این می پردازیم که در چه مواقعی باید از کنونیکال استفاده کرد.

  • URL داینامیک مانند: http://site.com/?post=15?vr=25.
  • در صورت وجود نسخه موبایل مانند m.site.com تمامی آدرس ها باید کنونیکال شوند به نسخه اصلی.
  • در صورتی که سایت با دو آدرس www و بدون www در دسترس است.
  • در صورتی که سایت با دو آدرس http و https در دسترس است.
  • تولید آدرس های اتوماتیک غیر بهینه شده توسط CMS.

کاربرد دقیق تگ کنونیکال

فرض کنید برای محتوا خود با عنوان کمپین تبلیغاتی این URL را ایجاد کرده اید: mywebiste.com/campain/ در این حالت تگ کنونیکال موجود در هد HTML باید بدین صورت باشد:

<link rel="canonical" href="https://mywebsite.com/campain/" />

طبق بررسی های انجام شده استفاده از کنونیکال در URL اصلی مشکلی ایجاد نمی کند اگر از سیستم مدیریت محتوا های آماده مانند وردپرس و جوملا استفاده می کنید صفحات به صورت خود به خودی کنونیکال می شوند به صفحه اصلی خود.

نکته ای که شاید بسیاری از سئو کارها رعایت نکنند استفاده از چند تگ کنونیکال در یک صفحه است از نظر فنی در HTML آخرین تگ توسط گوگل خوانده و پردازش می شود.

کاربرد تگ کنونیکال (Canonical) چیستEhsan 5